Zahraniční obchod
Směna produktů, zboží, služeb, licencí, know-how prováděné f. a práv. osobami přes hranice státu s fyz. či práv. osobami jiných států.
Význam zahraničního obchodu:
- Ekonomický (vyšší kvalita produktů, úspora N)
- Kulturní
- Politický (přátelské vztahy)
Důvody zahr. obchodu:
- Obohacení vnitřního trhu
- Nedostatek nerostného bohatství
- Přírodní podmínky
- Tradice, absolutní a komparativní výhoda
Absolutní = vyvážíme produkt s nejnižšími náklady
Komparativní = země má více absolutních výhod, porovná je a vybere si produkt s nejvyšší absolutní výhodou
Zahraniční obchod ČR:
- do roku 89 ® podnik zahr. obchodu (PZO) např. KOVO, MOTOKOV, STROJEXPORT
- po roce 89 monopol PZO odstraněn (demonopolizace PZO)
Struktura zahraničního obchodu ČR
- komoditní
(dovoz – oblečení, ovoce, elektronika, nerostné suroviny, automobily
vývoz – automobily, pivo, bižuterie, stroje, zemědělské plodiny)
- teritoriální (Německo, Polsko, Velká Británie, Rakousko, Slovensko, Rusko, Čína)
- Země s vyspělou tržní ekonomikou
- Ostatní evropské země včetně SNS (Společenství nezávislých států)
- Ostatní země (Čína, Laos, Vietnam)
- Rozvojové země
Ukazatelé zahraničního obchodu:
Obrat ZO = vývoz + dovoz
Obchodní bilance (saldo ZO) = vývoz – dovoz
- aktivní saldo V > D Saldo obch. bilance ukazuje konkurenceschopnost našeho zboží
- pasivní saldo V < D v zahraničí.
- vyrovnaná OB V = D
Platební bilance – širší pojem, obsahuje obchodní bilanci
PB = příjmy ze zahraničí – výdaje do zahraničí
- aktivní PB P > V
- pasivní PB P < V
- vyrovnaná PB P = V
Struktura PB:
- běžný účet (OB)
- finanční účet
Formy zahraničního obchodu:
- IMPORT (dovoz)
- přímý – přímo uzavírá kontrakt se zahr. firmou
- nepřímý – přímý kontakt dovozce se zprostředkovatelem (obch. podnik) a s vývozcem
- EXPORT (vývoz)
- přímý
- nepřímý (vývozce – zprostředkovatel – dovozce)
- REEXPORT (= vývoz dovozu)
- přímý (reexportér nakoupí zboží v zahraničí a vyveze do třetí země (aniž by zboží vstoupilo na území reexportéra)
- nepřímý (reexportér nakoupí zboží v jedné zemi, zboží doveze do své země (část prodá v tuzemsku, část v zahraničí) a vyveze do třetí země)
Důvody:
- nákupy levné, prodá dráže
- kompletace výrobků z dovezeného materiálu
- obchodně-politické překážky (vysoká cla, embargo)
Rizika v zahraničním obchodu:
- poškození, ztráty
- riziko nezaplacení
- riziko nepřevzetí zboží
- riziko podnikání
- politická rizika
- kurzovní rizika
Znehodnocení měny (devalvace) 1EUR = 25 Kč ® 1EUR = 25.60 Kč
Zhodnocení Kč (revalvace) 1EUR = 25.80 Kč ® 1EUR =25.10 Kč
Obchodní politika a prostředky obchodní politiky
= zásahy a opatření, prostředky státu pro ovlivňování zahr. obchodu
Směry obchodní politiky:
Protekcionismus (stát chrání vnitřní trh před zahraničním trhem; stát podporuje tuzemské výrobce, aby uspěli na zahr. trhu)
Liberalismus (stát se snaží podporovat tuzemské výrobce, menší zásahy státu)
Prostředky obchodní politiky:
CLO (peněžní dávka, kterou stát vybírá při přechodu přes hranice ČR při dovozu z nečlenské země EU); příjem státní pokladny; součást pořizovací ceny; výše cla podle celního sazebníku)
VÝVOZ (osvobozen od DPH a cla, poskytování úvěru a dotací na vývoz (od státu)
KVÓTY (kolik se může vyvážet nebo dovážet)
EMBARGO (zákaz dovozu (resp. vývozu)
SMLOUVY MEZI DVĚMA STÁTY NEBO VÍCE ZEMĚMI (mnohostranné)
VÝVOZNÍ OPERACE
Zahrnuje prodej zboží, služeb v rámci EU, vývoz do nečlen. zemí
Etapy:
- Přípravné operace
- Uzavření kupní smlouvy
- Plnění kupní smlouvy
- Přípravné operace
- průzkum zahraničního trhu (získání informací o obyvatelích dané země, o zboží)
- z výsledku průzkumu trhu podle potřeb z. trhu upravujeme produkt, kalkulujeme cenu (N+zisk), stanovení místa prodeje a propagace (zahr. propagační agentura)
Stanovení ceny
cena dosažitelná na zahr. trhu (prodejní)
– obch. náklady přímé (doprava, provize, skladné)
– marže (v %, k úhradě nepřímých nákladů (energie, mzdy) a tvorbě zisku)
Nákupní cena od tuzem. výrobců
- Uzavření kupní smlouvy
Obsah: účastníci vývozního stavu, předmět kupní smlouvy, cena, platební podmínky, dodací podmínky, povinnosti obou stran
Povinností vývozce je dodat zboží v předem daném množství + doklady
Povinností dovozce je zboží převzít a zaplatit
Dodací podmínky (INCOTERMS 2010 – schválené v Paříži)
Podmínky stanoví, kdy přecházejí rizika a náklady z prodávajícího na kupujícího.
- EXW (nejmenší riziko pro vývozce, největší pro kupujícího)
- FCA (větší riziko pro vývozce, menší pro kupujícího)
- CPT (kombinace rizik pro vývozce i kupujícího)
- DDP (největší riziko pro vývozce (prodávající), největší pro kupujícího; opačný případ než EXW)
Platební podmínky
Způsoby placení: hotovostní platba, bezhotovostní převod z účtu na účet, platba šekem, směnkou, dokumentární platby – proti předání dokladů (dokumentární inkaso, akreditiv)
Doklady: faktura, dokl. o pojištění, přepr. doklady, veterinární doklady, certifikáty o původu a kvalitě zboží, balící listy
Dokumentární inkaso (dobírka):
Prodávající pošle doklady + zboží kupujícímu (doklady přes banku), banka prodávajícího doklady pošle bance kupujícího a kupující až zaplatí, převezme zboží a doklady. Podobné dobírce. Prodávající nemá jistotu, že kupující převezme a zaplatí.
Dokumentární akreditiv:
Dvě fáze: 1) otevření (vystavení) akreditivu, 2) použití akreditivu
Kupující nejdříve otevře akreditiv (banka připraví částku na úhradu zásilky), prodávající pošle doklady a zásilku, banka prodávajícího prodávajícímu pošle připravené peníze a kupující převezme zásilku a doklady. Prodávající má jistotu, že peníze za zboží dostane.
- Plnění kupní smlouvy
povinnost vývozce – dodat zásilku, doklady
povinnost dovozce – zásilku převzít a zaplatit
DPH
clo
DOVOZNÍ OPERACE
Dovoz – přímý, nepřímý
Dovoz členíme:
- dovoz z nečlenské země EU
- nákup v jiné čl. zemi EU
Clo (v % z celního sazebníku ® všeobecné, smluvní, preferenční)
= příjem SR
= prostředek obch. politiky
– uvaleno na zboží z nečlenských zemí EU; součást poř. ceny
DPH
– vyměřuje se v zemi spotřebitele
– samovyměření 21% DPH
– nárok na odpočet
Etapy:
- Příprava
– požadavek na výrobek, kvalitu výrobku, cenová kalkulace
Kalkulace prodejní ceny:
nákupní cena
+ přímé obch. nákl. (doprava, clo, provize)
+ marže (%)
= prodejní cena
- Uzavření kupní smlouvy
Obsah: mimo jiné důraz na dodací a platební podmínky
- Plnění kupní smlouvy
Proclení: clo – u dovozu z nečl. zemí EU (JSD – Jednotný správní doklad)