Klasicismus a osvícenství v literatuře
- Klasicismus
- Polovina 17. Století – 1. Polovina 18. Století
- Francie – francouzština rozšířena mezi šlechtou a měšťanstvem, politické a hospodářské postavení
- Vynikající, vzorný
- Racionalismus
- Důraz na rozum
- Descartes – „Myslím, tedy jsem“ – rozumem lze dosáhnout poznání
- Cit je podřízen povinnosti a rozumu (x baroko)
- Pravda je měřítkem krásy
- Člověk – sféra veřejná, vlastnosti nepodmíněné prostředím a dobou
- Hrdina má rysy svých současníků
- Jednotné principy, pevný řád
- Drama – zásada 3 jednot – Aristoteles
- Žánry
- Vysoké
- Óda, epos, tragédie (nejvznešenější žánr)
- O vladařích, vojevůdce, vyšší vrstvy
- Rýmovaný verš – děj – antika
- Nízké
- Komedie, fraška, bajka, satira
- I lidové, neurozené postavy
- Verš i próza, náměty ze současnosti
- Vzor – antika
- Autoři neprojevují své osobní názory, vztah k problematice
- Báseň didaktická, popisná, moralistní vyprávění, esej, úvaha, veršovaná tragédie
- Francie
- Století, absolutismus Ludvíka XIV.
- Tragédie
- Pierre Corneille
- Cid
- Tragédie
- Veršovaná, vysokého stylu
- Starší středověký námět
- Drama lásky a cti
- Děj – polovina 11. Století
- Cid – udatný rytíř, boje s Maury
- Rodrigi (Cid) zabil otce své milé. Ta potlačí svůj cit, protože má smysl pro čest rodiny. Chce, aby byl Rodrigo potrestán.
- Rodrigo odčinil svou vinu udatností v boji
- Král nakonec řeší konflikt smírem
- Po roce, kdy Rodrigo bojuje za Španělsko se vysloví pro jejich sňatek
- Konflikt – láska a cit x povinnost a čest
- Stoupenec absolutismu
- Alexandrin – rýmovaný verš jambický
- Moderní tragédie – hrdina není ovládán osudem, ale stojí nad událostmi
- Jean Racine
- Psychologické tragédie
- Cit x vášeň (egoistická)
- Vášeň ničí i blízké těch, kteří jí podlehnou
- Antické náměty, ale současné postavy
- Faidra
- Euripides
- Láska Faidry k nevlastnímu synovi, který ji odmítá
- Faidra ho chce nalákat na trůn
- Král se vrací, obžalovává syna a prosí ho, aby pomstil zločin
- Faidra se otráví a přizná
- Psychologie postav
- Racine dává vinu nepravé vášni
- Komedie
- Vyjadřuje životní realitu, navazuje na lidové a pololidové hry
- Vzor – commedia dell arte – improvizace
- Působivá komika
- Plautus – výstavba hry
- Moliére
- Jean Baptiste Paquelin
- Klasik světové komedie
- Charakterové komedie – kritika jednotlivých typů lidí
- Problémy s církví, s přáteli, u královského dvora
- Řeší tehdejší mravní problematiku
- Postavení ženy, lakomost, úlisnost, náboženské pokrytectví, napodobování šlechty, cynismus feudálů
- DÍLO:
- Tartuffe
- Satirická komedie
- Pokrytectví, svatouškovství, proti církvi, donašečství
- Bohatý měšťák Orgon – důvěřivý
- Naletí Tartuffovi (pokrytec, zištný, podvodník, náboženský fanatik)
- Tartuffe tak získá vliv u jeho rodiny, brání tomu Kleantus, prozíravý bratr Orgonovy ženy
- Zasahuje král – politická hra, odraz absolutismu
- Nakonec odhalen a spravedlivě potrestán
- Lakomec
- Charakterová komedie
- Plautus –Komedie o hrnci
- Harpagnon – pro peníze je ochoten vše obětovat
- Láska k majetku řídí i vztahy mezi lidmi okolo
- Harpagnon nutí dceru k sňatku s bohatým starcem
- Synovi chce odloudit chudou Marii
- Šibalský sluha ukradne skříňku s penězi, aby dopomohl svému pánovi
- Don Juan
- Kritika rozmařilosti,
- Pokrytecký šlechtic
- Misantrop
- Nepřítel lidí
- Vypočítavost šlechty
- Zdravý nemocný
- Útok na šarlatánství, pokrytectví lékařů
- Škola žen
- Měšťák šlechticem
- Šibalství Scapinova
- Bajky
- Jean de la Fontaine
- Inspirace od Ezopa a středověku
- Praktická životní morálka
- Nastavuje zrcadlo lidské společnosti
- Soustředí se na příběh, způsob vyprávění
- Bajka je pro něj malé drama
- Pro potřeby společenské kritiky, kritika dobových mravů) pokrytectví, lstivost , lidská hloupost
- Dobové narážky i ironický podtext
- 12 knih Bajek
- Vlk a pes
- O přednosti vědění
- Itálie
- Commedia dell árte
- Nejslavnější forma komedie
- Národní veselohra
- ironicky zachycené všední problémy
- druh lidového, ale profesionálního divadla
- zachycuje měšťanské prostředí
- jen stručný scénář s dějovou kostrou, seznamem postav
- improvizace, pantomima
- masky, komické výstupy
- Carlo Goldoni
- Poprask na laguně
- Rybářská žárlivá milenecká dvojice
- Přechod k charakterové komedii
- Jednoduchá milostná zápletka
- Mirandolina
- Sluha dvou pánů
- Hrubiáni
- Rodinný despotismus měšťanského prostředí
- Podobizna Harlekýnova
- Rusko
- Lomonosov
- Zavedli styly do ruské literatury
- Církevní slovanština
- Krylov
- Bajky
- Rusko
- Bajky
- Tartuffe
- Tragédie
- Vysoké
- Osvícenectví
- Století
- Svoboda vědeckého bádání
- Osvícený panovník, chtěl poznávat
- Nová společenská a politická ideologie
- Vyhovuje měšťanům
- Kult rozumu, právo „přirozeného člověka“, svoboda myšlení, rovnost
- Optimismus
- Víra v rozum
- Měšťanský pokrok
- Navazuje na renesanci
- Drama
- Už ne zásady klasického dramatu
- Kladné role – měšťan, ne král
- Spisovatelé
- Proti církvi
- Konzervatismu
- Zároveň filosofové, historikové, publicisté
- Francie
- Boj proti absolutismu – vhodné podmínky
- Charles Louis de Montesquieu
- Duch zákonů
- Rozpravy
- Zákony vznikají z přirozených příčin
- Z povodní, z deště – ne z příčin panovníka, ducha
- Perské listy
- Francouzský osvícenecký román
- Kritika společnosti, politiky
- Satira
- Peršan Uzbek a přítel Reka cestují do Evropy za vzděláním – v dopisech si sdělují dojmy
- Dopisy zasazeny do vývoje vztahů mezi Uzbekem a jeho pánem doma
- V kontaktu s evropskou skutečností se stane osvíceneckým myslitelem, ale k ženám v Persii se chová jako orientální despota
- Denis Diderot
- Spolu s Voltairem, Rousseaume – encyklopedisté
- Vydání Francouzské encyklopedie – 1751 -1765
- Věda, umění, technika, souhrn dosavadního vědení, vědecký výklad skutečnosti
- Jeptiška
- Román v dopisech
- Antiklerikální
- Realistický obraz morálky té doby
- Kritika rodinných vztahů a církevních poměrů
- Autobiografie fiktivní dívky přinucené vstoupit do kláštera kvůli svému nemanželskému původu, aby neohrozila dědické náznaky vlastních dětí a jejich rodin
- Jakub Fatalista
- O společenské morálce
- Dialog pána a bodrého sluhy
- Voltaire
- Francois Marie Arouet
- Kritický racionalismus
- Kritik absolutismu, církevního fanatismu
- Humanista – rovnost všech lidí
- Historik, filosof, dramatik, básník, prozaik, dramatik, publcista
- Útočnost, jízlivost
- Filosofická povídka
- Ostré kritické zaměření
- Lidská hloupost, zaostalost, nesnášenlivost
- Filosofický román
- Románová forma a autorovo filosofické východisko
- Candide neboli optimismus
- Román
- Povídka o hledání lidského štěstí – hlavní hrdina a sluha putují světem
- Candide putuje po světe, nevinný optimismus
- Dobrý, laskavý, pomáhá, morálně čistý
- Voltaire s ním putuje po světě – ukazuje mu, že svět není tak optimistický, existují ale i špatné věci
- Candide ztrácí své iluze
- Kontrast optimismu a hrůzného světa – nutnost čelit mu tvořivou činností
- Dramata:
- Zaira
- Milostný cit x nábožemský fanatismus
- Brutus
- Republikánský hrdina
- Charlos de Laclos
- Zaira
- Nebezpečné známosti
- Román v dopisech
- Manipulace s druhými lidmi, mravní volnomyšlenkářství
- 2 libertinové – markýza de Mertuitte a Vikomt de Valmont zasahují do cizích osudů
- Láska – bez citů, umění strategie, cynický přístup k morálce, lidské odpovědnosti
- Anglie
- Daniel Defoe
- Robinson Crusoe
- Ztroskotanec na pustém ostrově
- Člověk, příroda
- Oslava lidské práce a aktivity
- Jonathan Swift
- Gulliverovy cesty
- Filosofický satirický román
- I utopický
- Druh fantastické literatury
- Líčí dokonalé společenské normy a poměry
- Imaginární cestopis
- Poměry v Anglii
- Představa ideální společnosti
- Kritika civilizace
- Relativita lidského rozumu