Karel Hynek Mácha – Máj
Charakteristika
|
· Lyricko-epická báseň s dramatickými prvky vydaná 1836 (jediná kniha vydaná za Máchova života), vrcholné dílo českého romantismu a 1. česká moderní báseň
· Skladbě předchází věnování – báseň Čechové jsou národ dobrý – vlastenectví · Zcela vybočuje z obrozeneckého programu, je to osobní zpověď rozervaného básníka plného nejistot a otázek po smyslu života, ke světovému romantismu odkazuje subjektivismem, obrazotvorností a fantazií · Epika: dějová stránka · Lyrika: popis májové přírody, pocity hrdinů a autora · Skládá se ze 4 zpěvů, 2 intermezz a dedikace (věnování) · Používá 2 metrické systémy: jamb (1. zpěv) a trochej (2. zpěv) · Děj je vedlejší, není podán chronologicky → potlačení děje, vyhrocení subjektivismu · Hlavními cíly je popis májové přírody a myšlenky vězně čekajícího na popravu · Děj se odehrává v okolí Bezdězu · Příběh má reálný základ · Dílo nebylo veřejností přijato (potlačená obsahová stránka, porušení výchovného rázu, narušení ideje krásna, nevhodní hlavní hrdinové, materialistický a kritický názor na Boha, smrt, bezcitnost, rozvrácená rodina) · Mezi kritiky patřil Tyl, Erben x dílo ocenila generace Májovců, Nezval, Halas, Šalda · Erben v reakci na Máj píše romanci Záhořovo lože (Poutník jde do pekla vinou otce, potkává loupežníka Záhoře, pak mu přináší zprávu, že v pekle je pro něj nachystáno Záhořovo lože, Záhoř se po devadesát let kaje, je mu odpuštěno) – polemika se situací Viléma, poutník i Záhoř se zachrání, unikli svému osudu |
Téma
|
· Myšlenky a pocity při čekání vězně, který zabil vlastního otce, na popravu; úvahy o smyslu života, o vině, o posmrtném životě na pozadí májové přírody, o osudu hrdinů |
Motivy
|
· Příroda – barvy, tvary, atmosféra
· Nešťastná láska · Tragédie lidského života (Jarmilina, Vilémova, Vilémova otce) · Existenciální otázky: Proč? – způsobil to Vilémův otec a společnost Co bude po smrti? – pocity marnosti, nicoty, dochází k materialistickému závěru (zrozen zemí, v zemi přijat) a k tomu, že po smrti nic není (Kdy dopadne konce svého? Nikdy – nikde – žádný cíl), plynutí času Jsem vinen? – vinu necítí, za jeho tragédii může společnost · Kritika společnosti |
Postavy
|
· Hynek: samotný autor, poutník, po letech přichází na místo tragédie, ztotožňuje se s Vilémem
· Vilém: typická romantická postava, vyděděnec společnosti, opovrhovaný, ale obávaný loupežník (strašlivý lesů pán), sám sebe chápe jako oběť okolí, nenachází žádnou útěchu, emocionální, rozpolcený, buřičská postava, žárlivý · Jarmila: promiskuitní krásná dívka, ale Viléma milovala, proto ukončí svůj život (pro svoji hanbu a vinu) · Postavy se v básni nikdy nesetkají (nedojde k dramatickému napětí) |
Děj
|
· Loupežník Vilém se dozvídá, že jeho milá Jarmila byla svedena (ještě v době, kdy ji neznal) → zabije nepoznaného svůdce své milé, pak zjistí, že zabil vlastního otce, který ho před lety vyhnal z domu a Vilém → jako otcovrah je zatčen a čeká na popravu, přemítá o své vině, o osudu, o Jarmile, dalšího jitra – 2. máje – je popraven (stať a vpleten do kola)
· Když se to Jarmila dozví, spáchá sebevraždu skokem do jezera · Po letech přichází na ta místa básník (o silvestrovské půlnoci), vidí na kole Vilémovu lebku, ptá se hostinského, co to bylo za zločince → na jaře se vrací
|
Kompozice
|
· Mistrovské vylíčení přírody (barevná, plná kontrastů, dynamická)
· Dramatický vzestup: vrchol ve 3. zpěvu, pak sestup (kompozice dramatu – expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa) · Chronologická (čekání na popravu) · Retrospektivní (vzpomínky na události, které Viléma dovedly do vězení) · Rámcová (začátek prvního zpěvu a konec čtvrtého zpěvu tvoří oslava májové přírody) · 1. zpěv: o Obraz přírody (tajemná večerní příroda, jezero, hvězdy, erotické napětí), motivy lásky, první tragédie (Jarmila se dozvídá o Vilémově činu a o tom, že bude popraven, spáchá sebevraždu skokem do jezera) o Romantické prvky: nešťastná láska, romantická příroda, kontrasty (barevnost, touha x realita) o Hlásková instrumentalizace verše (hromadění hlásek, nejčastěji ou, o → zvukomalebnost) o Obsahuje 1. apostrofu: „Jarmilo! Jarmilo!! Jarmilo!!!“ – gradace · 2. zpěv: o Znázorňuje čas: věčnost přírody a ubíhající čas života zločince („kapka za kapkou“), vzpomínky na mládí o Obsahuje slavnou vězeňskou scénu (stráž zaslechne Vilémovy úvahy, zdrtí ho Vilémův osud a už nikdy se neusměje) o Zpěv je psychologicky, emocionálně vypjatý – vnitřní monolog vězně (vina, otázky života a smrti) · 1. intermezzo: o Zachycuje půlnoční popraviště o Vychází z legendy, že duše zemřelých střeží místo svého skonu, dokud je nevystřídá nový zemřelý o Dramatický ráz – sbor duchů připravuje Vilémův pohřeb o Forma dialogu o Spolu se sborem duchů tu vystupuje lebka, přírodní živly (vítr, mlha, Měsíc, žáby) – všichni mají něco připravit na pohřeb o Končí na úsvitu nového dne, tzn. 2. máje · 3. zpěv: o Vrchol básně o Vilém je za rozbřesku veden z města, na pahorku před kaplí se rozloučí se životem, s Bohem, se zemí, pak je popraven o Kontrast krása přírody a tragédie lidského osudu, vyznání lásky k rodné zemi, vzpomínka na dětství o Obraz rozbřesku, jásavost jarní přírody x hluk města, davu o Věčnost přírody a pomíjivost života o Vilémův monolog – loučení se zemí (jeho matka, dědictví, hrob – materialistické pojetí) o 2. apostrofa: „Viléme! Viléme!! Viléme!!!“ o Využití barev (šero, noc stín, bílá x růžová, modrá, rudá, světlo) o Vrcholí zvuková stránka veršů · 2. intermezzo: o Obraz horské přírody o S Vilémem se loučí jeho loupežníci · 4. zpěv: o Básník se ztotožňuje s hrdinou i poutníkem, který se po 7 letech vrací na popraviště o Uvědomuje si plynutí vlastního života o Končí podobně, jako začíná 1. zpěv o Převládá oxymóron → charakteristika dětství o Nekrolog (ohlédnutí za minulostí) o Autor se ztotožňuje s hrdinou, lituje je i sebe, oba jsou zklamaní životem o 3. apostrofa: „Hynku! Viléme!! Jarmilo!!!“ |
Jazyk a styl
|
· SZ: spisovná – neutrální, knižní, archaismy
· Rým sdružený, střídavý, obkročný · Velké množství básnických prostředků: metafora, personifikace, metonymie, gradace: o epiteta (básnické přívlastky): bělavé páry, modrý blankyt o přirovnání: co slzy lásky o oxymóron (vylučující se spojení): umřelé hvězdy svit o metonymie: hrdliččin zval ku lásce hlas o personifikace: břeh ji objímal kola a kol · Kontrasty: jarní příroda, poprava, život a smrt · Zvukomalebnost – eufonie (vše lazurným se pláštěm krylo, lhal lásky žal), hromadění podobně znějících slov, cit pro hudební stránku jazyka, rytmus a melodii slov · Dynamická slovesa, monology, dialogy, úvahy |
Autor
|
· 1810-1836 (narozený v chudé rodině, první básnické pokusy píše v němčině, předčasně umírá na choleru nebo na zápal plic)
· Mimořádná osobnost českého romantismu – „jediný český romantik“, zakladatel moderní české poezie · Obohatil poezii myšlenkově (ne krása, ale opovrženíhodné postavy, ostrý kritický ráz vůči společnosti) i po stránce formy (jambický systém – dvojslabičný, nepřízvučná – přízvučná) · Osobní život = život romantického hrdiny (nejistá podoba, pohřeb v den svatby, osamocený a nepochopený, životní láska = Lori Šomková, obdiv k přírodě, podnikal dlouhé túry, maloval skici hradů a krajin, citově nestálý a náladový) · Využívá řadu symbolů: poutník, loupežník (postavy utíkající pryč od lidí, kteří jim nerozumí, rozervaní, nevěří v posmrtný život a nekají se, nelitují svých činů; poutník vyjadřuje touhu po svobodě, loupežník protestuje proti řádu) země je jediná jistota, rozpor mezi snem a skutečností |
Další tvorba
|
· Próza:
· Kat (zamýšleno jako čtyřdílné dílo, jednotlivé části měli být nazvány podle českých hradů, zachycoval atmosféru, napsal jen část Křivoklát o uvěznění Václava IV.) · Márinka (cyklus Obrazy ze života mého, autobiografické prvky, tragédie hudebně nadané dívky) · Cikáni (román tematicky podobný Máji, popisuje život vyděděnců) · Pouť krkonošská |
Směry | · Romantismus (postavy, prostředí – popis přírody, vyhrocená emocionalita, kontrasty)
· Realistické prvky (kritika mezilidských vztahů – otec a syn) |
Epocha | · Česká literatura (3. fáze národního obrození → specifika českého romantismu, výchovný charakter): Karel Sabina (libreta), J. V. Frič, K. J. Erben, J. K. Tyl (drama – Fidlovačka, Strakonický dudák)
· Evropská literatura: · VB: básníci jezerní školy (Coledidge), Byron (Childe Haroldova pouť), Shelley (Odpoutaný Prometheus), Scott · F: Hugo, Stendhal (Červený a černý), Dumas st., Musset · N: poezie modrého květu (Novalis – Hymny noci), Heine (Kniha písní – Lorelai), břatři Grimmové · R: Puškin, Lermontov · Další: Mickiewicz, Petöfi, Poe · Zfilmoval F. A. Brabec |