OKOLÍ PODNIKU A JEHO ANALÝZA
Firma není izolována, ale je obklopena vnějším světem, okolím. Okolím forem rozumíme vše, co je za pomyslnými hranicemi firmy jako sociálně ekonomických a technických systémů
PRVKY OKOLÍ
Pokud chceme přistoupit analyticky, prvky okolí jsou geografické, sociální, politické, právní, ekonomické, ekologické, technologické, etické, kulturně-historické
OKOLI PODNIKU dělíme z jiného pohledu na
- makropodnikové prostředí je tvořeno těmito faktory:
- růst nebo pokles výkonu ekonomiky (např.vyjádření v podobě HDP)
- růst nebo pokles inflace, tedy i vlivy na cenu zboží, služeb, peněz apod.
- růst nebo pokles zaměstnanosti
- udržení nebo narušení vyrovnanosti státního rozpočtu (případně obchodní bilance se zahraničním)
- upevňování nebo narušení politické stability
- reziduální faktor (k označení pro ostatní vlivy makrocharakteru. Např. progres nebo regres)
- mezzopodnikové prostředí
- přírodně ekologické prvky, které se projevují při interakci podniku s přírodním prostředím (hornatost krajiny, vodní plochy, lesy…)
- technická a dopravní infrastruktura ve které se hodnotí stav technické a dopravní vybavenosti příslušného prostoru.
- Všeobecná a ekonomická kultura (vzdělanost, kulturnost, pracovitost obyvatelstva). Pošty, banky, poradenské firmy)
- Ekonomická a podniková infrastruktura (např.rozvinutost služeb
- Reziduální faktor (k označení pro ostatní vlivy mezzocharakteru. Např. sociální infrastruktura)
- mikropodnikové prostředí
- umění podnikatele (vlastníka) optimalizovat vlastnické podnikatelské portfolium
- schopnost umění vést lidi
- schopnost uspokojit potřeby
- schopnost komunikovat s makropodnikovým a mezzopodnikovým prostředím
- schopnost formulovat podnikatelskou filosofii (tzn.schopnost a umění sjednotit zájmy, představy, hodnoty a přístupy vlastníků managementu a ostatních zaměstnanců. Popřípadě subjektů v okolí n principu participace (podílení, spoluúčast)
- reziduální faktor