Vypracování marketingové strategie firmy v hotelnictví a turismu
MARKETING = práce s trhem
Trh
= je souhrn činností, jejíž cílem je nabízet:
• správný výrobek
• ve správnou dobu
• na správném místě
• za správnou cenu
Marketing používá soubor nástrojů, který označujeme jako marketingový mix = 4P
Produkt
• základní prvek marketingu
• hmotný i nehmotný charakter
• výrobek zahrnuje kvalitu, obal, vlastnosti, doprovodné služby
• vlastní výrobek by měl odpovídat představám zákazníku (názor zákazníka je důležitější něž názor výrobce)
• vyšší kvalita umožňuje stanovené vyšší ceny
Price (cena)
• míra hodnoty produktů
• je nejviditelnějším prvkem marketingového mixu
• je nejoperativnější (lze ji velice rychle měnit)
• umožňuje jednoduché srovnání s konkurencí
• je určena v souladu s ostatními prvky marketingového mixu
• usměrňuje vztah mezi nabídkou a poptávkou
• vyšší cena vyvolává dojem vyšší kvality
Place (místo, umístění, distribuce)
• cílem je dopravit produkt ve správný čas na správní místo
• s distribucí souvisí i umístění a vzhled prodejny
• distribuci dělíme na:
přímou (přímý kontakt mezi zákazníkem a výrobcem)
? nepřímou (mezi výrobcem a zákazníkem mezičlánek) – obchod, CK
Promotion (propagace, komunikační mix)
• cílem je informovat o produktu nebo firmě a zvýšit prodej
• nástroje propagace: reklama (placená forma prezentace) publicita (neplacená formy prezentace) podpora prodeje (snahou je přimět zákazníky aby nakoupili dříve nebo více než původně plánovali (soutěže, 1+2 zdarma…) osobní prodej (prodej produktu přímo zákazníkovi bez použití maloobchodní sítě Marketingové činnosti
• musí být řízený tak, aby byla dosažena rovnováha mezi cíly podniku a podmínkami na trhu
1. Analýza „kde jsme“
• má za úkol zjistit současné postavení firmy na trhu, velikost trhu, postavení konkurence přání a potřeby zákazníku, názory zákazníku na firmu
2. Stanovení cíle „kam jdeme“
• dlouhodobý cíl = „poslání“, stanoví se odvětví v jakém bude firma podnikat o jakého postavení na trhu chce dosáhnout
• krátkodobé cíle = „objectives“, konkrétní časově ohraničené cíle, jejichž dosažení můžeme kontrolovat a hodnotit
3. Formulování strategie a taktiky „jak se tam dostaneme“
• dlouhodobá cesta k dosažení dlouhodobých cílu (stanovení 4P) = strategie
• krátkodobá opatření k dosažení krátkodobých cílu (dělí strategií na menší kroky) = taktika
4. Realizace
• uskutečnění plánovaných akcí
• důležitá je koordinace všech činností podniku, přesné stanovení úkolu a odpovědnosti
5. Kontrola
• srovnání skutečných a plánovaných výsledků
plánů – zda byly dosaženy stanovené cíle ziskovosti – pozorování náklady, výnosy, zisk účinnosti marketingové strategie – zda odpovídá stále se měnícím podmínkám
Marketingové prostředí
• je všechno co je součásti podniků = vnitřní vlivy a všechno se podnik obklopuje = vnější vlivy
1. Vnitřní vlivy
• faktory, které působí uvnitř podniku
• jsou ovlivnitelné
• působí zde zaměstnanci, org. Struktura podniku, finanční situace, image
2. Vnější vlivy
• faktory, které působí z vnějšku
• můžeme je ovlivnit málo nebo vůbec
a, účastnici (mikroprostředí) = jsou to firmy nebo jiné subjekty, které ovlivňují činnost podniku a se kterými podnik vstupuje do kontaktu
b, síly (makrprostředí) = představují vnější prostředí, které podniku přináší příležitosti, ale také rizika, podnik je nemůže ovlivnit, ale musí se jim přizpůsobit
• zabezpečují zdroje pro nás i konkurenci
• požadavky na dodavatele: kvalita
cena platební podmínky záruční doba spolehlivost dodací podmínky
Zprostředkovatelé
• jsou subjekty, které nám pomáhají při prodeji, distribuci nebo propagaci (prodejci, maloobchod, dopravci, reklamní agentury)
Zákaznici
• jsou to subjekty, které nakupují náš produkt
• druhý trhů: spotřebitelský (jednotlivci a domácnosti nakupují pro konečnou spotřebu průmyslový a obchodní (na tomto trhu nakupují firmy, dochází k menšímu počtu obchodů, ale tyto obchody jsou větší
• státní trh a trh neziskových organizací (státní org. Vládní instituce, krajské úřady, nadace)
Konkurence
• firmy, které nabízejí stejný nebo podobný produkt, ale taky státní firmy, protože odčerpávají zákazníkovy peníze
• vede ke snaze snížení nákladů a zvýšení kvality výrobků
• komoditní (mezi výrobci stejného produktů)auta
• substituční (mezi prodejci různých produktu, který slouží ke stejnému účelu) = motorky
Veřejnost
• skupiny obyvatelstva, které svým chováním ovlivňují činnost podniku
• podnik se snaží o co nejlepší vztahy s veřejností kontakt s veřejností zabezpečuje tiskový mluvčí (oddělení PUBLIC RELARIONS = oddělení pro styk s veřejností)
- Místní komunita – lidé bydlící v okolí podniku
- Zájmové skupiny – ochránci přírody
- Sdělovací prostředky – media
- Zaměstnanci – propagace
- Široká veřejnost
Síly marketingového prostředí (markoprostředí)
1. Ekonomické prostředí
• na vývoj trhu mají vliv změny ekonomických proměnných veličin (např.:úrovně příjmu, výše úspor, růst a pokles cen) vlivy eko. Prostředí se promítají do kupní síly spotřebitelů
2. Demografické prostředí
• předmětem zájmu je spotřebitel ⇒ důležitý zdroj informací: demografický (např. Počet obyvatel, pohlaví, vzdělání)
• nástrojem pro obchod nutí velikosti trhu daného produktu
3. Přírodní prostředí
• na podnik působí také přírodní podmínky, přírodní prostředí zahrnuje také přírodní zdroje, které tvoří vstupy do výrobního procesu
4. Technologické prostředí
• nejsilnější vliv
• podnik nesmí ztratit kontakt s technickým a technologickým prostředím ⇒ jinak produkty – zastaralé, neschopné konkurence
5. Politické prostředí
• legislativa proti zájmové nátlakové skupiny (lobby)
• podnik musí respektovat zákony a ostatní právní předpisy
6. Kulturní prostředí
• představuje zvyky, postoje, preference obyvatel v dané oblasti hospodářské, politické, sociální
• k rozboru patří analýza
MARKETINGOVÉ ANALÝZY
Swot analýza Stranghts = silné stránky – výhody, které máme v současnosti oproti konkurenci Weaknesses = slabé stránky – nevýhody Opratnetes = příležitosti – skutečnosti, které nám mohou přinést výhodu Threats = hrozby – skutečnosti, které nám mohou přinést nevýhodu
⇒ tuto analýzu je možno provádět pro celek, nebo opor jednotlivá oddělení nebo pro výrobky
Positioning analýza
• analýza umístění firmy nebo výrobků na trhu
- Zjistíme, které vlastnosti výrobků nebo služby jsou pro zákazníka důležité
- Vybereme 2 nejdůležitější vlastnosti a označíme jimi osy mapy
- Umístím do mapy naši firmu a konkurenci
- Umístění do mapy zákaznické preference
- Zhodnotíme umístění naší firmy na trhu, srovnáme s konkurencí a představami zákazníku a budeme formulovat doporučení
Portfólio analýza
- relativní podíl na trhu
- růstu trhu
• rozdělena na 4 kvadranty (mají přisouzeny názvy, charakteristiky, umisťují se jednotlivé produkty)
• vyjadřuje skladbu naších výrobků (rozdělení do jednotlivých skupin)
• používáme kombinaci 2 kritérii:
1. růst trhu:růst počtu zákazníku počet zákazníku může růst pomalu nebo klesat 2. relativní tržní podíl naše tržby TP = x 100 celkové tržby v odvětví
TP naší firmy RTP = TP našeho konkurenta
Otazníky
• jsou to výrobky s malým relativním tržním podílem na rychle rostoucím trhu
• nově zavedené výrobky, s vysokými náklady na vývoj a propagaci
• zatím nám nepřináší zisk
• musíme se rozhodnout zda budeme výrobek nadále podporovat nebo ho stáhneme z prodeje
Hvězdy
• jsou to výrobky s vysokým relativním podílem na rychle rostoucím trhu
• jsou ziskové, ale vyžadují vysoké náklady na propagaci
Dojné krávy
• výrobky s vysokým rel. tržním podílem na pomalu rostoucím nebo klesajícím trhu
• tyto výrobky přinášejí největší zisky, chceme je udržet v této pozici co nejdéle
Hladoví psi
• výrobky s nízkým rel. tržním podílem na pomalu rostoucím nebo klesajícím trhu
• tyto výrobky jsou ztrátové a firmy se jich chce zbavit, aby nevznikly další zbytečné náklady
STANOVENÍ CÍLU FIRMY
Hlavní cíl: je dosažení zisku Další cíle: dlouhodobá prosperita firmy spokojenost zákazníků ochrana životního prostředí spokojenost pracovníku
PLÁNOVÁNÍ
• zahrnuje stanovení cílů a postupů k jejich dosažení. Výsledkem je plán, který určuje čeho chceme dosáhnout a jak toho chceme dosáhnout
• rozdělení plánů:
1. z časového hlediska a, krátkodobé plány – do 1 roku b, střednědobé plány – od 1 roku do 5 let c, dlouhodobé plány – nad 5 let 2. Podle úrovně managementu
- strategický plán – dlouhodobý charakter, zpracovává ho top managementu, podnikatelský záměr
- taktický plán – střednědobý charakter, zpracovává ho střední management, konkretizuje cíle a postupy strategického plánu
- operativní plán – krátkodobý charakter, připravuje ho základní management, operativní plán vychází taktického plánu (z konkrétních podmínek a zdrojů) vyplývají z něj konkrétní úkoly pro týmy a jednotlivce (plán výroby, odbytu,…)
ROZHODOVÁNÍ
• činnost, která zasahuje do všech oblastí manažerské práce. Jedná se o stanovení variant, posouzení jejich výhod a nevýhod a výběr nejvhodnější varianty
• postup:
- Identifikace problému (nespokojený zákazník, skutečné výkony mohou být menší než plánované)
- Analýza problému (hledání příčin, které ho způsobily)
příčiny: můžeme ovlivnit (chyba pracovníka) nemůžeme ovlivnit (ceny energie) neznáme – musíme nalézt
3. Tvorba variant řešení – zvolit optimální počet metody: analogie – pokud se v minulosti vyskytl podobný problém použijeme stejné řešení řízená diskuse brainstroming brainwriting myšlenkové mapy – mind mapping
4. Výběr nejvhodnější varianty
• stanovíme kritéria, výhodnosti jednotlivých variant
• přidělíme váhy jednotlivým kritériím
• posoudíme varianty z hlediska jednotlivých kriterií
5. Realizace
• pracovníci musí být seznámení s výběrem varianty úspěch Pávií na ochotě zaměstnanců
6. Kontrola výsledků
• porovnání stavu před a po vyřešení problému
• zjištění zda vyl problém odstraněn, nebo zda přetrvává, či vyskytly další problémy
STYLY ŘÍZENÍ
• je způsob, jakým manažer dosahuje toho, aby zaměstnanci plnili stanovené úkoly
• styl řízení rovněž vyjadřuje míru jakou se členové pracovního týmu podílejí na rozhodování
1. Autokratický
• (auto = sám, kracie = vláda)
• manažer činní všechno rozhodnutí sám, nemá zájem o názory členů týmu (tzn. sám udává útoky a přísně kontroluje jejich plnění, nedostatky tvrdě trestá, málo obměňuje)
• pracovní skupina plní úkoly kvalitně a včas
• atmosféra kolektivu je špatná, panuje nedůvěra, objevují se donašeči
• objevuje se postupně kritik, který poukazuje na problémy a chce změnu ⇒ pracovní tým se rozdělí do 2 skupin: 1. Vytváří se kolem kritika
2. Plní jen úkoly (nechce změny)
• situace končí většinou odchodem kritika, málokdy odchodem manažera
2. Liberální
• manažer nechává věci volně plynou a co nejméně do nich zasahuje
• nevnímá problémy ve skupině, nerozděluje úkoly, nekontaktuje, každý si dělá věci po svém
• postupně se objevuje chaos a vznikají konflikty
• skupina neplní úkoly a nejschopnější členové je opouštějí
3. Demokratický
• nejúčinnější styk, manažer a podřízení spolu diskutují společně stanovují cíle, panuje příjemná atmosféra
• pracovníci jsou iniciativní a plní úkoly i bez přísné kontroly
• manažer dává přednost pozitivní motivaci před tresty
• výsledky skupiny jsou velmi dobré, občas je třeba použit autokratický přístup
HOSTÉ VYŽADUJÍCÍ PŘI POBYTU ZVÝŠENOU PÉČI
- senioři
- děti
- hendikepováni lidé
- samostatně cestující ženy
- V. I. P.
samostatně cestující ženy: jsou speciální patra, která mohou být i chráněná ochrankou senioři: musíme jim věnovat zvýšenou pozornost děti: děti do 10 let si musí rodiče pohlídat, měli by mít k dispozici postýlky, nočníky, hračky, ubytovací průkaz s obrázky, hotel by měl mít i služby na hlídání dětí, aby rodiče mohli jít večer za zábavou, pastelky, omalovánky, srkací stébla
Hendikepovaní lidé
• postižení lidé, 3 typy postižení:
1. tělesně postižení
• mají vyhrazená místa na parkovišti, speciální výtah, bezbariérový přístup do hotelu, restaurace, speciálně upravená koupelna, dveře, nábytek, polohovací lůžko,…)
2. nevidomí
• speciálně upravené chodby hotelů, plastická čísla, názvu, hlasič pater, brejlovo písmo)
3. neslyšící
• speciální telefon, používaní faxu, e-mail, světelná signalizace na pokojích, tlumočník ve znakové řeči)
Vip hosté
• každý hotel má vypracovaný systém kategorizace hostů. Dle těchto kategorii poskytuje hotel služby hostům
• kategorie: VIP A, VIP B, VIP C, VIP D, VIP E , VIP F, TOP – VIP, SUPER – VIP
• Služby zajišťuje hotelová hospodyně ve spolupráci s recepcí a kuchyní. Pozornosti: ovoce, květiny, láhev vína, výběrové mýdlo, dárek ředitele,…
Vybavení pro mobilní typy (vozíčkáře):
• parkovací místo na parkovišti (větší prostor)
• nájezdová (vyhřívaná) rampa
• dveře na fotobuňku
• koberce bez vysokého vlasu
• nižší recepční pult
• prostornější výtah (1,5m x 1,5m), ovládací panel je spuštěn níže
• stěny něčím obloženy
• dveře min. 90 cm
• pokoj je prostornější, ovládací panel u postele
• zásuvky vypínače jsou 60 cm