Velkomoravská říše – příchod Konstantina a Metoděje |
|
– význam – staroslověnština, hlaholice, jednodušší cyrilice se stala základem pro azbuku |
|
– památky – Proglas – předmluva k evangeliu |
|
|
– Panonské legendy – Život Konstantinův (napsal Metoděj), Život Metodějův (napsali Metodějovi žáci) |
Latinská kultura – v 10. století rovnocenná se staroslověnskou |
|
– v 11. století již převládá latinská vzdělanost |
|
– památky – legendy – o sv. Ludmile, sv. Václavovi, sv. Vojtěchovi, sv. Prokopovi |
|
|
|
– jediný známý autor – mnich Kristián |
|
|
|
– rozdíl nejstarších legend a legendistiky 14. století |
|
|
– kroniky – Kosmas – Kronika česká – psána latinsky, do roku 1126 |
|
|
|
– makarónský verš – střídání latinského a českého verše |
|
|
|
– propagátor latinské kultury |
|
|
– písně – Hospodine, pomiluj ny; Svatý Václave, vévodo české země |
13.-14. století – laicizace literatury – zesvětštění |
|
– Alexandreis – Alexandr – obraz Přemysla Otakara II. |
|
|
– rady panovníkům, jak vládnout |
|
– Dalimilova kronika (Kronika tak řečeného Dalimila – autora neznáme – patrně nižší šlechtic) |
|
|
– čerpá z Kosmovy kroniky, dobových pověstí a své fantazie |
Doba Karla IV. a Václava IV.: |
|
Satira – žákovská literatura – Podkoní a žák |
|
|
– Hradecký rukopis |
|
|
– drama Mastičkář |
|
Lidová poezie – písně – Dřěvo sě listem odieva, Ztratilať jsem milého |
|
Legendy – o sv. Kateřině, sv. Prokopovi |
|
|
– rozdíl nejstarších legend a legendistiky 14. století |
|
Kroniky – Vita Caroli |
|
Smil Flaška z Pardubic – Nová rada – alegorie – mladý král lev (obraz Václava IV.) si nechává radit od zvířat, jak má vládnout |
|
Tomáš Štítný ze Štítného – Knížky šestery o obecných věcech křesťanských – zásady křesťanského života |
Doporučená literatura
Kroniky (Kosmas, Dalimil)
Podkoní a žák
Hradecký rukopis