Management a osobnost managera
to manage = řídit, vést, dobře hospodařit
– efektivní alokace (využití) zdrojů: 1. PENÍZE
- ČAS
Management:
- řízení podniku
- skupina řídících pracovníků
- vědní obor → empirické vědy (vycházejí ze zkušeností a pracují s fakty)
= management je řízená (zvnějšku – nadřízení) snaha jednotlivce/skupiny o dosahování určitých cílů (dodávány zvnějšku)
= řízení podniku prováděné řídícími pracovníky, manažery a usměrňování činností v podniku tak, aby byly zajišťovány všechny činnosti a aby bylo dosaženo vytyčených cílů
TOP MANAGEMENT (1-3 lidé)
STŘEDNÍ MANAGEMENT (10-15 lidí)
OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Úrovně managementu
TOP MANAGEMENT
- nejužší skupina manažerů (vedoucích pracovníků); nejvýše postavení; závisí na nich úspěch podniku; zabývají se dlouhodobým strategickým plánováním
STŘEDNÍ MANAGEMENT
- početnější různorodá skupina řídících pracovníků; kontrolují naplňování krátkodobých plánů; jsou vedoucí jednotlivých úseků; za svou činnost odpovídají TOP manažerům a spolupracují s nimi; odpovídají za motivační programy ve svých úsecích
OPERATIVNÍ MANAGEMENT
- spolupracují na vytváření krátkodobých plánů; řídí a kontrolují jejich plnění; za svou činnost odpovídají střednímu managementu; řeší každodenní problémy ve firmě
Počet manažerů závisí na: 1. velikosti firmy
- na oboru, ve kterém podniká
Osobnost manažera
Vlastnosti vrozené – inteligence, charisma, temperament, spravedlnost,
získané – vzdělání, školení, rodina, výcvik,..
Dovednosti
- technické – práce s výpočetní technikou
- koncepční – dokáže metodicky zpracovat pokyny, vybrat správnou strategii a techniku pro splnění úkolu; správně zvolit postup
- komunikační – umět s lidmi komunikovat, vytvářet dobré pracovní prostředí, bez problému navazovat vztahy s lidmi, umět vést obchodní jednání, schopnost řešit problémy, naslouchat pracovníkům, naslouchat kritickým názorům
- personální – manažer je schopen vybrat si schopné zaměstnance, umět je řídit, vést a motivovat, musí být schopný vést pracovní porady, vyškolit a zaučit nové zaměstnance
Role
- výkonná – musí být schopen řídit své podřízené, odpovídá za dosažené výsledky v rámci úseku, za který je odpovědný, musí umět organizovat, plánovat, rozhodovat, vést, motivovat, kontrolovat
- reprezentativní – manažer navenek reprezentuje svoji firmu + zastupuje ji, občas reprezentuje i svoji zemi
- společenská – klade důraz na dodržování etických pravidel a kulturní zvyklosti
- odborná – manažer má určité znalosti a schopnosti → poskytuje je podřízeným, řeší s nimi problémy, poskytuje jim rady a konzultace, při problému se jde za manažerem
- hodnotící – musí umět ohodnotit činnost jednotlivce i celého úseku, za který je zodpovědný
- výchovná – manažer jde příkladem svým podřízeným, je vzorem, své podřízené vede a řídí k tomu, aby na pracovišti bylo dobré prostředí, motivuje ke zvyšování výkonů a ke zlepšování jejich kvalifikace
Typy manažera
V praxi se vyskytují 10tky, ale označují se 3 typy
- Autokrat-blízko teorii x, vychází z přesvědčení, že zaměstnanci jsou líní, neschopní, že nemájí ambice, nediskutuje s nimi, neustále nařizuje a kontroluje. Přechodně, krátkodobě- v pořádku
- Demokrat- diskutuje s podřízeným přijímá jejich návrhy, ale nakonec sám rozhodne a vyžaduje plnění úkolu
- Liberát– opak autokratu, považuje všechny za pracovité, iniciativní, ale přehání to. Prakticky neřídí, ale pouze vytváří zaměstnancům prostor pro jejich práci
DRUHY ŘÍZENÍ:
• Proces jak přimět pracovníky efektivně a dobrovolně pracovat
• Styly řízení závisí na: osobnosti managera, zvyklostech, na konkrétní situaci, ve které manager řídí, na odvětví, ve kterém se firma nachází, na míře jeho pravomoci a na odpovědnosti
1. Autokratický styl- manager rozhodující se sám, využívá svou autoritu, svá rozhodnutí obvykle s nikým nekonzultuje, pracovníci se musí podřizovat, např.: armáda, hasiči, policie, lékaři
- Demokratický styl– vedoucí pracovník nechá diskutovat o problémech vždy formou diskuze, na konci se rozhoduje sám za sebe, musí zdůvodnit
• výhody- motivace zam-ců, o práci přemýšlejí
• nevýhody- časově náročnější než autokr. styl, větší dělba pravomoci a odpovědnosti - Liberální- vedoucí pracovník je v roli konzultanta, nepoužívá přímé příkazy, pracovníci rozhodují sami, vedoucí pouze koordinuje činnost, motivuje své podřízené , vytváří dobré prac. podmínky