Teorie nabídky a poptávky
- POPTÁVKA –
- Je množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu. Ochota kupujících závisí na mnoha faktorech z nichž nejdůležitější je cena zboží. Množství poptávaného zboží klesá se stoupající cenou a naopak. Jednotliví spotřebitelé se rozhodnou o tom, kdy a v jakém množství budou kupovat.
- Faktory ovlivňující poptávku :
- cena
- demografické změny
- změny velikosti důchodů
- změny v preferencích( moda, změny potřeb)
- změny cen jiných zboží
- substituty – jiné zboží, které může nahradit při spotřebě zboží sledované
- komplementy – jiné zboží, které doplňuje při použití zboží sledované.
- NABÍDKA –
- Je množství zboží, které výrobci dodají na trh při určité ceně.
- Rozlišujeme : individuální nabídka – jeden výrobce.
– Tržní nabídka – součet individuálních nabídek na určitém trhu.
– Nabízené množství je přímo závislé na ceně.
– Při vyšší ceně výrobci převádějí své výrobní zdroje z jiných výrobků na ten, jehož cena se zvýšila.
– Faktory ovlivňující nabídku-
– cena
– náklady výroby( dražší suroviny a energie, zvyšování nominálních mezd).
– změny vnějších podmínek podnikání ( počasí pro zemědělce).
– změny kapitálové výnosnosti – kapitál má přirozenou tendenci směřovat do podnikání s vyšší rentabilitou a tedy i vyššími výnosy z daných vstupů. To je důvodem přelévání kapitálu mezi odvětvími i uvnitř odvětí samotných.
- KONKURENCE –
- Je proces, ve kterém se střetávají různé zájmy, různých subjektů trhu. Stav dokonalé konkurence je v praxi téměř nedosažitelný. Výrobci, strana nabídky, se chovají racionálně a tam kde svou konkurenci nemohou porazit, logicky se s ní spojí. Tím, ale dochází ke vzniku různých forem monopolu.
- Typy konkurence –
- Konkurence napříč trhem – střetávání nabídky a poptávky na trhu.
- Konkurence cenová a necenová – výrobci používají k maximalizaci svých zisků různé metody cenové a necenové konkurence.
- podstatou cenové konkurence je snaha prostřednictvím snižování cen přilákat kupující. Podstatou necenové konkurence je přilákání kupujících jinými metodami ( reklama, slevy, servis).
- Konkurence dokonalá a nedokonalá. Konkurence dokonalá – jedná se o abstrakci ekonomické teorie, kdy žádná firma není schopna ovlivnit tržní cenu, poptávková křivka je vodorovná, nebo-li dokonale elastická.
- Konkurence nedokonalá – reálný stav, kdy na trhu je přinejmenším jeden podnik, který je dostatečně silný na to, aby ovlivnil tržní cenu, poptávková funkce je klesající.
- Pojem: monopol, oligopol, oligopson, monopolistická konkurence, monopson.
- Monopol – existence jedné velké firmy daného výrobku, který je jedinečný a nezaměnitelný, vstup jiných firem do odvětví je velmi obtížný, podnik má velkou kontrolu nad cenou.
- Oligopol – na trhu existuje několik velkých firem poskytujících podobné statky, tyto firmy mohou ovlivňovat ceny, vstup jiných firem na trhu je obtížný – vyžaduje velké kapitálové investice.
- Oligopson – oligopol na straně poptávky.
- Monopolistická konkurence – na trhu je mnoho firem poskytujících podobné statky a služby, vstup a výstup z trhu je relativně snadný.
- Monopson – monopol na straně poptávky( např. u některých strategických oblastí speciální technologie).
- TRH –
- Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
- Trh – je systém, který určuje pravidla, podle kterých kupující a prodávají své ceny, nabízené a kupované množství.
- Tržní systém – je založen na tržních vztazích.
- Tržní vztahy – jsou vztahy mezi nezávislými výrobci a spotřebiteli zboží. Každý výrobce je zároveň spotřebitelem jiného zboží. Tím se vytváří trh, ve kterém vzniká soutěživost, čili konkurence mezi kupujícími a prodávajícími.
- Tržní systém – je rozvinutý v tržní ekonomice a tržní ekonomiku charakterizujeme jako rozvinutý mechanismus pro vědomou koordinaci lidí a jejich činností prostřednictvím cen a trhu.
- Tržní výrobní prostředky – v tržní ekonomice jsou výrobní prostředky v soukromém vlastnictví a stimuluje lidi k tomu, aby používali majetek k dosažení zisku. Velikost zisku ovlivňuje příjmy a výdaje. Zisk = příjmy – výdaje. Zisk : je ekonomickou kategorií a plní tyto funkce : je kritériem efektivnosti výroby, je finančním zdrojem pro rozšiřování výroby, je stimulem pro podnikatele a tím i pro podnikání.
- Příjmy – jejich výše závisí na ceně. Cenu sice určuje výrobce, ale kupující rozhodne, zda zboží za tuto cenu koupí. Cena zde vystupuje jako prostředník mezi nabídkou a poptávkou. Cena vzniká vzájemným působením prodávajících a kupujících.
- Výdaje – představují vynaložení vzácných zdrojů na výrobek ( službu). Výše výdajů na vzácné zdroje jsou v rukou výrobce.
- Druhy trhu – trh spotřebních předmětů, trh výrobních prostředků, trh práce. – trh kapitálových, jehož součástí je trh s cennými papíry, trh peněžní.
Pozn.: Spojení výrobců a spotřebitelů je zajišťováno tržním mechanismem.
– Základní znaky tržního mechanismu :
- a) výrobky procházející směnou mají charakter zboží. Zboží jako produkt určení pro trh, je prodáváno za cenu, která vzniká na základě vztahů mezi výrobci a spotřebiteli.
- b) Příjmy ekonomických subjektů jsou výsledkem prodeje výrobků a služeb. Tyto příjmy tvoří stranu poptávky a množství prodaných produktů stranu nabídky.
- c) Prodávající a kupující je závislých na cenách. Výrobce musí mít nejen možnost kombinovat výrobní činitelé , ale i měnit strukturu a objem výroby. Spotřebitel musí mít možnost výběru tj. nesmí být nucen k nakupování určitého druhu výrobku, jestliže má možnost zvolit si na trhu z různých cen a výrobků.
- d) Musí být zajištěna možnost svobodné volby povolání.
- Ke správné funkci tržního mechanismu je zapotřebí, aby trh splňoval tyto podmínky :
- nenasycenost – nabídka je o něco větší než poptávka.
- Konkurenčnost – každý tržní subjekt svobodně rozhoduje co a za kolik a kolik čeho vyrobí.
- Otevřenost – volný přístup tržních subjektů na trh.
Pozn.: Stát neurčuje výrobcům co vyrábět a za kolik prodávat, ale nechává volné pole trhu. Tím se vytváří prostor pro soutěž mezi podnikatelskými subjekty. Pokud trh dobře funguje, pak platí, že kdo nabídne nižší cenu, více prodá. Snížení nákladů na výrobu vede k dosažení vyššího zisku a zároveň šetří vzácné zdroje a zvyšuje efektivnost výroby.
- Hospodářská soutěž nutí výrobce inovovat výrobky.
- Konkurence probíhá na různých trzích za různých podmínek.
- Souhrnu podmínek, které charakterizují trh říkáme STRUKTURA TRHU.:
- počet podniků na trhu
- velikost podniků a jejich produkce
- povaha výrobků
- podmínky vstupu a výstupu do odvětví