Na západní frontě klid – Erich Maria Remarque
– ukázka: Mlčení bobtná. Mluvím a musím mluvit. Tak ho oslovuji a říkám mu to. ,, Kamaráde, já jsem tě nechtěl zabít. Kdybys sem skočil ještě jednou neudělal bych to, kdybys i ty byl rozumný. Ale předtím jsi pro mě byl jen myšlenkou, kombinací, která žila v mém mozku a vyvolala předsevzetí – tu kombinaci jsem zabil. Teprve teď vidím, že jsi člověk jako já. Myslel jsem na tvé ruční granáty, na tvůj bodák, na tvé zbraně – nyní vidím tvou ženu a tvou tvář a to, co máme společné. Odpusť mi kamaráde. Vidím to příliš pozdě. Proč nám neříkají znova a znova, že vy jste stejní ubožáci jako my, že se vaše matky trápí stejně jako naše a že vy i my máme stejný strach před smrtí, že stejné je umírání vaše i naše , stejná že je bolest -. Odpusť mi, kamaráde, jak jsi mohl být mým nepřítelem? Kdybychom zahodili zbraně a stejnokroje, mohl bys být mým bratrem právě tak jako Katcza a Albert. Vezmi si ode mne dvacet let, kamaráde, a vstaň, – vezmi si víc, neboť už nevím co si s nimi počít.
Je ticho, fronta je klidná, jenom pušky praskají. Kulky lítají při zemi, nestřílí se nazdařbůh, obě strany přesně míří. Nemohu ven.
– zařazení výňatku do kontextu díla: – tato ukázka patří do konce knihy, kdy se hlavní hrdina při nepodařené ofenzivě ztratí a při tom zabije nepřátelského vojáka, ale kvůli neustálé střelbě s ním musí zůstat v zákopu
– téma a motiv: – zbytečnost a nesmyslnost války, přátelství, smrt
– časoprostor: – děj se odehrává mezi lety 1914-1918 Francie a Německo – západní fronta
– kompoziční výstavba: – chronologická, gradace, důraz je na postavy
– literární druh a žánr: – próza, epika, román (válečný)
– vypravěč: – personální, ich-forma, subjektivní
– postavy: – Pavel Bäumer: -vypravěč,mladý, v 18 narukuje do armády, postupně ztrácí ideály, dochází mu zbytečnost války, je i soucitný
– František Kemmerich: – spolužák Pavla, umírá hned na začátku knihy
– Müller: – spolužák Pavla, sní o válečné maturitě
– Stanislav Katczinský: přezdívaný Katcza, zkušený voják, otcovský, čtyřicátník, dokáže si vždy poradit
– Albert Kropp: – spolužák Pavla, je jeho nejlepší přítel, když přijde o nohu, chce spáchat sebevraždu, nakonec jako jediný z postav přežil válku
– vyprávěcí způsoby: – v této ukázce dominuje monolog (hlavní hrdina promlouvá k mrtvému), ale můžeme zde nalézt i pásmo vypravěče (hrdina popisuje, co se děje okolo něho)
– typy promluv: – v této ukázce je přímá i nepřímá řeč
– přímá řeč je použita, když hlavní hrdina mluví k mrtvému vojákovi, nepřímou řečí jsou popisovány okolnosti a dění kolem postavy
– jazykové prostředky: – jazyk je většinou spisovný, v knize je použit vojenský slang a někdy i vulgarismy, jsou zde i úvahové části
– tropy a figury: – synestezie ( Mlčení bobtná.) – naznačuje nesnesitelnost ticha
– metonymie ( jsi pro mě byl jen myšlenkou, kombinací) – ukazuje proč hlavní
hrdina jednal tak jak jednal
– personifikace ( myšlenkou, kombinací, která žila v mém mozku a vyvolala předsevzetí) – poukazuje na to jak hlavní hrdina před touto situací smýšlel
– metafora ( tu kombinaci jsem zabil) – ukazuje změnu postoje vůči svému předchozímu činu
– přirovnání ( že jsi člověk jako já; že jste stejní ubožáci jako my; že se vaše matky trápí stejně jako naše) – jsou to důkazy o tom, že vojáci jsou na tom stejně a nezáleží na které jsou straně
– personifikace ( fronta je klidná) – poukazuje na situaci kolem postavy
– apostrofa ( hrdina promlouvá k mrtvému, oslovuje ho kamaráde) – poukazuje na duševní stav hrdiny
– řečnická otázka ( jak jsi mohl být mým nepřítelem?) – navádí k dalším úvahám postavy
– pomlčka ( naznačuje nedokončenou myšlenku) – zavádí nás do jiného toku myšlenek postavy
– polysyndeton ( tvou ženu a tvou tvář a to, co máme společné) – zvyšuje soucítění
– kontext autorovy tvorby: – německý spisovatel
– jeho tvorba je ovlivněna stylem J. Londona, E. Hemingwaye a K. Hamsuna
– jeho díla nesou autobiografické prvky
– v 18 letech narukoval do armády
– zúčastnil se 1. světové války
– patřil k tzv. ztracené generaci, tzn. že měl problém se začlenit do společnosti, když se vrátil z války
– pracoval jako redaktor
– díky svým proti válečným dílům byl po nástupu nacismu nucen uprchnout z Německa, nějakou dobu pobýval ve Švýcarsku a poté odešel do Ameriky, kde získal také občanství
– další díla: Cesta zpátky; Tři kamarádi; Jiskra života; Čas žít, čas umírat; Nebe nezná vyvolených – výrazně se odlišuje od ostatních děl
– literární/obecně kulturní kontext: – společnost silně ovlivněna 1. světovou válkou
– spisovatelé se snaží ukázat další generaci hrůzy války
– společnost řeší problém s tzv. ztracenou generací = generace, která ztratila až příliš brzy ideály a má problém se začlenit do společnosti
– další autoři: Romain Rolland ( Petr a Lucie), Ernest Hemingway ( Sbohem armádo), Karel Čapek ( Matka), Jaroslav Hašek ( Osudy dobrého vojáka Švejka)