Četba dětí předškolního věku. Práce s nimi v knihovnách
- zahrnuje období od prenatálního vývoje přes nemluvně, batole až po předškolní věk (těhotenství – 6 let)
- prenatální vývoj a nemluvně ( – 9 měsíců – 1 rok)
- psychologie se snaží utvářet již v ranném věku = i v těhotenství způsobem života matky a její psychickou pohodou
- ONTOGENEZE – průběh individuálního vývoje psychiky
- běžné urychlení vývoje v jednotlivých obdobích o 2 – 3 roky
- Batole (1 – 3 roky)
- dítě si osvojuje slovní zásobu
- uvědomění vlastní osoby (JÁ)
- předkládáme jednoduché knihy (leporela) – zničí
- Předškolák (3–6 let)
- rozvoj slovní zásoby
- poslech říkanek, krátkých pohádek atd. které musí mít nabitý děj
- cca 4 roky – období vzdoru, proč? problematické období
- není čtenářem v pravém slova smyslu – naslouchá, prohlíží si obr., pojmenovává předměty a jevy
- kniha = hračka
- vztah ke knize se vytváří postupně (ilustrace, později text)
- dříve dětem předkládána tzv. neintencionální část četby = klasikové, duchovní literatura atd. = literatura určená pro dospělé
- od 19 st. literatura psaná pro děti – adresátem dětský čtenář = intencionální část četby
Základní žánry literatury pro děti:
- ukolébavka: jednoduchá píseň, kterou dítě slyší od matky = kontakt matky a dítěte, které slyší a vnímá matčin hlas
- nepouštíme nahrávky
- říkadlo: dítě se učí mluvit
- verše bez logického smyslu s hojným výskytem citoslovcí, novotvarů
- vznik jako součást ústní lidové slovesnosti (zapisovali K. J. Erben, F. Bartoše)
- lidová i umělá říkadla mají spoustu podob př :
o ke hře dospělého s batoletem (Vařila myšička kašičku) o doprovodná říkadla k dětským hrám ( Šly boty do roboty) o vsuvka pro choreografii (Zlatá brána) o pokřikovány (posměšky, škádlivky) – bývají vytvořeny na vlastní jména nebo vlastnosti o oblamovačky – slouží ke zlepšení výslovnosti, výřečnosti o hádanky – nejen veršované o rozpočítávala (Plulo mýdlo…)
Pohádka
- pochází z lidové slovesnosti, není vázána na jazyk (u různých národů)
- neurčitost „žil byl kdysi dávno jeden…“ „za sedmero horami a sedmero řekami …“
- původně šířeny ústně, nahrazovaly literaturu
- sběrateli lidových pohádek – K. J. Erben, B. Němcová, Jr. Bartoš, V. Říha, Oldřich Syrovátka, Jaromír Jech (věrni lidovým motivům)
- pro děti určeny kratší pohádky př. Humorky – Byl jednou jeden král, nadutý král; a alegorické bajky o zvířátkách – Neposlušná zvířátka
- dělíme na:
1. zvířecí
- zvířata nositeli lidských vlastností (liška lstivá, vlk zlý, medvěd silný, …)
- blízko k eposu, bajce, jednají jako lidé
- patří sem také:
- pěstounská pohádka – nositel děje zpravidla dítě – Budulínek, Smolíček, Červená Karkulka – můžou mít kladné i záporné vlastnosti
- kumulativní pohádka (= řetězová) – k základu se přiřazuje další děj – O veliké řepě, O kohoutkovi a slepičce (my si sice moc nepamatujeme, jak to jde po sobě, ale dětem se to neuvěřitelně líbí)
2. kouzelné
- složitější obsah
- fantastično přesahuje možnosti dětí předškolního věku – značná část určena pro děti mladšího školního věku nebo k poslechu předškolákům
- pohádky ze zlatého fondu d. lit. (Hrubín, Závada, Seifert)
- často převyprávěné
3. novelistické
- blízko k povídce
- patří do dětské četby protože jsou žertovné – výsměch lidské hlouposti a nadutosti
- př: Pohádky o Kocourkově, pohádky O hloupém Honzovi
4. anekdotické (žertovné) 5. nonsensové
- nesmyslné
- Anežka skřítek a slaměný Hubert (Nezval)
- Alenka v říši divů (L. Carrol)
Umělé pohádky
- autorské (nevychází z lidové slovesnosti)
- próza i verš
- zachovává si smyšlený děj
- ignoruje situování děje i času
- nová výběrem postav (nositeli děje předměty, nové postavy …)
- H. Ch. Andersen, Jan Karafiát, bratři Čapkové, Olga Hajná, Václav Čtvrtek, František Nepil
Typy knih
- podíl textu a obr., proměny grafické úpravy, formátu, podíl papírových a jiných složek knihy
Obrazový typ
- knihy tvořené obrázkem
- určeny k prohlížení
- podklad k vyprávění
- ponaučení i zábava (jsou hračkou)
- plastové (nevhodné) nebo lepenkové
- na každé straně jednoduchý obrázek, mělo by se o nich s dítětem mluvit, popisovat
- různě tvarované knihy (auto)
- patří sem: rozkládací knihy, leporela, volné listy, sady listů, karty, kostky, panoramatické knihy (betlém)
Hravě didaktický typ
- stimulativní charakter
- omalovánky, domalovánky, vystřihovánky, skládačky (spíše pro starší děti)
Publikace s didaktickými hrami
- součástí knihy hra
- naučná literatura (př. s minilaboratoří)
Obrazová kniha
- dominuje výtvarná složka – obraz
- „Bilderbuch“ – odlišení od obrázkové knihy (= bohatě ilustrovaná)
- tradiční formát i úprava nebo leporela
Ilustrovaná kniha
- úkolem ilustrace doplňovat text obrázky
- zpravidla převažuje text
- pohádky, povídky, básně
Sdružené tituly
- spolu s textem v knize např. notové přílohy, metodické pokyny, plakáty, kazety, diapozitivy apod.
Neilustrovaný typ
- pomalu mizí
- knihy, které dospělí předčítají dětem
- výrobně levné
- rozvíjí fantazii
Hodnocení a ocenění Dli
Cena Hanse Christiana Andersena
- mezinárodně udělovaná společností IBBY (Mezinárodní organizace dětské literatury)
- k příležitosti narození H.CH. A.
- autorům textu (Astrid Lindgrenová, Bohumil Říha)
- ilustrátorům (Jiří Trnka, Květa Pacovská)
- v rámci ceny H. CH. A. zápis na čestnou listinu – další původci knihy – překladatelé (Zdeňka Toutková, Valentin Kata)
- 2. duben den mezinárodní dětské knihy – odvíjí se týden dětské knihy, noc s Andersenem…
Zlatý fond pro děti a mládež
- zařazují se autoři již nežijící
- vyhodnocení 1 ročně většinou na podzim
- Jan Werich, Jan Skácel, Josef Kožíšek
Zlatá stuha
- současným autorům za jejich tvorbu
- uděluje Sukova knihovna (část NK Komenského)
- nejlepší knihu si volí v samostatných kategoriích děti, učitelé a knihovníci
- učitelé a knihovníci se cca shodnou, děti moc ne
Magnezia litera
- každoročně
Ilustrace: BIB – Bienále ilustrací Bratislava
- co dva roky
- nejlepší kniha po výtvarné stránce