Moderní literární směry, prokletí básníci
Nové umělecké směry:
Impresionismus – dojem, vyvinul se z naturalismu
Znaky:
- Bezprostřednost, spontánnost
- Zachycení neopakovatelného okamžiku
- Jasné barvy, vyloučení černé
- Častým motivem přírodní scenérie
- Důraz na smyslové vjemy
Symbolismus – znak, samostatný umělecký proud vznikl v 80. letech 19. století ve Francii.
Znaky:
- Náznak srozumitelný
- Podobnosti, příbuznosti, vnitřní souvislosti (asociace)
- Skutečnost vsugerována
- Mnohoznačnost
- Důraz na hudební verše
- Volný verš
Dekadence – úpadek, označení francouzské poezie konce 19. stol.
Znaky:
- Zaměření na vlastní nitro
- Mystika, únik do nereálných světů, touha po odlišnosti
- Hledání krásy v ošklivosti
- Pocit přesycenosti a únavy
- Úsilí o čisté umění, umění pro umění
Prokletí básníci
Jedná se o tři francouzské básníky.
Charles Baudelaire – stál u zrodu symbolismu, dekadence a volného verše.
Díla:
Květy zla – jediná básnická sbírka, intimní dojmy, báseň Zdechlina – milenci se prochází a nachází na zemi mrtvolu zvířete
Malé básně v próze – doklad umělcova sociálního cítění
Jean Arthur Rimbaud – smutné dětství, útěk od despotické matky, v Paříži se seznámil s Verlainem, po dramatickém rozchodu přestal tvořit.
Díla:
Opilý koráb – báseň, dekadentní rysy, ich – forma
Iluminace – nová vize etiky, důraz na smyslové vnímání, Verlaine dílo vydal bez Rimbaudova souhlasu
Báseň Samohlásky – dobrodružství objevování zajímavě znějících zvuků
Paul Verlain – tvorbou blízký symbolismu, jeden z největších světových lyriků.
Díla:
Saturnské básně – výrazná hudebnost veršů
Romance beze slov – subjektivní lyrika, hodnota verše měřena hudebností, konkretizace umělcova programu z básně Básnické umění.
Prokletí básníci – eseje, galerie portrétů