Výzkum trhu
-začíná ve 4.fázi marketingového vývoje tzn. v 60.-70.letech 20.stol.
-získávám tím informace od zákazníků (jejich přání )—>snaha najít bílá místa na trhu- ta, která ještě nejsou obsazena (v dnešní době těžké) + poznat svého zákazníka a ušít mu výrobky přímo na míru (přání apod.) a nezbankrotovat + samozřejmě účel je maximalizace zisku
-ve VB bankroty kvůli podcenění výzkumu trhu
Jak se dělá?
- když mám malou firmu, málo zaměstnanců, je lepší si udělat výzkum sami-krátké ankety do schránek; slíbit jim za to něco-slevy, dárky,…
- střední firma (cca 50 zaměst.)–>udělat marketingové oddělení, zavádění nových výrobků,…klidně jeden člověk – znalec marketingu s VŠ – promoakce, vzorky…
- velká firma najímá agenturu -udělá jim výzkum trhu na míru
-reprezentativní vzorek v ČR 1000 lidí – odpovídající (1/10)
Kde se sbírají údaje?
- Podnikové údaje – vše, co se objeví v rámci firmy
1)všechny účetní výkazy (účetnictví)
2)výrobní, prodejní přehledy (kolik se kdy čeho prodalo na pobočkách; statistiky) - Mimopodnikové
1)prvotní výzkumy, které někdo provádí a sbírá data za konkrétním cílem; pozorovací metody (člověk stojí u obchodu a počítá lidi a pak srovnání s kasou), dotazovací metody (ptáme se ústně, písemně, přes internet, telefonicky); věk, příjmy, počet
2) druhotné – dlouholetý výzkum trhu – obyčejné infor.o obyvatelích -demografické údaje – příjmy, kolik a kde bydlí starých, menšin….
–Compte (USA) Dichter-od něj pochází VT
Máme 3 druhy výzkumů trhu:
1) kvantitativní metody
-zaměřit se na chování zákazníků
Stále stejné otázky:
-počet zákazníků, kteří si výrobek koupí
-kdo je ten prototyp zákazníka, který nakupuje – cílová skupina
-jaké služby vyžaduje tato skupina
- Omnibus
–>pravidelné; každý měsíc cca 1000 lidí (=reprezentativní vzorek populace)
–>osobní rozhovory, obecné otázky –>mohou to být stejní lidé, ale méně pravděpodobné
–>otázky: znáte tu značku? znáte konkurenci? reklamu? jak často si výrobek kupujete?dokážete to srovnat..? - In-home dotazování
–>max 300-500lidí
-ptám se na stejné otázky, ale spojeno se spotřebitelským testem (ochutnávka,nebo tester krému…)
-dřív se za toto platilo, že jsme jim pomohli udělat výzkum
- In-hall
–>max.300 lidí; firma má pronajaté prostory, kam ty lidi zve
–>stejné otázky, ale bývá to delší
-dají nám ochutnávku + nám pustěj k tomu reklamu/víc verzí – která ukázat světu?
- In-store
–>až 800 lidí, přímo v obchodě
–>otázky: proč chodíme sem, jak často, co postrádáme, zda si všímám reklamy, akce z letáků, co konkurence má a my ne, i otázky na spolehlivost personálu, fronty,…
2) kvalitativní metody
-zjišťuje se PROČ má zákazník o výrobek zájem
-zda je to potřeba, móda, zájem, zvědavost, značka,…?
- Skupinová diskuze
-nejdéle 2 hod.,max 10 lidí
-vede ji proškolený psycholog
-zeptá se na 1 otázku–>je pro ně lepší mít tam lidi s různými názory, dostat je do konfliktu….ptají se, proč to kupují, konkurence, chuť,…-účel nákupu?!
- Prodloužená kreativní diskuze
-až 3 hod., pouští lidem svou reklamu, návrhy na ně, konkurenční reklamu
-ptají se na : hudba, délka, +, -, porovnáváme- plus co bychom dali do pozdější sestříhané reklamy
-následuje diskuze, na základě našich připomínek upravují reklamu
- Expertní diskuze
-5-7 lidí; pozveme odborníky (např.jsme farmaceutická firma—> lékaři:“tohle předepisujte 2 měsíce, pak se setkáme.“)–> poté zjišťování nežádoucích účinků, spokojenost zákazníků… - S dětmi a mládeží
-velmi složitá věc, s dětmi to je těžké
-100%školený odborník, psycholog, který musí umět pracovat s dětmi
-max.90min.(i s přestávkami), aby děti udržely pozornost + namotivovat je, slíbit jim něco (hračku, nebo přímo ten výrobek, či sladkost..)
- Hloubkový rozhovor
– cca 50 lidí; je to osobní rozhovor, s každým zvlášť – detailní otázky, i do soukromí–>někteří utečou
-sledují se naše názory, zvyky, příjmy, postoje, preference, dovolené,…
3) Expertní metody dotazování (Speciální projekty)
- Nákupní pozorování
-my = potřebitelé o tom víme, zeptají se na nás, zda s námi mohou chodit po obchodě, po nákupech, –> sledují, kdo a na jak dlouho se kde zastaví kolik a co nakupuje,…
-regály v obchodě si výrobci platí-v úrovni očích nejdražší+ místa u pokladen; naopak nejlevnější jsou u země a úplně nahoře
-někdy nám to ani neřeknou a tajně nás sledují–>lepší, neboť se chováme přirozeně - Nákupní test
-týká se nového, integrovaného zboží, co obchod nabízí či výrazné slevy
-úplně tajné, oni zkoumají naše reakce(verb. i neverb.), odhadují jestli reklama byla úspěšná, zda jsem si ji vůbec všimli nebo jak reagovali
- Deníčkové šetření
-honorované; rodina s tím musí souhlasit, každý den každý člen napíše svou útratu a za co
-oni si nás specifikují, udělají si naší demogr.-psychologický profil, jak si žije ten který „druh“ rodiny
-píše se do zázn.archů
-lidi pak nepíší pravdivě, nepamatují si, potřebují ulít peníze, či něco před sebou tají…
-mají na to kontrolní systém-PC, pokud najdou nesrovnalosti, mohou nás vyškrtnout Fotoetnografie
-1 člen rodiny dostane foťák(zdarma) a musí fotit v určitou hodinu ostatní členy, ať dělají,co dělají–>zkoumá se životní styl, zvyklosti, úchylky
-placené + musíme k tomu odevzdat charakteristiku rodiny - Mikrocenzy
-i nárazové akce(na ulici), ale spíše pravidelné
-např. jak často kupujeme noviny, časopisy, jak často divadla, kina, TV…?–>jaké, proč?
-použití v masmédiích + kultura - Třídění odpadu
-placené – my odevzdáme charakteristiku rodiny
-dostaneme nádoby, do kterých striktně oddělujeme obaly od výrobků –> každých pár dnů nám je vymění, zaznamenají to
-např. kolik jakého odpadu vyprodukujeme, porovnávání,…
Možnosti výzkumu trhu
1) ústní / osobní
-nevýhody:
- lidi to otravuje, nabourání int.prostoru, hloupé zastavování na ulici, lidé nemají čas
- tazatel může svou odpovědí na odpověď zaskočit respondenta („Co jsem řekl špatně?!“)
- proškolení?–>nekvalitní, jinak by to firmu stálo moc peněz
- Následné elektr. zpracování–>trvá to dlouho
-výhody:
- Obětujeme tomu poměrně krátk čas – vědí, že spěcháme, rychle, stručně
- můžeme mít názornou ukázku, prospekt, či vysvětlení otázky
- můžeme si vybírat určitý segment lidí, které potřebujeme a psát si u nich typické chování
- dáme-li prostor pro širší odpověď, můžeme se dovědět něco zajímavého
2) písemný (dotazník)
-nevýhody:
- Zdlouhavé – než se to vyplní a vrátí, a pak vyhodnotí
- Nízká návratnost dotazníků, půlka ho hodí do koše, jen část ho přinese
- nelze předvést výrobek, ani pustit reklamu
- riziko nepochopení otázky / omezená možnost formulace otázek
-výhody:
- můžeme tím obsáhnout širokou veřejnost – i těžko dostupné – dáme to do domova důchodců či do malých vesniček to rozvezem
- levné, nejsou nutní proškolení tazatel+ rychlé – jen se to namnoží, hodí do schránek, nenáročné na organizaci
- každý si to může odnést domů a vyplnit, až bude mít čas, náladu,…
- tazatelé to neovlivní svým chováním, respondent pracuje sám za sebe
Náležitosti / pravidla dotazníků:
-dotazníku musí porozumět i 10-leté dítě, otázky musí být jasné, srozumitelné
-žádná zaváděcí či nepříjemná otázka, žádné intimní oblasti, jen přímé otázky
-musí být člověk seznámen s oborem dotazování
-nesmí se respondentovi podsouvat představy (kdyby, jestliže, představte si, …)
-stručnost, jasnost otázek – aby se odpověď přímo nabízela
-měl by mít 3 části :
1)úvodní – naše charakteristika, demogr.údaje, věk, příjem na rodinu, vzdělání –>pro segmentaci trhu
2)prostřední – otázky o problematice + musí zde být kontrolní otázka, ta samá, co už jednou byla ale trochu jinak – jak dávají pozor – když se liší, dotazník jde do koše
3)závěrečná – otázka na vlastní názor, prostor k vyjádření se
-struktura otázek:
- Uzavřené – ano/ne/nevím –> lidi je mají nejradši, nejrychlejší, ale moc se toho nedovíme, musej to být dobře sestavené otázky
- Polouzavřené–>dovíme se víc (na 3-6 možností – ano, spíš ano.., popř. přidat své názory)
- Otevřené–>otázka a volné řádky – neoblíbené; lidé musí formulovat své myšlenky – menší návratnost
-1 otázka 2x položená v trochu jiném znění, abychom si ověřili, že respondent dává pozor a pečlivě vyplňuje
–pilotáž-zkušební verze, provádí se, než se dá mezi lidi; odzkoušení na zkušebním vzorku lidí; eliminují se tím špatné otázky
3) telefonický
-nevýhody:
- bez názorné ukázky, vůně, ochutnávky…
- ubývá pevných linek – mobilní čísla jsou získávána od firem, přes operátory –> zásah do soukromí, často se nám to nehodí
-výhody:
- nejčastější, levné, rychlé, efektivní
- Čísla mi hází PC, když se nedovolá, zařadí mi ho zas do seznamu na další den
- Rozhovor je zaznamenáván –> elektr.se to hned zpracovává
- neosobní, bezpečný pro respondenty (dál si u toho můžu míchat polévku)
- Možnost pustit zvuk.nahrávku
- 1 vyškolená telefonistka
- Internetové dotazování
-Nevýhody:
- příliš mnoho reklam najednou
- jistá technická zdatnost s PC a ne všichni mají internet – 2009 jen 30% domácností
-výhody:
- Nejrychejší, nejlevnější , dostupné – kdokoli to může vyplnit kdykoli
- časté, obsáhne to dost lidí, anonymní, máme na to času kolik chceme
- ilustrace, obrázky,
- V budoucnosti to asi nahradí ostatní možnosti