Obchodní a prodejní činnost
Obchodní činnost
- je jednou z hlavních činností podniku (hlavní činnosti může být i výroba, služby, neziskový sektor)
- hlavní činnost je taková činnost, na kterou má podnik živnostenské oprávnění nebo je zapsána v OR
obchod
= samostatné odvětví
- zajišťuje oběh zboží, tj. pohyb od výrobců ke konečným spotřebitelům (nejčastěji obyvatelstva)
členění
- velkoobchod
- maloobchod
Velkoobchod
= mezičlánek mezi výrobci a maloobchody
činnosti velkoobchodu:
- nakupuje výrobky od mnoha výrobců, ty pak nabízí maloobchodu v širokém prodejním sortimentu
- skladuje velké zásoby zboží
- upravuje zboží (pražírny kávy, balírny)
- poskytuje technické služby maloobchodu (doprava)
druhy velkoobchodu:
- samoobslužný velkoobchod (= cash and carry)
- prodává zboží maloobchodníkům a živnostníkům, prodej je organizován formou samoobsluhy (MAKRO)
- rozvážková služba
- nakupuje, dodává a prodává zboží (restauracím ryby)
- velkoobchod s regálovou službou
- vlastní regály se zbožím má umístěny v maloobchodních prodejnách
- od maloobchodní prodejny dostanou peníze jen za prodané zboží
- zásilkový velkoobchod
- vydává katalogy, podle kterých maloobchod i živnostníci objednávají
- nemá vlastní dopravu
Maloobchod
= mezičlánek mezi velkoobchodem a konečnými spotřebiteli
- prodává zboží konečnému spotřebiteli v malém množství
druhy maloobchodních jednotek:
- prodejny se zbožím denní potřeby
- menší potravinářské prodejny, které vedou také drogistické zboží
- pultový nebo samoobslužný prodej
- vyšší ceny než v supermarketech
- specializované prodejny
- většinou nepotravinářské zboží
- zaměřen na určité druhy zboží (prodejna hraček, prodejna obuvi, prodejna mobilních telefonů, prodejna elektrospotřebičů)
- umístění: v centrech nákupů (nákupní centra, centra měst a čtvrtí)
- supermarkety a hypermarkety
- velké samoobslužné prodejny
- supermarket
- převaha potravinářského zboží (Albert)
- hypermarket
- významné zastoupení i nepotravinářského zboží; větší prodejní plocha (Kaufland, Globus, Interspar)
- velký obrat
- nižší ceny (nakupují s množstevními cenami)
- dlouhá prodejní doba
- služby pro zákazníky
- spojují se do obchodních řetězců (= obchodní podnik, který vlastní několik supermarketů nebo hypermarketů)
- obchodní domy a nákupní centra
- ceny střední a vyšší
- obchodní domy
- několikapatrové, v centru měst ČR
- nákupní centra
- více podlaží, obsahují samostatné prodejny, supermarkety, občerstvení, multikino (Plaza, Olympia, Flora)
- diskontní prodejny
- neúplný sortiment (zejména potravin)
- nízké ceny, žádné služby, často se prodává přímo z palet (Penny Market, Lidl, Billa)
- podnikové prodejny
- v majetku výrobce, prodává jeho výrobky
- pojízdné prodejny (autobusy)
- prodej automaty
- zásilkový prodej
- stánkový prodej
Průběh obchodní činnosti v maloobchodě
- nákup zboží
- objednání
- převzetí od dodavatele (potvrzení dodávky v dodacím listě)
- přejímka množství a jakosti (vyhotoví se příjemka)
- skladování (evidence se vede na skladních kartách)
- prodej zboží
- příprava zboží k prodeji (krájení sýrů, cenovky, …)
- vystavení a nabízení zboží (předvádění, ochutnávky, …)
- novinky se vystavují napravo, zboží kupované pravidelně vlevo
- ve výši očí dražší zboží, levné zboží dolů
- denně nakupované zboží má být co nejdále od vchodu
- méně prodejné zboží se umístí do regálů málo, nejvíce žádaného zboží se dává do regálů hodně
- benzinové pumpy se stavějí tak, aby řidič nejprve viděl pumpu v protisměru, hned potom je pumpa této značky v jeho směru
- obsluha zákazníka (je důležitá zejména u pultového prodeje, ve specializovaných prodejnách je důležitá odbornost prodavače)
- snaha velkých prodejen připoutat zákazníka ke značce nebo k prodejně:
- jednotné zařízení prodejen
- věrnostní kartičky
- noviny s výhodnými nabídkami do schránek
- snaha velkých prodejen připoutat zákazníka ke značce nebo k prodejně:
- výdej zboží (týká se jen některých druhů zboží – např. zboží na objednávku)
Služby spojené s prodejem
- bezplatné služby
- předvádění výrobků, poradenská služba, beseda s odborníky, opravy zakoupeného zboží v záruční lhůtě. U potravin to bývá nákup do tašky, úprava lahůdek na míry a donášková služba. Obchodní domy či centra poskytuje další služby restaurace, dětský koutek, odpočinkovou zónu
- placené služby
- většinou za úhradu nákladů nebo s malým ziskem (např. dovoz rozměrných kusů, dohotovení rozešité konfekce, nastříhání zakoupené látky, montáž sportovních potřeb)
- zprostředkované služby
- prodávající je zadává jiné organizaci (např. instalace pračky, služby bytového architekta aj.). Zprostředkováním instalace v bytě ušetří zákazník čas objednáváním odborníka a prodávajícímu ubudou reklamace z poškození zboží zaviněné neodbornou manipulací
- prodej na půjčky či leasing
- často zde mluvíme o spotřebitelském úvěru, který je cestou, jak může obchod učinit zboží přístupnější zákazníkovi. Umožní mu proto odklad platby, nákup na splátky apod.
Stanovení ceny v obchodě
2 přístupy:
- a) prodejní cena = nákupní cena + marže (+ doprava)
prodejní cena = cena, za kterou prodává maloobchod konečnému spotřebiteli
nákupní cena = cena, za kterou nakupuje maloobchod od velkoobchodu nebo od výrobce
marže = částka, kterou si maloobchod připočte k nákupní ceně
- slouží k úhradě N maloobchodu (mzdové N, spotřeba energie, nájemné, …) a k tvorbě zisku
- platí jí zákazník
- největší marže na nepotravinářském zboží, nejmenší naopak na čerstvých potravinách a v internetových obchodech (mají nejnižší režijní N)
marže okolo 20% v diskontních prodejnách
marže okolo 30% prodejci knih a kosmetiky
marže 100 – 600% oděvy
marže 300 – 1000% minerálka v restauraci
- datum použitelnosti nebo minimální trvanlivosti
- doba použitelnosti je na obalech potravin, které brzy podléhají zkáze, a po uplynutí této doby jsou zdravotně závadné a nesmí se prodávat, jedná se o:
- ryby
- chlazené drůbeží maso
- jogurty a podobné mléčné produkty
- prodej potravin s prošlým datem použitelnosti je zakázán!
- minimální trvanlivost se uvádí u potravin, které vydrží déle, jako např.:
- konzervy
- sušenky
- sladkosti a čokoláda
- těstoviny
- čaj, pivo
- potraviny s datem minimální trvanlivosti lze prodávat i po uplynutí této lhůty, pokud:
- je potravina zdravotně nezávadná
- označená jako prošlá
- umístěna odděleně od ostatních
- podle evropského práva musí být předloženy důkazy o zdravotních tvrzeních na obalech potravin i doplňků („posiluje imunitní systém“)
- pokud důkaz není, řeší to výrobci změnou etikety („přispívá k normální funkci imunitního systému“)
- doba použitelnosti je na obalech potravin, které brzy podléhají zkáze, a po uplynutí této doby jsou zdravotně závadné a nesmí se prodávat, jedná se o:
- b) doporučená cena – rabat = nákupní cena obchodu
Ochrana spotřebitele
Právní předpisy vymezují práva spotřebitele:
- Právo na bezpečnost
- nikdo nesmí prodávat ani nabízet nebezpečné výrobky
- prodávající musí vytvořit a dodržovat podmínky (hygienické, …) potřebné pro prodej zboží, aby zajistil jeho zdravotní nezávadnost
- Právo na informovanost
- spotřebitelé mají nárok na:
- informace o výrobku (službě) – vlastnosti, používání, údržba, …
- viditelné a srozumitelné označení vlastností zboží (materiálové složení, technické parametry, hmotnost výrobku, datum spotřeby nebo minimální trvanlivosti) a cenou
- informace o podmínkách reklamace zboží – musí být v každé provozovně
Údaje, které musí obsahovat obaly potravin (v českém jazyce, srozumitelně):
- podmínky skladování
- podmínky uchování zboží po otevření
- složení, alergenní složky
Nekalá soutěž
= jednání v hospodářském styku, které
- je v rozporu s dobrými mravy
- je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům
formy:
klamavá reklama, klamavé označení zboží a služeb, srovnávací reklama, podplácení, zlehčování, porušení obchodního tajemství
Prodejní činnost
Význam prodeje pro podnik
- výsledkem hlavní činnosti podniku jsou výrobky a služby – ty se musejí dostat k zákazníkům
- obyvatelstvu se prodávají zejména hotové výrobky a služby
- podnikům se prodávají nejčastěji výrobky, které se dále zpracovávají (materiál, stroje, …) a služby využívané k provádění jejich hlavní činnosti (reklama, doprava, opravy, …)
- náplň prodejní činnosti = přesun výrobků a služeb k zákazníkům
„Vyrobit umí každý vůl, ale prodat jenom bůh.“
Marketingové nástroje spojené s prodejem
DISTRIBUCE
= způsob, jak se produkt dostane od výrobce k zákazníkovi
- uskutečňuje se prostřednictvím prodejních cest
Typy prodejních cest:
- přímá prodejní cesta (= prodej bez mezičlánku)
- V -> Z
- Použití:
- u služeb
- u zboží na zakázku
- internetové obchody
- podnikové prodejny
- pobočky banky
- využití zprostředkovatele
- V -> Zp -> Z
- dochází jen ke zprostředkování mezi 2 články
- zprostředkovatel nezajišťuje dodávku, jen vyhledává kontakty!
- prodej maloobchodu (= prodej přes 1 mezičlánek)
- V -> Mo -> Z
- Použití:
- u produktů, které rychle ztrácejí na hodnotě
- prodej velkoobchodu (= prodej přes 2 mezičlánky)
- V -> Vo -> Mo -> Z
- Použití:
- u produktů stabilního charakteru
Volba prodejní cesty
nevýhody mezičlánku:
- zvyšuje konečnou cenu
- výrobce nemá přímý kontakt se zákazníkem – výrobce získává informace od zákazníka pozdě, informace mohou být i zkreslené -> výrobce nemůže bezprostředně reagovat na požadavky zákazníka
výhody mezičlánku:
- výrobce snižuje své náklady spojené s udržováním vlastní prodejní sítě, skladů, snižuje i náklady na propagaci -> část nákladů přenáší na mezičlánek
- pro výrobce se snižuje riziko nezaplacení a neprodeje produktu
- mezičlánek zajišťuje také servis a instruktáž -> lze prodávat i složitější produkty
PROPAGACE
součástí propagace:
- reklama
- podpora prodeje
- osobní prodej
- publicita
- Reklama
= placená neosobní forma představení a propagace produktů
- přesvědčuje o důvodu koupě
- cílem je informovat o produktech a přimět spotřebitele ke koupi
reklamní strategie:
- slogany – jejich opakováním se dostávají do povědomí lidí
- racionální působení – užití rozumových argumentů, působí více na muže
- emocionální působení – na základě psychologie působí na city, působí více na děti a ženy
zásady pro tvorbu reklamy:
- konkrétní sdělení
- argumenty na začátku a na konci reklamy jsou nejlépe zapamatovatelné, emotivní podněty se zařazují na začátek, racionální na konec, první se uvádí prospěch pro spotřebitele, na konec se uvádí nejsilnější argument
- opakovat
prostředky reklamy:
- tisk (= časopisy + noviny)
- televize (má nevětší dosah, vysoká cena)
- rádio – menší zapamatování (vnímání jen sluchem)
- letáky
- plakáty, billboardy
- bannery
- monitory v autobusech a tramvajích
- prospekty
- katalogy
- drobné reklamní předměty
přímý marketing:
= oslovení cílové skupiny zákazníků (oslovují se jen ti, u nichž se předpokládá zájem o určitý produkt) prostřednictvím:
- tištěných reklamních materiálů (prospekty, letáky, katalogy, časopisy pro zákazníky)
- emailů s reklamou (se souhlasem adresáta!!!)
- telefonu = telemarketing
- Podpora prodeje
– poskytuje motiv koupě
– prostředky, které podněcují uskutečnění nákupu:
- vzorky pro vyzkoušení zdarma – přibaleny k jinému zboží, vloženy do časopisů, …
- odměny (předměty, které mohou být i součástí výrobku)
- soutěže
- veletrhy a výstavy
- slevy
- zákaznické karty pro stálé zákazníky
- předváděcí akce v místě prodeje
- Osobní prodej
= přímá komunikace prodejce se zákazníkem
- prodejce sděluje informace o produktu, popisuje jeho vlastnosti, předvádí jej, sděluje kladné zkušenosti jiných zákazníků, zodpovídá dotazy zákazníka, …
- rozhoduje přístup k zákazníkovi
výhody:
+ vysoká účinnost
+ zpětná vazba (reakce na dotazy)
nevýhody:
– vysoké náklady
– málo oslovených zákazníků
- Publicita
= zprávy a hodnocení nezávislých osob ve sdělovacích prostředcích
- neplacená součást propagace
- vzniká spíše samovolně
- lze ji ovlivňovat, podnik na tom cíleně pracuje
výhody:
+ účinnost (není považována za komerční)
+ větší důvěryhodnost než placená reklama
nevýhody:
– obtížné dosažení trvalé přízně
nástroje:
- hromadné sdělovací prostředky – informují veřejnost o nových a zajímavých produktech, o akcích podniku, …
- sponzoring, charitativní projekty – podnik podporuje společensky prospěšné aktivity
pozitivní publicita:
- kvalita produktů podniku je vysoká
- podnik pečuje o životní prostředí
- podnik sponzoruje nemocnice, soutěže, výzkum, …
- podnik by měl věnovat pozornost tomu, aby nevznikala negativní publicita
Součásti prodejní činnosti
- průzkum trhu
– informace potřebné pro sestavení marketingového plánu podnik získá průzkumem trhu
zjišťuje informace:
- o produktech
- konkurenčních podniků (užitné vlastnosti, sortiment, prodej, …)
- vlastního podniku (přednosti a nedostatky podle zákazníků)
- o konkurenci – u podniků, které se zabývají stejnou činností, se hodnotí, jaké používají marketingové nástroje
- o spotřebitelích – proč, kdy a kde kupují zákazníci produkty podniku
- o cenách – z ceníků, veletrhů a výstav, od obchodních partnerů
– informace lze získat:
- studiem materiálu lze najít informace, které již byly zveřejněny v tisku, ve statistických ročenkách, na internetu, na veletrzích, …
- samostatným zjišťováním se informace zjišťují poprvé dotazováním, nebo pozorováním
- výhoda samostatného zjišťování: získají se informace přesně na daný problém
- nevýhoda samostatného zjišťování: finančně i časově náročné
- u studia materiálu – naopak
Informace může podnik získat sám nebo lze zadat specializované agentuře.
- plánování prodeje
- podnik si vytváří plán prodeje podle jednotlivých druhů
- velikost prodeje každého druhu odvozuje z odhadů poptávky a z uzavřených smluv s odběrateli
- sjednávání objednávek
- jednání s odběrateli se uskutečňují při osobních návštěvách, na výstavách a veletrzích, na základě písemného styku, …
- na základě jednání se uzavírají kupní smlouvy
- způsoby uzavření kupní smlouvy:
- ústně (výhoda – rychlost, nevýhoda – neprůkaznost)
- písemně (výhoda – průkaznost, nevýhoda – delší čas na vypracování)
- elektronicky
- skladování, expedice
Skladování:
- pro zajištění plynulosti prodeje výrobků odběratelům je třeba udržovat v určité výši jejich zásoby v odbytových skladech
- výrobky se přebírají z výrobních útvarů (dílen, provozů) podle dokladů a ukládají se v prostorách skladu přizpůsobených povaze výrobků
- před převzetím na sklad procházejí kontrolou jakosti – je závislá na povaze výrobku (výrobek neodpovídající standardu = zmetek)
- udržování určité zásoby výrobků vyžaduje vynaložení dalších nákladů, proto by zásoba výrobků neměla překročit optimální výši (= takové zásoby, které zajistí plynulé dodávky odběratelům i minimální náklady)
- velikost zásoby výrobků se obvykle normují (podobně jako velikost materiálových zásob):
- normy pojistné zásoby – má zajistit krytí odchylek od předpokládaného doplňování zásoby po jejich čerpání
- normy běžné zásoby – kryje požadavky odběratelů mezi dvěma cykly doplňování zásob
Expedice
= výdej výrobku (výrobky se vyjímají ze skladu, kontrolují, balí a nakládají na dopravní prostředky)
- uskutečňuje se na podkladě objednávky, podle které se vyhotoví expediční příkaz
- současně se vyhotovuje výdejka a dodací list
- k odběrateli se výrobky dopravují:
- vlastními dopravními prostředky
- dopravními prostředky dodavatele
(předají se mu výrobky spolu s vyplněnými právními doklady)
- splnění dodávky
- ze strany dodavatele
- předáním na dohodnutém místě a dané dodací lhůtě
- předáním dopravci nebo poště
- ze strany odběratele
- převzetím
- zaplacením
- fakturace