Elektrická trakce, výhody, nevýhody, proudové soustavy závislé el. trakce
ELEKTRICKÁ TRAKCE, VÝHODY A NEVÝHODY
El. trakce je odborný název pro způsob pohonu kol el. motorem – trakční motor. Druh dopravy kde se využívá el. energie k pohonu vozidel.
Výhody:
- trakce je levná a má vysokou účinnost
- Nulové znečištění životního prostředí
- velmi dlouhá životnost,
- jednoduchá obsluha.
Nevýhody:
- velké investiční náklady na el. zařízení – měnírny, trolejová vedení a příslušenství
- je závislá na dodávce el. energie
- v zimě vetší spotřeba energie – vytápění
Je velmi vhodná je pro městskou dopravu a využívá se i na tratích s velkými výškovými rozdíly.
Řízení otáček je velmi snadné. Motor má velký točivý moment a velkou tažnou sílu a je často umístěn přímo na poháněcí nápravě, je podstatně menších rozměrů, není potřeba převodovka.
PROUDOVÉ SOUSTAVY ZÁVISLÉ EL. TRAKCE
Závislá trakce – el. energie je přiváděna do vozidla z trakčního vedení sběračem
Využití DC:
Hlubinné doly – 250V
Městské dráhy – 600V
Metro – 750V
Průmyslové dráhy a železnice 1500V
Železnice – 3000V
Využití AC:
Železnice (hlavní dráhy) – 25kV 50Hz
18.B Druhy trakčních vozidel pro nezávislou a závislou el. trakci
Vozidla nezávislé trakce:
- benzínoelektrické
- dieselelektrické – v lokomotivě je autotransformátor s odbočkami, po usměrnění polovodičovým usměrňovačem jsou napájeny trakční motory, rychlost vozidla se řídí přepínáním odboček autotransformátoru. V moderních lokomotivách se používají jako reg. prvky tyristory
- parní, turboelektrické
- akumulátorové – využívají k pohonu trakčních motorů proud z akumulátorové baterie. Mají velkou hmotnost.
- setrvačníkové – setrvačník se v napájecí stanici roztočí elektromotorem a po opojení je schopen dodávat mechanickou energii na hnací nápravy nebo pohánět el. generátor.
Vozidla závislé trakce:
Zařízení vrchní povrchové městské dráhy zahrnuje:
a) měnírny – zde je soustředěno zařízení pro usměrnění st. Proudu (zásobuje okruh asi 3km)
b) vrchní vedení – musí zajišťovat spolehlivou dodávku el. proudu k motorům vozidla, proud je odebírán sběračem
c) vrchní stavba
d) vozidla
Tramvaj – vůz je na dvou podvozcích a na každém z nich jsou 2 motory zapojeny do série. Obě tyto dvojice jsou zapojeny paralelně. V sérii s celou skupinou motorů je zapojen rezistor – ten se používá k rozběhu i k brždění. Motory mají sériové buzení. Rozjezd je řízen automatickým řízením. Vůz má tři brzdy: elektrickou (spouštěcí rezistor), kolejnicovou, čelisťovou
Trolejbus -na střeše trolejbusu jsou otočně připevněny dva tyčové sběrače. Motory jsou stejnosměrné se sériovým nebo kompaundním buzením. Mají tyristorové řízení.
Metro – zdroj proudu je ve třetí (skryté ) kolejnici