Marketing
– nauka o trhu; MARKET = TRH
– marketing poznává, předvídá, snaží se ovlivnit a nakonec uspokojovat potřeby zákazníků
– cílem marketingu je zajistit podniku dlouhodobý odbyt jeho výrobků a služeb, zajistit úspěšnost jeho činnosti, která je založena na spokojenosti zákazníků, pochopitelně chce dosahovat zisků
Provádí se průzkum:
1) průzkum od stolu – rozbor se provádí pomocí statistických metod
2) v terénu – především se dotazuje přímo kupujících, ale především sledovat jejich chování – soustřeďuje se na 3 činitele:
- a) zákazník – snaží se určit kde a co prodává
- b) zkoumají se výrobky z hlediska ceny, kvality, vnějšího vzhledu
- c) konkurence – zjišťuje zda bude nabídku zvyšovat či ne, zda zlepšuje prodávané výrobky
Marketingový mix = označujeme také jako 4P (produkt, price, place, promotion)
1) produkt (výrobek)
– volba správného výrobku, který by se mohl uchytit na trhu vyžaduje znát potřeby a přání zákazníka
– důležitá je obalová technika, obal plní funkci informační, ochrannou a chrání výrobek před vnějšími vlivy
– platí zásada „obal podává“
– plní reklamní účely
– u strojírenských výrobků hodnotíme funkčnost, ovladatelnost, bezpečnost užití a desing
– u potravinářských výrobků hodnotíme složení, vzhled, hygienické balení a zdravotní nezávadnost
Životní cyklus výrobku má tyto fáze:
- a) uvedení na trh – prosazení výrobku na trhu vyžaduje značné peněžní prostředky, firma musí investovat
- b) růst – prodej se začíná zvyšovat
- c) zralost – prodej a zisk již tolik nerostou, dosahují vrcholu a začínají stagnovat, pro firmu je výhodné, aby tato fáze trvala co nejdéle
- d) pokles – zájem zákazníků a výrobek slábne a firma, pokud se chce udržet na trhu musí výrobek inovovat
Značka výrobku – značka odlišuje výrobek od ostatních obdobných výrobků na trhu
– měla by být registrována formou ochranné známky, aby byla chráněna před zneužitím
2 typy značek – značka výrobku (Adidas)
– značka obchodu (Globus)
2) Price (cena)
– v ceně by měly být zahrnuty všechny náklady a zisk, jestliže je výrobek vystaven konkurenci, cena by měla být konkurence schopná
– ceny vyšší – zpravidla u luxusního zboží
– diferencování ceny (rozdílnost) na různých místech: venkov, město, oblast cestovního ruchu, sezóna, mimo sezónu
3) Place (místo prodeje)
- a) prodej přímý – přímá dodávka zboží od výrobce k odběrateli →firma otevírá podnikovou prodejnu
VÝROBCE =>ODBĚRATEL
- b) prodej zprostředkovaný
VÝROBCE => VELKOOBCHOD => MALOOBCHOD
význam velkoobchodu:
1) nákup zboží ve velkém (od různých výrobců, od různých dodavatelů)
2) vytváří zásoby
3) přebírá rizika (za výrobce)
4) poskytuje tržní informace, propagace
význam maloobchod – prodej konečnému spotřebiteli
Formy maloobchodního prodeje:
1) obchodní domy – velký sortiment, služby zákazníkům
2) diskontní obchody (např. Penny) – prodej za nižší ceny, jednodušší vybavení, prodej přímo z přepravných obalů (palet)
3) hypermarkety – největší prodejní plochy, největší prodejny
4) supermarkety – samoobsluha s menší prodejní plochou
5) běžný maloobchod – prodávají zboží denní potřeby, nonstopy; úzký sortiment
6) specializované prodejny – klenoty, obuv, hodinářství,…
7) zásilkové obchody – Quelle, …
4) Promotion (propagace)
– úkolem je udržovat stálou poptávku po výrobku nebo službě
– na podporu prodeje se provádí reklama ve sdělovacích prostředcích (Tv, rádio)
– firma seznamuje zákazníka se svými výrobky