ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA (1918-1939)
KAMENNÁ KLASICKÁ DIVADLA
- Národní divadlo, Stavovské (Nosticovo, Tylovo), Městské divadlo na královských Vinohradech
- Velká divadla, fungují tradičním stylem (repertoárové divadlo), monumentální stavba
- Hrají na základě seznamu, které se opakuje, sestavuje ho dramaturg
- Dramatik + dramaturg (K.Čapek) Vinohrad.divadla
- Viktor Dyk
- František Šrámek (Měsíc nad řekou, přináší lyrické drama)
- Jirásek (historický realismus)
- Josef Čapek
- Vladislav Vančura (Jezero Ukerewe, Josefína – tato hra byla nalezena v jeho pozůstalosti, v 50.letech byla prvně zinscenována, podobá se Pygmalionu. Josefína je chudá dívka z ulice, zpívá na ulici, aby si vydělala na živobytí své i jejího pěstouna, zpívá vedle konzervatoře a profesoři si jejího zpěvu všimnou – neobvyklé obraty, slovní experimenty, z Josefíny se stane zpěvačka díky profesorům z té konzervatoře)
- Jiří Mahen – napsal libreto k Husa na provázku
- Vítězslav Nezval
- František Nezval – legionář
VESELOHRA V HOSPODÁCH
- Byly i satirické, souviselo to s politickou situací 2SV
- Emil František Burian
- Eduard Bass – Černá sedma (nejznámější kabaret)
- Tanec, hudba zpěv
AVANTGARDNÍ DIVADLO
1.období
- Osvobozenecké divadlo – Voskovec a Werich a Ježek -> začalo to s Vest Pocket Revue (1927), původně malá hra, ale setkala se s úspěchem, začali hrát postavy (Ruka a Houska)
- Scény humorného děje z celého světa, chatrný děj (dadaismus)
2.období
- 1929-31 poetické
- Fata morgana, Ostrov Dynamik, Golem
3.období
- 1931-1932 politická satira
- Vypukla hospodářská krize + nástup Hitlera
- Kat a blázen (1934)
- Promlouvali o aktuálních věcech, hra se třeba časem měnila (podle okolností), přidávali se repliky atd.
- Forbína – předscénky, před oponou, původně se nepřipravovaly (pak ano), vymýšleli nová slova „sranda“ (vsuvka + kulturní vložka) -> improvizace, před každou hrou
- Autorské divadlo – ti, co píší texty hrají také
- Těká Barbora – píseň David a Goliáš (jde o podobenství z bible, inspirace: Samuelova kniha ve Starém zákoně, i kdy byl David malý, porazil toho velkého, nezáleží na síle ale na rozumu). Používala se obecná čeština, David = ČSR, Goliáš = Německo.
- Osvobozenecké divadlo, protože je osvobozené od blbů a babců
- Golem – inspirace pro film Císařům pekař
- Balada z hadrů, Nebe na zemi, Rub a líc, Pěst na oko, Osel a stín, Caesar, Robin zbojník
- Využívání paradoxů a hromadění neslučitelných významů patří mezi oblíbené prostředky
Divadlo D34
- Divadlo Františka Buriana
- dobrovolný voják, součásti Devětsilu
- vydává knihu jazz
- přáteli s Nezvalem, napsal i operu Bubu z Monemarnasu