Personalistika
- práce je nezbytnou součástí výrobního procesu (práce, půda, kapitál)
- cílem všech společností je mít dostatek kvalitní pracovní síly
- neschopní zaměstnanci mohou přivést firmu k bankrotu
- vztah firma – zaměstnanec je ošetřen v zákoníku práce – nový od 1.1.2012
- liší se od vztahu firma – firma, který ošetřuje obchodní zákoník
- rozdíly jsou v právech, daních, marketingu i manažerské a ekonomické rovině
- zákoník práce se vztahuje i na vztah družstva a jeho členů
- rozdíly oproti obchodnímu zákoníku:
- zaměstnanec nemusí dělat účetnictví, starat se o jiné zakázky, pronájmy, automaticky se mu odvádí SZP a záloha na daně, má určenou pracovní dobu, stanovené nemocenské dávky, dovolenou
- zaměstnancem můžeme být od 15ti let (den nástupu po ukončení povinné školní docházky)
- zaměstnanec má v průběhu pracovního poměru zodpovědnost za jím způsobené škody
- hrubá mzda – mzda, od které není odečtené SZP (12,5%) a záloha na daň z příjmu
- čistá mzda – částka, kterou obdrží zaměstnanec od zaměstnavatele
- celkové náklady firmy na mzdu jsou hrubá mzda + 35% hrubé mzdy jako zákonné sociální pojištění (při hrubé mzdě 10 000 Kč činí zákonné sociální a zdravotní pojištění (SPZ) 3 500 Kč, celkové náklady firmy jsou 13 500 Kč = firma odvádí daně a soc.a zdrav.poj. ze superhrubé mzdy)
- výpočet čisté mzdy: hrubá mzda 10 000Kč – 1 250 Kč (12,5% SZP) – 456 Kč (záloha na daň) = 8 294 Kč
- Kdo může pracovat:
1)každý od 15-ti let (s ukončenou povinnou škol.docházkou)
- ne však déle než 6 hodin denně (30týdně) a ne noční práce
- nesmí pracovat s penězi (na to je třeba uzavřít dohoda o hmotné odpovědnosti -možno až od 18ti let – pokladník, skladník, …)
2)od 18-ti let
- pracovní doba je 40 hodin týdně (+2,5 hodiny neplacené na pauzy – půl hodiny denně)
- Po 6 hod. nám zaměstanavatel musí dát povinnou půlhodinu pauzu (na oběd např.) – záleží na benevolenci šéfa a druhu práce (např. za kasou se to rozděluje na čtvrthodiny po 3 hodinách – na záchod..)
- za přesčas, noční práci a práci ve dnech pracovního klidu náleží zaměstnanci příplatek
- Dovolená: zákonné 4 týdny ročně – občas i 5., 6. týden – záleží na zaměstanavateli
- Když si ji chci vzít, musí mi to schválit – reguluje to podle ostatních a naopak nám může i přikázat, kdy si ji vzít musim – např. ve firmě rekonstrukce – celozávodní dovolená)
- O dovolenou musím zažádat alespoň 14dní před plánovaným odjezdem
- podoba pracovněprávního vztahu:
1) dohody o práci konané mimo pracovní poměr:
a) dohoda o provedení práce
-max. 300 hodin ročně u jednoho zaměstnavatele (od ledna 2012)
– uzavřeno písemně (od ledna 2012)
– hlavně krátkodobé brigády, výhodné pro studenty, výpomoci
– pokud si měsíčně vydělám méně než 10 000m, není povinnost platit SZP –>pokud víc, tak ano
– povinnost platit daň z příjmu (15%)
b) dohoda o pracovní činnosti
– nesmí svým rozsahem převýšit polovinu pracovní doby –> 20hodin týdně max. – přivýdělky, práce s VŠ, k mateřským
– musí být písemně sepsaná
– povinnost platit SZP i daň z příjmu
- smlouva o dílo je dohoda mezi dvěma podnikateli, tudíž je ošetřena obchodním zákoníkem!
2) pracovní poměr
- vzniká :
1)volbou (poslanci, řídící pracovníci, …)
2)jmenováním (vedoucí pracovníci jsou jmenováni do řídících funkcí dle zvláštních předpisů) -např. ředitel
3)uzavřením pracovní smlouvy (nejběžnější forma)
- povinné náležitosti pracovní smlouvy:
- identifikace obou stran (jméno zaměstnavatele, název a sídlo firmy, zda se jedná o PO/FO,…), podpisy
- druh práce, na kterou jsme přijímáni
- místo výkonu práce – konkrétní adresa
- přesné datum nástupu do práce (nemusí být konkrétní datum – např. po odchodu účetní na mateřskou)
- nepovinné:
- nárok na délku dovolené (popř. způsob určování nároku na dovolenou)
- údaje o výpovědních lhůtách
- info o mzdě (způsob odměňování, splatnosti mzdy, termíny výplaty mzdy, místo vyplacení…)
- stanovení týdenní pracovní doby a rozvržení pracovní doby
- zda se jedná o poměr na dobu určitou/neurčitou (není-li uvedeno, jedná se automaticky o neurčitou)
- zkušební doba (max. 3 měsíce, pro manažery max. 6měsíců, nelze ji sjednat v případě poměru na dobu určitou, není-li uvedena, neplatí)
- nutno ji vydat písemně a jedno vyhotovení předat zaměstnanci
- pokud nejsou ve smlouvě uvedeny práva a povinnosti zaměstnance, je o nich zaměstnavatel povinen do 1 měsíce informovat (týká se i jejich změn)
- povinnosti zaměstnavatele:
1)přidělovat práci podle smlouvy, 2)platit mzdu, 3)zajišťovat důstojné podmínky pro plnění práce
- povinnosti zaměstnance:
1)konat práci dle pokynů, 2)konat práci osobně ve stanovené pracovní době, 3)dodržovat pracovní kázeň
- změny pracovního poměru:
1) převedení na jinou práci – zákoník práce stanovuje podmínky, kdy musí být zaměstnanec převeden na jinou práci a kdy může být převeden
– může být převeden, i když nesouhlasí (když si to šéf vyžádá a neodporuje to smlouvě, kterou spolu podepsali) – zaměstnanec by měl usilovat o přesnou specifikaci práce ve smlouvě
– naopak musí být převeden, jestliže dostane potvrzení od lékaře, že tuto práci nesmí dělat
2) přeložení na jiné místo – pouze se souhlasem zaměstnance
ukončení pracovního poměru:
a) dohodou – nutný souhlas obou stran, domluví se, že poruší ty 2 výpovědní měsíce (zcela legálně i eticky)
b) ukončení ve zkušební době – může zrušit kterákoliv ze zúčastněných stran bez udání důvodu – 3denní výpověď
– nelze použít, nebyla-li zkušební doba písemně sjednána
c) okamžitá výpověď – jedná se o výjimečnou formu
– zaměstnavatel: v případě hrubého porušení kázně, při odsouzení (úmyslný trestný čin) na více než jeden rok
-zaměstnanec: pokud nám není do 15 dnů vyplacena mzda – mohu dát okamž.výpověď nebo pokud přinesu potvrzení od lékaře, že tuto práci nesmim dělat, musí mě přeložit na jinou –>pokud to do 15 dnů neudělá…
– jiné důvody zákoník práce nedovoluje
d) klasická výpověď – jednostranný právní akt – písemně a doručena ke druhé straně, jinak je neplatná
– začíná běžet 1. dnem následujícího kalendářního měsíce po dání výpovědi
– ze strany zaměstnance – z jakéhokoliv důvodu nebo bez udání důvodu – výpovědní lhůta je 2 měsíce, nemá nárok na odstupné
– ze strany zaměstnavatele – pouze z důvodů uvedených v zákoníku práce:
– pokud se ruší nebo přemisťuje zaměstnavatel nebo z důvodu reorganizace firmy – zaměstnanec se stal nadbytečným
-odstupné: pokud ve firmě pracoval do 1 roku–> 1měsíční odstupné, do 2 let–>2měsíční, více než 2 roky—>3měsíční
-pracovní poměr končí uplynutím výpovědní lhůty
– zaměstnavatel nesmí dát výpověď :
- zaměstnanci na nemocenské (pouze pokud zjistí, že to nebyl podvod! – jinak i výpověď)
- Člověku vykonávajícímu vojenskou službu nebo uvolněnému do jakékoli veřejné funkce (i politické)
- těhotné ženě nebo ženě na mateřské dovolené (může ji to místo ale držet max. 3 roky)
- Matce samoživitelce trvale pečující alespoň o jedno dítě mladší než 3 roky
- mzda
- zaměstnanci přísluší mzda za vykonanou práci
- zaměstnavatelé rozhodují o uplatnění formy základní mzdy:
a) mzda úkolová – závisí na množství kvalitní práce (vadná práce není placena)
– vhodná pro manuální práce – např. za jeden hotový výrobek 2000Kč
– využití normování práce – zaměstnanec ví, kolik si vydělá splněním úkolu a jak dlouho by mu tato práce měla trvat
b) mzda časová – odměňování podle času práce -např. v administrativě
– nadřízený kontroluje zda tento čas byl účelně vynaložen
– zaměstnanec zná svou hodinovou mzdu např. 100Kč/hod
c) mzda podílová – mzda jako podíl na dosažených výsledcích
– např. obchody s oblečením; k mému fixnímu platu dostanu ještě procenta z tržby – dle dohody/smlouvy
d) tarifní mzdy – podle tabulek státních zaměstnanců (různí učitelé mají různé platy – dle MŠ, SŠ, VŠ..)
- v praxi se setkáváme s různými variantami a kombinacemi výše uvedených typů
- snahou firmy je, aby mzda odpovídala přínosu práce pro firmu
- pracovník musí být současně dostatečně motivován
- mzda nesmí být nižší než minimální mzda (aktuální nejnižší hrubá mzda v ČR je 8 000 Kč)
- průměrná mzda pro rok 2011 je 24 000 Kč
- některé firmy nabízí minimální mzdy za účelem přitáhnout cizince (Češi nemají o minimální mzdu zájem) – proto u nás pracují Ukrajinci, Slováci, Poláci, Romové
- EU zajišťuje volný pohyb pracovní síly —> Češi naopak jezdí do Rakouska, Německa (lékaři?)
- Nízká minimální mzda nemotivuje nezaměstnané k nástupu do práce a zatěžuje tak rozpočet (vyplácení podpory v nezaměstnanosti) + svádí s daňovým únikům (práce na černo, …) —> na druhou stranu zvýšení minimální mzdy může vést ke snížení konkurenceschopnosti (firmy budou krachovat a pracovní místa už vůbec nebudou)
- minimální mzda nejvíce postihuje lidi s nízkou kvalifikací
- valorizace mezd – zvyšování mezd v důsledku znehodnocování peněz (inflace)
- mzdy nemusí být nutně jen peněžní, část může být v naturální formě (také podléhá daní z příjmu, počítá se z běžné ceny)
úkony při onemocnění zaměstnance:
1) zaměstnavatel je povinen vyplatit místo mzdy vyplácet nemocenské dávky
- tyto dávky si nechá proplatit ze systému sociálního pojištění
- 3 dny jsme nemocní „zdarma“ —> do 21 dní naší neschopnosti nám nemocenskou vyplácí zaměstnavatel – 60% mzdy
- Může nás přijít i zkontrolovat, zda opravdu ležíme – má na stole naší neschopenku (vydanou lékařem) a řídí se dle ní
—>pokud přijde na to, že jsme simulovali, od ledna 2012 to může brát jako hrubé porušení kázně – výpověď
- Nad 21 dní nám nemocenskou platí stát – a posílá i své kontroly
2) řešení pracovní otázky:
- při krátkodobé nemoci počká zaměstnavatel na návrat zaměstnance nebo rozdělí jeho práci mezi ostatní pracovníky
- při dlouhodobé nemoci zaměstná brigádníka (zaměstnance na nemocenské nemůže propustit a musí mu umožnit návrat do práce) nebo reorganizuje práci ostatních pracovníků
- významným znakem je schopnost adaptovat se nebo rekvalifikovat se
- pracovníci s vyšším vzděláním a kvalifikací jsou méně postihování ztrátou zaměstnání
-postavení v hierarchické struktuře firmy:
1) řídící pracovníci – vrcholový management
– střední management
– nejnižší management
2) výkonní pracovníci
možnosti hledání práce:
– úřad práce, internet, přímé oslovení firem, personální agentury, veletrhy práce, inzeráty, známosti
- chybou je rozesílání životopisů do firem jen tak – nejdřív zavolat a zeptat se, zda by měli zájem
- kde se uvádí pouze poštovní schránka – nedůvěryhodné
rady při hledání práce: (např. po VŠ)
- udělat si vlastní formulář – kdy koho jsme oslovili, co nám slíbili a kdy se nám ozvou
- během dne střídat místa pro hledání práce – nesedět celý den u internetu (větší pravděpodobnost, že něco přehlédneme)
- když se nám neozvou, po dvou dnech od slíbeného dne ozvání se ozvat sami
- zaslání strukturovaného životopisu s průvodním dopisem (v sekci zájmy je vhodné kompenzovat individuální kolektivními)
- po opakovaném písemném kontaktu si vyžádat osobní setkání
Přijímací pohovor, životopis:
- k životopisu je dobré přidat fotku (i bez vyzvání v inzerátu)
- lhaní je nežádoucí (maximálně možnost zamlčení) – např. u jazykových znalostí si nás i prozkouší
- Je dobré připojit i kopie certifikátů, o práci na PC, o řidič.průkazu, naše zájmy, (kolektivní sport), ne adrenalin, hodně kultury
- osobní schůzku je ideální dohodnout telefonicky (sami se zeptáme, co si máme přinést)
- důležitý je vzhled a reprezentativní vystupování (muži – kravata, hodinky, boty, ženy – náušnice, nehty, ne holá ramena, výstřihy)
- módní doporučení: černá u obličeje působí přísně, šedá se nedoporučuje u tvůrčích zaměstnání, hnědá také nevýrazná, zelená – tvrdohlavost a průbojnost, černá – agresivní a dynamická, růžová – vyvolává pocit ochrany, bílá – pokroková
- personalista čerpá 7% ze slov, 38% z hlasu a 55% z řeči těla
Styly / typy pohovorů:
a) strukturovaný
- personalista má pro všechny stejné otázky – spravedlivé
- nemáme moc šanci rozvinout odpověď nebo myšlenku
b) polostrukturovaný
- ideální varianta
- základní otázky mají všichni stejné
- možnost rozvinout otázku, odpověď, myšlenku, …
c) volný
- personalista se ptá dle své intuice
- snahou je se toho co nejvíc dovědět (uchazeč hodně mluví)- mohou zde zvítězit sympatie
- můžeme tak v záplavě mluvení říci něco, co bychom neměli, něco osobního, drzého..
Způsoby vedení pohovorů:
- přátelský
- příjemná a uvolněná atmosféra – žadatel má pocit, že o něj mají zájem
- cílem je, aby se žadatel rozpovídal – důležité je si ale hlídat vlastní proslov
- mlčenlivý
- personalista v zásadě ignoruje odpovědi žadatele (mlčí a tupě zírá)
- doporučuje se chvíli zírat společně s ním, pak se popř. optat, čím by měl začít, či zda byla odpověď dostačující
- agresivní
- ironické otázky a jízlivý podtón
- hlavně otázka personalistů – mužů
- ideální je po chvíli s nadhledem odpovědět či začít s otázkou
- pohovor s komisí
- často u vysokých škol nebo jako jedno z kol přijímacího řízení
- náročné na pozornost a koncentraci – záměrně se střídají témata
- důležité je odpovídat přímo k dotazované osobě v komisi
- skupinový
- tam, kde se očekává týmová spolupráce, kreativní práce, výzkum (přišly s tím aerolinky Emirates)
- sledování vůdčí osobnosti, schopnost prosadit si názor, argumentování, či jak jsme kreativní…
- neexistuje rada ideálního chování (nikdy nevíme, koho přesně hledají – chovejme se přirozeně)
- pohovory trvají 4 – 6 týdnů (nelze hned očekávat oznámení o (ne)přijetí)
- může probíhat v několika kolech (někdy si nás mohou pozvat dvakrát, třikrát)
- možnost psychologických testů (stejné pro všechny) – práce ve stresu, časová zátěž, …
- pokud je zde možnost, ideální je si sednout dále do místnosti (nezůstat přímo u dveří)
- ideální je si sednout u čtvercového stolu vedle přes roh od personalisty
- často nám však ukáží sednout si přímo naproti personalistovi (pak je zde problém s uhýbáním očí, klopením zraku, …)
- nešťastná je pozice napříč stolu, do úhlopříčky – dávají nám najevo svůj nezájem..
- pozor na skladbu vět, hlas, plynnost řeči, … není vhodné příliš gestikulovat
očekávané otázky:
1) profesní – např. Co víte o naší společnosti? (často 1.otázka – vhodné si předem zjistit informace, odpověď musí vyjadřovat dobrý vztah ke společnosti)
2) osobní
příklady otázek:
- Proč se ucházíte o naše místo? (není vhodné: Potřebuji práci.)
- Jaká je Vaše praxe? zaměřit se na vzdělání, stáže, studium v zahraničí, jazykové kurzy, projekty, …(není vhodné: Vždyť to máte v životopise.)
- Proč chcete změnit zaměstnání? touha jít dál, profesní růst, … (není vhodné pomlouvat minulého zaměstnavatele)
- není chybou přiznat existenční problémy minulého zaměstnavatele (ten potencionální to stejně ví/zjistí)
- není vhodné se vyhnout odpovědi na příčinu výpovědi
- V jakém kolektivu byste chtěl(a) pracovat? je potřeba trochu charakterizovat skupinu lidí (není vhodné: S kýmkoliv, není problém.)
- Jaké máte profesní plány v příštích dvou letech? je důležité odpověď spojit se společností, pokud se zeptají na delší dobu, pak zmínit touhu po pracovním růstu
- Čim se lišíte od ostatních uchazečů? (vhodné: Těžká otázka, ale … (vyjmenovat silné stánky))
- u studentů VŠ se doporučuje zmínit případnou pravidelnou práci (např. vlastní finanční podíl na zahraničním studiu, …)
- Jaké máte představy o platu? je dobré si předem zjistit průměrný plat v oboru (není vhodné přehodnotit nebo naopak podhodnotit)
- i v případě neúspěchu u přijímacího pohovoru je dobré dodatečné poslat děkovný dopis (je zde možnost, že jsme těsně nebyli přijati, ale za čas budou shánět další – mohou vzít rovnou právě nás)