Poptávka a nabídka
Poptávka je ochota a schopnost kupujícího na určitém místě, v určitém čase a za určitou cenu kupovat službu nebo statek.
Agregátní poptávka – poptávka po všech druzích výrobku na celém trhu.
Dílčí poptávka – poptávka po jednom druhu zboží.
Individuální poptávka – poptávka jediného konkrétního kupujícího.
Rozhodující pro poptávku je cena.
Zákon poptávky: s rostoucí cenou poptávka klesá.
Kromě ceny mají na poptávku vliv ještě následující faktory:
- Změna cen substitutů a komplementů.
- Demografické změny.
- Změny ve velikosti příjmů obyvatel.
- Změny v preferenci zákazníků.
Elasticita poptávky:
- Jestliže se zvýšením ceny sníží poptávka je poptávka elastická.
- Jestliže se zvýší příjem následkem poklesu ceny, je poptávka elastická.
Neelastická poptávky je tehdy, jestliže:
- prodáváme nezbytné statky
- je těžké najít substituty
- statky jsou relativně levné
- je obtížné odložit nákup
Nabídka je množství zboží, které chtějí výrobci ochotni dodat na trh v určité ceně.
Agregátní nabídka – nabídka veškerého zboží na trhu
Dílčí nabídka – jeden druh zboží od různých výrobců
Individuální nabídka – nabídka jednoho konkrétního výrobce.
Rozhodující pro nabídku je cena.
Zákon nabídky: s rostoucí cenou roste i nabídka zboží.
Kromě ceny mají na nabídku vliv ještě následující faktory:
- Náklady na výrobu a obchod.
- Změny cen alternativních výrobků
- Jiné ziskové příležitosti.
- Očekávání do budoucnosti.
Cena, při níž se nabídka rovná poptávce je tržní cena /rovnováha/.
Tržní cena plní dvě funkce:
- Vytlačuje z trhu ztrátovou výrobu
- Reguluje množství výrobků na trhu
Je možné pouze v podmínkách dokonalé konkurence.
Konkurence: je hospodářská soutěž mezi firmami operujícími na stejném trhu, spočívající ve snaze získat pro sebe co největší odbyt produkce, mnohdy i na úkor ostatních soutěžících.
Dokonalá konkurence: na trhu působí mnoho malých firem, žádná z nich nemá rozhodující podíl na trhu. Výrobek je stejnorodý a vstup nebo výstup z trhu je relativně snadný.
Nedokonalá konkurence má následující podoby:
Monopol: Jedna velká firma dodává na trh celou produkci odvětví, Výrobky jsou jedinečné, firma určuje cenu a vstup nebo výstup z trhu je velice nesnadný nebo nerealizovatelný.
Oligopol: několik firem má významný podíl na trhu, výrobek může být stejnorodý i diferencovaný, cenu určuje cenový vůdce, vstup a výstup z trhu je relativně volný.
Monopolistická konkurence – na trhu je mnoho malých i velkých firem, produkujících různé výrobky, vstup a výstup z trhu je poměrně snadný.
Monopson – na straně poptávky
Oligopson – na straně poptávky