Hospodářská politika
= působení státu na ekonomiku
= opatření státu, kterými uskutečňuje své sociální a hospodářské funkce
Státní orgány ovlivňující podnikání
- Parlament ČR
- má zákonodárnou moc, zákony vytvářejí základní hranice pro fungování společnosti, tedy i ekonomiky
- schvaluje daňové zákony, zákon o obchodních korporacích, zákoník práce, státní rozpočet, … (= má významný vliv na HP)
- jeho činnost je ovlivněna tím, v jakém poměru jsou v něm zastoupeny jednotlivé strany
- Vláda ČR
- základní tvůrce konkrétní aktuální HP
- její zaměření je dáno tím, které politické strany jsou v ní zastoupeny
- má zákonodárnou iniciativu (= navrhuje zákony)
- nejpodstatnější úlohu v ovlivňování ekonomiky má:
- ministerstvo průmyslu a obchodu
- ministerstvo financí
- ministerstvo práce a sociálních věcí
- Krajské úřady
- místní správa (řídí zdravotnictví, školství, výstavbu, …)
- ČNB
Funkce státu
- hospodářská funkce státu
- úkolem státu je vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání
- tvorba a dodržování práva
- legislativa = tvorba právních norem
- právní norma
- sankce
- právní předpis
- v českém právním řádu jsou právní předpisy uspořádány stupňovitě podle důležitosti
- dodržování práva je záležitostí soudu
- úkolem státu je omezovat stínovou ekonomiku: šedá a černá ekonomika
- působení na stabilní hospodářský vývoj
- stát podporuje rozvoj důležitých odvětví a regionů (vyhlašuje programy podpory)
- ochrana konkurenčního prostředí
- stát svou hospodářskou politikou reguluje:
- vznik a působení monopolů
- externality
- stát může nařídit poplatky na znečištění životního prostředí
- stát svou hospodářskou politikou reguluje:
- sociální funkce státu
- stát pečuje o životní podmínky obyvatel:
- poskytování veřejných statků a služeb
- získáváme je zdarma, poskytuje je stát, prostředky získává z daní
- za tím účelem zřizuje organizace, které působí ve školství, zdravotnictví, ochraně státu
- regulace cen
- vláda u výrobků a služeb, které považuje za nezbytné (léky), stanoví maximální cenu = cenový strop
- cíl: pomoc obyvatelstvu
- vláda udržuje minimální cenu
- cíl: pomoc výrobcům
- stát stanoví výši minimální mzdy
- vláda u výrobků a služeb, které považuje za nezbytné (léky), stanoví maximální cenu = cenový strop
- sociální zabezpečení
- sociální zabezpečení hrazené ze sociálního pojištění:
- dávky nemocenského pojištění (nemocenské dávky, peněžitá pomoc v mateřství, …)
- dávky důchodového pojištění (starobní, pozůstalostní důchody)
- podpora v nezaměstnanosti
- státní sociální podpora
- tyto dávky jsou hrazeny z prostředků státu
- přídavek na dítě
- příspěvek na bydlení závisí na výši příjmů
- porodné
- rodičovský příspěvek
- dávky pěstounské péče nezávisí na výši příjmů
- pohřebné
- tyto dávky jsou hrazeny z prostředků státu
- sociální pomoc
- poskytování sociálních služeb (pečovatelská služba, domovy pro seniory, …)
- dávky pomoci v hmotné nouzi (příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení, …)
Cíle hospodářské politiky
- základním cílem státu je dosáhnout harmonický a stabilní rozvoj společnosti
- hlavní hospodářské cíle státu:
- uspokojivé tempo hospodářského růstu – měří se přírůstkem (poklesem) HDP
- plná zaměstnanost – měří se mírou nezaměstnanosti
- stabilita cen – měří se mírou inflace
Příčiny vzniku a existence inflace
- v oběhu je více peněz (nejčastěji nadměrným úvěrováním), než odpovídá nabídce zboží
- příčiny na straně poptávky – poptávkové inflace – více peněz v oběhu než odpovídá množství zboží
- rychlejší růst mezd než produktivity práce
- nadměrné státní výdaje
- nadměrné poskytování úvěrů
- příčiny na straně nabídky = nabídková inflace
- růst nákladů, protože rostou ceny surovin, materiálu, energie,…
- růst cen produktu u výrobců, kteří mají dominantní postavení na trhu
Členění inflace (podle velikosti míry inflace):
- mírná (= příznivá) inflace
- jednociferné číslo (do 9,9 %)
- přijatelná inflace (míra inflace je nižší než tempo růstu výroby)
- nyní v ČR
- pádivá inflace
- 2-3 ciferné číslo (10-999 %)
- má výrazně negativní vliv (znehodnocuje úspory, pokles životní úrovně, nedůvěra v měnu)
- hyperinflace
- 4 a více ciferné číslo (1 000 a více %)
- extrémní případ inflace, přiváží rozpad ekonomiky, peníze přestávají být uchovatelem hodnoty
Reakce obyvatel na inflaci:
- vyvíjejí tlak na zvyšování mezd
- valorizace příjmů (týká se obyvatel se stálými příjmy) = pokud míra inflace dosáhne určité hodnoty, zvýší se příjmy
- ztrácejí důvěru v peníze, nakupují nemovitosti, umělecká díla, …
Reakce podniků na inflaci:
- zdražují produkty
Reakce bank na inflaci:
- zvyšují úroky z úvěru i z vkladů
Deflace
= opak inflace
= pokles cenové hladiny, současně růst kupní síly peněz – peníze mají vyšší hodnotu
- vyrovnanost vývozu a dovozu – měří se saldem běžného účtu v % z HDP
- všechny tyto makroekonomické veličiny spolu souvisejí a vzájemně se ovlivňují, vzniká:
Magický čtyřúhelník:
uspokojivé tempo hospodářského růstu stabilita cen
vyrovnanost vývozu a dovozu plná zaměstnanost
Magický se nazývá proto, že se obtížně zajišťuje úspěšný vývoj všech 4 ukazatelů současně
Údaje základních ukazatelů se nanášejí do grafu, ale na osy se údaje nanášejí jinak – čím příznivější je hodnota ukazatele, tím je hodnota dále od středu. Spojením vznikne čtyřúhelník.
Čím je plocha čtyřúhelníku větší, tím je vývoj ekonomiky státu úspěšnější.
Nástroje hospodářské politiky
- Vnitřní měnová (= monetární) politika
- jejím cílem je dlouhodobě udržet nízkou a stabilní míru inflace, proto tato politika představuje ovlivňování množství peněz v oběhu – tuto pravomoc má ČNB
- může být:
- restriktivní
- použije se, jestliže roste míra inflace ČNB usiluje o snížení množství peněz v oběhu, omezuje úvěrování, méně se investuje, snižuje se výroba i HDP, roste nezaměstnanost, zhoršuje se saldo obchodní bilance
- expanzivní
- použije se, jestliže roste nezaměstnanost, zhoršuje se HDP
- opačný přístup: ČNB zvyšuje množství peněz v oběhu, úvěry jsou přístupnější, roste investování i výroba, zvyšuje se HDP, klesá nezaměstnanost, zlepšuje se saldo obchodní bilance
- aktuální typ vnitřní měnové politiky (leden 2014)
Nástroje vnitřní měnové politiky
- operace na volném trhu (jedná se o obchody s CP)
- v současné době nejdůležitější nástroj naší vnitřní měnové politiky
- repo operace (ostatní banky ukládají u ČNB své nevyužité prostředky – nejčastěji na 14 dní, ČNB jim jako protihodnotu poskytne své CP, po uplynutí doby se CP a prostředky vrátí a ČNB zaplatí úrok, který je dán repo sazbou = 0,05 %)
- pokud ČNB chce stáhnout peníze z oběhu (tj. v době restriktivní politiky), zvýší repo sazbu
- nákup a prodej CP
- pokud ČNB chce stáhnout peníze z oběhu, prodává CP
- v době expanzivní politiky CP nakupuje
- diskontní sazba = úroková sazba, kterou jsou úročeny vklady i na 1 noc ostatních bank u ČNB (0,05 %)
- představuje dolní hranici úrokových sazeb pro vklady
- v současné době podpůrný nástroj
- při expanzivní politice ČNB sníží diskontní sazbu
- při restriktivní politice ČNB zvýší diskontní sazbu
- lombardní sazba = úroková sazba, kterou jsou úročeny půjčky přes noc ostatních bank od ČNB (0,25 %)
- při restriktivní politice ČNB zvýší lombardní sazbu
- při expanzivní politice ČNB sníží lombardní sazbu
- povinné minimální rezervy (každá banka musí u ČNB uložit určitou část svých peněžních prostředků – 2 %)
- při restriktivní politice ČNB zvýší povinné minimální rezervy
- při expanzivní politice ČNB sníží povinné minimální rezervy
- Fiskální (= rozpočtová) politika
= působení na ekonomiku pomocí změn příjmů a výdajů státního rozpočtu
- tento nástroj má v rukou vláda – ministerstvo financí
státní rozpočet = rozpočet, který zahrnuje příjmy a výdaje celého státu
- sestavuje se na 1 rok
- jeho návrh připravuje vláda, předkládá jej ke schválení Parlamentu ČR
- schválený SR má podobu zákona
příjmy:
- daně
- cla
- pojistné na SZ
- příjmy z rozpočtu EU
- ostatní příjmy (např. poplatky)
výdaje:
- transfery obyvatelstva (důchody, sociální dávky, podpora v nezaměstnanosti)
- státní správa (soudy, státní úřady, policie)
- ochrana státu, školství, zdravotnictví
- státní zakázky
- odvody do rozpočtu EU (ČR je čistým příjemcem)
státní rozpočet
- vyrovnaný příjmy = výdaje
- přebytkový příjmy > výdaje
- vytváří rezervy na dobu nepříznivého ekonomického vývoje
- výsledkem restriktivní fiskální politiky
- schodkový příjmy < výdaje (v ČR od r. 1996)
- podporuje dočasný rozvoj ekonomiky, ale na dluh – zvýší se poptávka i HDP
- výsledkem expanzivní fiskální politiky
- schodek (deficit) státního rozpočtu se kryje půjčkami:
- vydáním státních dluhopisů a státních pokladničních poukázek
- přijetím úvěru ze zahraničí
- stát musí dluh splácet včetně úroků (ročně více než 60 mld. Kč)
- půjčkami na krytí deficitu státního rozpočtu vzniká státní dluh, ten stále roste
roste i vládní (= veřejný) dluh (= dluhy celé soustavy veřejných rozpočtů)
Příčiny výrazného nárůstu veřejných dluhů:
o základní příčinu dluhů se vedou spory:
- pravice vidí hlavní příčinu ve vysokých sociálních výdajích
- levice spatřuje příčinu v příliš nízkých daních (které neumožňují potřebné výdaje)
položky, které ovlivňují deficit veřejných financí
- mandatorní výdaje – takové výdaje, které je stát povinen zajišťovat ze zákona a jejichž výši nemůže stát ovlivnit, v současnosti tvoří většinu všech výdajů SR; především sociální výdaje (penze, nemocenské dávky, státní sociální podpora), dále ZP, úroky ze státního dluhu, státní podpora stavebního spoření a penzijního připojištění
- předražené státní zakázky – odhaduje se, že státní zakázky jsou v průměru předraženy o 10 % (korupce = úplatky)
- výdaje na záchranu krachujících bank a podniků
- Vnější měnová (= monetární) politika
- směřuje k zabezpečení stability měnového kurzu
- měnový kurz má bezprostřední vliv na ceny dováženého a vyváženého:
- znehodnocení kurzu (= měna oslabuje)
- podporuje vývoz – nemění-li se cena v domácí měně, vyvážené zboží pro zahraniční kupující v cizí měně zlevní pokud necháme stejnou cenu v cizí měně, dostaneme více naší směny
- omezuje dovoz – zahraniční zboží se při stejné ceně v cizí měně zdražuje
- znehodnocení kurzu přináší vývozcům kurzovní zisky a dovozcům kurzovní ztrátu
- zhodnocení kurzu (= měna posiluje)
- omezuje vývoz – čím je domácí měna silnější, tím je tuzemské zboží za hranicemi dražší a konkurenceschopnost tuzemských podniků klesá – podniky znevýhodňuje v zahraničí
- podporuje dovoz – zboží se pro tuzemské spotřebitele zlevňuje
- zhodnocení kurzu přináší vývozcům kurzovní ztráty a dovozcům kurzovní zisky
Nástroje vnější měnové politiky
- devizová intervence
- pokud kurz nadměrně klesá, ČNB nakupuje CZK (využívá k tomu devizové rezervy nebo úvěry Mezinárodního měnového fondu) za jiné měny – tím zvyšuje poptávku a měnu stahuje z oběhu, tím snižuje její nabídku -> kurz roste nebo se stabilizuje
- pokud kurz nadměrně stoupá, ČNB prodává CZK a nakupuje jiné měny do devizových rezerv
- změny úrokových sazeb z vkladů
- zvýšení úrokových sazeb působí na zvýšení zájmu zahraničních investorů v dané měně ukládat, a tedy na růst kurzu
- snížení úrokových sazeb způsobuje pokles kurzu
- Vnější obchodní politika
2 směry:
- liberalismus
- volný oběh zboží a služeb bez státních zásahů a regulací
- výhoda pro spotřebitele (vyšší nabídka v důsledku konkurence, nižší ceny, tlak na kvalitu)
- nevýhoda – likvidace tuzemských podniků, růst nezaměstnanosti
- protekcionismus
- (= ochranářství) – stát podporuje domácí podniky ochranou před dovozy
Maastrichtská kritéria makroekonomické konvergence
= kritéria pro stabilní ekonomiku
- musí být splněna k zavedení eura
- nízký rozpočtový deficit ČR NE
- vkladní deficit smí dosahovat max. 3 % HDP
- nízká míra veřejného dluhu ČR ANO
- veřejný dluh smí dosáhnout max. 60 % HDP
- cenová stabilita ČR ANO
- míra inflace smí převyšovat max. o 1,5 % úroveň průměru 3 zemí EU s nejnižší inflací
- stabilita dlouhodobých úrokových sazeb ČR ANO
- dlouhodobá úroková sazba smí být max. o 2,5 % vyšší než je tato míra v 3 zemích EU s nejnižší úrokovou mírou
- stabilita měnového kurzu NELZE HODNOTIT
- měnový kurz musí být poslední 2 roky před zavedením součástí měnového mechanismu ERM II