Evropské výtvarné umění, kultura, architektura a hudba v 19. stol.
– rozvoj školství Þ většina lidí gramotná – snaha vytlačit ze škol vliv církve
UMĚLECKÉ SMĚRY 19. STOL.:
– 1. pol. 19. stol: romantismus – charakteristika:
o důraz na cit, obdiv k venkovu a prostému lidu
o pohled do minulosti, příklon k víře
o důraz na národní hnutí, rozpor snu a skutečnosti
- literatura – viz čestina
- hudba
– využití prvků lidových písní a tanců, sběratelé lid. písní, snaha zachytit dojmy zvuky z přírody
– v opeře pohádkové, dobrodružné a historické náměty
– představitelé:
o Fryderik Chopin, Franz Schubert, Franz Liszt, Carl Maria von Weber
o Richard Wagner – Tristan a Izolda, Bludný Holanďan atd.
- architektura
– napodobování dřívějších směrů: např. gotika, renesance, baroko = historismus
– nedotkl se církevních staveb -> úprava hradů a zámků + přestavby
– zakládány parky přírodně krajinného rázu tzv. anglické => např. Stromovka, Klamovka
o 2 styly:
- anglická novogotika
o střílny ve věžičkách, zubaté cimbuří, kolem sídla opevnění
o budova anglického parlamentu v Londýně
- francouzská novogotika
o válcovité věže, hradby, strmost
o Bouzov, zámek Sychrov
- 1844 – 1929 dokončena stavba chrámu sv. Víta (Josef Mocker)
- malířství
– důraz na citovou a barvenou stránku
– náměty z minulosti a v přírodě
- Eugéne Delacroix, Honoré Daumier
- Antonín Mánes – profesor malířství na AVU: KŘIVOKLÁT
- Josef Mánes (syn): HROBNÍK, ORLOJ
– biedermeier (z něm. bieder = bodrý; posměšné označení pro německého maloměšťáka)= protiklad romantismu -> pokračování empíru:
o typické pro měšťanstvo, láska k vlasti, odevzdanost do boží vůle
- Magdalena Dobromila Rettigová – DOMÁCÍ KUCHAŘKA
– 2. pol. 19. století: realismus
o úsilí zachytit skutečnost pravdivě , bez idealizace
- architektura – vychází z tzv. historizujících slohů: novorománský, novogotický, novorenesanční sloh
– nové stavební materiály (sklo, železno) -> kovové konstrukce mostů nádraží, výstavních paláců, tržnic, budov parlamentů, divadel, muzeí
- literatura – realistický obraz doby, kritika společenských nedostatků a mezilidských vztahů => forma kritického realismu + vznik tzv. společenského románu
– viz čeština (Balzac, Flaubert, Zola, Dickens, London, Twain, Gogol, Tolstoj, Dostojevskij)
- hudba – Richard Wagner, Giuseppe Verdi (Rigoletto, Traviata, Aida, Nabucco), Giacomo Puccini (Tosca, Manon Lescaut, Bohéma), Petr Iljič Čajkovskij (balety Louskáček, Labutí jezero; opery Piková dáma, Evžen Oněgin; symfonie Patetická, koncert b moll) Johann Strauss, George Bizet (Carmen)
– moderní umělecké směry: impresionismus
o především ve výtvarném umění – podstata zachytit ne skutečnost, ale dojem, který skutečnost vyvolala – jméno podle obrazu Moneta Impression
o Claude Monet, Auguste Renoir, Camille Pissaro
- literatura: Verlaine
– naturalismus – důraz na biologickou stránku člověka pudy, podmíněnost (prostředím, genetikou) -> vychází z realismu – Émile Zola
– symbolismus = vyjádření pomocí náznaků, konkrétní vyjádření přenecháno vědě
– dekadence = zalíbení ve smutku, skepsi, nudě – Verlaine, Malarmé, Wilde
– secese = odloučení (L’art nouveau)
o poslední univerzální sloh (ve všech oblastech)
- architektura
– nové materiály, rostlinné motivy (vavřínové, lipové větvičky, kaštanové listy)
- vstupy do starého pařížského metra, chrám sv. Rodiny v Braceloně (Gaudí)
- sochařství – pomníky, rostlinné vzory
- malířství – ornamentika, vlnící se křivky, přírodní motivy = listy, květy
- rakouský malíř Gustav Klimt
- Alfons Mucha -> plakátová tvorba, žil v Paříži:
o Slovanská Epopej = soubor obrazů z historie Slovanů
- Luděk Marold – Bitva u Lipan
- hudba – kabarety, šantány
- literatura – Otokar Březina + avantgarda 20. století
– expresionismus
o zachycen vnitřní prožitek
- malířství
– důraz na psychické momenty: Oskar Kokoschka – POHLED NA KARLŮV MOST
- hudba – dramatický projev, pocit hluboké tragiky a zkázy
– futurismus = směr obrácený do budoucna, zakladatel Marinetti -> 1909 Manifest futurismu
– kubismus – jednoduché geometrické tvary, mnohopohledovost
- malířství
- španělský malíř Pablo Picasso = 1. projev kubismu – obraz Avignonské ženy -> pak návrat k tradičním námětům, + vliv surrealismu
- architektura – potlačena výzdoba -> krásu ukazuje stavba sama
- Josef Gočár – dům U černé matky boží
Josef Chochol – domy pod Vyšehradem