Osvícenství v našich zemích
– v našich zemích se osvícenství vyznačovalo hlavně formou osvícenského absolutismu -> hl. představitelé:
o Marie Terezie (1740 – 1780)
– po smrti císaře Karla VI. podle pragmatické sankce z r. 1713: vláda může přecházet i na ženské potomky x po nástupu na trůn pragmatická sankce ostatními panovníky zpochybněna + její domnělá slabost-> vznik protirakouské koalice: Španělsko, Bavorsko, Francie, Sasko, Prusko aj.
- války o rakouské dědictví (1740 – 1748) – snaha rozdělit habsburskou říši -> boj Rakousko x Prusko o Slezsko => války slezské = boj o Korunu českou
o 1. slezská válka (1740 – 1742) -> vratislavský mír – Rakousko musí podstoupit Prusku velkou část svého území (Slezsko, Bavorsko)
+ Karel Albrecht je za souhlasu českých stavů prohlášen za českého krále = Karel III.
o 2. slezská válka (1744 – 1745) -> drážďanský mír – Slezsko stále pruské, pouze dva úspěchy Rakouska: znovuznání pragmatické sankce, potvrzení Františka I. (manžel MT) rakouskoněmeckým císařem
o 3. slezská válka (snaha MT znovu získat Slezsko) = součást širšího mocenského konfliktu tzv. sedmileté války – zapojena téměř celá Evropa – konflikt hl. Anglie x Francie a Prusko x Rakousko -> mírovými smlouvami potvrzen předchozí stav, definitivní ztráta Slezska
– > války poukazují na nutnost provedení reforem -> posilují panovnickou moc:
- berní reforma
– nové a spolehlivé vyměřování půdy = 1. tereziánský katastr -> daně podle rozlohy půdy a úrodnosti
– 2. tereziánský katastr (dominikál) – zdaněna panská půda
– 1. úřední sčítání lidu a domů (konskripce)
- reforma správní a soudní
– vytvořeny společné úřady habsburských zemí, zřízena Česko – rakouská dvorská kancelář
– Tereziánský trestní zákoník – zákaz nelidských trestů
- reforma hospodářská, finanční a sociální
– podpora průmyslu, budování silnic a cest
– zavedena jednotná soustava měr a vah a jednotná měna
- reforma vojenská
- reforma školská
– snaha přiblížení nejširším vrstvám – upraven systém zákl. školství: zavedena povinná školní docházka od 6 – 12 let -> zaměření na tzv. trivium – nutnost umět číst, psát a počítat + náboženství
– snaha zavedení jednotného školského systém: na základní školu navazuje střední studium a na to vysokoškolské studium
– > v reformní činnosti pokračuje syn
o Josef II. (1780 – 1790)
1773 zrušení jezuitského řádu