Státní rozpočet, státní dluh
– jeden z nástrojů hospodářské politiky státu
– je ústřední peněžní fond státu a je určen k uhrazení státních výdajů
– návrh SR sestavuje Ministerstvo financí, schvaluje parlament, nakonec vláda
– pro krytí schodku (deficitu) stát shromažďuje zdroje např.: emisí státních cenných papírů
(obligací), nebo přímo úvěrem od ČNB
SR plní 3 základní funkce:
1) Alokační – je nezbytné aby zajišťoval tzv. veřejné statky
2) Distribuční – jde o rozdělování a usměrňování důchodů a bohatství společnosti
3) Stabilizační – stát má vhodně uplatňovat veškeré nástroje hospodářské politiky (daně, cla)
– roční výsledky se zpracovávají do formy státního závěrečného účtu
– veškeré skutečné státní příjmy a výdaje je nutné kontrolovat pravidelně, aby se zjistilo ,
zda bylo dodrženo správné sestavení SR pro příští období
Fiskální (rozpočtová) politika
Státní rozpočet zabezpečuje financování všech funkcí státu v rozpočtovém roce. Soustřeďuje rozpočtové příjmy k financování rozpočtových výdajů.
Státní rozpočet zahrnuje také tzv. přerozdělovací vztahy – tj. vztahy k rozpočtu okresních úřadů, obcí a státních fondů.
Státní rozpočet je schvalován poslaneckou sněmovnou parlamentu na rozpočtový rok, který je shodný s kalendářním rokem.
Příjmy do SR
1) Běžné příjmy
- a) daně
- b) cla
- c) nemocenské a sociální pojištění
- d) příjmy ústředních orgánů státní správy (především ministerstva, kancelář prezidenta)
- e) odvod zisku ČNB
- f) sankce, soudní poplatky
2) Kapitálové příjmy – příjmy z prodeje majetku České republiky k němuž mají právo
hospodaření rozpočtové organizace řízené ústředními orgány
ministerstev (školy, nemocnice)
3) Dary
4) Splátky úvěrů a návratných finančních výpomocí
Výdaje SR
1) Běžné výdaje
- a) na činnost ústředních orgánů, rozpočtových a příspěvkových organizací
v jejich působnosti
- b) na dávky sociálního zabezpečení (důchody, nemocenské dávky, mateřská dovolená)
- c) na úhradu úroků
- d) okresním úřadům, obcím a státním fondům formou dotací
- e) na úhradu státního dluhu z běžných výdajů mohou být poskytnuty
neinvestiční dotace právnickým osobám nebo fyzickým osobám
2) Kapitálové výdaje – výdaje na pořízení investic a výdaje na investiční dotace
3) Ostatní výdaje – výdaje na úhradu závazků vyplívajících ze státních záruk
na poskytování vládních úvěrů apod.
do r. 1995 – vyrovnaný rozpočet P = V
od r. 1996 – deficitní (schodkový) rozpočet – důvodem bylo jeho nereálné sestavení,
špatné odhadnutí daní (nejvíce DPH) => šetření v resortech
Schvalování zákona o SR
Návrh zákona vypracovává ministerstvo financí a předkládá jej vládě k projednání. Vládní návrh zákona podává vláda parlamentu nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku. Pokud bude SR navržen jako schodkový, musí být v zákoně stanoven také způsob krytí schodku. Nebude-li zákon o SR schválen před 1. lednem, řídí se hospodaření rozpočtovým provizóriem. Vláda předkládá parlamentu během rozpočtového roku čtvrtletní zprávy o plnění SR. Pro zajištění nepředvídaných výdajů jsou ve SR vytvořeny rezervy, kterými disponuje vláda. Státní závěrečný účet obsahuje výsledky rozpočtového hospodaření za uplynulý rozpočtový rok. Hospodaření s prostředky SR kontroluje vláda. Ministerstvo financí provádí kontrolu u ústředních orgánů, u rozpočtových a příspěvkových organizací, státních fondů a zdravotních pojišťoven.