Management v podniku
Managment – soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporuční a metod, které vedoucí pracovníci užívají k řízení podniku.
První vědecké práce o moderní teorii managementu se objevily až začátkem 20. století.
Management
– utváří strukturu podniku, řídí jednotlivé procesy, usměrňuje lidské jednání
– koordinace zdrojů pro dosažení stanovených cílů co nejefektivněji
Řídící stupně
– TOP – management se stará o řízení firmy na nejvyšší úrovni (generální ředitel, výrobní ředitel …)
– Střední management – ředitelé nižších částí (např. závod)
– Nižší úroveň managementu – provozní vedoucí dílny, mistři
Řízení = usměrňování činnosti podniku, které by mělo vést k určitému cíli (zisku)
– pro řízení je důležitá motivace a stimulace
– motivy = vnitřní podněty (mzda nejlépe úkolová nebo podílová=%z tržeb,odměny, prémie)
– stimuly = vnější podněty (dovolená)
Řízení a rozhodování
– strategické (top managment-výběr cílových trhů)
– taktické (stř.managment-např rozšíření sortimentu)
– operativní (nižší managment-rozdělení práce zaměstnancům)
Osobnost managera a jeho role – měl by mít tyto vlastnosti:
Schopnost jenat s lidmi, organizovat práci, odolnost proti stresu, domýšlet rozhodnutí, dobré a rychlé rozhodování, technické dovednosti, zodpovědnost. Manager je hodnocen podle výkonu kolektivu.
Typologie řídících stylů (3 typy)
1) autokratický – nařizuje a přikazuje = vysoké výkony (malá motivace)
2) demokratický – spoluúčast podřízených na řízení ( vyšší motivace)
3) liberální – ve vědě a umeleckých profesí (není vhodný pro výrobu a obchod)
Základní funkce managamentu
1) Plánování- vytyčení cílů( plán zisku , výroby, nákladů a výnosů, pracovníků, mezd, zásobování)
2) Organizování- sestavení kolektivů lidí a rozdělení úkolů a odpovědností
3) Řízení-– hl. úkolem je přimět lidi ke kvalitní práci
4) Kontrola-zjišťování skutečného stavu (srovnání s plánem)
Přijímání provoz pracovníků
-pohovor,
-konkurzní řízení-zásady:vyhlášeno předem, ve sděl.prostředcích měsíc předem
Hodnocení pracovníků
Na rozdíl od managera, který je hodnocen podle výkonů kolektivu, pracovník je hodnocen podle odvedené práce, kvality, kvantity, kvalifikace atd. (časová mzda, úkolová mzda, kombinovaná-prodavači,procentní-podílová)
Pravidla pro řízení pracovníků
– stimulace pracovníků (vést je určitým směrem, motivovat je, stimulace)
– napomenutí, důtky, kritika
– každá kritika by měla být konstruktivní (kritika spojená s řešením, pomocí)
– odměny a pochvaly
– klást důraz na kvalitu práce
– redukovat projev nadřazenosti s vedoucími pracovníky (stejná jídelna, oslovují se křestními jmény)
– personální změny realizovány ze svých řad (vychovávat si pracovníky ve firmě)
– umožnovat účast na majetku a zisku firmy
– vytvářet dobré pracovní podmínky (prostředí, funkce strojů, vztahy na pracovišti, délka dovolené)
– využívat kvalifikaci (zvyšování kvalifikace)
– zabezpečit zdravotní péči
– podnikové spoření