Nejdůležitější etapy a osobnosti českého divadla a dramatu do konce 19. století
Středověk
Počátky českého dramatu sahají do konce 12. století a jsou náboženského původu. V některých klášterech se dramatizovaly latinské texty evangelií – zejména ty, které vyprávějí o Kristově smrti a vzkříšení – a výjevy se předváděly v kostele. Postupně se předvádění účastnily i osoby světské (učitelé, žáci). Jedním z prvních takto ztvárněných výjevů byla scéna, jak tři zbožné Marie chtějí mrtvé tělo Kristovo pomazat vonnými mastmi a anděl jim oznamuje Kristovo zmrtvýchvstání. Později byla tato scéna obohacena o světskou část – scénu s mastičkářem, u něhož Marie nakupují masti. Když se tyto světské části rozrostly, vykázala církev jejich předvádění před kostely a do krčem.
Mastičkář
- nejstarší staročeská fraška o prodavači mastí z poloviny 14. století; zachycuje věrný obraz středověkého trhu, včetně lidového jazyka
- tři Marie shánějí na trhu masti, rozmlouvají s mistrem Severínem a jeho pomocníky
Hra veselé Magdalény
- světice Magdaléna je představena jako lehká žena
O ženě zlobivé
fraška = druh komedie s obhroublou komikou, těžící z nějaké vnější skutečnosti (ošklivost, hloupost, koktání apod.); nejdříve se vyvíjela v rámci církevní hry jako komická výplň vážné tematiky a později se osamostatnila
Baroko
V dalších staletích se české drama většinou vyvíjelo jako žánr pololidový. Přibližně v polovině 17. století se objevilo divadlo loutkové. Nejznámějším českým loutkářem byl Matěj Kopecký.
Za povšimnutí stojí i dramatické pokusy Jana Ámose Komenského, které měly ráz didaktický a měly prohlubovat znalost latiny u žáků. Komenský napsal soubor her Schola ludus (Škola na jevišti).
Národní obrození
Významnou úlohu sehrálo divadlo v období národního obrození. Politická situace 80. let 18. století přála vzniku novočeského divadla. Od roku 1738 měla Praha stálé německé divadlo v Kotcích (s činohrou i operou); tady se také roku 1771 předváděla první česká hra Kníže Honzík. Od roku 1783 působilo v Praze německé Stavovské divadlo, kde se později hrálo i česky. Prvním českým divadlem se stala Bouda (1786-89) na dnešním Václavském náměstí. Kolem tohoto divadla se vytvořila divadelní generace včele s Václavem Thámem. Přechodně se české hry uváděly i v divadle U Hybernů.
Václav Thám
- herec, autor vlasteneckých her z české minulosti, upravoval a překládal staré hry
Vlasta a Šárka
Břetislav a Jitka
Prokop Šedivý
- oblíbený autor frašek z pražského lidového prostředí
Masné krámy
Pražští sládci
Pokračovatelé národního obrození
Ve 20. letech 19. století vzniká pod vedením Jana Nepomuka Štěpánka první český profesionální soubor. Hrají se především hry rytířské, historická dramata i žánrové veselohry ze současnosti.
Jan Nepomuk Štěpánek
Čech a Němec
Obležení Prahy od Švédů
Břetislav I.
Václav Kliment Klicpera
- působil jako profesor v Hradci Králové; autor dramat ze současnosti, nastavujících současníkům komické zrcadlo, a historických her
Divotvorný klobouk
- dva studenti chtějí napálit lakomého obchodníka, a tak mu prodají klobouk, který má za svého pána platit útratu v hostincích
Rohovín Čtverrohý
- hra o chlubivém ranhojiči, kterého chtějí napálit tři tuláci; vsadí se s ním, že nebude vpuštěn do města; první tulák se představí jako Rohovín Jednorohý, druhý tulák jako Rohovín Dvourohý, třetí tulák jako Rohovín Třírohý a když chce branou do města projít Rohovín Čtverrohý, stráž u brány ho nepustí (nemá si dělat legraci)
Každý něco pro vlast
- vysmívá se prospěchářskému vlastenectví; děj se odehrává kolem úřadu starosty, kdy všichni kandidáti lidem říkají, co chtějí slyšet, jen aby byli zvoleni
Josef Kajetán Tyl
- narodil se v Kutné Hoře jako syn vojenského hudebníka, který se stal krejčovským mistrem; studoval na gymnáziu v Hradci Králové, kde se setkal s Klicperou, který ho nadchl pro divadlo; po gymnáziu šel studovat filosofii do Prahy; odchází ze studií s kočovnou hereckou společností; poté zklamán vstoupil do vojenské správy; řídil česká představení ve Stavovském divadle; založil vlastní divadlo na Malé Straně; přispíval do novin; po porážce revoluce se vrátil ke kočovné společnosti; umřel v Plzni; měl sedm dětí se sestrou své ženy, která s nimi sdílela domácnost
Dramata ze současnosti
- problémy národního života; rysy idealizace
Paličova dcera
- hlavní postavou je Rozárka, která se přizná ke žhářství svého otce; poznává krutost lidí; nakonec vše dobře dopadne
Pražský flamendr
- Adolf je syn bohatého sládka; je typický hýřil a bohém; otec ho naoko vydědí a vyžene ho, ale poprosí přítele, aby ho vzal mezi chudé; zde se naučí pracovat a zamiluje se
Bankrotář
- hlavní postavou je makléř, který bere od lidí peníze a slibuje jim je vrátit s navýšením; peníze převede na svou ženu a vyhlásí bankrot; jeho dcera se zamiluje do doktora, který se nechce přiženit do rodiny podvodníka; otec peníze vrátí, a tak se mohou oba mladí vzít
Veselohry
Fidlovačka aneb Žádný řev a žádná rvačka
- děj se odehrává v Praze; Mastílková byla dobrou máselnicí, ale poněmčila se; je znesvářena se ševcem Kroutilem; díky lásce jejich dětí se usmiřují
- píseň Kde domov můj (hudba František Škroup)
Dramata pohádková
Strakonický dudák
- Švanda dudák je syn víly Rosavy; chce si vzít Dorotku, a tak odchází do světa za penězi; Dorotka s Kalafunou odcházejí Švandu do světa hledat; Švanda ve světě potkává Vocilku; je uvězněn snoubencem jedné princezny, která se do něj zamilovala; dostává se domů; nakonec je mu Dorotkou pomoženo
- Švanda – manipulovatelný, citový, touží po penězích; Dorotka – obětavá, hodná, dobrosrdečná, mírná; Vocilka – vypočítavý, mazaný, příživník, dobrodruh, namyšlený; Kalafuna – domácí člověk, dobrý přítel
Lesní panna
Dramata historická
Jan Hus
- podpora revolučních snah
Kutnohorští havíři
- sociální drama o vzbouření horníků za lepší postavení ve společnosti
Ve snaze vybudovat stálé české divadlo bylo roku 1862 otevřeno Prozatímní divadlo (jehož budova je součástí zadního traktu Národního divadla). Prvním představením byla Hálkova historická tragédie Král Vukašín. Pro nedostatek dobrých dramatických autorů se zde většinou hrály konverzační komedie cizího původu. Významným činem bylo uvedení cyklu Shakespearových her roku 1864.
Roku 1868 byl položen základní kámen Národnímu divadlu. Generaci, která Národní divadlo vyzdobila, se říká Generace Národního divadla (architekt Josef Zítek, malíři Mikoláš Aleš, František Ženíšek, Václav Brožík, Vojtěch Hynais, sochaři Josef Václav Myslbek, Bohuslav Schnirch, Antonín Wagner a další). Národní divadlo bylo dokončeno roku 1881, avšak ještě téhož roku vyhořelo. Definitivně bylo otevřeno roku 1883.
Hudební tvorba v této době dosáhla svého vrcholu. Bedřich Smetana je považován za tvůrce české národní hudby a české opery (Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna). Z děl Antonína Dvořáka největší úspěch slavily opery Jakobín, Čert a Káča a Rusalka. Dalším vynikajícím hudebníkem byl Zdeněk Fibich, tvůrce moderního scénického melodramatu (Hippodamie) a skladatel oper (Nevěsta Messinská, Šárka aj.). Posledním autorem, o němž je třeba se zmínit, je Leoš Janáček (Její pastorkyňa).
Eliška Krásnohorská (vl. jm. Alžběta Pechová)
- psala poezii a libreta, překládala ze slovanských literatur
Libreta
Hubička
Tajemství
Čertova stěna
Karel Sabina
- libretista a básník romantismu v Čechách
Dalibor
Libuše
Jan Neruda
Divadelní táčky
Julius Zeyer
Radúz a Mahulena
- námět převzat ze slovenského lidového prostředí; příběh pojednává o lásce dvou mladých lidí, kterým není přána; hudbu složil J. Suk
Jaroslav Vrchlický
Hippodamie
- trilogie čerpající z řecké mytologie, kterou převzal do svého melodramu Zdeněk Fibich
- Námluvy Pelopovy, Smír Tantalův, Smrt Hippodamie
Noc na Karlštejně
- veselohra
Na scéně Národního divadla byla hrána i realistická dramata Ladislava Stroupežnického, Gabriely Preisové a bratří Mrštíků.
Ladislav Stroupežnický
- v 80. letech byl dramaturgem ND; psal veselohry s historickým námětem
Zvíkovský rarášek
Paní mincmistrová
Naši furianti
- ve své době se dočkala jen šesti repríz; veselohra řeší malicherný spor o místo ponocného v jedné jihočeské vesnici; vysloužilý voják Bláha se po letech vrací do rodné vsi ucházet se o místo ponocného; o to samé místo jeví zájem krejčí Fiala; za Bláhou stojí starosta vesnice Dubský a za Fialou sedlák Bušek; Bušek a Dubský jsou dlouhou dobu ve sporu o věno svých dětí; nakonec nejde o spravedlivé přidělení úřadu, ale ukázku výhry; nakonec se ponocným stává Bláha a dochází ke smíru znesvářených stran
- autor poukazuje na furiantskou náturu českých sedláků; dílo psáno lidovým jazykem a nářečím
furiant = člověk, který si myslí, že všechno zná a všechno umí, je sebevědomý, ale i pyšný a umíněný
Gabriela Preissová
- její díla inspirována moravským Slováckem
Gazdina roba
- drama zhudebněno Bohuslavem Foersterem (opera Eva)
- jde o příběh venkovské švadleny Evy, která se zamiluje do bohatého mládence; jelikož je jejich majetkový stav nevyrovnaný, bere si bohatý mládenec bohatou dívku; Eva se natruc vdá za staršího muže; svého manžela podvádí s jiným mužem, který je náhodou ženatý a nechce se rozvést; Eva tuto situaci řeší sebevraždou (i s vědomím své gravidity)
Její pastorkyňa
- drama zhudebněno Leošem Janáčkem (opera Její pastorkyňa)
- Jenůfa je schovankou u vdovy Kostelničky; zamiluje se do Števy a ten předstírá zájem; do Jenůfy se ale zamiluje Laco, který Jenůfě v záchvatu žárlivosti zjizví tvář, načež Števo Jenůfu opouští, přestože ví, že s Jenůfou čeká dítě; když se dítě narodí, utopí ho Kostelnička pod ledem, aby se Jenůfa nedostala do hanby; nakonec je Kostelnička potrestána, Jenůfa se provdává za Laca, ale je si vědoma, že už nebude nikoho milovat tak, jako Števu
Alois a Vilém Mrštíkové
Maryša
- děj se odehrává na slovácké vesnici; sedlák Lízal chce provdat svou dceru Maryšu za ovdovělého mlynáře Vávru, s kterým se na sňatku dohodne; Maryša ale miluje chudého Francka, který je zrovna na vojně; nakonec se Maryša otcovu nátlaku podvolí a Vávru si vezme; když se Francek vrátí z vojny, přemlouvá Maryšu, aby s ním uprchla; Maryša nechce odejít od muže, aby nebyla špatná, když ale Vávra vystřelí po Franckovi, rozhodne se jej otrávit; svého činu nakonec nelituje, ale prosí o smilování boží
- užití lidového jazyka, napadají nesmyslné dobové konvence a předsudky, poukazují na sociální život
B) Nářečí a útvary nadnářeční
- řadíme je do národního útvaru nespisovného jazyka; jsou územně omezeny; vývoj nářečí zaznamenal výrazný vzestup ve středověku; za osvícenského absolutismu dochází ke smývání nářečí (nivelizaci) a vzniku nadnářečí (interdialektů)
- nářečí na území Česka dělíme do čtyř skupin – česká nářečí, středomoravská (hanácká) nářečí, východomoravská (moravskoslovenská) nářečí a slezská (lašská) nářečí
česká nářečí hanácká nářečí moravskoslovenská nářečí slezská nářečí
strejc stréc strýc stryc
vozejk vozék vozík vozik
mouka móka múka muka
Česká nářečí
- většina slov českého nářečí jsou vnímána jako nespisovná či dokonce hovorová díky některým změnám
-é- ® -í- mléko ® mlíko
-ý, -ý- ® -ej, -ej- mladý ® mladej
cítit ® cejtit
-l ® nesl ® nes
o-, -o- ® vo-, -vo- oko ® voko
- u tvarů slovesa být začínajících na j- vypouštění této hlásky (např. jsem ® sem); užívání koncovky –ama v 7. pádu mn. č. u nepříslušících slov (např. sousedy ® sousedama)
Středočeská nářečí
- nespisovné tvary slovesa být (např. ty seš); přidávání –nu- do sloves 2. třídy vzoru tiskne (např. sekl ® seknul)
é ® ý té druhé ® tý druhý
í ® ou kupují ® kupujou
Jihozápadočeská nářečí
- chodské, doudlebské
- jednotná koncovka přivlastňovacích přídavných jmen (např. tatínkovo bratr, tatínkovo děti, tatínkovo sestra); u slovesa být v 2. os. j. č. ve sponových tvarech tvar si (např. ty si dal); užívání nadbytečného v (např. vo našom); přechýlení tvaru 6. p. podstatných jmen (např. kom, čom)
-ovi ® oj(c) Novákovi ® Novákojc
Severovýchodočeská nářečí
- podještědské, podkrkonošské
- nespisovné koncovky u sloves 3. třídy (např. kupují, prosí, umějí ® kupujou, prosej, uměj); užívání prvního pádu podstatných jmen místo čtvrtého (např. hrají si na pány, půjdeme na pstruhy ® hrajou si na páňi, pudem na pstruzi); stahování sponového tvaru slovesa být ve 2. os. j. č. (např. Dals mu to?)
v ® u krev ® kreu
pravda ® prauda
í ® ej cítit ® cejtit
sítko ® sejtko
vozík ® vozejk
Jihovýchodočeská (českomoravská) nářečí
- nerozlišování životnosti podstatných jmen (např. biče, pekaře, růže ® biča, pekařa, růža); u slovesa být v 1. os. j. č. tvar su, ve 2. os. j. č. ve sponových tvarech stahování (např. dal jsi, pil jsi ® dals, pils); užívání 1. p. podstatných jmen místo 4. p. (např. hrají si na pány, půjdeme na pstruhy ® hrajou si na páňi, pudem na pstruzi)
á ® a práh ® prah
bláto ® blato
rána ® rana
dát ® dat
í ® ě chtít ® chtět
ště,šťe ® šče eště ® ešče
šť,št ® šč déšť ® dešč
štípat ® ščípat
Středomoravská nářečí
- nerozlišování životnosti podstatných jmen (např. biče, pekaře, růže ® biča, pekařa, růža); užívání nespisovné koncovky –ama v 7. p. podstatných jmen (např. sousedy, ženami, pekaři ® sósedama, ženama, pekařema); u slovesa být tvar sem v přítomném čase 1. os. j. č. a v minulém čase tvarů su, só, so ve sponě
á ® a práh ® prah
bláto ® blato
rána ® rana
náma ® nama
váma ® vama
dát ® dat
í ® i vím ® vim
mlíko ® mliko
ú,ů ® u kůň ® kuň
í ® ě chtít ® chtět
s ® z shánět ® zhánět
shoda ® zhoda
ště ® šč eště ® ešče
ou ® ó sousedama ® sósedama
Východomoravská nářečí
- slovácké, valašské, dolské, kopaničářské
- v 7. pádu plurálu převažuje koncovka –ama a –ami; u slovesa být v 1. os. sg. tvary sem/sym/som ve složených tvarech minulého času, ve formě spony su
á ® a bláto ® blato
práh ® prah
rána ® rana
dát ® dat
í ® i bít ® bit
ý ® y být ® byt
í ® ě chtít ® chtět
t ® ť dat ® dať
byt ® byť
chtět ® chtěť/chceť
sh- ® zh- shoda ® zhoda
ště ® šč eště ® ešče
Slezská nářečí
- hlavní přízvuk trojslabičných a více slabičných slov je na předposlední slabice