Finanční řízení podniku v hotelnictví a turismu
ROZVAHA (bilance)
= je účetní výkaz, který podává souhrnný přehled o stavu majetku a zdrojů krytí k rozvahovému dni.
• Zahrnuje majetek firmy ze 2 hledisek
Aktiva = stav majetku podle složení
= jsou uspořádána podle likvidity od nejméně likvidních k nejvíce
Pasiva = zdroje krytí majetku z hlediska vlastnictví
• Rozvahu sestavují povinně všichni podnikatelé a další subjekty, které dle zákona o účetnictví vedou účetnictví
• Má předepsanou podobu a sestavuje se v pravidelných časových intervalech:
řádná – na konci účetního období
mimořádná – při založení, při zrušení, sloučení podniku apod. …
• Sestavuje se vždy podle údajů zaznamenaných v účetnictví
Význam rozvahy:
• pro podnikatele – získává přehled o svém majetku i zdrojích odkud majetek pořídil
• pro externí uživatele – (např. pro banky při žádostech o úvěr, pro finanční úřady, akcionáře,…)
• bilanční rovnice: AKTIVA = PASIVA
Rozvahový den den, v němž se sestavuje rozvaha Rozvahová položka jednotlivá složka aktiv nebo pasiv (budovy, peněžní prostředky aj…) Rozvahový stav peněžní částka, u jednotlivých rozvahových položek Rozvahové období období mezi dvěma rozvahami Zamezovka šikmá čára, kterou zabráním případnému vpisování, pokud v rozvaze nevyplníme na obou stranách stejný počet řádků.
Charakteristika vybraných položek:
• Pohledávky za upsaný základní kapitál = zakladatelé firmy se zavázali vložit do firmy své finanční prostředky a dosud je nesplatili
• Dlouhodobé pohledávky = jsou pohledávky za odběrateli, zaměstnanci, společníky, s dobou splatnosti delší než 1 rok
• Krátkodobé pohledávky = jsou pohledávky za odběrateli, společníky s dobou splatnosti do 1 roku
• Finanční majetek = jsou majetkové a dlužné cenné papíry s dobu splatnosti nad jeden rok, peněžní prostředky na bankovních účtech i v hotovosti, krátkodobé cenné papíry (s dobou splatnosti do 1 roku)
• Časové rozlišení = je rozdělování nákladů, výnosů, příjmů a výdajů podle období s nímž časově i věcně nesouvisí
• Dohadné účty aktivní, pasivní = případy, kdy pohledávky nebo závazky patří do daného období, ale neznáme jejich přesnou částku
• Kapitálové fondy = fondy tvořené z cizích zdrojů
• Fondy ze zisku = tvoří se z čistého zisku
• Hospodářský výsledek minulých let = zisk minulých let, u něhož nebylo rozhodnuto o jeho použití, přípa. Ztráta minulých let, u niž nebylo ještě rozhodnuto o způsobu úhrady
• Hospodářský výsledek běžného období = je hospodářský výsledek po zdanění týkající se daného účetního období
• Rezervy = peníze, které si podnik spoří pro případ plánovaných oprav strojů. Považují se za cizí zdroje, protože nejsou vytvářeny ze zisku a v budoucnu je podnik musí použit na stanovený účel
Struktura rozvahy je určena vyhláškou ministerstva financí
Struktura aktiv a pasiv = Každá firma by měla vědět kolik kapitálu potřebuje pro svůj plynulý chod
- Pokud má více kapitálu = je to způsobeno tím, že firma financuje dlouhodobým kapitálem velkou část oběžného majetku
- Pokud má méně kapitálu = je to způsobeno tím, že firma rychle rozšiřuje výrobu a prodej a tím způsobuje poruchy chodu firmy
Firmu ovlivňuje:
• cena (velikost úroku)
• doba splatnosti kapitálu
• rizikovost kapitálu
Cizí kapitál
1. Důvody proč ho použít
• podnikatel nedisponuje dostatečnými vlastními zdroji, které potřebuje pro založení firmy
• nedisponuje dostatečným kapitálem při nákupu materiálu, nových strojů…
• př. použitím cizího kapitálu nevzniká žádné právo poskytovateli na řízení firmy
2. Důvody proč ho nepoužít
• cizí kapitál zvyšuje zadluženost firmy
• snižuje její finanční stabilitu
• získat další cizí kapitál je obtížné
Struktura aktiv a pasiv slouží k posouzení poměru vlastního a cizího kapitálu
Struktura aktiv = posuzuje poměr dlouhodobého majetku oběžných aktiv (pro podnik je příznivější převaha oběžných aktiv, podíl dlouhodobého majetku by neměl být menší než 40%)
NÁKLADY
Spotřeba materiálu, pohonné hmoty, dodávky elektřiny, plynu,… = vstupy do výrobních procesů = NÁKLADY
= je peněžní vyjádřením spotřeby majetku podniku, cizích výkonů a práce zaměstnanců
• základní druhy nákladů:
spotřeba materiálů
spotřeba energie
služby (opravy, doprava)
osobní náklady (mzdy, pojištění)
? finanční náklady (bankovní poplatky)
odpisy DM
daně a poplatky, apod.
VÝNOSY
= jsou veškeré výstupy vyjádřené v peněžních jednotkách, ve formě výnosů se vracejí podniku vynaložené náklady
• základní druhy výnosů:
tržby z prodeje majetku
tržby z prodeje cenných papíru
tržby za výrobky, zboží nebo služby
přijaté pokuty a úroky, apod.
Výsledek hospodaření = zjistíme porovnáním nákladů a výnosů:
Zisk A > P V > N Ztráta A < P V < N Nula A = P V = N
Zisk je zdrojem financování podniku – zaznamenává se v rozvaze v pasivech jako vlastní zdroj krytí
Účet zisků a ztrát = používá se na konci účetního období při uzavírání výsledkových účtu:
• všechny obraty nákladovým účtu převádíme na účet zisků a ztrát na straně MD
• všechny obraty výnosovým účtu převádíme na účet zisků a ztrát na straně D
Schéma účtování na výnosových účtech:
MD Účet zisků a ztrát D Náklady Výnosy
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY
• součást závěrky účetních jednotek
• obsahuje údaje o nákladech, výnosech, výsledku hospodaření firmy za sledované a minulé období v podrobném členění
• je uspořádán stupňovitě
I. Tržby z prodeje zboží A. – Náklady vynaložené na prodané zboží
- Obchodní marže (hrubý zisk z prodaného zboží obchodníků)
II. Tržby za prodej vlastních výrobků a služeb (výrobní výkon) B. – Spotřeba materiálu, energie (výkonová spotřeba)
- Služby
- Přidaná hodnota
C. – Osobní náklady D. – Daně a poplatky E. – Odpisy DHM a DNM
- Provozní VH
VII. Výnosy z DFM VIII. Výnosy z krátkodobého finančního majetku XI. Ostatní finanční výnosy
- Finanční náklady
- Finanční VH
- Provozní VH
- Finanční VH
- daň z příjmů za běžnou činnost
** VH za běžnou činnost
XII. Mimořádné výnosy R. – mimořádné náklady S. – daň z příjmů z mimořádné činnosti
- Mimořádný VH
VH za běžnou činnost Mimořádný výsledek hospodaření *** VH ZA ÚČETNÍ OBDOBÍ
FINANČNÍ ANALÝZA
Finanční řízení podniku = jeho cílem:
zajistit platební schopnost firmy (dostat svým závazkům)
zajistit likviditu majetku (schopnost jeho přeměny v hotové peníze)
zajistit rentabilitu (ziskovost)
provádět rozbory a hodnocení úrovně hospodaření podniku ⇒ finanční analýza
Finanční analýza
• je metoda založená na rozboru a hodnocené úrovně hospodaření a finanční situace podniku
• umožňuje zhodnotit součastnou finanční situaci, stanovit předpoklad budoucího vývoje, odhalit silné a slabé stránky hospodaření
• může být prováděná firmou, bankou (zjištění o schopnosti splácet úvěry), potencionálními investory (předpokládána rentabilita a rizikovost investice)
• probíhá v těchto etapách:
- výpočet ukazatelů finanční analýzy (ukazatel rentability, likvidity,..)
- srovnání a hodnocení jednotlivých ukazatelů
- identifikace příčin nežádoucího vývoje, odhalení silných a slabých míst hospodaření podniku
Samotný výpočet ukazatelů má omezenou vypovídací schopnost, proto se používají některé techniky srovnání:
1. Srovnání v čase (trendová analýza)
• porovnání ukazatelů téhož podniku v několika obdobích
• údaje se srovnávají v časové řadě, z niž lze odvodit určité tendence (sklon k růstu, stagnaci, poklesu)
• výhodou je, že sledujeme ukazatele v podmínkách činnosti jednoho podniku, chybí však všeobecné měřítko srovnání
2. Srovnání v prostoru (komparativní analýza
• porovnává poměrových ukazatelů firmy s jinými podniky, podnikajícími ve stejném odvětví. • nevýhodou je, že každý podnik má různé podmínky pro svou činnost
3. Srovnání s plánem
• srovnávají se skutečně dosažené hodnoty ukazatelů s hodnotami stanovenými plánem
Uživatelé výsledků:
• interní – management firmy, zaměstnanci
• externí – banky, investoři, státní instituce (F.Ú., …)
Zdroje údajů finanční analýzy: Zdrojem údajů jsou účetní výkazy: a, rozvaha b, výkaz zisků a ztrát Dalšími zdroji jsou např. údaje manažerského účetnictví, výroční zprávy firmy, údaje o konkurenčních firmách, auditorské zprávy,… HODNOCENÍ PODNIKU NA ZÁKLADĚ UKAZATEŮ
1. Ukazatele rentability (výnosnosti, ziskovosti)
• poměřujeme různé formy zisku k určité základně (kapitálu, majetku, tržbám)
• jeden z nejdůležitějších ukazatelů hodnotících úspěšnost podnikání
• vyjadřují se koeficientem nebo v procentech
Rentabilita celkového kapitálu
• vyjadřuje kolik korun zisku ročně získáme z jedné koruny kapitál
• vzoreček: ROA =
Rentabilita vlastního kapitálu
• vyjadřuje kolik korun zisku ročně získáme z jedné koruny vlastního kapitálu
• vzoreček: ROE =
Rentabilita tržeb
• udává kolik korun zisku ročně přinese jedná koruna tržeb
• vyjadřuje jak se tržby podílejí na tvorbě zisku
• jestliže ve srovnání s jinými firmami v odvětví je tento ukazatel nižší, znamená to, že firma prodává za nižší ceny, má vyšší náklady, popř. obojí
• vzoreček: Rent. tržeb =
Rentabilita nákladů
• vyjadřuje kolik korun zisku získáme z jedné koruny vložené do nákladů
• vyjadřuje jak se náklady podílejí na tvorbě zisku
• čím jsou vypočtené hodnoty vyšší, tím lépe firma zhodnocuje své vstupy
• vzoreček: Rent. nákladů =
2. Ukazatele likvidity
• vyjadřuje schopnost přeměnit majetek v peníze a pak jimi hradit splatné závazky
• solventnost = vlastnictví peněz, kterými může firma hradit své splatné závazky okamžitě
Okamžitá likvidita (likvidita 1. stupně)
• udává jak velká část krátkodobých závazků může být uhrazena finančním majetkem
Okamžitá likvidita =
Optimální hodnota: < 0,6 – 1 >
Pohotová likvidita (likvidita 2. stupně)
• udává, jak velká část krátkodobých závazků může být uhrazená finančním majetkem a krátkodobými pohledávkami
Pohotová likvidita =
Optimální hodnota: < 1 – 1,5 >
Běžná, celková likvidita (likvidita 3. stupně)
• udává kolikrát oběžná aktiva převyšují krátkodobé závazky
Běžná likvidita = Optimální hodnota < 1,5 – 2,5 >
3. Zadluženost
• vyjadřuje podíl cizích zdrojů na majetku
• firmy upřednostňují použití cizího kapitálu, protože to zvyšuje výnosnost vlastního kapitálu
• věřitele upřednostňují menší míru zadluženosti, protože tak mají větší jistotu, že jejich pohledávky budou oplaceny
• Optimální hodnota: < 0,7 >
Zadluženost =
Podíl vlastního kapitálu vyjadřuje, jaký je poměr vlastních a cizích zdrojů krytí majetku Obvyklá hodnota < 0,5 – 0,6 > Podíl vl. kapitálu =
4. Ukazatele produktivity
• vyjadřují kolik korun ročních tržeb připadne na jednoho pracovníka, příp. Na jednu korunu mezd
Produktivita práce =
Produktivita mezd =
5. Ukazatele náročnosti
• hodnoty ukazují, jaké je materiálové, mzdové a energetické zatížení na 1 Kč tržeb
Materiálová náročnost = vyjadřuje podíl materiálu na celkových tržbách
Materiálová náročnost = Mzdová náročnost = určuje částku, která byla z jedné koruny tržeb vložena do mezd.
Mzdová náročnost =
Energetická náročnost = vyjadřuje podíl spotřeby paliv a energie na celkových tržbách
Energetická náročnost =
Závěrečné hodnocení
• Při souhrnném hodnocení fin. situace se vychází
- Schopnosti vytvářet zisk
- Schopnosti udržovat fin. stabilitu
Pro tato hodnotící kritérií se vybírají ukazatele, které mají vypovídací schopnost
1. Pro posouzení schopnosti vytvářet zisk
• rentabilitu celkového kapitálu
• rentabilitu tržeb
• rentabilitu práce
2. Pro posouzení schopnosti udržovat finanční stabilitu
• běžnou likviditu
• zadluženost
viz sešit 4 ročník – výpočet příkladů
VÝPOČET KAPACITNÍCH UKAZATELŮ
Propočty kapacity hotelu a jejich využívání
• lůžková kapacita je dána počtem stálých lůžek
• přistýlky jsou využívány v období zvýšené poptávky, kdy nestačí počet lůžek stálých
• lůžková kapacita se propočítává za určité období (měsíc, čtvrtletí, rok)
Celková lůžková kapacita = počet stálých lůžek ∙ počet provozních dnů v období (udáváme ji v tzv. lůžkodnech) K= L ∙ T
Obsazenost hotelu, která rozhoduje o využití lůžkové kapacity, závisí na:
• sezónnosti
• poptávce
• umístění hotelu
• kvalitě poskytovaných služeb
• vybavenosti hotelu
• druh klientely
• atraktivnosti prostředí
• architektonické tradici, apod.
Snahou managementu podniku je dosáhnou maximálního využití lůžkové kapacity. Část lůžkové kapacity zůstává nevyužita (nedostatečná poptávka, provozní důvody). Využití kapacity zjistíme porovnáním počtu přenocování s kapacitou hotelu. P…počet přenocování %K = K… kapacita za počítané období
Hotel *** s 50 dvoulůžkovými pokoji a 6 jednolůžkovými pokoji poskytuje za měsíc (30 dní) 2438 přenocování. Vypočtěte procento využití kapacity. %K= P / K • 100 50 • 2 = 100 K = L ∙ T 6 ∙ 1 = 6 %K = P / (L • T) • 100 100 + 6 = 106 %K= 2438 / (106 ∙ 30) ∙ 100 = 76,6 %
Hotel *** s 30 dvoulůžkovými a 20 jednolůžkovými pokoji poskytuje za rok (360 dnů) 15365 přenocování. Vypočtěte procento využití kapacity. %K = P / (L ∙ T) ∙ 100 30 ∙ 2 + 20 ∙ 1 = 80 %K = 15365 / (80 ∙ 360) ∙ 100 = 53,35 %
Tento způsob výpočtu kapacity nebere v úvahu, že všechny pokoje nebudou prodány za pultovou cenu, to je za cenu s poskytnutím slev a provizí, která je zpravidla vyšší než cena pokoje, který je předem objednán.
Pro přesnější výpočet kapacity se používá tzv. přepočtená obsazenost (nižší cena než pultová)
počet přenocování . průměrná dosažená cena . 100 Přepočtená obsazenost = celková kapacita pultová cena
Průměrná dosažená cena = tržby . počet přenocování
Hotel *** s 50 dvoulůžkovými pokoji určil cenu dvoulůžkového pokoje 1000 Kč. Za uvedené období vykázal tržbu za ubytování 920.000 Kč a poskytl 2 400 přenocování % využití kapacity = 2400 / 3100 ∙ 100 = 77,41 % přepočtená obsazenost = (2400 / 3100) ∙ (383 / 500) = 59,3 %