SWOT analýza
- SWOT analýza poskytuje nástroj v podobě komplexní metody kvalitního vyhodnocení veškerých stránek fungování organizace (ziskové i neziskové) a její současné pozice
- Je vhodným ukazatelem pro celkovou analýzu vnitřních a vnějších činitelů
- Podstata metody spočívá v klasifikaci a ohodnocení jednotlivých faktorů, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin
Skupiny faktorů SWOT analýzy
- Faktory vyjadřující silné a vnitřní stránky organizace
- Faktory vyjadřující slabé a vnitřní stránky organizace
- Faktory vyjadřující příležitosti vnějšího prostředí
- Faktory vyjadřující hrozby vnějšího prostředí
SWOT analýza a její struktura
- Je to metoda hodnocení marketingového prostředí firmy
SW analýza | S – silné stránky (Sttrengths) | W – slabé stránky (Weaknesses) |
OT analýza | O – příležitosti (Opportunities) | T – hrozby (Threats) |
SWOT analýza | ||
Interní analýza | S – silné stránky | 1. prestiž výrobku firmy (konkurenční výhoda)
Řešení: pokrčovat v tvorbě dobré pověsti výrobku, posilovat ji u veřejnosti – např. prostřednictvím public relations
2. efektivní výroba s minimalizací nákladů (konkurenční výhoda) Řešení: udržet tento trend, ale vyvarovat se neúměrného snižování nákladů s vlivem na kvalitu finálního produktu |
W – slabé stránky | 1. nekvalifikovaní zaměstnanci (riziko nekvalitní práce a nekvalitních výstupů)
Řešení: zvyšovat kvalifikaci u stávajících pracovníků prostřednictvím kurzů, školení, rekvalifikací nebo přijetím nových kvalifikovanějších zaměstnanců
2. neshody vnímat trh (riziko ztráty kontaktu se zákazníkem a vnímání jeho potřeb a požadavků) Řešení: prostřednictvím např. výzkumu mezi spotřebiteli zjistit jejich požadavky, potřeby, přání a sledovat trendy na trhu
|
|
Externí analýza | O – příležitosti | 1. stárnutí obyvatel (pro organizace, jejichž segment tvoří senioři)
Řešení: tato změna struktury obyvatelstva může být výhodou při zaměření se na seniory – stále rostoucí segment a rostoucí kupní síla (změna nákupních preferencí)
2. volný trh v EU (nová teritoria) Řešení: zaměřit se na další země a získat tak nové kupující (např. s využitím strategie Diversifikace nebo pronikání)
3. devalvace měny (lepší možnosti exportu do zahraničí) Řešení: zaměřit se na vývoz zboří na zahraniční trhy, protože se zboží stává levnějším |
T – hrozby | 1. pokles počtu obyvatel (úbytek kupujících)
Řešení: připravit firmu na změnu struktury obyvatelstva v budoucnu
2. stárnutí obyvatel (pro organizace, jejichž segment tvoří předproduktivní a produktivní populace) Řešení: připravit firmu na změnu struktury obyvatelstva v budoucnu
3. vstup konkurenční firmy na trh (pokles nebo ztráta kupujících) Řešení: připravit se na konkurenční firmy, inovovat výrobky nebo např. zkvalitňovat služby a přístup k zákazníkům
4. volný trh v EU (vyšší konkurenční nátlaky na stávajícím trhu, na který mají přístup i jiné organizace) Řešení: připravit se na konkurenční firmy, inovovat výrobky nebo např. zkvalitňovat služby a přístup k zákazníkům
5. devalvace měny (zdražení zahraničních kapitálových statků nutných pro další výrobu) Řešení: hledat nové „domácí“ dodavatele a zaměřit se na stávající trh (např. strategie pronikání nebo rozvoje výrobku)
6. inflace (znehodnocování peněz vede k šetrnosti a omezování nákupních výdajů) Řešení: nabídnout cenově výhodnější produkty |