Obchodní podniky
Obchodní podniky se ve své činnosti řídí podle obchodního zákoníku.
Obchod je zprostředkovatelem mezi výrobou a spotřebou. Zajišťuje oběh zboží. Rozumí se tím také místo, kde se soustřeďují výrobky a služby, které uspokojují potřeby spotřebitelů.
Obchodní podniky můžeme rozdělit z několika hledisek:
- z hlediska vlastnictví – státní
- družstevní
- soukromé
- podle sortimentu zboží – potravinářské
- průmyslové
- textilní
- papírnické …
- podle jeho územního určení – obchod vnitřní
- obchod zahraniční
- podle výkonů: a) podniky vyrábějící statky(těžební, zemědělské, energetické, zpracovatelské.)
- podniky poskytující služby
- podle funkce, kterou v oběhu zboží plní – velkoobchod
- maloobchod
- podle velikosti – nejmenší ( do deseti pracovníků)
- malé ( několik desítek)
- střední ( několik set )
- velké ( nad pět set)
Zvláštním druhem jsou tzv. JOINT VENTURES, tj. podniky, které jsou spojením našeho a zahraničního kapitálu. ( Nestlé, Galena)
Funkce velkoobchodu a maloobchodu
VELKOOBCHOD – je spojovacím článkem mezi výrobními podniky a maloobchodem. Maloobchodní jednotky jsou ve srovnání s výrobními podniky malé, je jich mnoho, protože musí být blízko spotřebitele.
Význam a základní funkce velkoobchodu:
- zásobuje maloobchodní síť, překonává časový rozpor mezi výrobou a spotřebou.
- Vyrovnává rytmus výroby s rytmem dodávek zboží do maloobchodní sítě, soustředění a skladování zásob ve velkoobchodních skladech.
- Zlevňuje přiblížení zboží místu spotřeby
- Přesunuje zboží z výroby do skladu, vnitřní přeprava, manipulace, přeprava do maloobchodu
- Přetváří úzký výrobní sortiment na sortiment spotřební, příprava sortimentu k expedici
- Propagace zboží např. na výstavách a veletrzích.
Členění velkoobchodních skladů: 1) z hlediska výstavby ( sklady otevřené, polootevřené, uzavřené, výškové, halové, etážové)
- z hlediska funkce v zásobovacím systému ( nákupní, rozdělovací a třídící, pro sezónní a dlouhodobé skladování, obchodní, odbytové, veřejné a nájemné, tranzitní, konsignační )
- z hlediska sortimentu ( sortimentální, univerzální, úzce specializované)
- podle stupně mechanizace ( automatizované, plně automatizované, vysoce mechanizované, ruční)
MALOOBCHOD- je konečným článkem oběhu zboží, které se jeho prostřednictvím dostává ze sféry oběhu do sféry spotřeby.
Hlavní úkoly:
- nákup zboží
- udržování přiměřených zásob zboží
- prodej zboží
- průzkum trhu
Celkový objem prodeje zboží nazýváme maloobchodním obratem.
Způsob prodeje: a) pultový prodej, prostor zákazníků je oddělen od prostoru prodavače.
- samoobslužný, jde o výstavní uspořádaní zboží
- prodej volným výběrem, zákazník si vybírá sám a je obsloužen prodavačem.
- zásilkový prodej, zákazník si zboží objednává podle katalogu
- prodej v pojízdných prodejnách, prodejní automaty, stánkový prodej.
Formy maloobchodních jednotek:
- obchody se zbožím denní spotřeby- potravinářské prodejny, jsou otevřeny delší dobu, 7 dní v týdnu a 24 hodin denně.
- obchodní domy – prodávají široký sortiment zboží pod jednou střechou. Provozují i jiné služby např. kadeřnictví, půjčovny .. Vznikly už v 19. St.. Prodejní plochu je mezi 2500 – 20 000m2
- zasilatelské OD – zboží zasílají na dobírku podle výběru z katalogu.
- katalogové obchody – vyznačují se nižšími cenami, zákazníci si vyberou ve výstavní místnosti podle katalogu určité zboží, vyplní objednávku.
- diskontní obchody – prodávají zboží za ceny nižší než je běžná tržní cena. Cena je snížena díky snižování provozních nákladů.
- supermarkety – jsou zaměřeny na potravinářské a nepotravinářské zboží denní a časté poptávky. Prodejní plocha je v jednom podlaží min. 400m2. Jsou to velkokapacitní prodejny. (Albert,
- hypermarkety – prodejní jednotky se samoobsluhou, které mají za základ vždy plný potravinářský sortiment a velký rozsah nepotravin. Prodejní plocha je od 3 do 15 tis. m2. Většinou je umístěn na okraji měst. ( Tesco, Globus…..)
- odborné velkoprodejny – samoobslužná forma prodeje v samostatném většinou jednopodlažním objektu , např. OBI, BAUMAX,
- pojízdné prodejny- v autobusech, většinou v málo osídlených oblastech. Nevýhodou jsou vysoké provozní náklady a to vede k vyšším cenám.
Zahraniční obchod
Je důležitou součásti NH. Představuje směnu zboží, která se uskutečňuje mezi jednotlivými zeměmi. Zahraniční obchod zajišťuje všechny činnosti potřebné k tomu, aby zboží přešlo od výrobce v jedné zemi ke spotřebiteli v jiné zemi.
Důvody vzniku ZO: 1) Objektivní – přírodní bohatství, doprava, poloha státu…
- Subjektivní – politické (podpora zemí 3. světa)
- ekonomické ( vyvést přebytky, dovoz nedostatkového zboží…)
Vývoj ZO v ČR:
Období 1. republiky zapojení do evropské a světové ekonomiky.
Období 2. sv. války – přerušení vývoje, vyrábí se pouze pro vojenské účely
1945–1945 snaha obnovit vývoj z 1. republiky
po r. 1948 přechod k centralizované ekonomice, došlo k liberalizace ZO.
Základní formy zahraničně-obchodní činnosti jsou:
- export ( vývoz)
- import (dovoz)
- reexport ( vývoz dovozu)
EXPORT
Je soubor činností, které jsou spojeny s prodejem zboží a služeb do zahraničí. Předmětem mohou být nejen hmotné statky, ale i průmyslová práva, služby…
- přímý vývoz , tuzemský výrobce zboží a zahraniční odběratel jsou v přímém obchodním spojení.
- nepřímý vývoz, tj. mezi výrobcem v tuzemsku a odběratelem v zahraničí je zprostředkovatel, který zboží od výrobce nakupuje a do zahraničí je prodává.
IMPORT
Zajišťuje pro tuzemské hospodářství suroviny a výrobky, kterých je v tuzemsku nedostatek nebo se nevyskytují vůbec. Opět může být přímý, nepřímý, hmotný, nehmotný.
REEXPORT
Nakupujeme zboží v cizině a prodáváme ho do třetí země.
- přímý – reexportér zboží v určité zemi nakoupí a prodá do další země, aniž by zboží vstoupila do země reexportéra.
- nepřímý – reexportér zboží doveze do své země a odtud jej vyveze do další země.
Řídící orgány ZO: – Parlament ČR
- vláda
- ministerstva
- ČNB
Subjekty provádějící ZO: – obchodní podniky
- výrobní podniky
- specializované organizace
- obstaravatelské
- subjekty poskytující služby ( ČD, ČSA, pojišťovací – EGAP, bankovní – ČSOB, KB, kontrolní – Inspekta, státní zkušebny)
CLO A CELNÍ POLITIKA
Clo- dávka, kterou vybírají státy při přechodu zboží přes státní hranice.
Význam cel: a) fiskální – jsou příjmem státního rozpočtu
- obchodně-politický – je důležitým prostředkem obchodní politiky státu
- cenotvorný – clo se stává součástí ceny při prodeji zboží
Rozdělení cel: 1) Podle směru pohybu zboží
- dovozní , má naprostou převahu, zvyšuje cenu dováženého zboží
- vývozní, používá se jen vyjímečně
- Podle způsoby výpočtu celní sazby
- hodnotové, výše cla závisí na hodnotě zboží
- specifické, výše cla je dána pevnou sazbou na měrnou jednotku
- Podle obchodně politického hlediska
- autonomní – určované nezávisle autonomním rozhodnutím určitého státu
- smluvní – jehož výše závisí na smluvní dohodě mezi státy
- Podle účelu
- preferenční – poskytuje zvýhodnění celní sazby některým zemím
- odvetné – jako odvetné opatření proti určité zemi
- antidampingové – což je clo vybírané z dováženého zboží, které se prodává za cenu nižší než je obvyklá cena domácího konkurenčního zboží.
Celní politiku upravuje celní zákon. Postupně přizpůsobujeme naše předpisy předpisům evropským, protože po vstupu do EU bude naše republika součástí jednotného trhu EU, kde platí svoboda volného pohybu zboží a služeb, ale také volného pohybu lidí a pracovních sil a kapitálu.
Organizace celnictví:1) ministerstvo financí
- generální ředitelství cel
- oblastní ředitelství cel
- celní úřady – pohraniční
- vnitrozemské
E-business
Smyslem e-businessu je poskytnout zákazníkům něco navíc, usnadnit jim rozhodování o nákupu či použití výrobků, dát jim příležitost sblížit se se svým dodavatelem mnohem více, než bývalo zvykem. E-business zahrnuje vše, co bývá nazýváno elektronickou komercí – vnějšími kanály mezi kupujícími a prodávajícími.
FÁZE INTEGRACE E-BUSINESSU
- současnost – podniky dovedou přijímat a odesílat poštu,najít informace na webu a prezentovat svou firmu. Zvládnutí této fáze je základní pro získání konkurenční výhody.
- Integrace – na této úrovni připojují určité vnitřní informace, důležité pro své zákazníky.
- Transformace – pokud firmy zvládnou předešlé dvě fáze, mohou se zaměřit na vytvoření jádra pro přenesení své agendy do prostředí internetu.
Elektronické obchodování (Electronic commerce) zažívá velký rozmach. Je to především nákup a prodej zboží a služeb prostřednictvím internetu.
- business-to-consumer e-commerce- tento druh obchodování je zaměřen na prodej koncovým zákazníkům.
- Business-to business e-commerce – tento druh se používá v distribučních a prodejních sítích, ve kterých mohou mezi sebou komunikovat výrobce, pobočky, distributoři, velkoobchody, dealeři nebo obchodní zástupce.
Elektronické bankovnictví
Většina českých bank nenabízí specializovaná komplexní řešení, ale jejich produkty phone-bankingu, homebankingu a dalších oblastí přímého bankovnictví.
Expandia banka – u nás na trh přímého bankovnictví vstoupila jako první a nabízí nejširší spektrum služeb jak pro fyzické osoby, tak firmy, přitom ale v jednom komplexním a snadno použitelném balíku. Fungování Expandia banky si mohli zájemci vyzkoušet v projektu eCity.
Nonstopbanka – je samostatným produktem banky BankAustria/Creditanstalt zaměřený především na klientelu 25 – 40 let, ale má také speciální cenový program pro studenty. Prozatím funguje jako telefonní banka.