Postmoderní filosofie
- termín postmoderna se nejprve objevil v architektuře
- ve filozofii se stalo mezním dílem „Postmoderní situace“ od Jean – Francois Lyotarda – hl. myšlenka – všechny tradiční prostředky k uchopení zkušenost se vyčerpali, nutno použít nové
- „post“ = distance od moderního (moderní filosofie je postavena na principech osvícenství – princip emancipace rozumu, víra v pokrok, důraz na jednu pravdu sjednocující lidstvo,..)
- postmoderna se však ptá – K čemu uvedla jednotící idea? – vedla jen k roztříštěnosti, zvětšení propasti mezi bohatými a chudými, k totalitě a následným konfliktům
- ve 20. století se člověk potýká s brutalitou, válkou, důsledkem pokroku jsou nové krize
- postmoderní filozofie zdůrazňuje kvalitativní obrat v našem životě od moderny, jejíž důsledky byly hrozivé
- objevují se však rozdílné názory:
· R. Dahrendorf, J. Habermas,J. Giddens – tvrdí, že je nutné dokončit projev moderny, ale jinými prostředky (jinak ideje moderny byly dobré)
· F. Lyotard, R. Rorty – je nutné se od moderny distancovat
- problém je určit hranici moderny a postmoderny
Hlavní rozdíly
· moderna – systém, monolity, důvěra v neosobní abstrakci (př. „absolutno“), věda a technika
· postmoderna – otevřenost, pluralita, důvěra v intimitu a lidi; „akcentace“ = vyústění individuality proti kolektivnosti
Postmoderna
- kriticky se obrací k rozumu a odmítá jeho nadřazenost
- vyhlašuje kulturní pluralitu a zpochybňuje západní etnocentrismus – důsledkem je však nivelizace (znehodnocení) hodnot a tradic, a tak z odmítnutí zůstává jen lhostejnost a nedůvěřivost; radost z plurality se mění v únavu a rezignaci
- hovoří o obnovení „paměti“ – existuje cesta zpět; jenže cesta zpět je pouhým výletem – není nic opakováním tradic (ty přeci odmítla) ani poučením, neboť historie nemá smysl, tak celá doba směřuje k „nepaměti“ a vykořeněnosti
- usiluje o spravedlnost, rovnoprávnost různých názorů, přístupů a stanovisek – ale to vede k nivelizaci hodnot( znehodnocení) a k utopii
- postmodernu svět „baví“, nebere ho příliš vážně – svět jako hra; hlavním principem umění je tzv. „ozvláštnění“ – vytržení z normálních souvislostí; umění nás nutí vyjít
ze zavedených schémat; v postmoderním umění neplatí žádná pravidla; pěstuje se krása i ošklivost, plýtvá se nápady; hlavně se stírá hranice mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním, mezi uměním a komercí
6. neptá se po nějakém obecném smyslu – se ztrátou smyslu se ale vytrácí i tajemnost a hloubka světa; postmoderna sice vyhlašuje otevřenost vůči světu, ale tento svět je plochý, zbavený smysluplnosti a kouzla – zbývá jen lhostejnost a únava
„Smysl se ustavuje v lidské komunikaci.“ (Václav Bělohradský)
pozn. – Viktor E. Frankl – rakouský psycholog ukázal, že ztráta životního smyslu vede k velkým psychickým potížím; vůle ke smyslu tvoří základ a kostru naší lidské existence
7. postmoderna se obrací proti transcendentálnímu myšlení a jednání – odmítá veškeré velké projekty , ideje a cíle lidského bytí; pomíjí i takové transcendentální hodnoty jak je láska k lidstvu, soucit či mravní zdokonalování
Charakteristika společnosti
- sociolog Zikmund Baumann se pokusil charakterizovat současnou společnost
společnost:
· ludická – „ludický“ = hravý ?; hodnota hry byla povýšena nad hodnotu práce, tzv. práce hrou
· postmoralistní – není morálka, když nejsou žádné idoly a vzory (dnes máme vzory ve stejně věkově starých lidech)
· alibistická – vše dobré i špatné zdůvodním a ospravedlním a vyjdu z toho s čistým štítem
· permisivní – otevřenější, dovoluje mnohem více než dovolovali dřívější společnosti; detabuizace řady témat – např. sexu, drog,..
· postedukační- dává najevo, že se výchova a vzdělání přežilo, je zbytečné, když dnes je na tom lépe ten, kdo je otevřený a schopný se stále učit něčemu jinému
· sekularizovaná – převládla každodennost; křesťanství „ztrácí“ nadvládu, převaha jiných duchovních směrů a náboženství
Charakteristika lásky
- Lawrence Stone – se popsal ideál romantické lásky:
- přesvědčení člověka, že celý život ve všech rovinách může spojit s jedním člověkem
- nevidíme realitu, přehlížíme chyby, limity, nedostatky – neznáme jeho povahu
- člověk propadá tomu, že láska udeří najednou, stává se nejdůležitější hodnotou na světě, které má být vše obětováno
- člověku, který se vždy ohlížel na názory druhých, je mu najedno lhostejnost jiných názorů – on má přeci nadhled
- tyto aspekty romantické lásky přetrvaly všechno, jsou trvalé – ale v postmoderně platí všechny kromě první (spojení s jedním člověkem) – to mizí a nahrazuje se v setkání s mnoha lidmi + projít mnoha vztahy – opět projev individualismu a také zahleděnosti pouze na svůj vlastní prospěch (hedonismus)
Postmoderní osobnostní vzorce
- Zikmund Baumann popsal tyto 4 vzorce, které vyjadřují posun člověka od minulé doby:
· zevloun – pasant mezi pasanty, dříve bylo zevlounství projevem elity, dnes masový kulturní jev – např. sledování seriálů, které nakonec prožíváme více než vlastní život
· tulák – bez domova, dokáže se sžít s jinými kulturami, bohatý ve svobodě a různosti zážitků; nezáleží mu na mínění druhých, nezakotvený a neudržuje plnohodnotné vztahy s druhými
· turista – plánuje trasu, nemá bohaté zážitky; primitivní kultury vnímá s nadhledem; upadlý turista cestuje kvůli efektu – používá kameru a foťák – co je prokazatelné, je skutečné
· hráč – život je pro něj hra; hra rozvíjí kreativitu, vychovává k pokoře, fenomén osudu, štěstí; špičkový hráč dokáže vnímat druhého jako partnera, hrajeme dopředu, projekce do budoucna