Elektrická zařízení motorových vozidel, proud, okruhy, zákonné normy
El. zařízení motorového vozidla jsou potřebná pro provoz jak z důvodů technických tak i právních
El. soustava mot. vozidla
- Zdroje el. energie – akumulátor (olověný) + dynamo nebo alternátor
- rozvod – kabeláž
- Spouštěč motoru
- Zapalování
- Provozní a kontrolní přístroje
- Signalizační zařízení a osvětlení, nezbytné je odrušovací zařízení zabraňující rušení TV a rozhlasu
Akumulátorová baterie
Je druhotný zdroj el. energie jeho hlavní úlohou je zabezpečit spolehlivé spouštění motoru a krýt spotřebu el. zařízení vozidla v době, kdy napětí hlavního zdroje (dynama, alternátoru) je menší než U akumulátoru. Akumulátor musí být schopen vyvinout velké proudy, musí mít dlouhou životnost a velkou spolehlivost. Pokud je akumulátor delší dobu v nečinnosti musí se vybít a znovu nabít jinak by mohlo dojít k jeho zničení.
Dynamo
Dnes ho nahrazuje alternátor. Jeho rotor je poháněn spalovacím motorem a pohybuje se v mag. poli vybuzeném vinutí statoru. V rotoru (kotvě) se indukuje napětí, které po usměrnění komutátorem napájí spotřebiče vozidla a nabíjí akumulátor pokud je jeho napětí menš, v opačném případě musí být dynamo odpojeno.Vinutí rotoru a budící vinutí je zapojeno paralelně – dynamo s paralelním buzením.
Alternátor
Je hlavním zdrojem el. energie ve vozidle alternátor je klínovým řemenem spojen s motorem – takže pokud se otáčí motor otáčí se i alt. a vyrábí el. energii. Alternátor je poměrně malý, lehký, nejiskří, potřebuje minimální údržbu, je spolehlivý, má jednoduchou regulaci napětí umožněnou usměrňovačem.
Výhody oproti dynamu:
- možnost dobíjení aku. už při volnoběhu spal. mot.
- technicko-ekonomické přednosti
Spouštěče
Spalovací motor vozidla se uvádí do provozu pomocí spouštěče. Nejvhodnější jsou elektrické, protože je ve vozidle zdroj el. energie. Jako spouštěč se používá ss motor se sériovým buzením, protože vyvíjí při malých otáčkách velký záběrný moment.
Zapalování
Zapalování je uvedení spalovacího motoru do chodu tím, že stlačená směs paliva ve válci zapálí. K zapálení pohonné směsi slouží svíčka, která je napájena z akumulátoru. Svíčka na svém spodku vybudí jiskru a ta zažehne směs. U dieselových motorů se používá žhavící cívka.
Elektrický rozvod
Je tvořen zapojením jednotlivých el. zařízení a připojením ke zdroji el. energie. Rozsah rozvodu bývá různý v závislosti na druhu vozidla.
El. rozvod se skládá z jednotlivých obvodů, ve kterých jsou el. zařízení seskupena podle účelu – obvod zdroj, obvod pohotovostních spotřebičů, obvod denních spotřebičů, obvod hlavních svítidel, obvod návěsných svítidel
?? Regulace zdrojů el. energie
Alt. a aku. Jsou zájemně připojeny přes reg. relé. Jeho úkolem je zajistit vzájemnou spolupráci zdrojů.
Hlavní součásti relé jsou elektromagnety s kotvami a kontakty. Dnes se používají se polovodiče !!!???????!!!!!!!
Osvětlení
Z hlediska bezpečnosti rozvodu mot. vozidel patří osvětlení k nejdůležitější výzbroji. Z tohoto důvodu jsou pro světelná zařízení vozidel stanoveny vyhlášky, normy a mezinárodní předpisy.
Zdrojem světla bývají žárovky různých tvarů a velikostí v závislosti na optice svítidel.
17B Zdroje proudu ve vozidle, provoz a ošetřování vozidlového akumulátoru
Akumulátor Pb – aktivní část tvoří kladná elektroda, záporná elektr. a elektrolyt (zředěná H2SO4). Elektrody mají tvar desky tvořenou mřížkou a jsou z olova. Desky obou polarit tvoří akumulátorový článek.
Akumulátorová baterie
Je druhotný zdroj el. energie jeho hlavní úlohou je zabezpečit spolehlivé spouštění motoru a krýt spotřebu el. zařízení vozidla v době, kdy napětí hlavního zdroje (dynama, alternátoru) je menší než U akumulátoru. Akumulátor musí být schopen vyvinout velké proudy, musí mít dlouhou životnost a velkou spolehlivost. Pokud je akumulátor delší dobu v nečinnosti musí se vybít a znovu nabít jinak by mohlo dojít k jeho zničení.
ÚDRŽBA AKUMULÁTORU
- hladinu elektrolytu je nutné udržovat asi 10 mm na výškou desek. Doplňuje se destilovanou vodou
- udržujeme čistý a suchý, aby byl zajištěn dobrý izolační stav. Ze svorek občas odstraníme oxidy a natíráme je tukem
- kontrola hustoměrem
Při nabíjení
- nabíjíme při vyšroubovaných zátkách článků, aby mohli unikat vznikající plyny (O2 a H)
- prostor ve kterém se nabíjí musíme větrat
- místa znečištěné elektrolytem musíme umýt
Dynamo
Dnes ho nahrazuje alternátor. Jeho rotor je poháněn spalovacím motorem a pohybuje se v mag. poli vybuzeném vinutí statoru. V rotoru (kotvě) se indukuje napětí, které po usměrnění komutátorem napájí spotřebiče vozidla a nabíjí akumulátor pokud je jeho napětí menší, v opačném případě musí být dynamo odpojeno.Vinutí rotoru a budící vinutí je zapojeno paralelně – dynamo s paralelním buzením.
Alternátor
Je hlavním zdrojem el. energie ve vozidle alternátor je klínovým řemenem spojen s motorem – takže pokud se otáčí motor otáčí se i alt. a vyrábí el. energii. Alternátor je poměrně malý, lehký, nejiskří, potřebuje minimální údržbu, je spolehlivý, má jednoduchou regulaci napětí umožněnou usměrňovačem.
Výhody oproti dynamu:
- možnost dobíjení aku. už při volnoběhu spal. mot.
technicko-ekonomické přednosti