Trh půdy, práce a kapitálu
Výrobní faktory
– nezbytné pro fungování podniku
- půda – pole, lesy, vodní plochy, ner. bohatství
- práce
- kapitál
- přírodní zdroje – vítr, voda, vzduch, slunce
- technologie – výr. postupy
TRH PŮDY
- P představují ti, co na půdě chtějí pracovat
- N představují vlastníci půdy
- cenou pronájmu půdy je renta
- trh z půdy je pachtovné
- vlastnosti půdy: 1) bonita (kvalita) – daná polohou
2) nereprodukovatelnost – neopakovatelná
3) rozloha
4) poloha – vzdálenost od místa zpracování
5) kvantitativně omezená – N je dána a nelze je zvyšovat
Poptávková křivka
- čím je cena půdy vyšší, tím je nižší poptávané množství po půdě
Nabídková křivka
- čím je cena půdy vyšší, tím se zvyšuje nabízené množství, ale jenom do určitého bodu, do toho bodu nedochází ke změně nabízeného množství, ale pouze ke změně ceny půdy
P
Q
TRH KAPITÁLU
Kapitál = prostředky vložené do podnikání
- finanční – stroj x peníze
- věcný – peněžní a zbožoví (c. p.)
- produktivní – fixní – stálý – budovy, stoje
oběžný – zásoby
- oběhový – peníze, zboží, c. p.
Poptávku po penězích tvoří domácnosti a podniky, jejich cílem je možnost disponovat cizími prostředky
Nabídku tvoří peněžní ústavy, jejich cílem je zisk ve formě úroků
– předmětem obchodu je úvěr
– cenu peněz tvoří úrok
– druhy poptávky po penězích: a) transakční (P domácnosti)
- b) celková
- c) majetková
P = úroková míra
P
C
M
T
Q
– vlivy působící na P: 1) N zboží a výrobních faktorů
2) ceny zboží a výrobních faktorů
Nabídka peněz
- poskytnutím úvěru majitel peněz získá úrok, ale musí za něj něco obětovat, tzn. musí se zdržet spotřeby
- nabídková křivka je poměrně strmá, tzn. změna velkosti nabízeného množství peněz jako reakce na změnu úrokové sazby je malá
P
reaguje na změnu úrokové sazby a není citlivá na změnu úrokové sazby |
Q
P
nabídka roste, ale množství zboží je stejné |
Q
– změny působící na N – cena a N zboží a výr. faktorů
Členění trhu
- podle účastníků a obchodu: a) bankovní trh (trh s c. p.) – primární
sekundární
- b) trh valut, deviz a zlata
2) podle časového hlediska: a) peněžní trh (vklady do 1 roku)
- b) kapitálový trh (dlouhodobé vklady, úvěry a c. p.)
- c) trh valut (cizí peníze v hot.)
- d) trh deviz (cizí peníze znějící na cizí měnu)
Členění kapitálu
- podle pohybu: a) produktivní – fixní
oběžný
- b) oběhový – peněžní (vklady)
zbožní (peníze uložené ve zboží)
portfoliový (c. p., které má k držení)
2) podle funkce: a) průmyslový (cílem je prům. zisk)
- b) obchodní (oběh statků a služeb, cílem obchod. zisk)
- c) zápůjční (úvěrový, úrokový) – funkcí je půjčovat peníze a realizací je úrok
TRH PRÁCE
– zaměstnavatel má zájem zaměstnávat co nejvíce lidí za co nejnižší mzdu (poptávka)
– zaměstnanec má zájem pracovat za co nejvyšší mzdu (nabídka)
– nastane-li rovnováha mezi N a P není nezaměstnanost
– jestliže je P > N, pracovníci snadněji nacházejí uplatnění za lepších podmínek (mzda, dodatková dovolená)
– jestliže je N > P, , pracovníci obtížně hledají své uplatnění, zaměstnavatel odebírá výhody zaměstnanců => nezaměstnanost
– s rostoucí mzdou roste nabídka prac. síly
– substituční efekt – mzda je tak veliká, že někteří zaměstnanci (hlavně ženy) mění práci za volný čas (starají se o domácnost, děti, … )
mzda P
N zaměstnanec
- substituční efekt
důchodový efekt
rovnováha
rovnovážná
mzda
P zaměstnavatel
množství Q – množství práce
prac. N
Práce
– uvědomělá lidská činnost, pomocí níž si člověk opatřuje prostředky k uspokojení svých potřeb
kvalifikace = souhrn předpokladů pro výkon práce
služby – vzdělání, praxe, zručnost, umění jednat s lidmi
rozdělení:
- duševní – převládá činnost mozku (lékaři, učitelé)
- fyzická – svalů (horníci, kopáči)
- jednoduchá – namáhavá (pásová výroba, recepce)
- složitá – je třeba mnoho znalostí (lékař, manažer)
- produktivní – vzniká něco nového – poskytování služby (opravář)
- neproduktivní – nic nevzniká (učitelé, lékaři)
- mechanická – rutinní (dělníci)
- tvůrčí – vznikají nová řešení (programátor)
- živá – konaná nyní
- neživá – zvěčnělá (minulá práce)
= výrobní faktor
– mzda je cena práce – práce je zbožím na trhu
– vlastnosti práce: kvalita a množství
– cena práce (mzda) závisí na: kvalitě, množství, tržní úspěšnosti
MZDY
Mzda je ohodnocení práce výkonu neboli cena práce
– může mít následující podoby: peněžní
naturální
podílová (% z tržby)
úkolová (kde se výkon dá změřit)
časová (záleží na přesnosti – účetní)
akordní (mzda za určitou sjednanou práci)
hrubá (součet všech položek mzdy, na kterou má pracovník právo)
Druhy nezaměstnanosti:
- frikční – vzniká z neinformovanosti (o volných pracovních místech) a migrace prac. sil
- strukturální – může mít 4 podoby:
- cyklická – střídání hospodářského cyklu
- sezónní . střídání ročních období (zemědělství, turismus, stavebnictví)
- profesní – nezaměstnanost v určitém oboru
- regionální – nezaměstnanost v určité oblasti
- c) dobrovolná X nedobrovolná – víc volných míst než uchazečů X míň volných míst než uchazečů
pomoc při nezaměstnanosti: stát vyplácí sociální dávky prostřednictvím ÚP
– nezaměstnanost se vyjadřuje tzv. mírou nezaměstnanosti
míra
nezaměstnan. = počet nezaměstnaných . 100
(%) všichni práce schopní pracující
Poptávka
Poptávka – je množství jednotlivých druhů, které jsou kupující ochotni koupit na trhu
Poptávková tabulka – je to vyjádření množství při různých cenách uspořádání do tabulky
Poptávková křivka – je grafické vyjádření téhož
Poptávku rozlišujeme a) agregátní (je to poptávka po veškerém druhu zboží)
- b) individuální (je poptávka 1 kupujícího)
- c) dílčí (poptávka po 1 druhu výrobku)
zákon klesající poptávky – s klesající cenou roste poptávané množství
komplement – je to zboží, které provází prodej jiného zboží (hodinky bez baterek)
substitut – je to zboží, kterým se dá nahradit zkoumané zboží (maso)
důsledkový efekt – je-li důchod daný, můžeme si při vyšších cenách koupit méně a naopak
substituční efekt – při zdražení mění lidé struktury své potřeby, sníží podíl zdraženého výrobku a zvýšit podíl jiného
Vlivy působící na poptávku
1) výše důchodu (příjmu) domácnosti: a) při zvýšení ceny se sníží množství poptávaného zboží
- b) při zvýšení nominálního důchodu dojde k posunu na vyšší poptávkovou křivku, pokud ceny zůstanou stejné u zboží nezbytného (potraviny), nemá změna ceny velký vliv na změnu poptávky, naopak u luxusních předmětů je silná citlivost P na změny důchodu domácnosti
ad a)vliv ceny ad b)vliv důchodu
P P
P2 E2
E1 E2
E1
Q Q
2)Změny počtu obyvatelstva
– přírůstek obyvatel vede ke zvýšení poptávky
– úbytek obyvatelstva vede ke snížení poptávky
3) zvyky, styl, tradice
– ovlivňují P po určitém zboží (např. P po alkoholických nápojích, vepřovém mase, v muslimských zemích (zákaz požívání) nebo rybách v přímořských oblastech)
4) ceny substitutů a komplementů
- a) vliv změny cen substitutů – substitut nahrazuje zákl. zboží, např. zákl. zboží = chléb, substitut = houska, kavá X čaj, maso, X sojové maso
– zvýšení ceny zákl. zboží (chléb) vyvolává zvýšení poptávky po substitutu (houska)
P
Zvýšení poptávky po substitutu
Q
- b) vliv změny cen komplimentu – komplement doplňuje zákl. zboží, tvoří s ním celek lampa X žárovka (komplement), auto X benzín, video X kazeta
– rostoucí cena zakl. Zboží (lampa), klesá P po komplementu
P
Snížení P po komplementu
Q
Nabídka
Nabídka – je množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni za určitou cenu prodal na trhu
Rozlišujeme nabídku: 1) individuální
2) agregátní
3) dílčí
zákon rostoucí nabídky – s rostoucí cenou roste nabízející množství
nabídková křivka má stoupající tvar, protože: 1) výrobci můžou s danými zdroji měnit strukturu výroby (snížit podíl výrobků a zvýšit podíl zdraženého výrobku)
2) do odvětví vstoupí noví výrobci, kteří nemohli při nižších cenách své výrobky prodat
Vlivy působící na nabídku
- změny cen – víc stoupající křivka N při zvýšení cen zb. Roste množství nabízeného zb.
2)Změny nákladů na výrobky – jsou způsobeny: a) změnou cen vstupů (suroviny, mzdy) dražší suroviny nebo zvýšení mezd vede k zvýšení nákladů a poklesu nabídky
P
Q
Snížení cen vstupů a snížení mezd – umožní vyrobit více -> zvýšit N
P
Q
- b) změnami v tech. vývoji = tech. potrotem
zlevňuje výrobu -> zvyšuje N
P
Q
3) změny cen alternativních výrobků
– které může výrobce vyrábět s danými zdroji, např. zemědělec na pozemku pěstuje ječmen a žito, pokles ceny žita při stejné ceně ječmene vede ke zvýšení N ječmene a opačně
4)změna výrobních podmínek
– např. vliv počasí na úrodu v zemědělství může vyvolat neúrodu a tedy pokles nabídky
5) regulace trhu státem
– možnost státu regulovat N (např. pomocí cel)
Elasticita poptávky
– vyjadřuje vztah mezi procentní změnou ceny a procentní změnou množství
Ed – %změna Q
%změny T
Ed < 1 – nulastická poptávka
Ed = 1 – jednotkově elastická poptávka
Ed > 1 – elastická poptávka (poptávka po autě)
2 krajní možnosti: 1) dokonale elastická P (cena se nemění a mn. Se mění libovolně)
2) dokonale nulastická P (cena se mění, ale nevyvolává cenu mn.) = nájemné