Majetek podniku – dlouhodobý
Charakteristika
Dlouhodobý majetek (podobně jako ostatní majetkové složky) se zahrnuje do aktiv účetní jednotky a eviduje se v účtové třídě 0. Souvisí se zákonem o daních z příjmu.
Dlouhodobý majetek zahrnuje:
- dlouhodobý hmotný majetek
- doba využitelnosti je delší než 1 rok
- pořizovací cena je vyšší než 40.000,– Kč
- odepisuje se (kromě pozemků a uměleckých děl), opotřebovává se
- Může být movitý (auto), nebo nemovitý (pozemek, dům)
- dlouhodobý nehmotný majetek
- doba využitelnosti je delší než 1 rok
- pořizovací cena je vyšší než 60.000,– Kč
- odepisuje se
- např. software, Know-how, Good-will
- dlouhodobý finanční majetek
- slouží k zajištění výnosů v budoucnosti
- doba využitelnosti je delší než 1 rok a pořizovací cena není určena
- např. dluhopisy, akcie, ….
Způsoby pořízení
- Nákup nového nebo již použitého DM, nákup od dodavatele
- Vlastní výroba – stavební firma si postaví novou výrobní halu, strojírenský podnik si vyrobí nový stroj
- Darování – stát může darovat firmě ekologické zařízení, poku chce podpořit ochranu životního prostředí. Mateřská firma může převést (darovat) své dceřiné společnosti budovy a technické vybavení. Firma sponzoruje (daruje) škole na podporu vzdělání počítač atd.
- Převod z osobního majetku podnikatele – např. truhlář vloží do firmy jako dlouhodobý majetek svou garáž, ve které si zřídí dílnu. Podnikatel, kterému byla navrácena továrna v restituci, vloží tento majetek do podnikání, atd.
- Vklad majetku společníky – dvě akciové společnosti se dohodnou na společné distribuci zboží a za tím účelem zřídí dceřinou společnost, do které vloží budovu se sklady expedice a dopravní prostředky
- Novým zjištěním – jde o majetek, který v účetnictví nebyl dosud zachycen
- Finanční leasing – dle údajů Asociace leasingových společností se touto formou financovaly v ČR v roce 2008 nákupy dlouhodobého majetku v objemu přes 107 mld. Kč, z toho 11,6 mld. Kč byl leasing nemovitostí. V roce 2009 došlo díky hospodářské krizi k propadu finančního leasingu u některých leasingových společností až o třetinu.
Výhody finančního leasingu:
- firma si může koupit dlouhodobý majetek, i když na něj nemá dostatečné finance, pokud ví, že tato investice si bude sama vydělávat na své uhrazení
- investice pořízená formou finančního leasingu se rychleji dostane do nákladů.
Nevýhody finančního leasingu:
- v případě, že firma se dostane do finančních potíží a přestane splácet řádné splátky, leasingová společnost si vezme dlouhodobý majetek zpět a již uhrazené splátky propadají
- v případě zcizení nebo zničení dlouhodobého majetku před konečným splacením hradí pojišťovna pojistné leasingové společnosti, ta pokryje své náklady a teprve zbytek uhradí nájemci
Leasing nájem
Operativní leasing – pronájem na určitou dobu s následným vrácením majetku.
Finanční leasing- po poslední splátce se majetek stává našim.
Oceňování DM
Pokud firma pořídí dlouhodobý majetek, potřebuje ho ocenit, aby měla přehled o hodnotě svého majetku a aby mohla tento majetek zavést do účetnictví a zapisovat jej. Majetek oceňuje firma vstupní cennou, která se liší podle způsobu pořízeí majetku.
Tři způsoby ocenění:
- pořizovací cenou
- vlastními náklady
- reprodukční pořizovací cenou
Ocenění pořizovací cenou
Touto cenou se oceňuje dlouhodobý majetek (hmotný, nehmotný i finanční) pořízený za úplatu. Do této ceny patří nejen tzv. cena pořízení, ale i náklady s jeho pořízením související.
Mezi vedlejší pořizovací náklady patří například:
- doprava (i vnitropodniková), montáž, clo
- průzkumné, geologické, geodetické a projektové práce (včetně variantních řešení), které tvoří součást stavebních objektů
- náklady související s uvedením předmětu do užívání
- vyřazení stávajících staveb nebo jejich částí v důsledku nové výstavby
- úroky zejména z úvěru, pokud tak účetní jednotka rozhodne (týká se úroků
vyúčtovaných do doby zařazení majetku do užívání)
Naopak do pořizovací ceny DHM a DNM nelze zahrnout výdaje na opravy a údržbu, kurzové rozdíly, výdaje na vybavení pořizované investice zásobami apod.
U cenných papírů a podílů jsou součástí pořizovací ceny také přímé náklady s pořízením související, jako jsou poplatky makléřům, poradcům, burzám apod.
Souhrn cen pořízení a vedlejších pořizovacích nákladů je tedy rozhodující (u plátců DPH po odpočtu DPH) pro to, zda je splněn hodnotový limit pro vznik dlouhodobého majetku.
Ocenění vlastními náklady
Takto se ocení dlouhodobý hmotný či nehmotný majetek, který je vytvořen vlastní činností. Do vlastních nákladů se zahrnují nejen veškeré přímé náklady, ale i nepřímé náklady bezprostředně související s vytvářeným dlouhodobým majetkem – tzv. výrobní režie (popř. i správní režie, pokud byl majetek zhotovován dlouhodobě – po dobu delší než jeden rok).
Do vlastních nákladů se v žádném případě nesmí zahrnout zisk a u poplatníka – fyzické osoby ani hodnota vlastní práce.
Ocenění reprodukční pořizovací cenou
Tímto oceněním se rozumí cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se o něm účtuje.
Ocenění reprodukční pořizovací cenou se používá zejména v těchto případech:
- majetek nabytý bez úplaty (např. darováním, přebytek zjištěný při inventarizaci),
- majetek vytvořený vlastní činností, jestliže jeho vlastní náklady nelze zjistit nebo jestliže tyto náklady převyšují reprodukční pořizovací cenu.
Evidence
V dlouhodobém majetku má firma vloženo spoustu peněz a zároveň je to majetek, který slouží firmě po mnoho roků. Je proto nezbytné, aby byl důsledně evidován. Evidence slouží pro:
- kontrolu majetku – inventarizaci
- odepisování majetku – účetnictví
- přehled o finanční hodnotě firmy:
- důležitá informace pro potřeby financování z cizích zdrojů (např. při získávání úvěru, nových investorů, ručení majetkem atd.)
- málokterá firma zůstává trvale v rukou jednoho vlastníka. Chcete-li firmu prodat nebo koupit, potřebujete vyjádřit její cenu. Dlouhodobý majetek je její významnou součástí
- úhrady škod na majetku pojišťovnou – ať již dojde ke škodám úmyslně či živelnou událostí, dobrá evidence majetku je významným pomocníkem při vyčíslení a dokázání škod
Základní evidenci provádíme na INVENTÁRNÍCH KARTÁCH. V ručně vedené evidenci se jedná většinou o karty z pevnějšího papíru, při počítačové evidenci se data uchovávají v paměti opět většinou formou jednoduchého formuláře.
V obou případech evidence obsahuje stručný technický popis dlouhodobého majetku, údaje o vstupní ceně, datum pořízení a datum uvedení do používání (tato data mohou být totožná, ale mohou se i lišit např. složitější stroj potřebuje odbornou instalaci a čeká na servisního technika). Každá firma si volí další údaje, které chce evidovat.
Povinně však karta musí obsahovat inventární číslo přidělené dlouhodobému majetku, zvolený způsob odepisování, vstupní cenu, jednotlivé roční daňové odpisy popř. pokud chce firma vést odlišné účetní odpisy pak i tyto odpisy.
Po ukončení odepisování se na kartě zaznamená způsob vyřazení majetku. Stejně tak se na kartě zaznamená, pokud je dlouhodobý majetek zcizen, zničen, prodán atd. před dokončením odepisování.
Forma zvolené evidence se bude lišit i podle charakteru dlouhodobého majetku – u majetku typu kancelářské výpočetní techniky odepisované 3 roky starší jednoduchá inventární karta, ale u budovy odepisované 30 let se k evidenci budou zakládat i technické údaje o výstavbě, o provedených opravách, rekonstrukcích apod. a evidence bude podstatně rozsáhlejší.
Při pořízeni DM navíc vypisujeme zápis o pořízení DM a při vyřazení pak zápis o vyřazení DM.
Odpisy
Tento významný ekonomický pojem zosobňuje teoretický předpoklad, že dlouhodobý majetek se postupně opotřebovává a proto se jeho hodnota musí přenášet do nákladů firmy postupně (tedy nikoliv jednorázově, jako je tomu třeba u spotřebovávání materiálu při výrobě).
Druhy odpisů
- Odpisy účetní – upraveny zákonem o účetnictví, tyto odpisy mají vyjadřovat co nejobjektivnější skutečnou míru opotřebení toho kterého dlouhodobého majetku ve firmě. S jejich pomocí dosáhneme dobrého přehledu skutečné výši majetku firmy. Konkrétní metoda jejich výpočtu je závislá na potřebách firmy a firma si ji sama zvolí.
- Odpisy daňové – tyto odpisy slouží jako daňový náklad a ovlivňují výši daní z příjmu podnikatele. Metody výpočtů těchto odpisů jsou závazně stanoveny státem a zakotveny v zákonu o daních z příjmu.
U dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku firmy jsou vedeny jak daňové odpisy, tak účetní odpisy. Daňové odpisy vede firma pro potřeby výpočtu daně z příjmu, účetní odpisy se mohou od daňových odpisů lišit. Firmy, které podléhají auditu, musí mít samostatně sledované účetní a daňové odpisy.
Účetní odpisy většina firem počítá častěji než jedenkrát ročně. Na konci účetního období však firma musí u DM dopočítat rozdíl udělaných účetních odpisů a odpisů daňových a do daňového přiznání uvést pouze výši povolených daňových odpisů.
Daňové odpisy
- jsou upraveny zákonem o dani z příjmu
- firma při pořízení DM hmotného zvolí jednu ze dvou metod: rovnoměrné odepisování nebo zrychlené odepisování
- zvolenou metodu musí dodržet do konce odepisování (v průběhu let odepisování není změna možná)
- v případě technického zhodnocení DM (přístavba, rekonstrukce, generální oprava stroje, zabudování klimatizace do auta apod. dražší než 40.000,- v jednom roce) se zvyšuje hodnota DM a odpisy provádíte ze zvýšené ceny
- v příloze zákona o dani z příjmu jsou jednotlivé druhy DM hmotného rozděleny do 6 odpisových skupin
- od roku 2005 také zákon o dani z příjmu umožňuje zemědělcům a vlastníkům úpraven vody v prvním roce odepisování zvýšit sazbu o 20% (resp. 15%).
- u DM nehmotného se majetek odepisuje rovnoměrně bez přerušení a to audiovizuální dílo 18 měsíců, software 36 měsíců, zřizovací výdaje 60 měsíců a ostatní nehmotný majetek 72 měsíců. Osoby samostatně výdělečně činné, které nevedou účetnictví, nehmotný majetek neodepisují a promítnou jej ihned do daňově uznatelných nákladů.
Funkce odpisů
Z pohledu firmy mají odpisy dvojí funkci:
- Funkce nákladová – pomocí odpisů přenášíme hodnotu DM do nákladů
- Funkce zdrojová – odpisy jsou pro firmu zdrojem financí např. pro nákup nových strojů, až starým strojům dojde životnost.
Z pohledu státu mají odpisy také více funkcí:
- Funkce fiskální – odpisy ovlivňují výši příjmů státního rozpočtu z daně z příjmu. Stát by měl mít proto teoreticky zájem na co nejnižší a nejpomalejších odpisech, aby měl větší příjmy.
- Funkce rozvojová – umožní-li stát podnikatelům rychle odepisovat DM, stimuluje je tím k rychlejší obměně strojního vybavení a k zavádění moderních technologií, které umožní rozvoj firem a tím i celého hospodářství.
Výpočet odpisů
- Rovnoměrné odpisy
Roční odpisová sazba pro rovnoměrné odpisy | |||
Odpisová
skupina |
V prvním roce
odepisování |
V dalších letech
odepisování |
Pro zvýšenou
vstupní cenu |
1 | 20 | 40 | 33,3 |
2 | 11 | 22,25 | 20 |
3 | 5,5 | 10,5 | 10 |
4 | 2,15 | 5,15 | 5 |
5 | 1,4 | 3,4 | 3,4 |
6 | 1,02 | 2,02 | 2 |
- Zrychlené odpisy
V 1. roce V dalších letech
n ……….. počet let, po které se již dlouhodobý majetek odepisoval
Koeficient pro zrychlené odepisování | |||
Odpisová
skupina |
V prvním roce
odepisování |
V dalších letech
odepisování |
Pro zvýšenou
Zůstatkovou cenu
|
1 | 3 | 4 | 3 |
2 | 5 | 6 | 5 |
3 | 10 | 11 | 10 |
4 | 20 | 21 | 20 |
5 | 30 | 31 | 30 |
6 | 50 | 51 | 50 |
Příklad
- Pořizovací cena stroje 240.000,-
Stroj je zařazen do 2. odpisové skupiny.
Vypočítejte rovnoměrné odpisy, pro jednotlivé roky odpisování.
1 | 26 400,- | 213 600,- |
2 | 53 400,- | 160 200,- |
3 | 53 400,- | 106 800,- |
4 | 53 400,- | 53 400,- |
5 | 53 400,- | 0,- |
- Pořizovací cena stroje 380 000,-
Stroj je zařazen do 2. odpisové skupiny.
Vypočítejte zrychlené odpisování.
1 | 76 000,- | 304 000,- |
2 | 121 600,- | 182 400 |
3 | 91 200,- | 91 200,- |
4 | 60 800,- | 30 400,- |
5 | 30 400,- | 0,- |