Ekonomie – historický vývoj
(Řecko, Řím, merkantilisté, fyziokraté, klasická politická ekonomie)
-„co činí národy bohatými/co přináší bohatství?“
—>hlavní otázka, různé odpovědi
Starověké Řecko
- Homér-bohatými je činí válka –>přináší nová území a daně od podrobených lidí
– z části i obchod
- Hasiodes-přináší ho práce; odsuzuje povaleče
- Solón-něco mezi; bohatství viděl ve směně zboží a peněz; zastánce vládnoucí třídy
- Xenofon-(5.-4.st.př.n.l.)-bohatství vidí v zemědělství
-spis Oikonomicos –> odtud vzniká název slova ekonomie
- Platón-bohatství vidí v penězích
-obyvatele dělí do 3 vrstev (koncepce ideálního státu):
1)filosofové a vládci-nesou moudrost
2)válečníci-symbolizují statečnost,odvahu
3)řemeslníci – stav svobodných -vyrábí ty statky
-děti by se po narození měly odebrat rodičům, dáme do státních ústavů,kde jsou vychováváni k těmto zaměřením1,2,3
-láska a přátelství vede k destrukci společnosti,omezil lid.vztahy jen na reprodukci( i u Orwella)
-je odtažitý i k hromadění majetku,manuální práce je nečistá,ideál je duchovně intelektuální svět – filosofie
-podpora společného vlastnictví – ruší tím i dědictví
-měl největší vliv na formování tehdejší ekonomie,skloubilo se pak s křesťanským raným učením
- Aristoteles-Platónův žák,jeho protipól; odmítá Platónovo myšlení
-zastánce soukr.vlast.-motivační prvek -podmínka pro rozvoj individuality
-otázky,jež si pokládal,přetrvaly dodnes (i to s tím soukr.vlastnictvím)
-jaká má být úloha státu?: má být omezována ekon.snaha jednotlivce
-Aristotelovy spisy se ztratily,objevil je Akvinský
(Starověký Řím
- Cicero -zastánce vládnoucí třídy a velkoobchodu (obch.ve velkém –> ušetřím ve velkém náklady,lepší cena,…) )
10.-16.st.- Feudalismus
- Tomáš Akvinský– 13.století
-stoupenec Aristotela-byl to jeho vzor,našel jeho spisy
-do té doby myšlenka, že mám nakupovat jen to nezbytně nutné pro přežití –>Akvinský byl odpůrce těchto myšlenek – nepovažoval za nic zlého nakupovat si do zásoby
-funguje-li stát a společnost, ať mají individuální vlastnictví a užívaj si,ale v případě nouze se vše stává společným vlastnictvím
-učení o spravedlivé ceně-cena má odpovídat ekon.situaci jedince-dle platu?dvojí ceny?neví se přesně,jak to myslel
-chtěl zrušit nevolnictví a daně-obhajoval to, ale nešlo to
Merkantilismus
- Raný-16.st.
- Rozvinutý-17.st.
-myšl.proud,nejrozvinutější v Anglii, Itálii a Něm.
-Němci je nazývali kameralisty
- RANÝ
=bulionisté (zlatý prut) – viděli bohatsví v hromadění peněz a drahých kovů
-někteří se přelijí do rozvinutého,např. Antonio Serra
-co přináší bohatství do státu –> hromadění peněz a drahých kovů-mez.obchod je chápán jednosměrně,mysleli,že MO je výhodný vždy jen pro 1 stranu- špatně!!!Když vyvážím zboží,dostanu peníze-výhodný jen vývoz. Dovoz nevýhodný,neb musím platit.
-nikdo nebyl soběstačný,MO byl,ale omezený -vyváželi,ale nechtěli dovážet (museli by platit ostatním)
-peníze musely zůstat ve státu, utrácet jen tady
- ROZVINUTÝ
- Edward Misselden-„Koloběh obchodu“dílo; zdůrazňuje,že MO je výhodný,je-li aktivní obchodní bilance,Vývoz>Dovoz
- Antonio Serra-peníze se nevyvážejí bezcílně, cílem při vývozu je větší zisk
- Jean-Baptiste Colbert-fr.ministr financí za Ludvíka XIV.,oživuje MO,ruší cla,omezení dovozů,…
- Thomas Mun-(okolo 1620)-na vše přišel dle vlastních zkušeností, řídí Východoind.spol.
-ukazuje výhody MO —> Koloběh MO -Indie-tam vezmu suroviny,zaplatím–>Anglie-manufaktury, zpracování—>lidem práce–>prodám za větší do světa (i do Indie)—>peníze!
-doručoval vývozy zlata, zasadil se o obchod se zlatem, revoluční!
-poprvé rozebírá cenovou politiku -v době monopolu doporučuje stanovit max.cenu,kterou zákazník vydrží X Při konkurenci naopak co nejmenší (snižuji)
pozn.pod čarou (podobné myšlenky – ne merkantilismus)
-J.A. Komenský-vysvětluje potřebu MO,podporuje volný obchod,zabývá se ekonomií,nepatří do merk.
–Mandeville -básník,psal ekon.básně, provokativní,
-první před Smithem mluví o neviditelné ruce trhu,nenazývá to tak –FR stát nemá nic regulovat
-obhajuje tehdejší zlo-konzumní život-Každá „neřest“ zvyšuje poptávku.
Předchůdci politické ekonomie
-W.Petty,Locke,Cantillon,Hume
- William Petty
-17.st.,první reálné zamyšlenívnad daňovou prolblematikou – dochází k tomu,že jsou potřeba,neb od státu čerpáme i služby zadarmo
-práce je zákl.pilířem bohatství
-pojem renta-hodnota sklizně minus vklad do zemědělství (nyní výtěžek z půdy)
- John Locke
-17.st.; zavedl pojem inflace
-objeví se inflace,pokud dám do koloběhu mnoho peněz-nesprávné!
-navázal D.Hume
- David Hume
-když dám moc peněz do oběhu,z prvu to pomůže ekonomii,ale v delším časovém horizontu to roztočí inflaci-správně to až za 200 let rozpracoval Keynes
- Richard Cantillon
-Cantillonův efekt-peníze mají různý účinek na ekonomiku státu dle toho,do čích rukou se dostanou :
1)dělník-utratí,všechno sype na trh,může způsobit inflaci
2)podnikatel-investuje do něčeho,co přinese další peníze,bude kumulovat kapitál a to pomůže celé ekonomice
Fyziokraté
-18.st.,Francie,další myšl.útvar
-bohatství do země přináší zemědělství
-nedoceňují MO,myslí si,že výhodný pro 1stranu
- Francois Quessnay-rozdělil obyvatele na 3 třídy:
1)produktivní třída-zemědělci
2)sterilní třída-lidé v obchodě a průmyslu
3)nečinná třída-vlastníci půdy,státní úředníci,církev
Klasická škola
-1.ekonomická škola,založil Adam Smith
–1776 – Adam Smith publikuje své dílo „Bohatství národů“ až 1871 – vychází díla prvních marginalistů (=konec klasické)
-liberální oproti merkantilistům a fyziokratům
-1.odpoví na všechny otázky,tentokrát se zdálo všechno jako pravda
-má 3 generace:
1)A.Smith(1723-1790), Thomas Malthus(1766-1834), David Ricardo(1772-1832), J.Say(1767-1832)
2)John Stuart Mill(1806-1872)
3)Karel Marx(1818-1883)
- Adam Smith
-skotský ekonom,politolog,filosof,dílo „Bohatství národů“
-individuální bohatství je dobré,bohatne-li jedinec,bohatne stát -„egoistická touha jednotlivce po zbohatnutí,je chvályhodná“
-jeho dílo má 4 hl.úseky-pilíře:
1)neviditelná ruka trhu-1.pilíř,samoregulace,není třeba zásah ze strany státu;N,P,cena
2)růst bohatství státu-boh.přináší i MO.Konečně doceněn;ví,že je výhodný pro obě strany
-s Richardem položili základy Teorie komparativních výhod (dnes mezinárodní dělba práce –> umím něco vyrobit kvalitně a levně,prodám to těm,co to vyrábějí dráž, oni my naopak prodají to, co oni dělaj líp
3)kapitál-rozdělil na fixní(neměnný-budovy,stroje,..) a oběžní(zboží,materiál,mzdy)
4)práce: a)produktivní-něco vyrobím a směním za kapitál-peníze, b)neproduktivní-práce,kdy nemohu nic vyrobit do zásoby-služby,duchovní práce,…
-to není šťastné rozdělení
-názor na spotřebu a marnotratnost: spotřeba se dělí :
a)produktivní spotřeba-chvályhodná-zemědělci,obch.,řemeslníci – něco vypěstují a prodají to státu
b)neproduktivní spotřeba-naše neuvážené nákupy,konzum – Odsuzuje to
-1759 napsal „Teorie mravních citů“-opovrhuje neviditelnou rukou trhu (ještě před klas.školou)–> rozpor-jeho problém
–Malthus + Ricardo-ponurá věda,stejný,myšlenkový proud,pesimisté,předpokládají nekonečnou chudobu
- Malthus: „lidstvo je odsouzené k věčné chudobě(píše v Eseji o populaci) neb člověk reaguje na zvýšení svého bohatství tak, že máme víc dětí, bohatství se rozplyne mezi víc hlav v rodině a jsou zas chudí“
- David Ricardo
-dělník musí dostat jen existenční minimum(aby se nemnožil) –> Pracovní trh by se zahltil děln.silou,platy budou klesat
>>> Železný zákon mzdový(=dát dělníkovi jen min.)
–zákon klesající úrodnosti půdy- hnací motor společnosti je honba za penězi – On ale řekl,že je kontraproduktivní, tím že se honim za kapitálem jeho tvorbu zpomalim
-Bohatnu,mám víc dětí–>poroste populace–>je třeba víc jídla–>zemědělství musí obdělat víc půdy,musí i horší půdy –>ty přináší menší zisky,i zemědělcům klesá zisk–>oni zdraží-cena potravin poroste–>dělníci budou chtít větší mzdu–>snižuje se akumulace kapitálu
- Jean Say
-tvrdil,že nemůže vzniknout nadvýroba, vše se spotřebuje
- Proč? Strana P má dvě části:1)úspory,2)investice
-spořím pouze tehdy,nabízí-li mi banka vysoké úrokové sazby
-sníží-li je-nevyplatí se to a my radši investujeme
-„výše úspor závisí na výši úrok.sazeb“ –>platilo to 100let,dnes vůbec
–> Keynes: výše úspor záleží na výši příjmu
2.generace
- J.S.Mill
-hodně vychází z Ricarda
-„Základy politické ekonomie“-kniha
-stanovil teorii hodnoty výrobku: tvoří ji náklady =mzda + zisk kapitalisty —>úplná hloupost,př.materiál?
3.generace
- Karl Marx-třídní boj-dělníci vs. kapital. –>spol.revoluce
-„Kapitál“-kniha,která má vzbudit odpor ke kapitálu,kapitalistům…
-otázka vlastnictví,vykořisťování, nadhodnota
-vycházel z Ricarda-dělník má dostat existenční min.
-vykořisťování-dělník vyrábí pro zlého kapitalistu,ten mu dává jen ex.min.,výrobek prodá dráž–>vykořisťuje(vydělává na nás – to je ta nadhodnota)