Marketing
Marketing
podnikatelské koncepce
průzkum trhu
marketingový mix
výrobek
cena
cesty prodeje
stimulování prodeje
marketing
Marketing je způsob řízení hospodářské činnosti pomocí trhu. Marketing vychází z trhu, tedy z průzkumu poptávky. Marketing musí odhalit, jak se bude poptávka měnit a o co bude v budoucnosti zájem. Cílem marketingu je úspěšné podnikání.
Vyskytují se různé přístupy při provádění marketingových činností. Tyto přístupy se obvykle označují jako podnikatelské koncepce.
podnikatelské koncepce
výrobní – podnik předpokládá, že kupující dává přednost především nízkým cenám výrobků.
Zdůrazňuje tedy silný technický rozvoj s vysokou produktivitou práce a při nízkých cenách
vysoký prodej. Zisky jsou docilovány především úsporami nákladů a zvýšením objemu
prodeje.
výrobková – podkik předpokládá, že kupující dává přednost kvalitnějším výrobkům i při vyšší ceně.
Proto se soustřeďuje na technickou úroveň výrobků a jejich neustálé inovace. Zdrojem
zisku jsou vyšší ceny.
prodejní – podnik předpokládá, že k žádoucímu objemu prodeje musí ve značném rozsahu provádět
propagaci, reklama musí být ofenzivní, která získá a přesvědčí zákazníka o koupi. Zdro-
jem zisku jsou především vysoké objemy prodeje.
marketingová – podnik předpokládá, že bez jeho podrobného poznání potřeb a přání kupujících
nemůže obstát v konkurenci. Od průzkumu potřeb se odvíjí celý výrobní program,
formy prodeje, služby spojené s prodejem apod. Zdrojem zisku je zvýšená
pravděpodobnost prodeje všech vyrobených výrobků za ceny obsahující vyhovující
zisk.
společenská – podnik předpokládá, že jeho jméno a jeho popularitu zvýši akcent na celospolečenské
zájmy, zejména na ochranu životního prostředí, neorientuje se tedy na všechna přání
zákazníků, ale pouze na ta, která respektují ekologická hlediska a zdravý způsob života
průzkum trhu
Ve vyspělé tržní ekonomice je větším problémem prodat než vyrobit. Proto znalosti trhu a jeho vývoje je základním předpokladem úspěšného podnikání. Vyšší znalosti o trhu a jeho vývoji můžeme docílit průzkumem trhu. Jsou dvě základní metody průzkumu trhu.
Průzkum od stolu je průzkum, který pracuje již s existujícími fakty, a průzkum v terénu provádí přímo na trhu za účelem získání novýách informací.
Průzkum od stolu: součástí tohoto průzkumu jsou statistická zkoumání změn ve spotřebě, přehledy
cen, výkyvy prodeje v sezonách, životnost jednotlivých druhů zboží, rozbor cest
zboží od výrobce ke spotřebiteli, vývojové řady prodeje, účinnost propagace,
systém oběhu informací o zboží atd.
průzkum trhu v terénu: Předmětem jsou především tři činitelé:
obyvatelstvo – u zákazníka jde o průzkum motivů, tedy proč zákazníci kupují,
zda prodávané výrobky plně odrážení jejich přání, zvyklosti
zákazníků, odhad jejich kupní síli. Průzkum se snaží odpovědět
na otázku, co se má prodávat, kde, komu a kolik, jak a kdy a za
kolik.
zboží – u zboží zkoumáme užitkovost výrobku a jeho kvalitu, cenu, vnější
vzhled, balení.
konkurence – u konkurence sledujeme jakými metodami pracuje, zda nabídku
bude rozšiřovat nebo omezovat, zda připravuje zlepšení
prodávaných výrobků atd.
marketingový mix
Marketingový mix představuje kombinaci základních prvků marketingu. V ekonomické praxi i teorii jsou známe pod označením čtyři P. Mezi základní prvky marketingu patří: výrobek, cena, cesty prodeje a stimulovaní prodeje. Tyto nástroje slouží k uskutečnění dlouhodobých i krátkodobých cílů firmy. Jsou to nástroje, kte jsou na rozdíl od jiných ekonomických kategorií velmi dobře měřitelné a sledovatelné a proto vhodnýámi změnami některého nástroje nebo kombinací změn lze dosáhnout spokojenosti zákazníka i získat výhodu nad konkurencí.
Cílem marketingu je tedy zjistit i identifikovat přání potřeby trhu. Tyto potřeby a přání se dají ovlivňovat pomocí marketingových nástrojů, které bývají často označovány jako marketingový mix.
Výrobek: Pod pojmem výrobek je v marketingu chápána i služba. Produktem není pouze materiální
podstata výrobku nebo služby, ale i všechny okolnosti, které jsou s produktem spojeny.
Totální výrobek: oběd v restauraci je jídlo, obsluha, posezení atd. Totální výrobek má tři
vrstvy: základní užitný efekt, což je jádro, pak je to podoba výrobku (obal, design,
značka, kvalita atd.)a nakonec pojetí výrobku nebo k tomu poskytované služba.
Životní cyklus výrobku: zavádění výrobku na trh
fáze růstu
fáze zralosti
fáze úpadku
cena
Cena: Základní podmínkou pro fungování ceny v tržní ekonomice je volnost prodávajícího cenu
stanovit. Jsou tedy nejvýznamnější ceny volné, tedy smluvní. To jsou takové ceny, které jsou
na trhu určovány vzájemným vztahem nabídky a poptávky. Používáme ale i ceny pevné, tedy
regulované. Tyto ceny stanoví někdo jiný nebž prodávající, např. určitý státní orgán.
Manipulovaní s cenou podle:
- věku zákazníka: dětem se prodává levněji, než dospělým, např. vstupenky
- času prodeje: ráno je dražší než večer, po sezoně je zlevnění, výprodeje.
- místa prodeje: v centru dražé než na periferii
- množství prodeje: velkoobchodním odběratelům se zpravidla poskytují srážky z nákupní ceny
při včasné úhradě
- pohotovosti při placení: při okamžitém placení poskytují prodávající slevy z cen
Kalkulace vlastních nákladů: je stanovení nákladů na kalkulační jednici. Základní metodou
cenové tvorby je kalkulační metoda a metoda cenového porovnání.
cesty prodeje
Cesty prodeje: přímý prodej – přímý prodej výrobním podnikem zákazníkovi
přímé dodávky do prodejny jiného podniku
nepřímý prodej – příkladem nepřímého prodeje je prodej prostřednictvím
velkoobchodu. Výrobce dodává zboží do velkoobchodu, ve kterém
nakupují maloobchodní podnikatelé, kteří zboží dále prodávají
konečným spotřebitelům.
Použití přímého nebo nepřímého prodeje volíme podle ekonomické výhodnosti. Významnou roli tu hrají celkové náklady na dopravu.
Stimulování prodeje: čili ovlivňování prodeje lze uskutečnit pouze při zajištění komunikace mezi
výrobcem a spotřebitelem. Jde především o působení na spotřebitele tak, aby
pod vlivem argumentace výrobce dotvářel a případně i měnil své potřeby
v souladu s působením výrobce. Stimulování prodeje je především náplní
propagace. Propagace je uskutečňována řadou nástrojů: Reklama, publicita,
podpora prodeje, osobní prodej