Školy managementu
– dnes rozlišuje tyto školy managementu (zobrazují konkrétní přístupy v jednotlivých obdobích):
- a) klasická škola managementu
– pojetí zakladatele řízení F.W. Tailora, který rozpracoval systém principů a metod řízení práce v dílně. Vyzdvihl práci vedoucí dílny, který:
- na základě znalostí kapacit a postupů řeší výtečné úkoly ( plánuje)
- vybírá pro každý druh práce správného člověka
- vhodně organizuje dílnu
- stimuluje dělníky (úkolová mzda)
- stará se kvalifikační růst dělníka
- vyžaduje maximální výkony
- b) procesní škola
– logické utřídění dílčích procesů manažerských činností a vytvoření obecnějších doporučení, jak tyto procesy zvládnout. Za nedostatek je považováno zanedbání lidského faktoru řízení: motivace, komunikace, apod.
- c) psychologicko-sociální škola managementu
– na růst produktivity práce nemají vliv ani tak hmotné faktory jako faktory psychologické a sociální (způsob jednání s pracovníky, budování sociální stability podniku apod.)
- d) systémová škola managementu
– teorie organizace řízení s důrazem na význam lidského faktoru (např. na uspořádání vzájemného vztahu mezi lidmi, na koordinaci jednotlivých činností v zájmu společného cíle)
e)kvantitativní škola managementu
– využívá k procesu modelování výpočetní techniky, teorie pravděpodobnosti a klade důraz na význam matematických metod při řízení zejména výrobních procesů formou modelů
- f) empirická škola managementu (empirie=zkušenost)
– vychází z praktických zkušeností manažerské praxe
– snaží se o konkrétní doporučení pro ostatní podniky
– na základě rozboru 43 velkých společností se dopracovali k osmi výsledným doporučení pro podnikatel
Tato doporučení jsou.
- Aktivně jednat = zaměření manažera na tvůrčí činnost bez vyhýbání se podnikatelskému riziku
- Být blízko zákazníka = soustavné vyhodnocování potřeb zákazníka a přiblížení se k jeho požadavkům
- Přirozenou samosprávou rozvíjet podnikavost = prostor pro samostatnost manažera, pravomoc, ale i zodpovědnost
- Prosazovat a rozvíjet to co podnik umí = spoluúčast zaměstnanců na hospodářské činnosti podniku – zainteresovanost formou odměn na hosp. výsledku
- Využívat jednoduché organizační formy řízení = málo řídících stupňů s malým štábem na špici
- Aplikovat tvrdé a měkké řízení = centrálně prosazovat podnikatelskou strategii podniku a rozdělením do menších organizačních jednotek dát prostor pro pravomoci, rozhodování a iniciativu
- Podporovat vnitřní kulturu firmy = spolupráce zaměstnanců mezi sebou a mezi vedením podniku, kolektivní práci ocenit