Úloha umění ve vývoji společnosti
Pravěk
– jeskynní malby, sošky – jeskyně Altamira,, Věstonice, Šipka u Štramberka
– megalitické stavby: menhiry, dolmeny
–keramika: lineární, volutová, Bylany, Mohelnice – skrčenci, vypíchaná – Čechy – žárové hroby
– malovaná keramika
Kultura: nálevkovitých pohárů, Kanelová, Šňůrová, Zvoncových pohárů.
–Unětická – Unětice, Mohylová – mohyly nad hroby – Plzeňsko , Budějovicko, Popelnicových polí – žárové hroby ,Knovízská – Knovízy
Egypt 5000-1000 př.nl.
–architektura:pyramidy-Údolí králů,chrámové komplexy- Karnak, Luxor
-4.dynastie:stavba pyramid:Džosérova-nejstarší
Cheopsova-největší
Rachefova-sfinga
–malířství:neznají perspektivu
– písmo:hieroglifi-hieratické,démotické
Indie
Rané védské období-nejstarší literární památky:Védy,Upanišady
Starověké Řecko
– podle druhů sloupů 3. řecké kultury : dórský – dvojitá hlavice bez patky
iónský – hlavu s dvojitou volutou,patka
korintský – hlavice rostlinná výzdoba,patka
– chrámy : Bohyně Héry, Artemidy, Chrám Dia v Athénách, Akropolis, Museion v Alexandrii
– vzdělanost : vysoká úroveň , Kalokagatia – duševní a tělesná krása
– literatura : Hesiodas – 1. známý básník? Teogonia, Práce a dni
Solon, Sapfo, Anakreon
-centrum knihovna v Alexandrii, Theokritos – lit. druh Idyla
Meandros – nová komedie, ustálené typy postav.
- divadelní představení v Athénách – poč. 6. stol.
– všeřecké slavnosti a hry – hry v Olympii na počest boha Dia – 776
Starověký Řím
– návaznost na řeckou kulturu
-vzniká římský sloh-spojení řec.sloupu a etrus.valené klenby a oblouku
-stavby jsou mohutnější,zdobené zevnitř na rozdíl od Řeků
– architektura:za Augusta:Parthenón-chrám všech bohů
Vespasianus+Titus:Coloseum
Hadrianus:Andělský hrad
– sochařství:naturalistické portréty,reliéfy
Titův vítězný oblouk,Sloup Marca Aurelia,červená reliéfní keramika
literatura:Andronikus–zakladatel řím.básnictví,překladatel Homéra
Plautus–komedie,Komedie o hrnci
-tragedie není oblíbena,první stálé divadlo 55př.nl.
-Zlatá doba řím.literatury:Vergilius-Georgika,Aeneas
Ovidius-Metamorfózy,Umění milovat
– 1.st.Stříbrný věk-satyry a epigramy:Petronius Arbiter-Dekameron
dějepisectví:nejstarší dějepisci psali řecky
Caesar–Zápisky o válce galské
Cicero–řečník,nejvýznamnější autor,pojednává o správě státu
Livius-Dějiny Říma od počátku vzniku až do vlády Augustovi
Theodesiův kodex-kodifikoval římské právo
Románská kultura
-kultura záp a stř.Evropy 900-1200,navazuje na Antickou
-nositelem kultury církev,rozvoj kultury mnišské řády:Benediktini-od 6.st. z nich vznikli Cisterciáci,Premonstráti
vzdělanost:číst,psát umí jen kněží a mniši,vyučuje se latinsky
-základem vzdělání je Sedmero svobodných umění-základ pro studium teologie:
-z mluvené podoby klasické latiny vznikají románské jazyky
literatura:latinsky psané životy=legendy(Legenda o Karlu Velikém)
–kroniky-Kosmova,Nestorova
Etapy vývoje umění:Karolínská renesance-konec 8.st.
Otonská renesance-10.st.,strohé stavby odvozené od hranolu
Románský sloh-11-13.st.
architektura:-stavby mají velkou hmotnost,malá členitost,těžké klenby,malé otvory,zdivo uvnitř neomítnuté
-klenby:valená,křížová
typ staveb:centrální-rotunda Sv. Jiří,Sv.Klimenta na Levém Hradci
podélné:jednolodí,vícelodí,baziliky
–kláštery: Strahovský,Břevnoský
–hrad :Křivoklát,Přimda na Tachovsku
–Juditin most přes Vltavu-postavený 1174 Vladislavem II.-1.most v Čechách
–katedrály:Avignon,dómy:Miláno,Modena,Sv.Gotharda v Německu,university:Benátky,Ravenna
malířství:fresky=malby do čerstvé omítky
-postavy strnulé barevné iluminace-knižní malby
Korunovační Evangeliář-Kodex vyšehradský-11.st
Gotika 2.pol. 12.st. –15.st.
– vyzdvihuje principy křesťanství
– periodizace: raná gotika – 12 stol.(13.st)
vrcholná -13-14st.
pozdní – 15.- 16.st.
–architektura: vertikános– důraz na svislé linie, směřující ke štíhlosti
– žebrová klenba, lomený oblok= symbol spjatých rukou k modlitbě
– pilíře
– raná g. : Malá strana, Hrady – Bezděz, Zvíkov, Kost, Staronová synagoga,most v Písku- nejstarší dochovaný
– vrcholná g. :Matyáš z Arrasu– 1. stavitel katedrály Sv. Víta,klášter Emauzy, projektoval Karlštejn
Petr Parléř– Němec, Karlův most,Kaple všech svatých, chrám sv. Barbory
-pozdní g. = Vladislavská: Benedikt Rejt– přestavba Hradu, Vladislav.sál
– světové stavby: Notre- Dame, Remeš, Florencie
– sochařství: 3d sochy, esovité prohnutí páteře
–Madona= Panna Marie s malým ježuchem
–Pieta = Marie s Kristovým tělem, sňatým z kříže
– vrchol v portrétech kamenické huti= středověk. podnik při chrámu Sv. Víta- náhrobky Přemyslovců, 21 plastik Lucembur. dynastie
– malířství: freska= nástěnná malba
– desková malba na dřevě, malby na skle, knižní iluminace
– zobrazována hl. nábož. témata
–Mistr Teodorik , Mistr Vyšebrodský, Mistr Litoměřický
Humanismus a renesance 14. – 16. st.
Humanismus – z latin. humanus= lidský
-myšlenkový směr kladoucí důraz na přirozené vlastnosti a schopnosti člověka
– směr převážně literární a vědecký
Renesance– z latin. re- nassio= znovuzrození
– hlásá návrat k Antice
– renesance začala rozvíjet v sev. Itálii
– hl.centrem renesance: Florencie( pod nadvládou rodu Medici)
–architektura:převaha světských staveb nad církevními
– stavba rozložena do šířky
– z Antiky přejat systém vodorovného břemene = Kládí:složen- římsa, vlys, architráv
– znaky: pravoúhlá sdružená okna, kuželkové balustrády= zábradlí,sloupy, pilíře,štuková výzdoba, sgrafita
– stavby často spojené se zahradou= salla terena
– městské domy se štíty
– Alberti-stanovil zákl. principy renes. architektury
– malířství: nové techniky- malba na plátně, olejomalba
– portréty, akty, davové scény
– Sandro Botticelli–Zrození Venuše
– Leonardo da Vinci– obrazy: Večeře páně, Mona Lisa
– Rafael Santi– stavba Svatopetrského dómu
– obraz: Sixtinská Madona
– Michelangelo Buonarroti– sochy: Den, Noc, David
-výzdoba Sixtinské kaple – obraz: Poslední soud
Baroko- konec 16.st.-18.st.
– poslední evrop. univerzální směr ,rozvoj souvisí s protireformační snahou církve
– 2 směry: klasicizující– strohé uspořádání, připomíná Antiku, rozvoj v protestantských zemí
dynamizující-pohyb, neklid, rozvoj v katol. zemí
– znaky: monumentálnost, důraz na vnější dojem,dramatičnost,
– architektura:- převaha církev. staveb
– půdorys z elips, křivky, oblé linie, kupole, barokní štíty, mansardové střechy
Lorenzo Benini– náměstí v Římě
– Vignolo– jezuit.chrám Il Gezu
Ottavio Broggio– kostel Zvěstování, Dienzhoferové
– Drážďanský Zwinger, zimní palác
– malířství: převažuje nábož. tématika
– technika šerosvitu= využití kontrastu světla a stínu
El Greco
Petr Pavel Rubena– Poslední soud, Paridův soud
Rembrant van Rijn– Zvěstování panny Marie
Hollar,Škréta
umění 1.po.19.st.
Klasicismus– ideály: důraz na řád, vyrovnanost- hlasatelem ideje o dokonale fungujícím státě
– návrat kalokagátie= Antiky
– architektura: využití antických prvků- sloup, kládí, půlslunce
– památky: Vítězný oblouk v Paříži, Brandenburská brána, Kačina, Terezín, Stavovské divadlo
– malířství: vychází z renesance
– rozhodující je kresba, barva jen koloruje
Jacques Louis David– Korunovace Napoleona
Antonín Machek, František Tkadlík
Romantismus– napodobování starých nebo orientálních stylů
– zálkad. pocit: sen X skutečnost
– romantismus : -vzdoru
– útěku( do přírody, exotiky)
– architektura: windsdorská novogotika– členitá cimbuří- westminsterský palác, Hluboká nad Vltavou
– francouzská novogotika– špičaté, vysoké věže- Neuschwenstein, Žleby
– purismus= očišťování gotických staveb do nánosu jiných stylů, dostavba( Mocker, Hilbert)- Křivoklát, Karlštejn
-malířství: je nositelem idee= staré umění, osvobození barvy = nové umění
Eugen Delacroix– svoboda vede lid na barikády
William Turner– déšť, pára a rychlost
– Mánes, Navrátil
– biedermaier= měšťácký romantismus, hlavně v Rakousku- Uhersku
umění 2.pol. 20st.
Realismus– projevil pouze v literatuře, sochařství a malířství
– znaky: – všednost námětu- dělníci, prostý lid
– úsilí o věrnost a popisnost zobrazení
– malířství: G. Courbet– Pohřeb v Ornans, Dobrý den pane Courbete
-barbizonská škola- zájem o světlo v přírodě- Corot, Rouseu
– Čechy- generace Národního divadla –Mikoláš Aleš-Vlast, Vojtěch Hynajs– 2.opona,Josef Myslbek– socha Sv. Václava
Impresionismus – navazuje na realismus= snaha dokonale zachytit skutečnost- prostředek barevná skvrna
– zdroje impresionismu: – Barbizonská škola
– angl. krajináři 18.st.
– Eduard Manet- Snídaně v trávě
– malířství: – osvobození barvy od tvaru, subjektivismus
– Claude Monet- Imprese východ slunce
– Deges,Slavíček
Secese– poslední pokus zachránit staré líbivé umění
– znaky:- úsilí o líbivost, rezignace na tradiční prvky malířství, odpor k pravidelnosti= křivky
– náměty: krajiny, ženy
– architektura: Antonio Gaudí– chrám Sagrada familia, Casa Mila
– Obecní dům, Hlavní nádraží
– malířství: Alfons Mucha– slovanská epopej
– Bohumil Kafka
Moderna
– rozvoj vědy , průmyslu= víra v lepší zítřky
Kubismus– zakladateli Pablo Picasso( Avignonské slečny) a Georges Braque
– metoda: 1) analytický kubismus= rozklad reality na zákl. prvky
– snaha převést 3d reality na plátno
2) syntetický kubismus– metoda koláže
Čechy: světový originál= zasáhl architekturu a užité umění
– architektura: Josef Gočár– dům Černé Matky Boží
Josef Chochol
Jan Kotěra
– malířství: Filla, Kubišta, Špála
Expresionismus– vyjadřuje negativní pocity člověka- strach, smrt
– hl. v Německu: skupiny: Die Brücke, Der blaue Reiter
– Čechy: kuboexpresionismus– skupiny: Osma, Sdružení výtvarných umělců
-Fila, Kubišta, Procházka, Špála
Dadaismus – zakladatel T. Tzara, vznik ve Švýcarsku, centrum kabaret Voltaire
– princip: náhody, nesmyslu, absurdity, hry
Kurt Schwitters
Marcel Duchamp
Surrealismus= nad realitou
– přihlásil se k psychoanalýze S. Freuda
– tvorba: – pryč s rozumovou kontrolou, logikou= psychický automatismus
– princip asociace
– zaznamenávání vizí, snů
-2 typy surealismu: 1)psychický- Miró– Harlekýnův karneval
2) magický- Dalí,Ernst– Nymfa
- pol. 20.stol.
– typický je chaos – smísení trendů moderních a postmodern.
Pop – art = masové umění
povyšuje prostředky denní potřeby na uměl. rovinu
Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg
Op – art = snaha dosáhnout optických klamů v malířství.
Viktor Vasaraly
Postmoderna od 60. let.
– reakce na modernu, originální
– architektura : konstruktivismus = nejde o krásu ale o funkčnost a účelnost stavby
– funkcionalismus = zavrhuje výzdobu Le Carbisier
– úsilí postmoderny : protiklad. tendence, nestojí proti sobě = není jedna pravda
– touha po komunikaci tvůrce a diváka
– nevíra v pokrok
– umění je dvou úrovňové = masové + proloženo filosof. úvahami = mnohovýznamovost
– film : David Lynch – Modrý Samet, Městečko Twinpeaks ,Woody Allen, Monty Python , Milan Kundera