Zásobovací činnost podniku
Zásoby dělíme na tyto složky:
- materiálové zásoby – patří sem například suroviny, materiál, náhradní díly, mazadla atd.
- nedokončená výroba – představuje nedokončené produkty, které se vytvářejí v průběhu výrobního
procesu
- polotovary vlastní výroby – liší se od nedokončené výroby tím, že je na nich dokončena ucelená
část výrobního procesu, mohou existovat a prodávat se samostatně.
- výrobky – jsou dokončené předměty vlastní výroby určené k prodeji
- zvířata
- zboží – jsou předměty, které podnik nakupuje a beze změny je dále prodává
- peněžní prostředky – je to například hotovost v pokladně nebo vklady na účetech
- cenné papíry – jsou to listiny představující pohledávku vůči tomu, kdo je vystavil. Jsou zhmot-
něním majetkového práva.
- pohledávky – jsou nároky podniku vůči třetím osobám.
zásobovací činnost podniku:
Oběžný majetek tvoří ta část majetku podniku, která se používá zpravidla krátkodobě a většinou se jednorázově spotřebovává. Výdaje na něj vynaložené se rychle do podniku vracejí v tržbách. Oběžný majetek rychle mění svou formu. A jedna z největších složek oběžného majetku jsou zásoby.
Zásobováním nazýváme činnost, kterými podnik zajišťuje potřebný materiál pro svou činnost. Cílem zásobování je zajistit materiál v potřebném množství, druzích a kvalitě, za výhodné ceny a ve stanovené době. Ve většině podniků není možné zajistit plynulý průběh hlavní činnosti plynulými dodávkami materiálu od dodavatelů přímo do výroby. Součástí zásobovací činnosti je proto většinou i skladování materiálu.
Ve světě je však používána metoda zásobování a organizace výroby a odbytu bez skladování. Je založena na perfektní organizaci práce a na přesných a oboustranně výhodných dohodách mezi dodavateli a odběrateli. Dodavatelé musí s dostatečným předstihem přesně vědět, co a kolik mají vyrábět, a odběratelé musí přesně dodržovat časový postup výroby.
Do zásobovací činnosti patří:
- Zjišťování materiálu a volba dodavatele
- Jednání s dodavateli, uzavírání kupních smluv
- Zajišťování dodávek, příjem materiálu na sklad, kontrola materiálu
- Skladování materiálu a výdej do spotřeby
Plánování materiálových zásob
Na základě průzkumu trhu materiálů a propočtu potřeb podniku se sestavuje plán zásobování. Je základem pro další jednání s dodavateli, objednávání a nákup materiálu i pro ovlivňování výroby.
Plán zásobování se sestavuje ve formě bilance materiálů na základě:
- propočtů spotřeby materiálů,
- propočtů velikosti zásob, které je třeba udržovat na skladě
V plánu zásobování se tedy porovnávají zdroje materiálu (počáteční zásoba a nákup) s potřebou materiálu (spotřebou a konečnou zásobou). Z bilance pak můžeme odvodit výpočet velikosti nákupu.
normy zásob
Většina podniků si musí k zajištění činnosti vytvářet určité zásoby materiálu. Musí je nakoupit, zaplatit a skladovat. S udržováním zásob jsou tedy spojeny náklady na pořízení a skladování. Zásoby materiálu je třeba udržovat na takové výši, aby zabezpečily plynulou činnost podniku a aby celkové náklady s nimi spojené byly co nejnižší. Zásobu, která splňuje tyto požadavky, označujeme jako zásobu optimální. Optimální výši zásob by měla vyjadřovat norma zásob.
Druhy zásob:
Běžná zásoba – má zajistit předpokládanou spotřebu v období mezi dvěma dodávkami.
Pojistná zásoba – vyrovnává případné odchylky v dodávkách nebo ve spotřebě.
Technická zásoba – se vytváří tam, kde je třeba materiál před výdejem do spotřeby upravit.
Celková zásoba – je tvořena součtem těchto složek.
právní zajištění dodávek
Na základě jednání s vybranými dodavateli uzavírá podnik smlouvu o dodávce materiálu. Dodavatel oznamuje splnění smlouvy fakturou, kterou je podnik povinen zaplatit podle dohody nebo zákonných předpisů.
Podle ustanovení občanského a obchodního zákoníku je dodavatel povinen splnit smlouvu tím, že:
- dodá smluvený materiál včas a řádně,
- vyfakturuje dodaný materiál.
Odběratel je povinen převzít materiál (provést odběr) a zaplatit podle ujednání ve smlouvě. Nedostatky při plnění smluv se řeší při reklamačním řízení.
nákupní činnost
V tržní ekonomice plní zásobování pomocí marketingu. Marketingový útvar se zabývá průzkumem trhu materiálů a surovin a na základě získaných poznatků ovlivňuje hlavní činnost podniku tak, aby byly uspokojovány potřeby a přání spotřebitelů.
Marketingový útvar musí zajistit vhodné dodavatele, kteří mohou nejlépe uspokojit potřeby podniku. Dodavatelé se hodnotí z hlediska kvality dodávaných materiálů, ceny, spolehlivosti dodávek, ochoty ke spolupráci při stanovení velikosti dodávek a doby, kdy se dodávky uskutečňují.
skladování materiálových zásob
Skladování představuje činnosti, při nichž se hmotné statky soustřeďují na určitém místě a ve stanoveném množství a připravují se pro další činnosti. Těmito činnostmi se rozumí například výdej do spotřeby u materiálových zásob, další zpracování u nedokončené výroby a polotovarů vlastní výroby a prodej u výrobků.
Při skladování musí být dodrženy určité podmínky, které vyplývají z povahy zásob. Jinak je třeba skladovat uhlí, brambory, pohonné hmoty, mouku, maso, zeleninu. Povaze zásob musí být přizpůsobeno vybavení skladů i jejich umístění.
výdej materiálu ze skladu do výroby
Logistika: je věda zkoumající informační toky materiálu. Materiál a ostatní zásoby přichází do podniku
zpravidla od dodavatele, provádí se tzv. odběr (tj. převzetí a běžná kontrola neporušenosti
obalů), potom přejímka a následuje ukládání do skladu. Podle potřeby výroby se pak
materiál vydává do spotřeby. Tento fyzický pohyb materiálu se také nazývá fyzický tok
materiálu a je doprovázen pohybem informací.
řízení, evidence a oceňování zásob
Evidence o materiálových zásobách se vede na prvotních dokladech (příjemka, výdejka, faktura, zápis o vadách). Pro každý druh materiálu vystavuje podnik zpravidla skladní kartu. Skladní karty není třeba vést, pokud podnik vede evidenci o zásobách na počítači.
Materiálové zásoby pořizuje podnik pro zajištění své činnosti. Měl by s nimi proto nakládat co nejhospodárněji. Jejich spotřeba představuje velké položky v nákladech. Je žádoucí, aby z určitého objemu materiálových zásob bylo vytvořeno co nejvíce výkonů: produkce, maloobchodního obratu, objemu služeb. Objem výkonů by tedy měl růst rychleji než objem zásob.
Přejímka materiálu: zahrnuje kontrolu převzatého materiálu z hlediska množství (přejímka
kvantitativní) a z hlediska jakosti, splnění kupní smlouvy (přejímka kvalitativní).
Doklad o převzetí: Při převzetí materiálu na sklad vystavuje skladník, který materiál přebírá, příjemku,
- doklad o převzetí materiálu na sklad.
Skladní karta: je zde evidován materiál.
Výdejka: Výdej materiálu se uskutečňuje na základě požadavku dílny nebo jiné odebírajícího útvaru
podle výdejky.
efektivnost hospodaření se zásobami
Účinnost hospodaření se zásobami materiálu vyjadřujeme nejčastěji ukazateli rychlosti obratu zásob. Zpravidla se užívají dva ukazatele: počet obrátek a doba obratu.
Doba obratu: vyjadřuje čas potřebný k tomu, aby se zásoba materiálu přeměnila v následující formu,
- nedokončenou výrobu.
Počet obratu: vyjadřuje, kolikrát se zásoba obrátí za sledované období ve spotřebě: