Romantismus 19. století
- 1/3 19.století
- umělecký směr – malířství, hudba, literatura
- v architektuře – historismus – vracel se ke starým směrům, napodoboval starší uměl. slohy
- vznik v době revoluční, dramatické, komplikované
- důvod: 1789 – Velká francouzská revoluce, zánik feudalismu, Napoleonské války
- vyjadřuje rozpor mezi snem a realitou, doba zklamaných ideálů a nadějí
- v dílech nejlepších autorů byl jednoznačně pokrokový až revoluční
- obdiv k minulosti – nejasné, nepřesné, subjektivní přístup autorův
- typické znaky: založené na citu a emoci, romantické náměty, utíká zpátky do minulosti (hlavně středověk a antika), mytologické náměty, fantasie, útěk k přírodě, zdůrazňuje národní myšlenku (vlastenecké ideály), obliba lidového prostředí, plné kontrastů a protikladů
- estetický ideál: anglický park – neudržovaný, temné kouty, jezírka, houštiny
- romantický hrdina: sebevyjádření autora, cítí se osamělý, záhadný rodový původ, touží po lásce – je pro něj vším, při ní opovrhuje spol. konvencemi, často se zamilovává do zadané ženy, vyhraněný individualista, únik v protispolečenských gestech, vynímečný člověk, buřič – tulák, vyděděnec společnosti,
- hrdinka – spoutaná spol. konvencemi, odmítá vášnivou lásku
Malířství
- propracované, cit, vášeň, prožitek, miluje fantasii
- náměty: krajina, lid. postavy, událost, historie
- romantické proprejety – často znázorňování v bouři, noci
Eugéne Delacroix (1798-1863)
- Francouz, velký romantický malíř
- náměty často z literatury (Faust, Don Juan)
- Dantova bárka
Francisco Goya
- Španěl, problém s církví, „předběhl dobu“, proslul s obrazy plné démonů a ďáblů
- portréty
Romantismus v hudbě
- emoce, vášnivost, střídání pasáží
- nové formy, položit základy k nár. hudbě u většiny evrop. národů
Ludwig van Beethoven
- na rozhraní klasicismu a romantismu, jediná opera Fidelio
- 9 symfonií (Devátá – Óda na radost )
Carl Maria von Weber
- opery: Čarostřelec, Oberon, klavírní skladba: Vyzvání k tanci
Frank Schubert
- přes 600 písní (Ave Maria), 8 symfonií (nedokončená – h moll), scén. hudba: Rasamunda
Robert Schumann
- klavírní skladby, písně k symfoniím
Felix Mendelson Bartholdy
- 5 symfonií, koncerty – 1houslový, 2 klavírní
- scén. hudba ke hře Sen noci svatojánské (svatební pochod)
Frederyk Chopin (1810-1849)
- klavírní skladby – etudy, valčíky, polonézy, mazurky, sonáty, koncerty
Pokračováním romantismu v hudbě byl novoromantismus
Wagner, Strauss, Grieg, Bruckner, Čajkovskij,Smetana, Dvořák Fibich,
– učili se u rom, zakládány školy
Literatura
- snaha bourat předpisy v umění, psát po svém
- cílem strhnout čtenáře, míchali různé prvky umění, autoři vyjímečné osobnosti, bouřlivý život
- žánry: poesie = víc citová, dramatické básně, eposy, veršované povídky
próza = historické povídky, romány
- Anglická literatura
Básníci jezerní školy: William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge (báseň – Píseň námořníka)
– spolu básně lyrické, balady
Walter Scott
- zakladatel hist. povídky a románu, sběratel skotských lidových balad
- velká obrazotvornost, romány obsahují svět cti a rytířství, hrdinství, mravní ušlechtilosti a vlasteneckého nadšení
- díla: Waverly – ze skotských dějin 18.st
Ivanhoe – střed. angl. dějiny
Kenil Worth – doba anglické královny Alžběty
lord George Gordon Byron
- tvůrce lyrickoepické povídky (=byronská povídka), básnických dramat, známý anglický romantik
- chtěl se věnovat politice, ale zprotivila se mu – zlo světa
- nekonvenční, neuznával pravidla i když byl šlechtic
- umírá v Řecku po nákaze tyfem – bojoval ve válce na straně vzbouřených Turků
- typ hrdinů: hrdí jedinci, vyznavači svobody, prožívají konflikt se světem, bojovníci proti tyranii, vždy zahynou
- díla: Korzár, Džaur
Don Juan, Kain – veršované drama
Childe Haroldova pouť – autobiografický rozsáhlý epos
Percey Bysshe Shelley
- odpor proti spol. předsudkům a pokrytectví, tyranii a nespravedlnosti
- přítel Byrona, utopil se v moři – nehoda
- dílo: Odpoutaný Prometheus – lyrické drama – člověk se nemá smířit se ponížením
– nově zpracovaný starý námět
– Prometheus – symbol člověka, který je ochoten podat jakoukoli
obět ve prospěch lidstva
- titanismus = rom. pocit vzpoury proti řádu světa, boha…
Emily Bronteová
- Na větrné hůrce
2. Francouzská literatura
Alfred de Musset
- dílo: Zpověď dítěte svého věku – román s autobiografickými prvky, generační román
- osudy mladého šlechtice Oktavia, který vyjadřuje absolutní beznaděj, východiskem mu má být láska, ale sám, dříve oklamán, pak klame a zraňuje
Stendhal
= Henri Beyle /ánri bejl/
- prozaik, zakladatel psychologického románu, často ich-forma
- tvořil až ve 2. pol. svého života, emigrace v it., přitahovalo ho rev. dění
- používal vnitřní věc – myšlenky probíhající myslí hrdiny
- romány: Kartouza parmská (=Věznice parmská)
Červený a černý – Julián Sorel, syn chudého tesaře, přijímá místo vychovatele u
starosty de Renal a z vypočítavosti svede jeho ženu, odchází do kněžského semináře,
Victor Hugo
- básník, prozaik, dramatik, republikán
- jeho dílo přechod od rom. k realismu
- zájem o spol. dění a politiku, demonstroval, bouřlivý život
- ve vysokém věku se mu dostalo dost poct
- žil několik let ve vyhnanství na ostrově v Atlantiku – dobrovolně
- díla: Cromwell – historické drama
Legenda věků – poesie – chtěl v tomto díle vyjádřit celý vývoj lidstva, cestu za
humanismem
romány Chrám matky Boží v Paříži
Bídníci
Dělníci moře
93 – historický román z bojů 1793 na vesnicích
3. Ruská literatura
- vyjadřoval odpor proti útlaku carské moci
Alexandr Sergejevič Puškin
- prožil romantický život, účast na povstání proti carovi, vy vyhnanství na Sibiři, Krymu
- umírá předčasně v souboji, vzorem Byron
- dandy = mladíci z lepší společnosti, noblesa i floutek (pitky, hospody)
- díla: byronské povídky Kavkazský zajatec, Cikáni
próza: historická povídka Kapitánská dcerka
historické drama Boris Godunov
román ve verších Evžen Oněgin – jedná se o autobiografii, příběh o promarněném
životě, šancích a sobectví, které odmítá lásku a tím o ni přichází
Michail Jurjevič Lermontov
- psal poezii, prózu, drama
- bouřlivák, dandy, 2x ve vyhnanství na Kavkaze, voják, umírá v souboji
- díla: drama Maškaráda
poéma Démon – démon odsouzený Bohem k životu bez lásky, zatouží po štěstí. Své prokletí
chce zlomit láskou k princezně Tamaře. Ona po něm začne toužit, on svou láskou
Tamaru zabíjí a znovu prohrává „zápas“ s Bohem
- myšlenka: zlo se v světě rodí z bezmocnosti dobra, poměr mezi principem dobra a zla způsobuje tragiku ušlechtilých lidí
psychologický román Hrdina naší doby – zaměřen k aktuálním společenským otázkám
– Pečorin je nadaný aristokrat, odmítá dělat „běžnou“ kariéru, společenský
vyděděnec, zaujat svým nitrem, cítí se povznesen nad okolní svět, a zbaven všech
závazků ke společnosti, výrazný literární typ
4. Americká literatura
Edgar Allan Poe
- kultovní autor, tajemný, rozpolcený, nepochopen dobou
- prozaik, básník, publicista, zakladatel detektivní prózy, literárního hororu, používal symboly
- detektivky – všechny svoje tajuplné záhady chtěl vyřešit rozumem, tvůrce detektiva Dupina
- smolný život , umírá ve 40 – alkoholik, feťák, celkové vyčerpání
- vychován strýcem, měl dluhy, problémy, měl problémy vystudovat – stal se novinářem
- díla: báseň Havran – symbol tísně, smrti, strachu
- muži zemřela milenka, sedí sám v pokoji, do okna přilétá havran,
rozmlouvá s ním, havran na konci každé sloky – NEVER MORE
povídky Jáma a kyvadlo, Černý kocour, Vraždy v ulici Morgue
román Dobrodružství Arthura Gordona Pyma
Symbolismus – abstraktní pojmy jsou nahrazovány konkrétním znakem
- literatura a malířství
horor – žánr, který měl vyvolat hrůzu, tíseň, strach, obavu
5. Polská liter.
- Polsko ztratilo samostatnost, nepřestalo toužit po svobodě
Adam Mickiewicz
- emigrace v Paříži, před tím v Leningradě s Puškinem
- básník
- díla: Dziady – tryzna za padlé
Konrád Wallenrod – básn. povídka – nejvíce vyjádřena touha po svobodě
Pan Tadeáš – epos – 2 šlechtické rodiny proti sobě – usmíří je láska dětí
Julius Slowacki (1809-1849)
– emigrace, básn. povídky a dramata z polských dějin