Moderní proudy ve světové próze 20. století
Počátek dvacátého století:
Henry Miller – Obratník raka, Obratník kozoroha | |
– Tiché dny v Clichy | |
– Millerovy knihy nesměly být v USA vydávány – byly považovány za pornografii |
James Joyce – Odysseus | ||
– vydán až roku 1922 v Paříži, pro obvinění z pornografie nesměl být do roku 1933 vydán v anglicky mluvící zemi | ||
– Dubliňané |
Franz Kafka – narodil se v Praze v rodině židovského velkoobchodníka | |
– vystudoval práva, stal se úředníkem pojišťovny | |
– těžce nesl, že se stal součástí byrokratického mechanismu, práce ho ubíjela, rozešel se i s židovskou náboženskou obcí, nesplynul ani s německy mluvícími Pražany ani s Čechy, ztroskotaly i tři jeho pokusy založit manželství | |
– romány Proces, Zámek | |
– povídky Amerika, V trestanecké kolonii, Proměna, Krtek | |
– hrdinové nemají vnější ani vnitřní charakteristiku |
Marcel Proust – rozsáhlý sedmidílný román Hledání ztraceného času
Mezi válkami:
USA
Sinclair Lewis – Babbit – kritika amerického vidění úspěšného života
John Steinbeck – všímá si lidí na okraji společnosti – alkoholiků, tuláků, žebráků | |
– Na plechárně, Pláň Tortilla, O myších a lidech, Hrozny hněvu, Na východ od ráje, Toulky s Charliem |
William Faulkner – jižanský autor – prostředí přežívajícího rasismu | |
– Divoké palmy |
Francie
Gabriel Chevallier – Zvonokosy – satira na charakter francouzského maloměšťáka
Antoine de Saint-Exupéry – s létáním spojil celý svůj život | |
– Malý princ |
Henri Charriere – Motýlek
Andre Gide – Vatikánské kobky, Penězokazi
Louis Aragon – Pařížský venkovan
Henri Barbusse – Oheň
Andre Gide – Vatikánské kobky, Penězokazi
Louis Aragon – Pařížský venkovan
Henri Barbusse – Oheň
Německy psaná literatura
Lion Feuchtwanger – problematika a dějiny židovství | |
– Židovka z Toleda, Lišky na vinici |
Thomes a Heinrich Mannové – historická próza, kritika společnosti dvacátých let
Hermann Hesse – Stepní vlk | |
– Siddhartha – novela – popisuje vznik a vývoj buddhismu |
Rusko
Sergej Jesenin – básník, přírodní lyrik | |
– ve třicátých letech spáchal sebevraždu |
Boris Pasternak – Doktor Živago – příběh z ruských koncentráků
Michail Bulgakov – Mistr a Markétka
Michail Bulgakov – Mistr a Markétka
Anglie
George Bernard Shaw – Pygmalion
Herbert George Wells – Neviditelný
Herbert George Wells – Neviditelný
Po druhé světové válce: | |
větší pestrost literatury, mnohostranný pohled na život | |
je zaznamenán nástup netradičních literatur (souvisí s dekolonizací) | |
velká komercionalizace literatury – obrovská popularita katastrofických knih a milostných příběhů | |
krize mezilidských vztahů – nadčasové téma, jedno z vůbec nejpopulárnějších | |
experimentální román |
Beat generation
– lidé ubití společností, často píší o tom, co sami zažili
Jack Kerouac – román Na cestě – programová kniha beat generation | |
– Podzemníci, Dharmoví tuláci |
Allan Ginsberg – básník | |
– detabuizoval nepříjemná témata – v básních přiznával užívání LSD, byl odpůrce války ve Vietnamu, zabýval se homosexualitou (sám byl homosexuál) | |
– byl ovlivněn východoasijským myšlením | |
– dvakrát navštívil ČR | |
– skladba Kvílení |
Charles Bukowski – provokativní literatura, autor se vysmívá čtenáři, uráží ho | |
– hodně užívá vulgarismy | |
– časté autobiografické prvky | |
– Hollywood, Všechny řitě světa i ta má |
Lawrence Ferlinghetti – básník | |
– Startuji ze San Franciska |
Existencialismus
– po druhé světové válce hlavně ve Francii, Řecku
– ovlivněn německou klasickou filozofií (Hegel), Nietzschem, Heideggerem, Marxem, Descartesem
Albert Camus – Cizinec, Mor
Jean Paul Sartre – Zeď
– ovlivněn německou klasickou filozofií (Hegel), Nietzschem, Heideggerem, Marxem, Descartesem
Albert Camus – Cizinec, Mor
Jean Paul Sartre – Zeď
Italský neorealismus
– 40., 50. léta
– kromě literatury se prosazuje také ve filmu
– kromě literatury se prosazuje také ve filmu
Federico Fellini – filmový režisér, scénárista | |
– Darmošlapové, Silnice, Cabiriiny noci |
Alberto Moravia – spojuje neorealismus a existencialismus | |
– Horalka, Římanka, Nuda |
Vybraní autoři světové literatury druhé poloviny dvacátého století:
USA
John Irving – Svět podle Garpa
Joseph Heller – Hlava XXII, Bůh ví
Ken Kessey – Vyhoďme ho z kola ven – podle románu natočil Miloš Forman film Přelet nad kukaččím hnízdem
Joseph Heller – Hlava XXII, Bůh ví
Ken Kessey – Vyhoďme ho z kola ven – podle románu natočil Miloš Forman film Přelet nad kukaččím hnízdem
Woody Allen – obvyklí hlavní hrdinové – frustrovaní, zakomplexovaní muži | |
– filmy – Zahraj to znovu, Same, Purpurová růže z Káhiry, Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli jste se zeptat, Hana a její sestry | |
– povídkové soubory – Vedlejší účinky, Bez peří |
Itálie
Umberto Eco – Foucaltovo kyvadlo, Jméno růže
Anglie
James Clavell – Král krysa, Šogún, Tai-pan
Patrick Ryan – Jak jsem vyhrál válku
William Golding – Pán much
David Lodge – Hostující profesoři
Patrick Ryan – Jak jsem vyhrál válku
William Golding – Pán much
David Lodge – Hostující profesoři
Magiský realismus
– v Latinské Americe a kavkazských republikách SSSR
Michail Bulgakov – Mistr a Markétka
Isabel Allendeová – Dům duchů
Michail Bulgakov – Mistr a Markétka
Isabel Allendeová – Dům duchů
Doporučená literatura
John Steinbeck: O myších a lidech
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
George Bernard Shaw: Pygmalion
Jack Kerouac: Na cestě
Ken Kessey: Vyhoďme ho z kola ven
Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
George Bernard Shaw: Pygmalion
Jack Kerouac: Na cestě
Ken Kessey: Vyhoďme ho z kola ven