Zásoby výrobků ve výrobním podniku a zboží v obchodním podniku
Tržby z prodeje výrobků ve výr. podniku a zboží v obchodním podniku jsou hlavním příjmem podniku.
Obchodní podnik nakupuje zboží, které skladuje a dále prodává.
Výrobní podnik přímo vyrábí výrobky nebo polotovary, skladuje je a následně prodává.
Evidence výrobků
– doklady: 1. Odváděcí výkaz (vyhotoví se ve výrobní dílně)
- Skladní karta (při předání na sklad)
- Expediční příkaz (při výdeji ze skladu, na základě kup.smluv nebo objednávek)
Význam zásoby hotových výrobků
- Umožňuje plynulost odbytu
- Umožňuje kompletaci dodávky
Skladování výrobků
– hotový výrobek – výrobek na němž byla provedena poslední výrobní operace a prošel tech. kontrolou
– dokončené výrobky se obvykle skladují, tvoří zásoby a podle potřeb si je odběratelé odebírají
– význam – zásoby nám pomáhají překlenout časový nesoulad mezi výrobou a požadavky odběratelů
– dělení skladů I. a) centralizované – 1 velký sklad a aparát lidí, kteří zajišťují dodávky, skladování
- b) decentralizované – 1 hlavní sklad + pobočky,
- c) smíšené – (např. jeden hlavní + více malých pobočných skladů)
Sklady podle skladovacích podmínek druhů zboží a výrobků
- a) otevřené (auta, stavební mat., zemědělské stroje)
- b) polokryté (písky, sláma, vápno, zemědělské stroje)
- c) kryté (nábytek, potraviny, obuv)
Činnosti na skladě
– kompletace hot. výrobků (doplnění)
– adjustace (označení výrobků – výrobce, složení…, používají se tzv. Mezinárodní standarty kvality)
– další doklady (balící list, dodací list, záruční list)
– balení výrobků
Prodej hotových výrobků
– hotové výrobky se prodávají různými odbytovými cestami a existují:
- Přímé odbytové cesty (= vztah mezi výrobcem a spotřebitelem)
- Nepřímé odbytové cesty (= vztah výrobce -> {velkoobchod} -> maloobchod -> spotřebitel)
Zvolení odbytových cest závisí na:
- výši nákladů, 2. druhu prodávaného výrobku, 3. skladovacích možnostech, 4. dostupnosti
Funkce velkoskladu – skladování, dozrávání zboží
Formy maloobchodu
– samoobsluha, pultový prodej, prodej s volným výběrem, zásilkový prodej, pojízd.P, automaty
Plánování odbytu
– vychází se: – z průzkumu trhu
– ze situace v podniku (výrobní možnosti)
– ze situace v okolí podniku (změny v daňové soustavě, v zahraničním obchodě)
- a) stanovení objemu dodávek v plánovaném období
- b) stanovení objemu zásob hotových výrobků
Prodejní činnost podniku
Veškeré činnosti související s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli.
Cesty prodeje | |
Přímý prodej | Nepřímý prodej |
1. Výrobce => Spotřebitel
– je obvyklý u výrobků na zakázku (nábytek) |
1. Výrobce => Velkoobchod => Maloobchod => Spotřebitel (textil, drogerie) |
2. Výrobce => Maloobchod => Spotřebitel
– je obvyklý u výrobků podléhajících rychle zkáze (mléčné výrobky, maso) |