Morální filozofie
Etika
- ako teorie mravnosti a morálky
- z řečtiny „ethos“ = mrav › teorie morálky
- předmětem etiky jsou mravní jevy, jejich vznik a vývoj v minulosti, současný stav a další vývojové tendence
- řeší především problém mravního dobra
- hledá podstatu mravních norem a snaží se odpovědět na základní problémy morálky
- mravnost jako celek zahrnuje:
- mravní jednání › chování, zvyky jednotlivců i skupin = objektivní stránka mravních jevů
- mravní vědomí › cítění a přesvědčení = subjektivní stránka mravních jevů
- mravní cíle› ideje, kodexy mravních hodnot a norem = teoretická stránka mravních jevů
- mravní jevy existovaly dříve než nauka o nich
- mravní principy se na počátku lidských dějin soustřeďovaly především na zvyky, na prakticky potřebné a účinné normy chování
- šlo spíše o objektivní potřeby uvnitř společnosti než o subjektivní potřeby jednotlivce
- vznik těchto norem vyplýval ze vzájemné závislosti lidí, z jejich odkázanosti jednoho na druhého
- významnou roli ve vštěpování mravních norem mají rodiče, učitelé, kamarádi, veřejní činitelé, literatura, film, lidová moudrost (pohádky..)
- vliv na utváření morálky má náboženství a filozofie
- v celém dlouhodobém vývoji etiky můžeme sledovat tyto základní problémy:
- vztah mezi tím, co je a co má být
- vztah mezi individuálním a společenským zájmem
- výběr mezi dobrem a zlem
Dobro a zlo
- dobro a zlo je polární dvojice dvou nejvyšších a nejobecnějších kategorií etiky
- jimi lze vyjádřit morální hodnocení sociálních jevů i jednajících jednotlivců ve všech dobách a ve všech situacích
1. dobro
- dobro je v nejobecnějším smyslu slova to, co hodnotící subjekt hodnotí na jiném subjektu jako prospěšné a užitečné
- v Kantově teorii je dobro to, co odpovídá příkazům morálního zákona vloženého do každé rozumné bytosti a nezávislého na tom, v jakých podmínkách člověk žije, a na okolnostech, do nichž se dostává
- dobro je shoda myšlení a jednání v první řadě se svědomím, ale také s přirozeným a mravním řádem
- tíhnutí k dobru je nejvlastnější podstatou lidského života
2. zlo
- zlo je něco, co škodí, co zraňuje, co nemá význam, co je nesmysl
- zlo rozlišujeme na:
- zlo metafyzické › základní otázka po jeho podstatě; odpověď – zlo jako nějaká podstat vlastně neexistuje; to, co my vnímáme jako zlo, je nedostatek dobra nebo jeho upnutí nesprávným směrem
- zlo fyzické › katastrofy, nemoci, války, násilí a podobně
- zlo mravní › v lidské svobodě; člověk, který ví o svých povinnostech, závazcích vůči druhému i o mravním zákoně ve svém nitru a vědomě jedná proti nim a proti svému svědomí, jedná mravně zle; takové jednání narušuje vztahy a i samotné lidství jednajícího, který se tak sám stává zlým
- bolest je zvláštní kategorií – poprvé ji většinou hodnotíme jako něco zlého, špatného, ale pravdou je, že bolest je pozitivní
- bolest varuje před zlem – nemocí, nebo pomáhá k prohloubení, očištění a změně života
Svoboda a mravní jednání
- člověk má lidskou svobodu – jsme schopni se svobodně rozhodovat, ale zároveň jsme pod určitými vlivy – biologickými, společenskými, osobními
- díky svobodě se rozhodujeme a za své jednání jsme plně zodpovědní
- svobodu lze rozdělit na:
- vnitřní – tu nemůže postihnout žádné vnější omezení
- vnější – týká se spíše vnějších podmínek života a může být právně (trest) nebo neprávně (totalitní stát) omezena
- svoboda je jedním z nejcharakterističtějších rysů lidské existence
Svědomí
- svědomí je schopnost člověka posoudit jednání z více zorných úhlů; největší význam má úhel náboženský
- svědomí hraje roli v našem rozhodování
- pomáhá nám v orientaci v životě – vede nás k mravnímu dobru
- svědomí je dáno každému člověku a je potřeba ho během života formovat
- na formování má vliv naše rodina, přátelé, škola, náboženství
- pokud člověk nejedná své svědomí – svědomí otupuje, degeneruje a s ním i celá mravnost v člověku
Mravní zákon
- mravní zákon – by nám měl ukazovat na to, co má být dobré, co máme konat jako mravně dobré
- do problematiky mravního zákona se promítají náboženské motivy a cítění
- přirozený mravní zákon = nejobecnější a neměnné etické normy, jež vycházejí ze samé podstaty lidství (lidské přirozenosti); závazné mravní zásady společné všem lidem
- je zakódován v lidském bytí a jasně ukazuje co konat a čeho se varovat
- nejobecnější jeho výzvy:
„Čiň dobro, varuj se zla!“ „Jednej podle svědomí!“ „Jednej s ostatními jako sobě rovnými!“
- zkušenost a nároky tohoto zákona jsou formulovány např. v desateru, 10 buddhistických ctností, Kantův kategorický imperativ, lidská práva a svobody
- rýsují v nich některé obecné principy:
úcta k lidské osobě a uznání lidské důstojnosti respekt k autonomii a svobodě druhého princip spravedlnosti princip solidarity princip ekologické odpovědnosti za Zemi
- logikou přirozeného zákona je odklon od egoismu a příklon k druhému
Přehled směrů etiky
1. individuální etiky
- rozlišení podle Kanta
- autonomní etika – vychází vnitřní svobody a odpovědnosti jedince
- heteronomní etika – předpokládá, že mravní zásady mají svůj zdroj mimo lidský svět, a že jsou lidem dány nezávisle na jejich zájmech a společenských cílech
- instinktivní (uzavřená) – etika naplňující stále stejné základní lidské instinkty – lidské jednání se moc nemění
- intuitivní (otevřená) – společnost i člověk se mění – proměny jednání; hledání nových cest, kdy každý nový krok je krokem do neznáma › proto musí být něco, co nás vede – intuice
- rozdělení podle Abélarda
- intencionalistické – základem všeho je směřování a záměr jednání – intence; rozhodujeme se dle hodnocení záměru; vše s dobrým záměrem může být považováno zadobré
- opusové („opus“ = dílo) – vše je určeno podle výsledku jednání; ale člověk nikdy neví, jak to dopadne, pokud to neudělá
- dělení podle volby
- kontextuální – zkoumání volby
- konsekvencionální – volba sama je činěna s předjímáním následků
- utilitaristické – hledají zájmové příčiny mravního chování; jednat mravně je v zájmu člověka – je to pro něj užitečné
- deontologické – základem mravního jednání nesmí být zájem – došlo by pak k uspokojení zájmu a ne mravního dobra
- absolutistické – snaha stanovit základní normativní etiku – absolutní normy
- relativistické – vše je vázáno na určitou osobu, čin, kontext, jednání, vědění – bez toho nemůžeme hodnotit na mravné nebo nemravné
2. etiky na filosofické základu
- racionalistické etiky – základem poznání a vědění dobrého je rozum, který ustanovuje pochopitelní normy
- sensualistické – člověk má sensuální předpoklady předurčující jednání › hledat slast
a vyhýbat se strasti
- etiky vkusu a citu – člověk je vybaven citem pro krásu – spojeno s etosem a dobrem
- hledisek dělení existuje mnohem více – dalšími např. jsou dělení podle samotných etických východisek (blaženost, štěstí, emoce, užitečnost…), sociální etiky (liberální, socialistické, křesťanské)