Charakter literární tvorby ruchovců a lumírovců
Programy tzv. národní a kosmopolitní školy, umělecké a kritické osobnosti této generace (Sv.Čech, E.Krásnohorská, J.V.Sládek, J.Vrchlický, J.Zeyer)
- a 80. léta 19. stol.
- další růst hospodářské moci českého měšťanstva, 1874 ustavení staročeské a mladočeské strany (spory mezi staročechy a mladočechy), 1878 založena Českoslovanská sociální demokracie – boj o rovné volební právo
- rozmach národního hnutí v celé Evropě, rozvoj kulturních organizací
- zrušení cenzury
boj o národní a kosmopolitní zaměření české literatury
- V 70. a 80. letech vedle sebe existují dvě výrazné literární skupiny, jejichž vzájemné střetávání představuje boj dvou tendencí v naší literatuře
- vůdčím žánrem literatury 70. a 80. let je poezie, teprve od 80. let začíná do literatury výrazně pronikat i próza.
důležitá role: časopisy, kolem kterých se autoři jednotlivých skupin sdružovaly:
- Časopis Lumír – podle něj má lumírovská generace svůj název. Od r. 1877 do r. 1898 ho vedl J. V. Sládek. Jeho autory byli také Jaroslav Vrchlický a Julius Zeyer
- Časopis Květy – založil je r. 1879 Svatopluk Čech. Otiskoval v něm většinu vlastních prací, dále pak verše a prózy Nerudovy, Jiráskovy, Arbesovy, T. Novákové atd. Lit. skupina se kolem něho nevytvořila.
- Časopis Osvěta – zal. r. 1871. Stal se opozicí Lumíru. Založil a vedl ho prozaik a kritik Václav Vlček. Pro Osvětu psal zejména sám Vlček a dále pak kritici: Ferdinand Schulz, František Zákrejs, Karolína Světlá, Alois Jirásek, Eliška Krásnohorská atd.
Ruchovci
- volná literární skupina, reprezentanti tzv. národní školy
- podle almanachu Ruch (1868)
byl vydán na počest položení základního kamene Národního divadla
znaky:
- navazují na národní obrození, vracejí se k historii; oživení myšlenky Slovanské vzájemnosti
- vlastenectví
- odmítají sociální témata; užití oslavných a vznešených témat (patetismus = vznešené vyjadřování)
- objevuje se idyličnost (bezproblémovost)
- zaměřeni na venkovské prostřed, jakožto zdravé jádro českého národa í (často oslavují sedláka)
- užití oslovení, zvolání, archaismu, spřeházený slovosled
Představitelé: Svatopluk Čech, Eliška Krásnohorská; zpočátku i Josef Václav Sládek, V. B. Třebízský a Alois Jirásek
Svatopluk Čech
- předák ruchovců, především básník, satirik, prozaik.
- většinu života strávil v Praze
- studoval práva, několik let pracoval jako právník
- později se stává stálým redaktorem Květů
- nikdy se neoženil, těžká nemoc na sklonku života
- navštívil Francii, Itálii, Švýcarsko
- poezie – epika i lyrika – vlastenectví, historie, venkov
poezie- lyrika
- – politická, národní, vlastenecká
- Jitřní písně, Nové písně – výzva k národnímu sebevědomí
- Píseň otroka – pojaty částečně alegoricky, dějištěm jsou sice daleké východní plantáže, ale myslí se jimi Rakousko-Uhersko. Otroci jsou Češi, otrokáři rakouská vláda.; boj otroků za svobodu tvoří paralelu boje českého národa za samostatnost
poezie – epika
- historická
- Husita na Baltu (v prvním vydání almanachu Ruch) – husitstvím dává příklad současníkům k aktivitě, vzpomínky na minulé velikosti čes. národa
- Dagmar – historický epos
o dceři Přemysla Otakara II. Markétě (=Dagmar) – provdána za dánského krále Valdemara královna Dagmar – ochranitelka Slovanů x Valdemar bojuje proti Slovanům, hezký vztah končí smrtí Markéty - Adamité (z doby husitské) – pojednává o táborské náboženské sektě, kterou Žižka nechal vyhladit, protože způsobovala rozkol v Táboře. (neuznávala pravidla společenského života; užívali si, orgie, nevěřili v posmrtný život,…)
- Roháč na Sióně-historická, konec posledního husitského vojevůdce
- Václav z Michalovic – epos z pobělohorské doby
hrdina – vychováván jezuity; poté co se dozví o svých protikatolických předcích (byli popraveni na Staromáku), se proti jezuitům postaví - alegorická
- Evropa-alegorie, symbolizována lodí a posádku tvoří národnostně různí lidé, nejsou schopni se domluvit na řízení lodi, která pak ztroskotá
- Slávie-alegorie, loď, kde jsou pasažéry Slované a ti se domluví, pod vedením Rusa šťastně doplují do přístavu. Myšlenka slovanství
- venkovská
- Ve stínu lípy – veršované povídky, pojetí idylické, vlastenecká
obyvatelé malé vesničky se scházejí na lavičce pod lípou- vyprávění příběhů (možno srovnávat s Dekameronem), 7 veselých i smutných příběhů, příhody plné vlastenectví a vztahu k rodné zemi, které se opravdu staly – oslava češství - Lešetínský kovář – národně sociální námět
příběh kováře, snaží se ubránit kovárnu a vesnici před pronikáním německého živlu
napadání konkrétních událostí – poněmčování, industrializace venkova
vesnici koupil podnikatel, lidé věří v lehčí práci – nestalo se to; kovář tomu nevěří od začátku - Sekáči – život sezónních námezdných ženců
- satirická
- Hanuman – satira, alegorická skladba – „zvířecí epos“ komický epos
příběh opičáka Hanumana, který žil v zajetí mezi lidmi a když se dostal se zpět do pralesa, prohlásil se mezi ostatními zvířaty králem a při svém vládnutí napodoboval hlavně špatné lidské vlastnosti, tím je zesměšňoval. Je to kritika vlastností Čechů – přejímání cizích vzorů, i když to i škodí, kritika Lumírovců
próza
- satirické prózy – „broučkiády“ – kritizují satiricko-humoristicky maloměšťáctví malého českého člověka
- hrdina: pražský měšťan, pan Brouček typ nekulturního, vlastenecky neuvědomělého českého měšťáka z konce 19. století, na vlastnostech měšťana chtěl kritizovat jejich chování
- Pravý výlet pana Broučka do Měsíce – panu Broučkovi se zdají sny, když se opije, ocitl se mezi Měsíčňany, což byly bytosti, které projevovali přehnaný zájem o kulturu, on je jejich pravým opakem, vypadá vedle nich velmi přízemně a má starost jen o dobré jídlo a o své pohodlí, Měsíčňané jsou bytosti éterické (duchovní), živí se vůní květin a krásou. P. Brouček naopak nemůže žít bez knedlíků a piva, vysmívá se oběma extrémům- setkává se přehnané estéctví s přehnanou přízemností; v Měsíčňanech paroduje trochu i sám sebe
- Nový epochální výlet pana Broučka tentokrát do 15.století– tato satira je útočnější,
začíná opět ve Vikárce, ocitl se u husitů, kteří jsou vylíčení jako odvážní a čestní lidé, on se projevuje jako zbabělec, který se přidává k vítězné straně, prožívá bitvu na Vítkově, jeho průvodcem je Janek od Zvonu, při setkání s Žižkou projevil vojevůdce názor, že český národ nemůže mít tak špatné potomky, probouzí se na dvoře v sudu
kontrast prospěchářství, zbabělosti, bezcharakternosti a falešného vlastenectví pana Broučka se statečností a odhodláním husitů, kritika zbabělosti a pokrytectví - Jestřáb kontra Hrdlička-povídka o svou mužích zcela opačných povah, Hrdlička je snílek a nepraktický idealista, Jestřáb je tvrdý a bezohledný
Eliška Krásnohorská
- literární kritička (proti kosmopolitismu a lumírovcům)
- povídkářka, libretistka, proslavila se povídkami, obě povídky se staly librety ke Smetanovým operám.
- překladatelka – Puškin, Mickiewicz, Byron
- Tajemství – spor mezi konšeli, milostná zápletka, spojená s hledáním pokladu na Bezdězu.
- Čertova stěna – z doby Přemysla Otakara II. – pověst o vzniku vltavské skály s názvem Čertova stěna.
Lumírovci
- podle literárního časopisu Lumír (zal. r. 1873), byli mnohem pevnější, protiklad ruchovců
- tématika celosvětová, všelidská
- kosmopolitní škola = světoobčané
- pokoušeli se pozvednout literaturu na evropskou úroveň (návaznost na májovce)
- překladatelská činnost (př. J. V. Sládek přeložil: Longfellow – Píseň o Hiawathovi, Shakespearova díla)
- orientace na literaturu evropskou (místo původní německé, orientace na románskou (francouzskou) a anglosaskou)
- často vyhledávali cizí náměry, napodobovali evropské autory a hodně je překládali snažili se dohonit rozvinutější evropskou literaturu
- vyslovili požadavek umělecké svobody a čistého umění (žádné politické, národně vzdělávací funkce)
- smyslovost poezie, bohatá obraznost
- přinášejí mnoho nových literárních forem
- nejčastěji intimní lyrika
- představitelé: Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer, Josef Václav Sládek
Josef Václav Sládek
- pocházel z venkova ze zednické rodiny
- básník a překladatel, původně ruchovec, pak přechod k lumírovcům (svými drobnými básnickými díly se řadí spíše k ruchovcům, svými překlady spíše k lumír.)
- 2 roky strávil v Americe odjel kvůli nespokojenosti s přísným režimem Habsburků, věřil, že v Americe nalezne větší svobodu, ale nakonec byl zklamán, když poznal postavení černochů a zacházení s indiány, pracoval jako učitel, kostelník, lovec, tulák, řada fejetonů
- po návratu pracuje jako redaktor (Národní listy, Lumír), později se stává profesorem angličtiny na Českoslovanské obchodní akademii a na filozofické fakultě
- 1898 odchází do ústraní, protože je nemocný, jeho chorobou je poznamenána jeho závěrečná tvorba, jeho pohřeb se stal národní manifestací
- jeho překladatelská činnost souvisela s tendencí lumírovského programu uvádět do české literatury významná světová díla
překlady zvláště z angličtiny: Shakespeare – (přeložil 33 Shakespearových dramat), Byron, Longfelow, Poe - psal hlavně lyrickou poezii básník českého lidu, jeho domova, vlasti, boje za národní svobodu
lyrické básnické sbírky
- intimní lyrika – -soustřeďuje se na základní situace lidského života, vzpomínky na dětství, často motivy cest po moři i motivy z USA, motiv smrti první ženy a láska ke druhé ženě a dětem
- sociální a vlastenecká lyrika – hluboký vztah k domovu víra v lepší budoucnost, výzva k národní hrdosti
- lyriku společenskou, sociální, z prostředí venkovského, oslavoval rolníka jako živitele
- Básně – 1. básnická sbírka, lyrické; je poznamenána smrtí jeho první ženy
- Jiskry na moři – soubor politické, vlastenecké i sociální poezie
nejslavnější báseň Na hrobech indiánských, poznamenána jeho pobytem v Americe, reagují i na rasismus - Světlou stopou, Sluncem a stínem, Na prahu ráje, Ze života
- Selské písně a české znělky – nejzralejší dílo, touto sbírkou si u čtenářů vydobyl velký respekt
silný postoj k životu, přilnutí k rodné zemi, touha splynout s lidem, obrazy vesnice, vztah k přírodě, motiv českého venkova a selství, idylický obraz venkova Velké, širé, rodné lány
poezie pro děti
- zakladatel moderní dětské poezie – učí lásce k rodičům, k domovu, vlasti, přírodě
- má formu jednoduchou, písňovou, rytmickou. Je pojata vlastenecky, výchovně. Původně ji psal jen pro své děti
- Zlatý máj, Skřivánčí písně
- Zvony a zvonky – přiblížení se dětské fantazii, používá nejrůznějších forem – bajky, říkanky, lyriky, často s humorným laděním- b. Lesní studánka
Jaroslav Vrchlický (vl.jménem Emil Frída)
- pocházel z venkova- Louny
- vystudoval UK, po studiu působil v Itálii jako vychovatel, pak jako profesor literatury na universitě, byl velmi aktivní a činorodý, člen ČAV (Česká akademie věd)
- 1908 onemocněl těžkou nervovou chorobou, zemřel v r. 1912
- přední osobností lumírovské poezie v jeho díle vrcholí poezie 19. stol., přes 80 básnických sbírek, především lyrik – oslavoval lásku k ženě, rodině, dětem, člověka a víru v něj
- neobyčejně obsáhlé dílo – za 35 let vydal 270 svazků knih, dílo zahrnuje všechny literární tvorby
- průkopník moderních básnických směrů v české literatuře
- přejímá útvary orientální poezie – důkaz, že čeština zvládá i tyto formy (např. Gazel, Rondel)
- překlady světové poezie i dramatu (z 18 světových literatur), francouzština (Hugo, Baudelaire), italština (Petrarca, Dante- Božská komedie), němčina (Goethe, Schiller), angličtina (Byron, Poe), Ibsen, Mickiewicz
- tvořil lehce, kritikou mu byla vytýkána myšlenková povrchnost básnických sbírek
poezie – lyrika:
- využíval často zvláštní básnické formy (sonety, rondely,gazely, tercíny- francouzská (Villonská) balada) většina sbírek odrážela jeho pocity, je proměnlivá v náladách podle situace v rodinném životě i v souvislosti s literární kritikou některých děl.
- /80. léta-převažovala osobní milostná lyrika, některými moralisty byl za to kritizován, vzbuzoval pocity štěstí, protože on sám žil ve šťastném manželství
- léta-pesimističtější, manželství procházelo krizí, byl kritizován příslušníky „Literární moderny“, nedosáhne štěstí a touží po klidu
- počátek století-autor se s problémy vyrovnává a sbírky jsou smířlivější
- Z hlubin – 1. básnická sbírka, sbírka, která prozrazuje silný vliv Nerudova Hřbitovního kvítí; trpká, melancholická zpověď
intimní lyrika:
- láska k ženě, dětem, rodině
- Eklogy a písně
- Dojmy a rozmary
- Okna v Bouři – manželská krize, tvůrčí, zklamání, samota
přírodní lyrika
- obrazy přírody + obrazy šťastných chvil básníkova života
- Strom života
- Poutí k Eldorádu – kdo dojde do Eldoráda, žije v blahobytu, vyjadřuje lásku k ženě, dětem, optimistické ladění, obraz vlastního štěstí, nevšední smyslová konkrétnost, někdy až provokující
vlastenecká lyrika
- Má vlast – vlasteneckými básněmi oslavoval krásu vlasti, její minulost a krásnou budoucnost
zachycena krása české země, Prahy, ale i jiných měst, láska k češtině
reflexivní lyrika
- Písně poutníka
formalistní lyrika
- Hudba v duši, Moje sonáta, Sonety samotáře
poezie – epika:
· Zlomky epopeje
- cyklus sbírek a básní s historickou tématikou, byl inspirován Legendou věků Viktora Huga, snažil se zachytit vývoj lidstva od nejstarší doby po současnost, příběhy z prehistorie – renesance, vybíral si jen jednotlivé události nebo osoby z našich i světových dějin, hledal dobu, kdy byl člověk vůbec někdy svobodný. Obdivuje silné jedince schopné obětovat se pro pokrok.
- Duch a svět– víra v pokrok lidstva, podoba s Nerudovými Písněmi kosmickými
- Zlomky epopeje – báseň, která dala název celému cyklu, kritika současných poměrů
- Bar Kochba – vůdce Židů, vedl povstání Židů proti nadvládě Římanů
- Twardovski – polský národní hrdina., obměna faustovské látky, rozsáhlá básnická sbírka
- Spartakus
- Mýty –zahrnuje rozsáhlejší epické skladby z českých dějin, Legenda o svatém Prokopovi
Selské balady – z historie selských povstání v 15. – 18. stol. – sociální balady (např. Balada vánoční)
drama:
- Hippodamie – tragédie námět ze starých řeckých bájí; trilogie (Námluvy Pelopovy, Smír Tantalův, Smrt Hippodamie), zhudebnil Zdeněk Fibich a vytvořil melodrama
- Noc na Karlštejně – historická komedie z doby vlády Karla IV. – o zákazu přístupu žen na hrad Karlštejn. Královna se převleče za muže (E. Pomořanská), aby mohla být nablízku svému manželovi, milostná zápletka, zfilmováno dodnes oblíbené.
Julius Zeyer
- básník, prozaik, dramatik; novoromantik, sklon ke spiritualismu
- pocházel z pražské německo-francouzské rodiny, která byla velmi bohatá, autor měl zdědit dobře prosperující dřevařský podnik, ale odmítl ho a celý život věnoval pouze literatuře, cestoval po Evropě, témata z ciziny využívali ve své tvorbě, psal o pražské historii (židi), většina dramat o historii, byl nespokojen se současným světem
- studium jazyků, literatury, filozofie, dějin umění
- mnoho cestoval – Německo, Švédsko, Itálie, Řecko, Turecko, Španělsko, Tunis ap.
- vychovatel v Rusku, ke konci života žil v ústraní- samotář, citlivá až aristokratická povaha, měl vybraný vkus, jemné chování.
- většinu života prožil v Praze, často zajížděl do Vodňan, kde byl jeho přítel spisovatel Herites.
poezie:
- především epika z českých i cizích dějin i mýtů
- Vyšehrad – inspirace z rukopisů Zelenohorského a Královedvorského
- Čechův příchod – inspirace pověstmi
- Karolínská epopej – lyrika, 4 veršované příběhy, hrdiny rytíři, vyzdvihuje jejich vlastnosti (odvaha, galantnost), z cizích dějin – (o rytířské družině Karla Velikého)
próza:
- cítil, jak roste jeho zklamání ze společnosti
- Ondřej Černyšev-historický román z prostředí carského dvora 18. století
- Román o věrném přátelství Amise a Amila – starofrancouzský román – rytířský středověk
- Jan Maria Plojhar – psychologický autobiografický román, vrchol tvorby, tragický osud hrdiny, hlavně jeho nešťastná láska, zamiluje se do ženy, která nedokáže být věrná
- Dům U tonoucí hvězdy – povídka, příběh českého medika a jeho umírajícího slovenského přítele
- Tři legendy o krucifixu – náboženská tématika (osudy ukřižovaných lidí)
drama:
- Radúz a Mahulena (hudba Josef Suk)- romantická pohádka podle slovenského námětu upravená pro divadlo – o síle opravdové lásky princezny Mahuleny k princi Radúzovi, jeho nejznámější dílo. Motiv kletby, která postihne milence, ale nakonec je láskou zlomena.prvně hráno v Národním divadle v roce 1898