Romantismus (v české i světové literatuře)
Společenské podmínky: konec 18. ? 1. pol. 19. století
– doba velmi převratná,
1, průmyslová revoluce – v Anglii ? zavádění velkovýroby, továrny,
– nástup strojů ? velké zisky, nová společenská vrstva,
– do lidských vtahů velice zasahují peníze (společnost se velice
rozdělovala),
– pocit nespokojenosti, rozčarování.
2, buržoasní revoluce – 1848 ? revoluční rok v Evropě
– boj proti staré společnosti a přežitkům (absolutismus, nevolnictví,
robota),
– ve většině zemí zůstávaly revoluce nedokončené,
3, éra napoleonských válek
Výsledek: lidé se cítili nejistě
Romantismus
pojem životní romantismus – nespokojenost,
– pocit osamělosti,
– rozpor s okolním světem,
– vzpoura proti společnosti,
= životní pocit člověka této doby: nespokojenost, pocit osamělosti, touha po uplatnění, rozpor s okolním světem, vzpoura proti společnosti.
1, romantický hrdina
– výjimečný, v rozporu s okolím, osamělý, boří se, končí tragicky (sebevražda, zločin), touží po
lásce, miluje nešťastně (miluje spíše vysněný ideál než skutečného člověka),
– muž bourá konvence, žena spoutaná konvencemi (= zásady, vžitá pravidla chování),
– často autor vystupuje jako hlavní hrdina,
2, výjimečnost
– prostředí (exotická příroda, ?),
– situace (tajemné, osudové okamžiky života),
– příběhy (netypické, fantas),
3, obdiv pro minulost (hlavně středověk)
důvod: doba středověku ? rytířství poskytuje větší prostor pro fantastické a dobrodružné příběhy,
– tyto příběhy z dob minulých umožňují nepřímo se vyjádřit k současnosti (skryté vyjádření
revolučních myšlenek),
4, vztah k národu
– důraz na národní jednotu, tradici, svobodu národa = nejvyšší hodnota,
5, individuální tvorba
– úsilí o originalitu, rozmanitost uměleckých prostředků, zobrazování kontrastů, konfliktů, rozporů
6, žánry
v oblibě: poezie, epos, próza (nově historický román a povídka), méně významné drama
Hudba:
Franz Schubert,
Robert Schumann (klavírní a symfonické skladby),
Frederik Chopin (klavírní skladby) ? polský autor
Výtvarné umění:
Delacroix,
Francisco Goya
u nás ? krajinář Josef Navrátil
SVĚTOVÝ ROMANTISMUS
Francouzský romantismus
Viktor HUGO – hlavní představitel francouzského romantismu,
– bývá považován za největšího francouzského básníka 19. století,
– autor poezie, prózy i dramatu
Poezie ? Legenda věků
– celoživotní dílo, na kterém autor pracoval 37 let,
– třídílný cyklus epických básní,
– hlavním tématem je vývoj lidstva (hlavně jeho myšlení, filosofie, kultury), objevují se zde např. příběhy z bible, mytologie (bájesloví), legendy různých národů, osudy historických postav.
Próza ? Chrám Matky boží v Paříží (katedrála Notre.Dame)
– historický román jehož děj se odehrává v Paříži v 15. století za vlády Ludvíka XI.,
Hlavní hrdinkou je krásná cikánka Esmeralda, která tančí před chrámem. Zamiluje se do ní kněz chrámu ? zlý a proradný Frollo, a nechá ji unést hrbatým zvoníkem Quasimodem. Esmeraldu však zahraňuje její další obdivovatel kapitán lučištníků Phoebus. Frollo Phoebia zavraždí a z činu obviní Esmeraldu, aby se jí pomstil za to, že ho odmítla. Esmeralda nesnese mučení a přiznává se k vraždě, ač nic nespáchala. Před popravou ji však zachrání Quasimodo, který se do ní zamilovat a unesl ji. Frollo se krásnou tanečnici znovu pokusí získat. Esmeralda nechce a je popravena. Quasimodo Frolla svrhne z chrámu a sám umírá s mrtvou Esmeraldou v náručí.
Quasimodo – přestože byl nevzhledný, ošklivý, ukrývá pod povrchem krásnou, čistou a
ušlechtilou povahu, je protikladem zlého Frolla
uk.: Poprava Esmeraldy, kterou sleduje Quasimodo a Frollo z chrámu Matky boží. Esmeralda byla oběšena a Quasimodo s Froolem sledují popravu z ochozu chrámu. Quasimodo shodil Frolla dolů. Chtěl se mu pomstít za to, že díky jeho intrikám způsobil Esmeraldě smrt.
Bídníci (Ubožáci) ? rozsáhlý román
Stendhal (Henri BEYLE)
Červený a černý ? román
Hlavním hrdinou je Julian Sorel. Chlapec z obyčejné rodiny, který si stanovil životní cíl. Chtěl proniknout do vyšší společnosti a zbohatnout. Hlavním prostředkem zvolil intriky a románky se ženami. 1 žena ? paní de Renal ? manželka starosty. V její rodině působil Julian jako vychovatel jejich dětí. Poté ji opustil a dostává se do bohaté šlechtické rodiny pana de la Mole. Získává si jeho dceru Matyldu s kterou čeká dítě a chystá se svatba. Paní de Renal však posílá dopis Matyldinu otci, kde líčí pravdu o Julianově minulosti. Julian chce paní de Renal zabít, ale pouze ji postřelí. Byl však odsouzen k trestu smrti.
uk.: U soudu ? zde vystupuje Julian a vyjadřuje se k tomu, co se stalo. Julian obviňuje vyšší společnosti za to, že opovrhuje nižšími vrstvami a brání níže postaveným, aby do vyšší vrstvy pronikli.
Kartouza parmská ? román
kartouza = klášter
Ruský romantismus
Alexandr Sergejevič PUŠKIN ? psal poezii, prózu i drama
Próza ? Kapitánská dcerka ? povídka
Poezie ? lyricko-epické skladby (eposy)
– Cikáni
– Kavkazský zajatec
Evžen Oněgin ? veršovaný román
Hlavní hrdina je mladý šlechtic, který je naprosto znuděný a otrávený svým životem, nic ho nebaví. Změna v jeho životě nastává, když odjíždí na venkov převzít dědictví. Zde poznává nové lidi a zůstává nějakou dobu. Seznamuje se se statkářem Lenským a poznává i jeho snoubenku Olgu a její sestru Taťanu. Obě sestry jsou povahově jiné. Olga je veselá, lehkomyslná, společenská, ráda se baví. S Oněginem začíná koketovat. Taťana je pravý opak Olgy. Je tichá, vážná uzavřená. Taťana se zamilovala do Oněgina. Nevěděla však, jestli má své city dát najevo. Napsala proto Oněginovi dopis. On ji však odmítl. Dochází k souboji mezi Lenským a Oněginem. Oněgin Lenského zabije. Nakonec odjíždí z vesnice. Několik let cestuje po Rusku a po letech se vrací do Petrohradu. Zde se setkává s Taťanou a uvědomuje si, jaká Taťana je ? krásná. Zamiluje se do ní, ale ona ho odmítá, protože nechce porušit slib. Oněgin nakonec zůstává sám.
Německý romantismus
Heindrich HEINE ? básník
Lorelei ? báseň inspirovaná německou pověstí
Lorelei byla víla, která sedávala na skále u Rýna a zde zpívala. Víla svým zpěvem a krásou mámila lodníky na Rýnu a ti se svými loděmi naráželi na útes.
Americký romantismus
Edgar Allan POE ? básník, který je považovaný za průkopníka detektivky a hororu
Jáma a kyvadlo
Černý kocour –
Hlavní hrdina se stal alkoholikem a jednou v záchvatu vypíchl svému kocourovi oko a oběsil ho. V tento den vyhořel. Důležitou událostí bylo objevení stejného kocoura (chybělo mu 1 oko). Jedinou odlišností bylo, že kocour měl na prsou skvrnu, která tvořila tvar šibenice. Kocour měl hlavního hrdinu rád, ale pánovi se to nelíbilo. Kocour v něm budil hrůzu, strach. Hlavní hrdina chtěl kocoura zabít, i když se ho bál. Nakonec ale zabil svou ženu, která mu chtěla zadržet ruku. Nechtěla, aby kocoura zabil. Hlavní hrdina se nakonec dostává do vězení.
Havran ? epická báseň
Hlavní postavou je básník, který sedí ve své knihovně u stolu. Vzpomíná na svou zemřelou dívku a přemýšlí o tom, zda se s ní setká po smrti. Do pokoje přiletí havran a povídá si s básníkem. Mluví spolu o smrti. Jejich úvaha je vždy zakončí havran slovy nevermore ? nikdy více. To v básníkovi vyvolává pocti strachu a hrůzy.
báseň ? pesimistická, smutná
refrén (= verš, který se opakuje) ? Už víckrát ne.
Slovenský romantismus
– působení slovenských romantiků bylo ovlivněno situací na Slovensku,
– Slovensko bylo součástí rakouské monarchie ? součástí Uher,
– Slovenské národní hnutí ? slabé, rozvíjelo se pomalu,
1843 ? uzákoněna spisovná slovenština
Ludovít ŠTÚR – vůdčí osobnost slovenského národního hnutí,
– lidé sdruženi kolem něho – štůrovci
Anglický romantismus
George Gordon BYRON ? šlechtic, který se rozešel se svou společenskou vrstvou i rodinou,
chtěl žít jinak a nakonec opustil Anglii,
– cestoval po Evropě, zemřel na mor v Řecku.
Childe hardoldova pouť ? moderní epos
child ? označení anglického šlechtice před pasováním na rytíře
– dílo autobiografické,
Hrdina opouští rodinu, vlast a cestuje po Evropě. Nejvíce času strávil v Portugalsku, Španělsku, Itálii a Řecku. Hrdina se zabývá slavnou historií těchto zemí a oslavuje přírodní krásy. Protest proti nesvobodě a tyranství.
uk.: zmínka o Řecku. Řecko bojovalo za svobodu proti Turkům. Pocity hrdiny ? bouří se proti
okolí, nesouhlasí s ním.
Walter Scott – díla velice zajímavá (líčí především turnaje mezi rytíři),
– historické romány (vymýšlí si postavy, ale dobu přibližuje pravdivě)
Ivanhoe ? děj se odehrává ve středověku v době krále Richarda Lvího srdce. Zachycuje střety
mezi starými anglosaskými rody a normanskou šlechtou. Atmosféra hrdinství, cti
nadšení a vlastenectví.
uk.: boj mezi 2 rytíři.
ČESKÝ ROMANTISMUS
Karel Hynek MÁCHA – zakladatel moderní české poezie,
– společně s Nerudou je nejvýznamnějším básníkem 19. století,
– svou povahou a životem byl typický romantik.
O Máchově životě napsána kniha ? Důvěrná zpráva o Karlu Hynku Máchovi ? Miroslav Ivanov.
1, poezie
Máj ? lyrickoepická báseň (viz. čtenářský deník)
2, próza (i povídky)
Márinka ? povídka
Cikáni – román
Křivoklad ? historická povídka, která měla být součástí románu Kat (hlavním hrdinou měl být Kat, ve službách Václava IV.)
Kat je nespokojený se svým životem. Byl dříve velmi nevyrovnaný ve vtahu k lidem. Miloval vše živé, ale nemohl se smířit se smrtelností ? velmi vnímavý, citlivý. Katem se stal proto, že chtěl v sobě ubýt citlivost. Moc si nepomohl ? sám sebe tím trápil. Řemeslo katovské mu nepřineslo radost, ale sám sebe trýznil.
V díle Rozervanec J. K. Tyl kritizuje Máchu ? jeho dílo (poezii). Odsuzuje ji ale i uznává, že je nadaný básník. Vytýká mu, že své nadání nevyužil správným způsobem ? ve prospěch vlasti – že talent nedal do služeb národa.
Karel Jaromír ERBEN
Pohádky ? Dlouhý, Široký a Bystrozraký; Zlatovláska; Pták Ohnivák a liška Ryška; Hrnečku vař, Tři zlaté vlasy děda Vševěda.
Kytice ? jediné Erbenovo původní dílo
jazyková stránka: – balady mají rychlý spád ? dramatičnost,
– užívá věty jednočlenné ? vynechává slovesa (? hlas vichřice podoba),
– řada balad psána formou dialogu dvou postav (rozhovor ? Štědrý den,
Svatební košile),
– záměrné opakování některých výrazů (pro zdůraznění, zvýšení
dramatičnosti),
hudebnost verše: – zvuková stránka
pracuje se zde se zvukomalbou ? autor napodobuje zvukem tu zobrazovanou skutečnost
?Vyvalily se vlny zdola, roztáhnuly se v širá kola, a na topole podle skla, zelený mužík zatleskal.?
– rým uvnitř verše
?A nežli zvíš, jsou tobě blíž ? má milá, nic se nebojíš??
– používání citoslovcí,
Nepřímá pojmenování (obrazná pojmenování)
Personifikace = zosobnění ( o neživých věcech se mluví jako o živých),
? panny jak jarní růže květ ?
Metafora = přenesení významu na základě podobnosti
?? a zhaslý oheň zas ožil.? (dívce se vrátil zrak)
Epiteton = básnický přívlastek
Habrovým stínem hlubokého lesa ?
Hyperbola = nadsázka
?Stokrát jsem tě prosila ??
Oxymóron = spojení dvou pojmů (představ), které si logicky odporují
?Mokře chodí suše??