Výrobek
Ekonomický pohled – statek nebo služba, která se stává předmětem směny na trhu a uspokojuje potřeby člověka.
Marketingový pohled – marketing hovoří o tzv. komplexním výrobku
( jádru + komponentech)
Marketing se velmi podrobně zabývá každou z těchto charakteristik výrobku a slaďuje je do vzájemně provázaného celku i s ostatními prvky marketingového . mixu, protože zákazník vidí a hodnotí výrobek také komplexně.
Komponenty výrobku
Značka výrobku
- odlišuje výrobek od konkurence
- je registrována formou ochranné známky (ochrana před zneužitím), pak má pro majitele dvojí užitek: marketingový – odlišení výrobků firmy na trhu
finanční – dobrá a zavedená značka má velkou hodnotu. Je to DNM, zvyšuje hodnotu firmy a dá se prodat.
Můžeme se setkat se dvěma typy značek:
- značka výrobce (Adidas, Coca cola..)
- značka obchodu např. ALBERT, Hypernova používají značku Hold –VYRÁBÍ SI LEVNĚJŠÍ VÝROBKY POD SVOU ZNAČKOU
Obal
V marketingu rozumíme obal + etiketu
Fce obalu (ochrana při dopravě, skladování a prodeji, poškození znehodnocení), další fcí je atraktivnost a pozornost pro zákazníka. Nový obal může vést ke stimulaci prodeje. Proto se někdy nazývá 5P marketingu.
ZMĚNOU OBALU SE ZVÝŠÍ ZÁJEM O VÝROBEK- VĚTŠÍ PRODEJNOST
Služby
záruky, vrácení peněz při nespokojenosti, dodávka domů, montáž, úprava.. LÁKAJÍ ZÁKAZNÍKY: NAPŘÍKLAD PRODLOUŽÍ ZÁRUKY (ZÁKL. 2 ROKY-DÁNO ZÁKONEM)
Životní cyklus výrobku
Ukazuje časový vývoj (dráhu výrobku od jeho uvedení na trh až po jeho zánik). Délka, časové rozložení i průběh životního cyklu se u jednotlivých oborů významně liší.
OD UVEDENÍ NA TRH AŽ PO DOBU NEŽ Z TRHU ZMIZÍ (ZTAŽENÍ Z PRODEJE-léky)
Fáze životního cyklu výrobku
- Uvedení II. Růst
seznamování výrobku se spotřebitelem rozšíření poptávky na ostatní skupiny zákazníků
poznávání předností, nedostatků stoupá prodané množství, zisk podniku
vysoké náklady podniku intenzivní propagace, rozšiřování výroby
podnik ztrátu, případně nepatrný zisk sledování konkurence
III. Zralost IV. Úpadek
v 1.polovině(do špičky) růst zrychluje výrazný a trvalý pokles prodeje
a postupně zpomaluje rozhodnutí podniku:
zisk se zvyšuje a stagnuje – porovnávání se s konkurencí
sílí konkurence, důležitá opatření: – ukončit výrobu, inovovat výrobek
rozvoj trhu o další segmenty
substituce produktů
lepší distribuci
snižování cen
intenzivnější reklama…..