Ekonomický život společnosti
Ekonomie
- mnoho teorií
- 1) Spol. věda, která zkoumá nejobecnější souvislosti v hospodářském životě
- 2) Věda o tom, jak se lidé rozhodují v podmínkách vzácnosti (dostupnosti statků a služeb) – reakce na nedostatek nebo nadbytek
- 3) Věda o tom, jak lidé vyrábějí, směňují a spotřebovávají
- 4) Zkoumá využívání vzácných vstupů k výrobě ekonomických statků a rozdělování vyrobených statků mezi ekonomické subjekty k uspokojování jejich potřeb
- z řeckého oikonomia (Oikos – dům, nomos – zákony)
- jako první definoval Xenofón – jak vést domácnost, předznamenání ekonomie jako vědy
- r. 1776 – základ: Adam Smith – kniha Bohatství národů
- členění: a) pozitivní – vysvětluje proč je ekonomický vývoj takový jaký je
b) normativní – říká jaký by měl být
- a) čistá – blíží se k pozitivní, výroby mají univerzální platnost, zkoumá eko. otázky pomocí dedukce a abstrakce
b) aplikovaná – řeší konkrétní otázky hosp. praxe
a)Mikroekonomie – abstraktní, analyzuje ideální svět, ve kterém je dokonalá konkurence
b) Makroekonomie – zkoumá reálný svět s jeho nedokonalostmi
Ekonomika
- je předmětem zkoumání vědecké disciplíny ekonomie
- pojem ekonomika může mít tyto 3 významy
- hospodářství: nadnárodní, národní či podnikové
- hospodaření: ekonomické činnosti, jako je plánování, organizace, výroba, prodej či investování
- hospodárnost: využití dostupných prostředků ekonomickými subjekty tak, aby bylo dosaženo minimálních nákladů a zároveň maximálního možného zisku
- zahrnuje výrobu statků a služeb, jejich rozdělování, směnu a spotřebu
- černá ekonomika = nelegální (prostituce, dealerství)
- šedá (stínová) ekonomika = podnikání, které je legální, ale neodvádí se z ní daně (pálení tvrdého alkoholu doma, zaměstnání pracovníků na černo – musíme platit pojištění za něj – když si ho najdeme někde a nedodržujeme placení pojištění tak je to šedá ekonomika, objednání si pobytu na horách a neodvádění z toho daně – není to přes cestovku, ale přes známého, pronájem bytu (vlastního))
- Složky hospodářského procesu
- Výroba je činnost, při které člověk přetváří přírodu, její předměty a síly v užitečné věci.
- Rozdělování je vytváření podílů jednotlivců a kolektivů na celospolečenské výrobě. V tržní ekonomice rozdělování hl. na základě poptávky a nabídky
- nástroj rozdělování – mzda
- ve státech s vyspělou tržní ekonomikou prochází zhruba jedna třetina národního produktu přerozdělením (redistribucí). Prostředky – daně, příspěvky sociálního pojištění apod. Z toho se částečně či zcela dotuje obrana, školství…
- Směna (oběh) představuje všechny činnosti, které se uskuteční po ukončení výroby do předání výrobku spotřebiteli. (doprava, skladování, evidence, prodej)
- Spotřeba – užití k uspokojení potřeb
- Hospodářské procesy se opakují – reprodukují za zvyšující se úrovně. Hlavní složkou je výroba, ostatní na ní závisí.
- V národním hospodářství rozlišujeme 4 základní sektory ekonomiky:
- primární – veškeré činnosti spojené se zemědělstvím a hornictvím, tento sektor se vyznačuje nízkou přidanou hodnotou, jeho význam z hlediska podílu na objemu domácího produktu a zaměstnanosti je ve vyspělých zemích velice nízký a stále klesá
- sekundární – odpovídá oborům zpracovatelského průmyslu, podíl na národním produktu a zaměstnanosti je ve vyspělých zemích vyšší než podíl prim. sektoru, jeho podíly na zaměstnanosti i domácím produktu vykazují rovněž dlouhodobý pokles
- terciární – tvoří všechny činnosti svázané s poskytováním služeb, vytváří ve vyspělých zemích rozhodující podíl domácího produktu, zaměstnává největší počet pracovníků, vykazuje největší ekonomický růst a vytváří přidanou hodnotu
- kvaternární – představuje soubor činnosti spojených se vzděláním, vědou, výzkumem a informacemi
- První dva sektory označujeme jako oblast materiální výroby.
- V národním hospodářství rozlišujeme 4 základní sektory ekonomiky:
- 4 ekonomické systémy:
- tři základní otázky: co, jak, pro koho?
- co vyrábět – tj. jaké statky a služby při daných možnostech produkovat, aby bylo vzácných zdrojů pro jejich výrobu co nejlépe využito a kolik se bude omezenými zdroji vyrábět, aby byly uspokojeny existující potřeby
- jakými technologiemi, jak kvalitně a ze kterých zdrojů vyrábět, tedy jak vyrábět v závislosti na potřebě statků a na technologických, organizačních možnostech
- pro koho vyrábět (určení spotřebitelů)
- podle odpovědí na tyto otázky dělíme 4 systémy:
- zvykový – veškeré ekonomické chování je v něm založeno na tradicích a zvycích (dnes pouze u některých primitivních národů)
- centrálně plánovaný (příkazový) – vyznačuje se řízením celého ekonomického života vládou pomocí centrálního plánu a jeho následným rozpracováním na nižší úrovně, tento systém využívaly bývalé socialistické státy, ve kterých převažovalo státní vlastnictví a monopolní postavení výrobců
- tržní – odpovídá situaci, kdy je ekonomika koordinována pouze prostřednictvím trhů, tato situace je abstraktní, neboť vláda vždy alespoň v minimální míře do ekonomiky zasahuje, nejvíce se této situaci blížil kapitalismus volné soutěže 19.století
- smíšený – v současnosti je převládajícím uspořádáním ekonomik vyspělých zemí světa, je to ve skutečnosti tržní systém doplněný o zásahy vlády v některých situacích, kdy samotný tržní mechanismus neposkytuje uspokojivé výsledky (stanovení minimální mzdy, daní, soc.opatření…)
Potřeba
- = projev závislosti člověka na jeho životním prostředí, liší se regionálně, pocit nedostatku
a) hmotné (materiální) – zájem užívat věci
b) nehmotné (duševní) – zájem mít a užívat znalosti a dovednosti
- a) základní – neobejdeme se bez nich (jídlo, pití, bydlení)
b) luxusní – výsledek civilizační a kulturní úroveň (umění, sport)
- uspokojení potřeb pomocí statků a služeb
Statek
- = předmět uspokojující naše potřeby a je pro nás užitečný
a) volné – nemusíme za ně platit, všeobecně dostupné, množství převyšuje spotřebu (vzduch, voda)
b) vzácné – vyskytují se v omezeném množství a lidé je musí vyrobit (proto vzácné), - výrobek = statek, když se dostane výrobek ke mně, pak projde směnou = zboží
a) spotřební – jednorázové (krátkodobé) – potraviny, dlouhodobé – televize
b) kapitálové – slouží k další hospodářské činnosti – stroje
Služba
- = zvláštní druh statku, který má materializovanou podobu
- obvykle se charakterizují jako nehmotné, neviditelné, neskladovatelné a nezkazitelné ekonomické statky určené k uspokojování potřeb
- veřejné osvětlení – nejde zpoplatnit, tak že bude svítit světlo jen tomu, kdo si ho zaplatil (na ulici)
- policie, armáda, zdravotnictví, školství (lze zpoplatnit)
- služby dělíme na :
- věcné – zaměřeny na obnovu hmotných statků
- osobní – zaměřeny na člověka
Výrobní faktory
- výroba je činnost, při které člověk přetváří přírodu, její předměty a síly v užitečné věci
- výrobní proces se člení podle účasti člověka na procesy pracovní a nepracovní
- pracovní procesy představují přeměnu materiálu ve výrobek působením lidské práce za pomocí strojů a nástrojů
- Činitelé prac. procesu:
- lidský činitel – člověk schopný konat práci, tj. pracovní síla
- věcní činitelé – hmotné statky, které člověk při práci používá
- Věcné činitele prac. procesu dělíme podle způsobu jejich spotřeby:
- prostředky postupné spotřeby se při opakování prac. procesu použijí vícekrát, postupně se opotřebovávají. V hosp. praxi se tato skupina statků označuje jako dlouhodobý majetek
- prostředky jednorázové spotřeby se dají použít pouze jednou. Při opakovaném prac. procesu se musí nahradit, jde o tzv. materiál.
- Nepracovní procesy se uskutečňují bez působení lidské práce:
- přírodní procesy (zrání obilí, vína, vysychání dřeva)
- mechanické a automatické procesy (např. na základě počítačového programu)
- Výsledkem procesu je výrobek nebo věcná služba (oprava). Slouží ve výrobě nebo k uspokojování potřeb.
- Faktory: a) půda – primární, zemědělská, ale i pro stavbu dálnic, přírodní zdroje (paliva, minerální látky, dřevní hmota), vzácný statek – omezená rozloha a nejde rozšiřovat, nahradit ji
přírodní bohatství – zdroje získané z přírody – rudy, ropa, uhlí
přírodní síly – déšť, vodní toky, vzduch, síly větrů a sluneční energie
- b) práce – cílevědomá a účelná lidská činnost, která s použitím přírodních zdrojů a kapitálu, vytváří statky a služby k uspokojování potřeb
jen velmi málo statků poskytuje člověku příroda (vzduch, voda), k přisvojení a přetvoření statků musí člověk vynaložit úsilí
dříve každý člověk vyráběl vše, co potřeboval, poté vyráběl pouze výrobky jednoho druhu a později se mohl svou prací podílet jen na výrobě jednotlivých součástí stále složitějších výrobků – došlo k dělbě práce, při níž se každý jedinec specializuje na práci určitého druhu
pracovní síla – fyzické a psychické schopností člověka konat práci
každá práce vyžaduje uplatnění fyzických i duševních schopností, jejich podíl je u různých prací různý – rozlišujeme fyzickou x duševní práci
práce jednoduchá (mytí nádobí) x složitá (kvalifikovaná)
práce tvůrčí, produktivní, neproduktivní…
- c) kapitál – finanční prostředky k nabývání majetku
odvozený a reprodukovatelný faktor výroby, výsledek lidské práce (liší se tak od přírodních zdrojů)
používán, aby ve spojení s prací a přírodou vznikly větší hodnoty než byly vloženy
ztělesňuje vynaložení práce a přírodních zdrojů v současnosti (či minulosti) v zájmu
zvýšení produktivity práce v budoucnosti
představuje zdroj pro získávání hmotných statků (stroje, dopravní zařízení), pracovních prostředků a pracovních předmětů
pracovní předměty – člověk je zpracovává, částečně zpracovaný předmět je surovina (ruda v huti) – zpracováním suroviny dostáváme materiál
pracovní prostředky – mezi člověkem a pracovními předměty, jimi na pracovní předměty působíme (stroje, nástroje)
finanční (peníze, vše s čím se dá obchodovat, akcie, obligace, směnky), statky, které byli vyrobeny proto, aby jejich pomocí byli vytvořeny další statky, výroba je permanentní proces, který nikde nemůže ustat
Ekonomické subjekty
- existuje několik druhů subjektů, mezi nimiž vznikají vztahy
- domácnosti (spotřebitelé) – jejich cílem je co nejvíce uspokojit své potřeby, ve většině ekonomik jsou domácnosti nejpočetnější skupinou subjektů, jsou vlastníky výrobních faktorů, které poskytují výrobcům za účelem získání důchodu
- firmy – zabývají se výrobou statků, ve většině případů se snaží maximalizovat zisk
- jsou to uměle vytvořená sdružení vlastníků k určité výrobě nutných výrobních faktorů
- mají dlouhodobější charakter
- dlouhá doba trvání napomáhá dosahovat vyšší efektivity
- odměnou majitelům výrobních faktorů za jejich využití je zisk podniku
- stát (vláda) – vstupuje do ekonomického systému s cílem jej ovlivňovat ve veřejný prospěch
- vystupuje jako domácnost i jako firma (nakupuje pro svou spotřebu a vyrábí statky prostřednictvím státních podniků)
- zvyšuje efektivitu ekonomického systému (svými opatřeními napomáhá tam, kde samotný ekonomický mechanismus selhává)
- zvyšuje spravedlnost ekonomického systému (přerozděluje důchody z využití faktorů za účelem rovnoměrnějšího rozdělení mezi domácnosti, poskytuje státní pomoc ekonomicky slabším)
- zvyšuje stabilitu ekonomického systému (snaží se udržet stabilně vysokou míru růstu národního produktu při současně nízké inflaci a nezaměstnanosti)
- zahraniční subjekty – soubor domácností, firem a vlád, které vstupují do národní ekonomiky zvenčí
- ve svých vztazích překračují státní hranici
- musí respektovat více právních režimů a musí řešit i problém rozdílných národních měn
- vlády obvykle stanovují pro zahraniční účastníky ekonomického života zvláštní režim vztahů (placení cla, dovozní povolení, podpory zahraničních investic…)
- zahraniční subjekty – soubor domácností, firem a vlád, které vstupují do národní ekonomiky zvenčí
Veřejné služby
- existují i veřejné statky, veřejné služby i statky jsou finančně náročné – neplatí se přímo
- platí je stát, obecní pokladna (daňoví poplatníci)
- vznikají – 1) z ekonomické nutnosti – policie, armáda, semafor, chodníky – údržba
- 2) z politického rozhodnutí – školy, silnice;
Externality
- = příklady neefektivního fungování trhu
- Negativní: nastávají když někdo nenese plně náklady své činnosti a přenese je na někoho jiného
- pro odstranění Pigou navrhuje: zatížit původce negativní externality daní, která by zvýšila jejich soukromé náklady na úroveň společenských nákladů (popř. licencí, pokutou, poplatkem)
- Pozitivní: vzniká, když si člověk nemůže osvojit veškeré výnosy ze své činnosti nebo ze svého majetku a když si část majetku přisvojí jiné osoby
- pro odstranění Pigou navrhuje: poskytovat původci pozitivní externality subvenci, která by zvýšila jejich soukromé výnosy na úroveň společenských výnosů
- hlavní příčinou jejich vzniku je existence volných zdrojů, tedy zdrojů, ke kterým není určeno vlastnické právo – proto se následně nerovnováha mezi náklady a výnosy dělí na společenské a soukromé
- můžeme tedy rovněž říct, že příčinou externalit je neexistence vlastnických práv
- v ekonomické teorii se v zásadě uplatňuje na externality dvojí pohled, jeden je vnímá jako tržní selhání (Pigouův přístup) a druhý jako jev svobodných trhů, který se sám vyřeší (Coaseho přístup a rakouská škola)
Základní ekonomické teorie
- ekonomové už od dřívějších dob hledali odpovědi na některé základní otázky fungování hospodářství v jednotlivých státech
- vznikly tady mnohé ekonomické teorie a můžeme říci, že všechny spojoval jeden zásadní problém – jaké místo zaujímá stát a jeho orgány ve vztahu k fungování ekonomiky
- některé teorie tvrdí, že stát by měl ekonomiku přímo či nepřímo ovlivňovat; jiné tvrdí, že by měl pouze dohlížet na dodržování nejzákladnějších ekonomických předpisů
1) Nejprve naturální směna (bártrová)
2) Merkantilismus:
- 14. století
- hospodářská politika v Itálii
- bohatství = zlato, růst bohatství = navyšování množství zlata v zemi
- zákaz vývozu peněz ze země, cílem hromadit peníze v zemi
- vývoz povolen pouze pokud se dovozem získá víc
- systém přísné státní regulace hospodářství
- důraz na vývoz hotových výrobků a dovoz surovin
- jak získat zlato: těžba, zabrání území pro těžbu, zahraniční obchod
- prosazoval státní zásahy do ekonomiky (například zakládání státních manufaktur), které by umožnily rozvoj průmyslu vyrábějícího pro vývoz a vývozní expanzi
- k nejvýznamnějším představitelům patřili v Anglii: T. Mun, J. Child, N. Barbon
3) Colbertismus:
- ve Francii J. B. Colbert
- chtěl konkurence schopnost francouzského trhu
- snížení cen surovin – snížení cen výrobků
- zemědělství je základ hospodářství – úpadek, bouře zemědělců, hladovění
4) Klasická škola:
- pol. 18. stol – 60. léta 19. stol.
- bohatství národa roste, pokud roste bohatství jednotlivců, žádná vládní politika nemůže tedy nahradit individuální snažení jednotlivce.
- Adam Smith, zakladatel ekonomie jako vědy, dílo Pojednání o podstatě a původu bohatství národů (1776)
- 3 základní znaky ekonomie: 1) Bohatství společnosti představují vytvořené statky, které uspokojují potřeby obyvatel, je potřeba Analýza trhu (aby bylo dostatek statků)
2) Hospodářský liberalismus – reakce na merkantilismus, stát se nevměšuje do hospodářství (trh funguje na základě nabídky a poptávky), jen zdravotnictví, školství atd. musí stát regulovat, aby bylo dostupné všem
3) Tržní samoregulace hosp. – neviditelná ruka trhu, trh se sám vyvažuje pokud je dostatek kupujících i prodávajících
- Thomas Robert Malthus – Esej o populaci: války a nemoci jsou přirozeným regulátorem počtu obyvatelstva, lidé jsou odsouzeni k věčné chudobě
- David Ricardo – Železný mzdový zákon: dělníkova mzda nesmí přesáhnout výši životního minima, bylo by víc dělníků, zahlcení levnou pracovní silou a pokles mzdy zpět na existenční minimum
- John S. Mill – Základy politické ekonomie: nákladová teorie = nákladem pro zaměstnavatele je nejen mzda ale i půda a zisk, kritika Smithe, nedokáže dostatečně rozdělit plody výroby mezi lidi, někteří budou mít víc a jiní míň
5) Marxismus
- filozofický a ekonomický názorový systém, vycházející z děl B. Engelse a K. Marxe
- vznikl ve 40. letech 19. století
- tvořivě a kriticky navázal na německou klasickou filozofii, anglickou politickou ekonomii a francouzský utopický socialismus
- je současně ucelenou teorií přeměny reálných poměrů ve společnosti revolučním třídním bojem
- ovlivnil výrazně vývoj filozofie jak v 19. tak ve 20. století
- byli jím ovlivněni například i J.-P. Satyre, částečně E. Fromm, Z. Kalandra
- pokouší se o analýzu především ekonomických výrobních vztahů (vztahy lidí ve výrobním procesu), hovoří o zaostávání těchto vztahů za rozvojem výrobních sil
- rozpor je třeba řešit revolucí, která vede ke změně společenského řádu
- tato teorie se stala součástí socialismu a komunistické ideologie
- zdůrazňuje negativní stránky tržního mechanismu – vykořisťování dělnické třídy vlastníky kapitálu s pomocí nadhodnoty (přivlastňování nezaplacené práce)
- ekonomický systém má být založen na společném vlastnictví výrobních prostředků a na centrálním plánování celé ekonomiky.
- vývoj od 70. let 20. st. ukázal, že tento systém není schopen zajistit efektivní fungování ekonomiky, v přímé konfrontaci s tržní ekonomikou se zhroutil
6) Neoklasická škola
- 70. léta 19. stol až 30 léta 20. stol.
- Alfred Marshla – Zásady ekonomie: hodnota = spolupůsobení 2 sil – nabídka (výrobce) a poptávka (kupující)
- poptávka je subjektivní – kupující se může rozhodnout co si koupí
- nabídka ovlivněna objektivními náklady – ovlivněn zvenčí (další obchod, nabídka dodavatelů, množstvím dodavatelů, cenou benzinu)
- spolupůsobením vzniká rovnovážná cena, tvoří celé hospodářství – spěje k ekonomické rovnováze
- pouze vnější zásah (stát) může vychýlit směřování k rovnováze
7) Keynesiánská škola
- po hosp. krizi 30. léta 20. stol.
- hosp. krize, války, hodně liberalismu – J. M. Keynes (tvrdí, že někdy se problémy samy nevyřeší a musí zasáhnout stát – do něčeho je třeba zasáhnout)
- dílo Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz, jediné východisko je zásah státu – vytisknutí chybějících peněz, snížení daní, levné půjčky, důležité zajistit zaměstnanost systémem veřejných prací (budování silnic, přehrad…) – zvýšení koupěschopnosti obyvatel
- oživí se stagnující poptávka – nová pracovní místa, do praxe Roosevelt (New Deal)
- Keynesiánský model fungoval až do 70. let, kdy došlo k hroucení ekonomik v souvislosti s ropnou krizí
- pro trh je charakteristická nestabilita hosp. vývoje, je cyklický (krize-růst), trh způsobuje nezaměstnanost a vznik monopolů – proto musí zasáhnout stát, aby zmírnil nezaměstnanost a reguloval nedostatky
- poptávkově orientovaný směr – stát pomocí státního rozpočtu ovlivňuje koupěschopnost obyvatel – Fiskální politika
8) Fyziokratismus
- soubor ekonomických teorií fyziokratů, skupiny ekonomů, která věřila, že bohatství národů pochází čistě ze zemědělství. Jejich teorie měly původ ve Francii a byly nejpopulárnější ve druhé polovině 18. století.
- Fyziokratismus lze považovat za první dobře propracovanou ekonomickou teorii. Bezprostředně po něm následovala první moderní ekonomická škola, klasická ekonomie, zahájená v roce 1776 knihou Adama Smitha.
- Nejdůležitějším příspěvkem fyziokratů je jejich důraz na produktivní práci jako na zdroj národního bohatství. Dřívější školy, hlavně merkantilismus, byly naproti tomu často zaměřeny na bohatství vládce, shromažďování zlata a rovnováhu obchodu.
- Z pohledu moderní ekonomie je hlavní slabinou uvažování pouze zemědělské práce jako hodnotné. Fyziokraté nahlíželi na služby a výrobu zboží jen jako na spotřebovávání zemědělských přebytků, zatímco moderní ekonomové je započítávají mezi produktivní aktivity vytvářející národní důchod.
9) Monetarismus
- 70. léta 20. stol.
- odpůrci státní regulace
- hosp. krize způsobena přílišnými zásahy státu, snížení soc. dávek, snížení daní
- prosazuje návrat k hospodářskému liberalismu (jde o reakci na keynesiánství), odmítá státní zásahy, Regan, Thatcherová
- M. Friedman – v Teorii spotřební funkce Friedman vyvrací Keynesovo tvrzení, že čím bohatší bude společnost, tím náchylnější bude ke spoření a méně ke spotřebě. Podle Keynese by to vedlo v budoucnu ke stagnaci kapitalismu. Friedman dokázal, že poměr úspor domácností je po celá desetiletí konstantní
- Nobelova cena za ekonomii, vzorem liberálně smýšlejících lidí
- Monetaristé kladou důraz na nabídku peněz – příčina ekonomického růstu i nestability
- důležitá měnová politika, jejím nástrojem je řízení množství peněz v oběhu
- tržní mechanismus je nejdokonalejší nástroj a podpora systému volné soutěže – kdokoli může vstoupit na trh
- nabídkově orientovaný směr – kladně ovlivňuje podnikatelské investice
- stát reguluje množství peněz v oběhu – monetární politika
10) Rakouská škola
- významně se odlišuje od ostatních ekonomických škol svojí metodologií
- klade důraz na metodologický subjektivismus – lidské jednání je založeno na subjektivních preferencích
- dále metodologický individualismus – ekonomii je věda o lidském jednání
- odmítá matematizaci ekonomie – lidskému jednání nelze přiřadit matematickou hodnotu
- hlavní představitelé: C. Menger, L. von Misses, F.A. von Hayek
11) Institucionální ekonomie
- zájem o instituce se objevuje od 90. let 19. století
- instituce hrají roli při ekonomickém chování lidí
- od 60. let 20. století nová IE – klade důraz na individualismus aplikovaný na úlohu institucí
- pracuje s pojmy vlastnická práva, transakční náklady
- někdy též označována jako ekonomie transakčních nákladů nebo škola vlastnických práv
významným představitel Ronald Coase – dílo Povaha firmy, přinesl do ekonomie nový pohled na externality