Vývoj a podstata marketingu
1) konec 19. stol. – závěr 2. sv. v.
USA – vyspělá ekonomika
znaky této etapy – poptávka > nabídka
– nebyla příliš velká konkurence
– zboží podobné, nedostatek
– marketing se soustředil na otázky: ocenění, distribuce (nenáročná),
propagace (jednoduchá)
2) konec 2. sv. v. – počátek 80 let
znaky této etapy: – nabídka > poptávka
– přebytek zboží
– silná konkurence
– zboží se začíná odlišovat (diferenciace)
– mark. se soustředil na: – zákazníka (požadavky spotřebitelů)
– odhady současné i budoucí poptávky
3) začátek 80 let
Rysy:
– významné období z hlediska EKO
– USA, Japonsko x ANIZ (asijské nové industrializováné země)
– roste kupní síla obyvatelstva => zvyšují se požadavky spotřebitele
– další diferenciace (produkty se musí více lišit)
– nabývají na významu obchodní značky
– proces segmentace trhu (proces, kdy se dělí trh na určité skupiny zákazníků, kteří
mají podobné vlastnosti, požadavky)
– typický segment trhu je středoškolská mládež
Podstata marketingu
– marketing je proces, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníků efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů organizace (cíl = zisk)
– hlavně uspokojení potřeb a přání
Základní podnikatelské koncepce
1) Výrobní
– zaměřena na výrobu (Ford, Baťa)
Znaky – zaměřena na hromadnou výrobu – pásovou => vysoké objemy zboží, vysoká
produktivita práce => přináší nízké ceny
– způsob řízení – centralistický = nevýhoda => strnulost systému (zaměřeno na výrobu)
2)Výrobková
– zaměření na konkrétní výrobek
– předpoklady: zákazník bude dávat přednost výrobkům nejvyšší kvality
– důsledek uvažování – výrobce se zaměřuje na neustálé vylepšování stejného výrobku
– tzv. marketingová krátkozrakost, která se projevuje v tom, že
výrobce nevnímá skutečné potřeby trhu – zákazníků
3) Prodejní
– typické pro CPE (centrálně plán. eko)
– vyplývá z hromadné výroby
– postata: cílem výrobce je nejdříve vyrobit a pak teprve nějak prodat, místo toho, aby
vyráběl to, co určitě prodá (=> výrobky končily ve skladech)
4) Marketingová podnikatelská
– 50. léta USA
– 60. léta Z Evropa
– poč. 90. let ČR
– trh spotřebitele – podnikatel volí individuální přístup (cílový trh) ve snaze získat zákazníka
– období rozvinutého trhu
– základní potřeby zákazníků jsou nasyceny => trh je saturován
– hl. předpoklad -: zpětná vazba (výrobce ó trh = zákazník)
– hl. zásada – pocit potřeby a přání zákazníků a umět pružně reagovat na jejich měnící se
požadavky
– spokojenost a věrnost zákazníka vůči určité firmě se projevuje
ve 4 základních druzích jednání, chování
- a) nakupovat i jiné výrobky dané firmy
- b) kupovat stejný výrobek (vracím se pro tento produkt)
- c) nevěnovat tolik pozornosti jiným firmám
- d) pozitivně informovat své okolí
5) Sociální marketingová koncepce (soc. – etický marketing)
– nejmodernější koncepce
– cíl – dát do souladu potřeby a zájmy zákazníků a výrobců na jedná straně a na druhé
straně zájmy společnosti
– podstata – aby podniky nevyráběly a neprodávaly výrobky a služby, které ohrožují
zdraví lidí a životního prostředí (= inteligentní spotřeba)
– podniky při své činnosti by měly brát v úvahu rovnováhu 3 faktorů:
- a) zisk
- b) uspokojení potřeb a přání zákazníků
- c) veřejný zájem
II. Prostředí marketingu
Podnik je při své činnosti a rozhodování ovlivňován prostředím, ve kterém působí vlivy:
vnitřní
vnější mikroprostředí
makroprostředí
Vnitřní vlivy
– řízení společnosti
– finanční situace
– vnitřní konkurence
– technické zdroje
– lidské zdroje (personální obsazení)
Hl. funkce marketingového oddělení
– role komunikativní a informační
– koordinační
– analytická
Role komunikativní a informační
– mark. odd. informuje zákazníky prostřednictvím nástrojů propagace a produktu a jeho
vlastnostech
– zjišťuje zpětnou vazbu
– odd. zpracovává prognózu o současné a budoucí poptávce
Funkce koordinační
– vyplývá z toho, že mark. odd. má nejblíže k trhu
– spolupráce s určitými úseky v podniku: – odd. technického rozvoje (inovace produktů)
– odd. výroby
– finanční odd.
– management
Funkce analytická
– rozebírat faktory působící na podnik (faktory vnitřní i vnější)
– konkurence
– ceny
– trh, trh práce, . . .
Vnější vlivy
Mikroprostředí | ||
Konkurence |
Partnerské firmy |
Zákazníci (cíl. trh) |
– podnik se snaží nabídnout
zákazníkovi takový produkt, který a) Chce b) Odlišný (něco navíc) úkolem mark. odd. je sledovat strategii svých protivníků na trhu |
Dodavatelésledujeme kvalitu, cenu, včasnost, spolehlivost, pružnost => dopravci => skladovací firmy => zprostředkovatelé (osoby nebo firmy, které vyhledávají zákazníky) => firmy poskytující speciální mark. služby – reklamní agentury, spec. poradenské služby => finanční instituce (banky, pojišťovny, …) |
Domácnosti – spotřební zboží
=> firmy (podniky) – prům. zboží => stát (stát. záruky) – statky, služby pro rozpočt. org., armáda, … => jiné státy (mezinárodní trh) => obchod se vším |
Makroprostředí („rámec“)
● Typ ekonomiky
– tržní
– CPE
– smíšená
- Národní ekonomické prostředí
– hospodářská politika
– nástroje: – fiskální politika (rozpočtová politika)
– monetární politika
– důchodová politika (příjmy, platy, mzdy)
– vnější obchodní a měnová politika (obchodní a platební bilance státu)
- Politické prostředí
– legislativa (zákony)
– stabilita vlády + politická situace
– činnost ministerstev a vlády
– lobby – zájmové nátlakové skupiny
- Přírodní prostředí
– cena surovin, dostupnost
– klima
- Stav techniky, technologie
- Demografické vlivy
– rozmístění obyvatel, hustota obydlení
– kvalifikace
– vzdělanost
- Kulturní vlivy
– tradice, zvyklosti
– módní styly
– styl bydlení