Tržní ekonomika
- Trh je systém nabídky a poptávky.
- Druhy trhu: 1) Z hlediska území
- – trh místní(regionální – trh na určitém území uvnitř státu).
-trh národní(trh na úrovni celého státu).
– trh světový ( propojení národních trhů – trh EU, trh zemí stř. Evropy…).
2) Z hlediska předmětu – trh zboží a služeb( obchodování se statky a služby).
– trh práce – nabídku na trhu práce tvoří lidé, kteří práci hledají. Tržní subjekty firmy a stát tvoří na trhu práce poptávku.
– Finanční trh = obchodování s finančními produkty.
– peněžní: je trh s úvěry a cennými papíry se splatností do 1 roku( hotovost, krátkodobé vklady, úvěry, cenné papíry- šeky, směnky apod.).
– kapitálový trh : je trh s úvěry a cennými papíry delší než 1 rok.
– devizový trh : je trh s devizovými prostředky a valutami.
Pozn.: Na trh přicházejí EKONOMICKÉ SUBJEKTY, které vystupují buď jako prodávající nebo jako kupující a označují se proto TRŽNÍ SUBJEKTY.
- Tržní subjekty:
- Firmy – vyrábějí za účelem prodeje, proto na trhu vystupují jako prodávající a dále jako kupující výrobních faktorů.
- Domácnosti – přicházejí na trh jako kupující výrobků a služeb a jako prodávající výrobních faktorů, především práce, půdy a kapitálu.
- Stát(vláda) – je specifickým tržním subjektem, protože vstupuje na trh s cílem ovlivnit ekonomiku, některé negativní vlivy na ekonomiku a vedle toho je na trhu jako prodávající prostřednictvím státních firem a jako kupující prostřednictvím státních zakázek, financovaných ze státního rozpočtu.
- Trh a jeho vznik:
- Trh vzniká s rozvojem výroby a dělby práce. Nejdříve existovala: a) naturální výroba, tj. výroba pro vlastní spotřebu výrobce.
- b) zbožní výroba, tj. výroba pro trh.
- c) trh je spojen se směnou, která zahrnuje nákup a prodej.
- Stát či vláda musí zasahovat především do těchto oblastí:
- Sociální oblast – systém různých podpor, pomocí přídavků sociálně potřebným lidem, protože tržní ekonomika vytváří chudobu.
- Efektivita ekonomiky – při poklesu může vláda různými podporami a programy napomoci.
- Stabilita ekonomiky – vyrovnávání výkyvů ve vývoji ekonomiky.
- Negativní průvodní jevy na trh:
– NEZAMĚSTNANOST –
- Ekonomický stav v národním hospodářství, kdy část pracovního potenciálu společnosti nenalézá uplatnění nebo dobrovolně o toto uplatnění neusiluje. Statistika definuje nezaměstnaného jako : osobu, která hledá práci, chce být výdělečně činná jako zaměstnanec, není práce neschopna pro nemoc a není činná jako zaměstnanec , domácí dělník, pomáhající rodinný příslušník či samostatný podnikatel.
- Základní druhy nezaměstnanosti:
- Dobrovolná – člověk, který za daných podmínek není ochoten pracovat.
- Nedobrovolná – statisticky sledována – člověk, který je schopen pracovat, práci nemá, ale hledá ji, vyjadřuje se ukazatelem: Míra nezaměstnanosti=nedobrovolně nezaměstnaní(jsou evidovány na ÚP)krát 100/práceschopné obyvatelstvo.
- Druhy nezaměstnanosti:
- Strukturální: vzniká chybou ve struktuře pracovních sil. Profesní nezaměstnanost – špatná kvalifikace, Regionální nezaměstnanost – špatné místo.
- Cyklická: vzniká v důsledku vývoje ekonomiky – musí ji řešit stát.
- Frikční : dočasná, vyplývá z přirozené mobility pracovních sil.
- Sezonní: pouze v některých odvětvích(zemědělství,cestovní ruch, stavebnictví).
- Dlouhodobá nezaměstnanost:
- trvá déle než 1 rok(asi 15% z nezaměstnaných).
- Nebezpečná z hlediska ekonomického a sociálního – člověk se špatně vrací do pracovního procesu(ztratil kvalifikaci, pracovní návyky, společenské postavení),může mít vliv na rozpad rodiny.
– INFLACE –
- Projev celkové nerovnováhy ekonomiky, jehož znakem je vzestup cenové hladiny, znehodnocení měnové jednotky. Důsledkem inflace je znehodnocení nároků majitelů peněz a peněžních pohledávek. Dochází ke změnám v proporcích rozdělování v národním hospodářství a dopadům na základní reprodukční procesy. Z faktorů působících jako podněty vzniku inflace nelze žádný označit jako jedinou příčinu vzniku inflačních procesů. Rozlišuje se inflace poptávková, vznikající při nerovnováze nabídky a poptávky s převisem poptávky a inflace nákladová, kdy růst cenové hladiny vyvolává růst jednotlivých nákladových složek bez ohledu na stav poptávky.
- KONKURENCE-
- Je střetávání se nabídek různých výrobců nebo dovozců stejného nebo podobného zboží na trhu.
- Druhy konkurence:
- Cenová : konkurence prostřednictvím ceny( nižší cenou snaha přilákat zákazníky), výhodná pro spotřebitele. Může přerůst až v cenovou válku( = firmy snižují ceny tak, že to pro ně může být ztrátové a doufají, že konkurence zkrachuje a ony potom dosáhnou monopolu).
- Necenová : konkurence ve všem, co se týká zboží s výjimkou ceny ( tvar, barva, obal, doprovodné služby apod.). Zákazník má širší nabídku.
- Mimotržní: Konkurence mimo trh, zákazník ji nepocítí. Mnohdy nezákonná. Patří sem: průmyslová špionáž, lobování = proces ovlivňování politiků nebo státních orgánů, aby rozhodli ve prospěch firmy, ve světě běžný druh podnikání.
- Základní druhy konkurence:
– Dokonalá konkurence: byla typická pro počátky kapitalismu, v současnosti výjimečná. V určitém odvětví existuje velké množství malých výrobců( každý z nich je pro hospodářství nevýznamný)-všichni se musí snažit, aby přežili(udržet si zákazníky, snížit náklady)- výhodná pro spotřebitele.
– Nedokonalá konkurence : charakteristická pro současnost. V odvětví existuje několik málo velkých firem, které ovlivňují velkou část trhu a jsou důležité pro fungování trhu – mají výhodu důležitosti.
- MONOPOL = firma, která na trh nabízí podstatnou část produktu určitého druhu zboží( u nás 30% trhu).
- 2 Formy nedokonalé konkurence
- čistý monopol : existuje 1 velká firma – zrušení konkurence snaha státu zrušit čistý monopol.
- Oligopol : existence více než 1 velké firmy v odvětví – omezená konkurence.
- Formy monopolů ( podniků):
- KARTEL = dohoda 2 či více podniků, které se zabývají podobnou produkci, dohoda o obchodních podmínkách(cena, odbytě…), podniky jsou i nadále samostatné, téměř vždy jsou nezákonné.
- SYNDIKÁT = dohoda 2 či více podniků zabývajících se stejnou produkcí, podniky se vzdají právní samostatnosti – vznik společného odbytového orgánu, ale výborně zůstávají samostatné.
- TRAST = dohoda či více podniků se stejnou produkcí.Podniky se spojí dohromady a vzdají se právní samostatnosti – vznik velkého podniku. Jeho vznik podléhá schválení antimonopolního úřadu.
- KONCERN = dohoda 2 či více podniků zabývajících se různou činností – vertikální(navazují na sebe)
- horizontální( v rámci 1 odvětví, rozdělí si výrobu jednotlivých produktů).
- KONGLOMERÁT = dohoda 2 či více podniků z více zemí.
Pozn.: V současné době jsou MONOPOLY nahrazovány HOLDINGY.
- HOLDING = sdružení 2 či více právně samostatných subjektů, které je založené na ekonomickém propojení( jednotlivé firmy jsou navenek nezávislé, ale v pozadí je tzv. mateřská společnost – HOLDER = která je může díky majoritním podílům ovládat).
- ČLENĚNÍ HOLDINGU:
- z HLEDISKA STRUKTURY: – pyramidální holding
–radiální holding : holder kolem sebe soustředí množství dceřiných společností.
– cirkulační holding
Pozn.: V praxi se tyto struktury kombinují.
- Z HLEDISKA PŘEDMĚTU ČINNOSTI HOLDERA :
- Klasický holding : holder se zabývá pouze správou svých majetkových podílů v dceřinných společnostech.
- Strategický holding : holder spravuje své majetkové podíly a sám ještě podniká.
- Obslužný holding : holder spravuje majetkové podíly a navíc vykonává pro své dceřinné společnosti různé obslužné činnosti(reklamu,dopravu…).