Gotický sloh v Evropě a u nás
- stavební sloh, ale také ucelený umělecký styl v Evropě
- název vznikl v renesanci podle domnělých autorů – Gotů – sloh označen za hrubý, zmatený, barbarský
- vznik v pol. 12. stol. ve stř. Francii –odtud se šiří do ostatní Evropy; vrchol ve 14. stol. – někde až do poč. 16.století (zatímco jinde už je renesance)
- vystihuje princip křesťanského chápání světa
- asi jediná sloh, který nečerpá z antiky
- myšlenkový základ představuje scholastika (myšlenkový systém vysvětlující a zdůvodňující církevní dogmata) – vše je dílem Boha, všemu vtiskl řád – projev náboženského zvroucnění
- rozvoj gotiky v Čechách – po nástupu Lucemburků (francouzský vliv)
Architektura
- doklad moci a bohatství církve
- složitá symbolika
znaky:
- křížová klenba zdobená složitými ornamenty
- lomený oblouk – symbol sepjatých rukou k motlitbě
- snaha o maximální odhmotnění a odlehčení stavby à vnější opěrný systém pilířů a oblouků, slabé zdi
- zdůraznění vertikální linie – vysoké stavby à směřování vzhůru k nebesům, cesta k bohu
- figurální chrliče
typická gotická stavba – katedrála (vrcholný projev gotické architektury)
- vysoká stavba, vysoká úzká zdobená okna
- vitráže – obrazy z barevných skel
- rosetová okna
- půdorys kříže, bohatě zdobený portál
památky: katedrály – Notre Dame, v Remeši, dóm sv.Štěpána ve Vídni, kostel sv.Barbory v Kutné Hoře
za Karla IV. dochází k obnově Hradu – stavba nové gotické katedrály na místě Spytihněvovy baziliky
- pro stavbu získán francouzský stavitel Matyáš z Arrasu, pracoval i na založení Nového Města pražského či na stavbě Karlštejna, který se stal místem uložení korunovačních klenotů Svaté říše římské
- po Matyášově smrti povolal císař na dokončení katedrály mladého (teprve 23let) Petra Parléře – dokončil presbytář i se svatováclavskou kaplí a začal stavět věž, stavba však zůstala nedokončena (dostavba až přelom 19. – 20.století), další Parléřovou stavbou Karlův most
Sochařství
- sochy a plastické ozdoby součást výzdoby mnoha katedrál
- náboženské náměty
- madonny – Panna Marie s Ježíškem
- piety – Kristovo tělo snímané z kříže
- postavy zdůrazňují směr vzhůru, k nebesům = vysoké, štíhlé, mírné esovité prohnutí
- splývavý, řasený oděv, oděv tvoří s postavou celek
- odraz psychického stavu
- aby bylo možno rozpoznávat jednotlivé svaté, začali jim být udělovány různé atributy
u nás činnost sochařské huti Petra Parléře, kde vznikala výzdoba chrámu sv. Víta (21 bust portrétů tvůrců katedrály na triforiu a českých patronů, náhrobní portréty českých králů, socha sv. Václava), ale i samostatné sochy (bronzová socha sv. Jiří z nádvoří Hradu), také výzdoba Staroměstské mostecké věže s portrétem Karla IV., jeho syna Václava IV. i s postavou sv. Víta
Malířství
- nástěnná malba (freska) se užívá jen ojediněle, prostory interiéru zabrala okna, rozvíjí se technika vitráže – nejvýznamnější v Saint Chapelle (Paříž), malba na sklo
- tabulové obrazy – na vyhlazené dřevěné desce (olejová malba) – sloužili jako oltářní obrazy, charakteristický nezájem o reálnost zpracování (nedostatky v perspektivě a anatomii) i o pozadí námětu (většinou pokryto zlatou či jednobarevnou plochou).
- knižní malba (iluminace) ručně psaných knih (iniciály, miniatury) – významné odvětví
malíři:
- Ital Giotto di Bondone – první realistické tendence, trojrozměrnost figur
- v Čechách: Mistr třeboňský, Mistr vyšebrodský, Mistr Theodorik (dvorní malíř Karla IV., autor výzdoby kaple sv.Kříže na Karlštejně – soubor asi 130 deskových obrazů s portréty světců)