Hotel – klasifikace, třídy, management, úseky
Kategorie:
1) Hotel -> povinné stravování, jako jediný se člení do 5 tříd
Zvláštní kateg. hotelu:
àSpa, Wellness
àGolf Resort ( umístěn u golf.hřiště, které musí mít nejméně 9 jamek)
àDepandance (vedlejší budova hotelu, nesmí být vzdálenější než 500m od hlavní budovy)
2) Hotel Garni -> na rozdíl od hotelu nemá povinné stravování, zpravidla jen snídaně
3) Motel -> nachází se u dálnic a silnic vyšších kategorií, slouží pro jednorázové přespání motoristů
4) Botel -> plovoucí hotel
5) Penzion-> podobné hotelu, ale spíše rodinného typu, kapacita max. několik desítek osob
6) Kemp -> ubyt.zařízení pro přechodné ubytování- stany, chaty
7) Turistická ubytovna
8) Chatová osada
Třídy:
- *= turistická kategorie
- **= ekonomická třída- ECONOMY
- ***= standard- standardní hotely COMFORT
- ****= vyšší třída- First class
- Mezitřída Superior= označuje špičkové podniky, které mají znatelně více hodnotových bodů, než potřebují
- *****= luxusní
Klasifikace je dobrovolná!!
– platí pouze 3 roky, pro obnovení je nutná žádost+popis hoteluàpověřená osoba hotel prověří a udělí příslušnou klasifikaci (certifikát + stříbrná nálepka)
Výhody: zákazník hotely dobře zná a ví, co může od nich očekávat
Organizační struktura hotelů
= soubor pracovních formálních vztahů v rámci celého hotelu, jednotlivých úseků i jednotl.pracovišť
– je v ní obsažena vertikální i horizontální dělba práce a koordinace pracovních činností mezi jednotl. pracovišti
– cílem každého hotelu je vytvořit co nejjednoduší org.strukturu, co nejpřesněji aby vyjadřovala dělbu práce a rozdělení odpovědnosti a pravomocí; je přehledně znázorněna org.schématem hotelu
Povinnosti managerů:
- Řídit, koordinovat a pravidelně hodnotit pracovní výsledky
- Organizovat práci tak, aby se zvyšovala PP a byly využity možnosti věděcko-technického rozvoje
- Vytvářet prac.podmínky a zajišťovat ochranu zdraví
- Zajišťovat odměňování pracovníků podle výkonnosti a výsledků
- Vytvářet podmínky pro zvyšování znalostí a odborných dovedností
- Dodržovat právní a jiné předpisy a prac.kázeň
- Zajišťovat ochranu zamtele, zamců i hostů
Top management
Generální ředitel
=má nejvyšší řídící pravomoc a zodpovědnost za chod celého hotelu, zajišťuje plnění úkolů v oblasti strateg.plánování, řízení kontroly a odpovídá za svoji činnost org.společnosti nebo majitelům
Provozní management
Ad. 1) Stravovací úsek
Výroba – dochází zde k výrobě a expedici pokrmů a nápojů
Odbyt – prodej a konzumace pokrmů a nápojů
Stravovací úsek řídí F&B manager
-> řídí a odpovídá za chod výrob.a odbyt.střediska,
kontroluje : čerpání N a tvorbu tržeb, hygienu, technickou kázeň
S šéfkuchař.sestavuje jídelní lístek, vybírá dodavatele, cenové nabídky a podmínky dodávek, kontroluje dodržování HCCP ( analýza kritických bodů)
Ad. 2) Ubytovací úsek
- Front office- část príjmu
Vedoucí ubyt. úseku
– řídí recepci, vrátnici, rezervační oddělení, sekretářské služby, telefonní ústřednu a lůžkovou část- případně další služby spojené s činností ubyt.úseku.(čistírna, prádelna)
– vypracovává, kontroluje plnění plánů tržeb
– zajišťuje poskytování služeb ve standardní kvalitě
– spolupracuje na tvorbě cenové politiky za ubyt.úsek
– kontroluje dodržování cen a poctivost prodeje a dodržování hygieny v celém ubyt.úseku
– vyřizuje stížnosti hostů
– sleduje rezervační činnost
Recepce
Hlavní recepční à podřízen vedoucímu ubyt.úseku, řídí denní činnost recepce (vrátnice, směnárny, poklady), rozděluje pracovníky do směn, provádí denní přehled tržeb, kontroluje práci podřízených
Recepční à provádějí check-in, check-out, starají se o hosta od jeho příjezdu. Ubytují ho, vystaví hotelovou legitimaci, zapíší ho do recepčního listu, zkontrolují údaje z registrační karty podle dokladu, inforumjí ho o službách hotelu
– vystaví hotel.účet: – kartou
– v hotovosti
– fakturou
– voucher
Rezervační oddělení
= vede evidenci objednávek, vyřizuje se korespondence související s rezervacemi
– informuje vedoucí pracovníky o příjezdu skupin a VIP
– připravuje podklady pro každodenní činnost recepce
– spravuje databázi hostů- zasílání nabídek
Dále sem patří:
- Vrátný
- Pokladna/směnárna
- Bagážista
- Dveřník
- Liftboy (seniorská klientela, lidé s postižením)
2) House keeping – část lůžková
Hotelová hospodyně– odpovídá za organizaci úklidu a přípravu pokojů pro hosty, kontroluje práci pokojských z hlediska hygieny, dodržování standardů, odpovídá za předpisy bezpečnostní, požární , organizuje vstupní školení pro pokojské, vypracovává přehled obsazených pokojů a předá ho do pokladny
Pokojská– denní/ noční pokojské, noční pokojské zejména u hotelů na letišti (slouží k přespání a odpočinutí mezi lety), úklid pokojů=běžný úklid pro bydlícího, úklid při odjezdu, sanitární a generální úklid a rovněž úklid hotelových pater, schodiště, výtahy, klubovny…Kontroluje stav pokoje při odjezdu hosta, škody hlásí hotelové recepci
Dále sem patří
Prádelna/čistírna
Hotelové květinářství
Fitness, wellness
Ad. 3) Technický úsek
Údržba– veškerá údržba hotelu, preventivní prohlídky zařízení, drobné rekonstrukční práce,, zajišťují likvidaci nepotřeb. a poškozených prostředků, dodržují pořádek na hospodářském dvoře a odpadkové hospodářství
–> vzduchotechnik, zahradník, ostraha, IT
Materiálně-technické zásobování – zajišťuje a objednává veškerý materiál pro údržbu, vyřazuje nadbytečný poškozený materiál, zajišťuje jeho likvidaci