Česká filosofie na přelomu19. století a 20. století
- Situace v Čechách ? Bachův absolutismus ? reakce na revoluční léta 1848–49 (policejní sledování, cenzura)
- Filosofické myšlení se v Čechách tvořilo těžce.
- Na univerzitách se vyučovala německá filosofie.
- Za vlády Františka Josefa I. dochází k určitému uvolnění, začínají vznikat politické strany (Staročeši, Mladočeši, Česká strana lidová, Česká národně sociální strana apod.)
Bernard BOLZANO (1781–1848)
- otec byl původně Ital, matka pocházela z pražské německé rodiny
- vystudoval filosofii, teologii, matematiku
- působil na pražské univerzitě; pro své názory byl zbaven místa
- hlavní jeho přínos je v oblasti matematiky
- nejvýznamnější filosofické dílo je „Vědosloví“(1837) – snaha vytvořit návod, jek užívat veškeré vědění pro pokrok společnosti; staví se kriticky ke kantovské tradici ve filosofii, usiluje o hledání objektivních (jistých) pravd
- jeho sociální názory jsou uloženy v utopickém díle „O nejlepším státě“
- Hlavními filosofickými směry u nás v této době jsou:
HERBASTISMUS Herbart=něm. fil. – zakladatel
- střízlivý, racionalistický a mechanický pohled na skutečnost
- zabývají se psychologií, pedagogikou, estetikou
- kladně hodnotí rozvoj věd a podnikání
- představitelé: František Exner, Josef Dastich
DARWINISMUS (evoluční Spencerova teorie)
- opak herbatismu, důraz na aktivitu, sebezdokonalování člověka
- sjednocování přírodních a společenských věd
- představitelé: Miroslav Tyrš(zakladatel Sokola), František Krejčí
HEGELIÁNSTVÍ
Augustin Smetana (1814–1851)
- jeden z nejvýznamnějších českých filosofů 19. st.
- přednášel na UK Praha filosofii a teologii
- byl největším propagátorem Hegelovy filosofie u nás
- 1848 děkanem filosofic. fakulty UK (bojoval se studenty na barikádách, proto byl vyloučen z univerzity)
- zabývá se filosofií dějin : je to boj dvou sil ?
POZEMSKOST proti BOŽSKOSTI spojuje je věda
- náboženství láska
- právo umění
- německý živel slovanský živel
- zvláštní úlohu v historickém hledání filosofické pravdy sehrají v budoucnosti Slované (jímž je vlastní umění a láska)
- hlavní dílo: „Význam současného věku“
František PALACKÝ
- souboj ducha a hmoty v dějinách
- významný představitel našeho národního obrození
Iracionalistické proudy v české filosofii
Ladislav KLÍMA (1878–1928)
- zaujímá v dějinách českého fil. myšlení poněkud zvláštní postavení
- odmítal veškeré univerzitní filosofování
- filosof-samouk; žil jako svobodný myslitel, bez stálého povolání, stýkal se s podsvětím, hýřil a pil, zanechal mnoho deníků se svou osobní výpovědí
- odpůrce jakéhokoli racionálního vysvětlení podstaty tohoto světa
- nejvyšší hodnotu viděl v aktivitě člověka, v jeho svobodné vůli
- nejvíce na něho působil Schoppenhauer a Nietsche
- pohrdá všemi hodnotami a vymoženostmi tradičního kulturního života, tak jako Nietsche boří i on veškeré „pozitivní“ hodnoty tzv. civilizovaného světa
- stává se tak jakýmsi prorokem věštícím budoucí tragedii společnosti, která věří vědeckému pokroku
- Dílo: „Svět jako vědomí a nic; Vteřina a věčnost; Utrpení knížete Sternenhocha, Vlastní životopis LK“
Český pozitivismus
- u nás se pozitivismus rozvíjí od 80.let 19.století
- nejvýznamnější postavou českého pozitivismu je František KREJČÍ (1858–1934)
- dalšími jsou Josef TVRDÝ –sociolog a filosof; Josef KRÁL – profesor filosofie (Brno)
zvláštní postavení v české filosofii zaujímá
Tomáš Garrigue MASARYK ( 1850–1937)
- jako filosofa ho můžeme zařadit k českému pozitivismu, i když měl k němu jisté výhrady
- především byl vynikajícím sociologem, politikem
- narodil se v Hodoníně, studoval v Brně a ve Vídni
- nejprve působil jako profesor filosofie a sociologie v Praze
- později se dal na politickou dráhu (poslanec v rakouském parlamentu, pracoval v odboji proti Rakousku-Uhersku)
- 1918–1935 prezident Československa
- hlavními tématy jeho filosofie jsou otázky dějin, morálky a politiky; problém krize moderního člověka, etické otázky demokracie, náboženství, etika, marxismus a problémy společenského vývoje
- neztotožňoval se s pozitivismem A. Comta, ale byl přesvědčen o autoritě vědeckého poznání a podřizoval mu i další teoretické a praktické činnosti člověka; požadoval např., aby náboženství nebylo v rozporu s nároky vědy; soudil, že demokracie se musí opírat o vědecké poznání apod.
- ve filosofii dějin vyšel T.G.M. z koncepce F. Palackého, avšak jinak ji interpretoval, dle něj je vůdčí ideou českých dějin náboženská otázka; české dějiny jsou poznamenány úsilím o čistší křesťanství
- dílo: Sebevražda – sociologická analýza rozpadu osobnosti v souvislosti s vlivy společnosti
Česká otázka
Ideály humanitní
Moderní člověk a náboženství
Světová revoluce