Husitské revoluční hnutí a jeho historický význam
– církev je nejbohatším vlastníkem půdy, bohatne díky pravidelným poplatkům = desátky, obchoduje s náboženskými úkony, obřady a úřady, církevní hodnostáři žijí v přepychu atd. -> kritika církve od učenců nebo kazatelů -> úsilí o nápravu = reformátoři:
o Husovi předchůdci:
- Konrád Waldhauser = kazatel německého původu, kázal pro německou menšinu studentů
- Jan Milíč z Kroměříže – český kazatel, který kázal v Betlemské kapli => nejradikálnější: zřekl se bohatství = úsilí o nápravu vlastním příkladem
- Matěj z Janova – psal latinsky, nařčen z kacířství -> donucen své názory odvolat
- Tomáš Štítný ze Štítného – bez teologické vzdělání; první, který o náboženských otázkách píše česky, aby je přiblížil nevzdělanému lidu
o mistr Jan Hus = vůdce reformní skupiny, teolog, filosof, řečník a kazatel v Betlemské kapli, kritika církve, rozmařilosti bohatých
– vliv na Václava IV. -> 1409 vydán Dekret kutnohorský = změna poměru počtu hlasování -> ubrány hlasy cizincům ve prospěch Čechům
– střet s církví za podporu Wyclifa -> zákaz kázání v Betlemské kapli + výstup proti odpustkům -> dán do klatby po dobu pobytu v Praze => odchází na venkov
– 1414 pozván Zikmundem Lucemburským na koncil do Kostnice x prohlášen za kacíře => 6.7. 1415 upálen
– > jeho smrt = signál odporu v Čechách – Husovi přívrženci: husité stojí proti církvi -> cíl: zrušení světské moci církve, zabavit majetek
- program:
- 4 pražské artikuly:
- svoboda kázání
- právo přijímání podobojí
- zbavit církev světské moci a zabavit jí majetek
- spravedlivé trestání smrtelných hříchů
– radikalizace pražské chudiny v čele s Janem Želivským – žádost o propuštění zadržených husitů odmítnuta -> útok na radnici, odpůrci svrženi z oken = 1. pražská defenestrace -> ovládnuta Praha, smrt Václava IV.
o husitské směry:
- umírnění husité
- střed
- radikálové:
- orebité
- táboři
- severočeští husité
– 1420 založen Tábor = vojenský opěrný bod husitů, společný majetek, v čele 4 hejtmanové -> Jan Žižka z Trocnova – r. 1420 první bitva husitů u Sudoměře = zahájení dalších vítězných bitev:
o 1. křížová výprava = boj o Prahu táborů + Pražanů x Zikmund Lucemburský během bojů se nechává korunovat na č. krále -> dvojitá porážka Zikmunda:
- 14.7. 1420 v bitvě na Vítkově
- 1. 11. 1420 na Vyšehradě
– > 1421 Čáslavský sněm husitů -> prohlášení 4 pražských artikul za zemský zákon Zikmund sesazen z trůnu
o 2. křížová výprava – po porážce Zikmunda u Německého Brodu nebezpečí zmírněno x spory mezi husitskými svazy + Jan Želivský zatčen a popraven
x spory v Táboře – Žižka přechází k orebitům -> vytvoření pevné organizace s vojenským řádem -> úspěch, tažení na Prahu – smír domluvou -> tažení na Moravu : během tažení 11.10. 1424 umírá u Přibyslavi => nový vůdce Prokop Holý
o 3. křižácká výprava – bitva u Ústí nad Labem
o 4. křížová výprava – vítězství u Tachova -> křižáci před husity utekli
o 5. křížová výprava – u Domažlic -> křižáci utekli ještě před bojem: lekli se zpěvu
– husitské výpravy do zahraničí = spanilé jízdy: šíření husitských myšlenek, zisk kořisti
– ochota církve řešit s husity spor a jednat o mír -> Basilejský koncil :
o rozdíl mezi oběma stranami:
- církev: povoluje kalich, chce rozpustit polní vojska
x
- táborité, sirotci: obhajoba 4 artikul pražských
– > jednání přerušeno, konzervativní strana opouští jednání, přání země uzavřít mír -> přeskupení sil: pražané, umírněnci, katolické panstvo x táborité, sirotci v čele s Prokopem Holým -> bitva u Lipan 30. 5. 1434 táborité a sirotci poraženi = konec revoluční fáze husitství
– cesta k dohodě => vydána basilejská kompaktáta r. 1436 na jihlavském sněmu:
- ponecháno přijímání podobojí
- legalizace dvojí víry: katolictví a kališnictví
– 1436 Zikmund přijat za č. krále – poslední husitský odpor proti Zikmundovi Jan Roháč z Dubé 1437 u Kutné Hory x poražen, popraven + spory -> Zikmund odjíždí ze země, na cestě umírá r. 1437
– příčiny úspěchů husitů:
- boj za přesvědčení, ochota bojovat
- zkušení velitelé + využití vhodných zbraní: kopí, kosa, sudlice, cep, řemdih, samostříl, prak atd.
- využití selských vozů k převážení nákladů, k postavení vozové hradby atd.
– význam:
o vedle katolické církve vznikla nová česká církev kališnická
o vznik sněmu se zasedajícími 3 stavy: páni, rytíři, měšťané -> základ stavovského státu
o rozšíření češtiny, růst vzdělanosti
o posila národního sebevědomí -> schopnost uhájit zemi i proti cizincům
o inspirace pro umělce dalších století: Palacký, Jirásek, Vrchlický, Aleš, Dvořák atd.